Polmic - FB

z historii muzyki polskiej

Kurpiński Karol

Kurpiński Karol, kompozytor, dyrygent i pedagog; ochrzczony 6 marca 1785, Włoszakowice (Wielkopolska); zm. 18 września 1857, Warszawa. Gry na skrzypcach i organach uczył go ojciec. W 1797 objął posadę organisty kościele w Sarnowie koło Rawicza, gdzie jego wuj był proboszczem. Stąd w 1800 przeniósł się do Moszkowa we wschodniej Małopolsce i został drugim skrzypkiem w kapeli dworskiej Feliksa Polanowskiego. W tym czasie poznał bliżej włoską i niemiecką muzykę operową (m.in. podczas wyjazdów do Lwowa) i zdobył jako samouk wykształcenie muzyczne. Wiosną 1810 przybył do Warszawy. Utrzymywał się początkowo z prywatnych lekcji muzyki, a od lipca został przyjęty przez Wojciecha Bogusławskiego na drugiego – obok Józefa Elsnera – dyrygenta opery Teatru Narodowego, gdzie był również korepetytorem solistów i chóru. Doprowadził do powiększenia składu orkiestry oraz chórów, podniósł ich poziom muzyczny i wykonawczy. Na stanowisku dyrygenta opery pozostawał przez 30 lat.
Jako dyrygent wystąpił po raz pierwszy 5 sierpnia 1810, jako kompozytor zaś zadebiutował 4 grudnia 1810 kantatą ku czci Napoleona. W latach 1811-21 należał do masonerii uzyskując przedostatni stopień wtajemniczenia. W 1812 był nauczycielem muzyki w Szkole Dramatycznej przy Teatrze Narodowym, w latach 1817-19 w Szkole Muzyki i Sztuki Dramatycznej w Warszawie. W 1819 car Aleksander I mianował go nadwornym kapelmistrzem, a w 1823 odznaczył Orderem Św. Stanisława. W 1820 Kurpiński założył pierwsze polskie czasopismo muzyczne „Tygodnik Muzyczny”, w którym zamieszczał swoje artykuły. W marcu 1823 dyrekcja Teatru Narodowego wysłała go w podróż po Europie (Niemcy, Francja, Włochy, Austria), w celu zapoznania się z działalnością teatrów operowych w Zachodniej Europie. W trakcie jej trwania napisał Dziennik z podróży, wydany pod redakcją Zdzisława Jachimeckiego (PWM, Kraków 1954).
Po odejściu Józefa Elsnera z Teatru został od lipca 1824 jedynym dyrygentem i dyrektorem sceny operowej. Wystawił na niej wiele oper zagranicznych (m.in. Westalkę Gasparo Luigi Spontiniego, Don Juana Wolfganga Amadeusa Mozarta, Wolnego strzelca Carla Marii von Webera, Białą damę Françoisa-Adriena Boieldieu’a, Niemą z Portici i Fra Diavolo Daniela Françoisa Aubera, Roberta Diabła Giacomo Meyerbeera, Zampę Ferdinanda Hérolda, Napój miłosny Gaetano Donizettiego, Lunatyczkę Vincenzo Belliniego oraz opery Gioacchino Rossiniego: Tankreda, Srokę złodziejkę, Cyrulika sewilskiego i Włoszkę w Algierze), a także polskich, w tym wiele własnych. Równolegle prowadził działalność koncertową, dyrygował prawie wszystkimi koncertami w stolicy, m.in. 17 marca 1830 podczas prawykonania Koncertu fortepianowego f-moll Fryderyka Chopina z udziałem kompozytora jako solisty. W 1835 zorganizował przy Teatrze Wielkim Szkołę Śpiewu, której był dyrektorem do 1840. Miała ona częściowo zastąpić zlikwidowaną w wyniku Powstania Listopadowego Szkołę Główną Muzyki. W 1840 Kurpiński odszedł z Teatru Narodowego. Ostatnie lata życia spędził w osamotnieniu.

WAŻNIEJSZE KOMPOZYCJE:

– orkiestrowe:
Bitwa pod Możajskiem (Wielka symfonia bitwę wyobrażająca)
Koncert na klarnet i orkiestrę B-dur
Elegia c-moll (ok. 1825)
Elegia harmoniczna na śmierć dwóch bohaterów Rosji
Koncert na róg i orkiestrę
Taniec polski ułożony na dzień balu miejskiego dla najjaśniejszej matki imperatora całej Rosji a Króla Polskiego D-dur
Polonez D-dur na temat „Rule Britania” i „God save the King”
Polonez grany na balu u J.O. Księcia Namiestnika dla Cesarza Rosyjskiego i Króla Polskiego
Polonez do tańcowania ułożony z pierwszego finału opery „Westalka” G. Spontiniego D-dur
Taniec polski D-dur grany na balu u J.O. Księcia Namiestnika
Polonez do tańcowania B-dur
Polonez na... doroczną uroczystość Imienia Najjaśniejszego Cesarza Wszech Rosji i Króla Polskiego C-dur
Polonez nazwiskiem „Pustota” wyjęty z alegorii wystawionej w Teatrze Warszawskim w wilię Nowego Roku 1823 F-dur
Polonez grany na balu u Księcia Namiestnika dla Najjaśniejszego Cesarza Wszech Rosji i Króla Polskiego... (na tematach z opery Rossiniego „Zelmira”) A-dur
Polonez na... doroczną uroczystość Imienin Najjaśniejszego Cesarza i Króla Polskiego h-moll
Polonez D-dur na benefis Zofii Kurpińskiej
Taniec polski grany... na balu u J.O. Księcia Namiestnika danym w uroczystość urodzin Najjaśniejszego Cesarzewicza W. Ks. Konstantyna D-dur
Taniec polski grany.. na balu u J.O. Księcia Namiestnika danym w uroczystość urodzin Najjaśniejszego Cesarzewicza W. Ks. Konstantyna B-dur
Polonez grany na balu u J.O. Księcia Zajączek w ostatni wtorek C-dur
Polonez skomponowany w doroczną uroczystość dostojnych Imienin Najjaśniejszego Cesarza i Króla Mikołaja I D-dur
Polonez [Pocztarka] skomponowany na... doroczną uroczystość dostojnych Imienin Najjaśniejszego Cesarza Wszech Rosji, Króla Polskiego Mikołaja I Es-dur
Polonez... na bal u Dworu D-dur
Polski taniec skomponowany na Bal Narodowy dany w Salonie Giełdy... dla Najjaśniejszych Cesarsko Królewskich Mości D-dur
Polonez grany na balu Dworu Es-dur
Polonez grany na balu w sali Giełdy... z powodu uroczystego ogłoszenia pełnoletności Jego Cesarzewiczowskiej Mości W. Ks. Następcy Tronu Aleksandra Mikołajewicza C-dur
Mazurek grany na balu u J.O. Księcia Zajączek w ostatni wtorek D-dur
Wielki walc z motywów Webera i Rossiniego tańczony przez Pannę Mierzyńską i ułożony na orkiestrę i pianoforte B-dur

– kameralne:
Fantazja C-dur na kwartet smyczkowy (ok. 1823?)
Nokturn G-dur na róg, fagot i altówkę
Pejzaż muzyczny F-dur na róg i fagot
Dumanie nad mogiłą Wandy h-moll na klawikord i skrzypce
Cavatina na trąbkę lub puzon i fortepian (ok. 1823)
Fantazja na róg i fagot

– fortepianowe:
Sześć wariacji C-dur
Dziewięć wariacji d-moll
Potpourri czyli Wariacje z różnych tematów narodowych skomponowane dla siedmioletniego J. Krogulskiego przez Karola Kurpińskiego
Fantazja „Chwila snu okropnego” c-moll
Fantazja a-moll
Fantazja F-dur
Fuga i koda B-dur (na temat „Jeszcze Polska nie zginęła”)
Mazurek balowy D-dur
Angloise D-dur
Mazurek D-dur (1821)
Mazurek D-dur (1823)
Walc B-dur
Wielki walc B-dur
Polonez G-dur
Polonez d-moll
Polonez g-moll
Polonez E-dur
Polonez f-moll
Polonez A-dur
Polonez a-moll
Le reveil de J.J. Rousseau au printemps, romans (1823)
Polonez ofiarowany Zofii Mentzel (1834)

– pieśni wielogłosowe:
Marsz roku 1812 (Do koni bracia do koni) na 4-głosowy chór męski z fortepianem (1812)
Bohaterowi (Nieśmiertelność nieba w nagrodę co dały), śpiew masoński na chór mieszany (1814)
Hymn (Próżno na piasek słońce śle oświaty) na 4 głosy równe (1820)
Kanon wokalny (Szanuj niewinność, szanuj mądrość) na 3 głosy

– pieśni na głos i fortepian:
Bolesław Krzywousty
Król Aleksander
Zygmunt August
Władysław IV
Stefan Czarniecki
Michał Karybut Wiśniowiecki
Dumka (Gdy słowik zanuci)
Elfryda (Gdy w kwiecie młodości), romans
Ludmiła w Ojcowie (Nastała cisza z nocą ponurą)
Dumka włościan Jabłonny o panu (Była ta pora przeszła nie wróciła)
Czerna (Piękna i śmiała)
Etwin i Klara (Klara przecudnej urody)
Do Ludmiły (Ozdobo wioski)
Dla Zosi (Sprawiedliwość Zosiu śmiała) (1823)
Potpourri czyli wariacje na śpiewy polskie ułożone dla Panny Henrietty Sontag (1830)
Duma o generale Jasińskim (Ze łzą bracie wspomnij sobie)
Mazur wojenny (Nasz Chłopicki wojak dzielny, śmiały) (1830)
Marsz obozowy (Bracia do bitwy nadszedł czas) (1831)
Warszawianka (Oto dzień dziś krwi i chwały)
Litwinka czyli hymn Legionów litewskich (Wionął wiatr błogi na Lechitów ziemie)
Uczucia patrioty – śpiew narodowy (Jakiż to odgłos uszy me uderza)
Dzień świętej walki nadchodzi, marsz (1831)
Serenada czyli śmiertelna dobranoc (1835)

– pieśni na głos i orkiestrę:
Śpiew do Orła Białego (Wstań Biały Orle czarne pióra z siebie zrzuć) (1831)
Oblężenie Warszawy (Moskal chce dostać Warszawy), mazur (1831)

– kantaty:
Elegia na śmierć Tadeusza Kościuszki na głos recytujący i orkiestrę

– religijne:
Pieśń przy Mszy św. ... dla ludu Polsko-Katolickiego [Msza wiejska] na sopran, tenor, bas i organy
Msza C-dur na 3(4)-głosowy chór mieszany i organy (ok. 1835)
Msza e-moll na 4-głosowy chór mieszany i organy
Oratorium C-dur na alt, 2 tenory, bas, 2 trąbki, 2 puzony, kontrabas, kotły i organy (ok. 1840)
Hymn do Boga o zachowanie wolności na głos solo i fortepian
Zdrowaś Maryjo na głos solo, chór, instrumenty dęte i organy
Pienia nabożne Karola Kurpińskiego z poezją Felińskiego, Minasowicza i innych poświęcone czci i chwale w Trójcy Świętej Jedynego Boga a użytkowi rzymsko-katolickiego chrześcijaństwa w Polsce na 1-3 głosy z towarzyszeniem organów lub fortepianu i puzon ad libitum
Te Deum laudamus na głos solo, chór i orkiestrę
Święty Boże, psalm na głos solo, chór, harfę i organy
Na śmierć Chrystusa na głos solo i harfę
Wzniesienie myśli do Boga na głos solo i organy lub fortepian

– sceniczne:
Dwie chatki, komedioopera w 1 akcie
Pałac Lucypera, opera komiczna w 4 aktach
Ruiny Babilonu, melodramat w 3 aktach
Marcinowa z Dunaju w Stambule w seraju, komedioopera w 3 aktach
Szarlatan, opera komiczna w 2 aktach
Łaska imperatora, opera komiczna w 1 akcie
Jadwiga królowa polska, opera komiczna w 3 aktach
Aleksander i Apelles, melodramat w 1 akcie
Nagroda czyli Wskrzeszenie Królestwa Polskiego, melodramat (?) w 2 aktach
Zabobon czyli Krakowiacy i Górale, opera w 3 aktach
Dziadek i wnuk, melodramat w 2 aktach
Jan Kochanowski w Czarnym Lesie, komedioopera w 2 aktach
Bateria o jednym żołnierzu, melodramat [intermezzo] w 1 akcie
Czaromysł książę słowiański czyli Nimfy jeziora Gopło, komedioopera w 1 akcie
Zamek na Czorsztynie czyli Bojomir i Wanda, opera komiczna w 2 aktach
Kalmora czyli Prawo ojcowskie Amerykanów, melodramat w 2 aktach
Leśniczy z Kozienickiej Puszczy, komedioopera w 1 akcie
Cecylia Piaseczyńska, opera komiczna w 2 aktach

– balety:
Nowa osada Terpsychory nad Wisłą w 1 akcie
Mars i Flora, balet alegoryczny w 1 akcie