Polmic - FB

aktualności

Lublin | Akord XVI – muzyka chóralna kompozytorów lubelskich

AkordLubelski Oddział Związku Kompozytorów Polskich zaprasza na koncert pt. „Akord XVI – muzyka chóralna kompozytorów lubelskich”, który odbędzie się w Archikatedrze Lubelskiej 20 października 2019 roku o godz. 20.15.

Lubelski Oddział Związku Kompozytorów Polskich od roku 1988 organizuje cykl koncertów kameralnych, a niekiedy też symfonicznych o nazwie „Akord”. Głównym założeniem cyklu jest promocja dokonań kompozytorów związanych z Lublinem i Lubelszczyzną. W latach 1988–2015 zorganizowano piętnaście edycji koncertów.

Patronatem honorowym tegoroczny koncert objął Metropolita Lubelski, ks. Arcybiskup Stanisław Budzik. Wykonawcami będzie renomowany lubelski chór „Camerata Lubelska” pod batutą Tomasza Orkiszewskiego. Słowo o muzyce wygłosi Prezes Oddziału Lubelskiego ZKP Mariusz Dubaj. W programie znajdą się kompozycje chóralne Henryka Mikołaja Góreckiego, Tadeusza Szeligowskiego, Andrzeja Koszewskiego, Kazimierza Górskiego, Andrzeja Nikodemowicza, Mieczysława Mazurka, Henryka Czyżewskiego i Mariusza Dubaja. Przewidziane są dwa prawykonania: Tryptyk Andrzeja Nikodemowicza oraz Missa Nova w języku łacińskim Mariusza Dubaja.

Koncert dofinansowany jest ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Muzyka” za pośrednictwem Związku Kompozytorów Polskich w Warszawie.

Oddział Lubelski ZKP

Katowice | Muzyka uobecniona w obrazie w Filharmonii Śląskiej

FSUnikatowy multimedialny koncert symfoniczny odbędzie się 18 października 2019 roku w Filharmonii Śląskiej. Potęga zespołu orkiestrowego i brzmienia organów połączą się w całkowitej harmonii, dodatkowo wzmocnione transmisją na żywo z wnętrza składającego się z 2500 piszczałek wyjątkowego instrumentu.

Organy, jako instrument sam w sobie prezentujący niezwykłe bogactwo barw, dzięki umiejętnościom Romana Peruckiego usłyszymy – i zobaczymy – w najbliższy piątek w zupełnie nowej odsłonie – na multimedialnym koncercie symfonicznym. Filharmonicy śląscy wraz ze znanym solistą zaprezentują organy w różnych rolach – w partii solowej i jako część zespołu orkiestrowego, udowadniając, jak wiele możliwości daje oraz jak zaskakujący i zachwycający może być ten instrument. Dodatkowo, dzięki kamerom umieszczonym w jego wnętrzu, melomani zgromadzeni w sali koncertowej im. Karola Stryji będą mogli zobaczyć działanie skomplikowanych mechanizmów, które organista wprawi w ruch każdym dotknięciem klawiszy czy pedałów.

Roman Perucki, którego usłyszymy tego wieczoru, jest pedagogiem, jurorem konkursów krajowych i międzynarodowych, a w swym dorobku ma już ponad 2500 recitali. Występował w najsłynniejszych katedrach i salach koncertowych świata, za każdym razem zachwycając publiczność swymi umiejętnościami.

Marta Szybiak

Patronat medialny nad 75. sezonem koncertowym Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://filharmonia-slaska.eu/ 

Warszawa | James Newton in Person

POSI19 października 2019 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie polska publiczność po raz pierwszy będzie miała okazję zapoznać się z tak bogatym wyborem dzieł amerykańskiego kompozytora, dyrygenta, aranżera i flecisty Jamesa Newtona jr. w koncercie ukazującym wszechstronność jego talentu. Sinfonia Iuventus wykona jego kompozycje razem z kwartetem jazzowym.

James Newton (*1953) w trakcie swojej kariery napisał ponad 300 kompozycji. Utwory Newtona wykonywane były na całym świecie, od Carnegie Hall po berlińską Galerię Narodową. Jego twórczość obejmuje muzykę kameralną, symfoniczną, sakralną, jazz, electronic i ethno, a także muzykę do baletów. Jest autorem podręcznika improwizacji na flecie (The Improvising Flute). Ma na koncie kilkadziesiąt albumów autorskich, w tym albumy na flet solo. James Newton należy do najznamienitszych jazzowych flecistów – wirtuozów. Jego nagrania z Anthonym Davisem należą do najbardziej charakterystycznych przykładów współczesnego Trzeciego Nurtu.

O swojej twórczości w jednym z wywiadów muzyk powiedział: „Muzyka, którą piszę, przede wszystkim odzwierciedla moją wiarę, która przenika moje życie artystyczne jako kompozytora muzyki sakralnej. […] Innym przewijającym się tematem jest inspiracja moimi afroamerykańskimi korzeniami kulturowymi”. Newton jest autorem opery The Songs of Freedom i Mszy łacińskiej, która miała swoją premierę w Prato we Włoszech.

W Polsce jako wykonawca Newton pojawił się w 2007 roku biorąc udział w trasie koncertowej Piotr Baron Quartet. W tym samym roku James Newton wystąpił dwukrotnie z zespołem Jarka Śmietany. Podczas najbliższego koncertu monograficznego światowej sławy wykonawca wystąpi na jednej scenie z polskimi muzykami: Piotrem Baronem, Dominikiem Wanią, Maciejam Adamczakiem, Łukaszem Żytą oraz śpiewakami Marcelą Wierzbicką-Opalińską i Dominikiem Opalińskim. Usłyszymy m. in. opracowanie sławnego hymnu Amazing Grace dedykowane Barackowi Obamie oraz ofiarom masakry w kościele w Charleston w 2015.

Patronat medialny objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie www.sinfoniaiuventus.pl 

Łódź | Koncert kameralny w Filharmonii

FL15 października 2019 roku o godz. 19.00 w wykonaniu Tria Vivo usłyszymy nową interpretację arcydzieła Karola Szymanowskiego – Mity w opracowaniu łódzkiej kompozytorki Olgi Hans.

Trio fortepianowe to zespół, który łączy wirtuozowskie możliwości skrzypiec, głębokie brzmienie wiolonczeli i harmoniczne bogactwo fortepianu. Zespół taki tworzy troje muzyków, związanych z Akademią Muzyczną w Łodzi: Magdalena Kling-Fender, Robert Fender i Hanna Holeksa. Na estradzie Filharmonii zaprezentują Trio fortepianowe a-moll op. 50 Piotra Czajkowskiego, Trio fortepianowe G-dur Claude'a Debussy'ego i słynne Mity.

Ten utwór Karola Szymanowskiego świadczy o fascynacji kompozytora kulturą śródziemnomorską. Pochodzi z okresu, w którym dla kompozytora najistotniejsze były brzmieniowe właściwości utworu – stąd imitacja szmeru wody czy naśladowanie dźwięku fletni Pana. Opracowania utworu, powstałego w oryginalne na skrzypce i fortepian, dokonała Olga Hans.

Informacja o biletach – na stronie https://filharmonia.lodz.pl/pl/wydarzenia/koncert-kameralny-12 

Antonin | II Festiwal Polskiego Radia Chopin

Festiwal Radia ChopinDruga edycja Festiwalu Polskiego Radia Chopin odbędzie się w dniach 15–20 października 2019 roku w Pałacu Myśliwskim Książąt Radziwiłłów w Antoninie. Hasło przewodnie tegorocznej odsłony brzmi: „Romantyczna fantazja i improwizacja”.

Podczas sześciu wieczorów w pałacu radziwiłłowskim, w którym gościł, koncertował i komponował Fryderyk Chopin, znani muzycy wykonają fantazje i improwizacje nie tylko twórców epoki romantyzmu, lecz także kompozytorów współczesnych. Dwa koncerty, z udziałem Kuby Stankiewicza z zespołem oraz duetu Aleksander Dębicz – Marcin Zdunik, zostaną poświęcone improwizacji. Swoje umiejętności wirtuozowskie zaprezentują podczas recitali fortepianowych Piotr Sałajczyk, Maciej Grzybowski, Julia Kociuban i Evgenij Bozhanov. Przed koncertami odbędą się 25-minutowe wykłady profesorów Ireny Poniatowskiej, Iwony Puchalskiej, Ryszarda Daniela Golianka, Jakuba Stankiewicza i Wiesława Ratajczaka poświęcone idei fantazji i improwizacji w muzyce i literaturze.

Głównym punktem koncertu inauguracyjnego będzie prawykonanie napisanej na specjalne zamówienie Polskiego Radia Chopin kompozycji na fortepian solo Sturm und Frieden Aleksandra Nowaka, tegorocznego laureata Paszportu Polityki. Po raz pierwszy usłyszymy najnowszą kompozycję w wykonaniu Piotra Sałajczyka, który przywraca estradom zapomnianą muzykę fortepianową polskich kompozytorów, ale jest też cenionym wykonawcą muzyki najnowszej. Pianista zaprezentuje również Wielką Fantazję Juliusza Zarębskiego oraz Mazurki z op. 50 i Maski op. 34 Karola Szymanowskiego.

Na wszystkie koncerty wstęp jest wolny.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Łódź| 60 lat Katedry Kameralistyki łódzkiej uczelni muzycznej

Am LódźW dniach 14–15 października 2019 roku w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi odbędą się koncerty z okazji obchodów 60-lecia istnienia Katedry Kameralistyki.

Jest to najstarsza w Polsce jednostka akademicka koncentrująca działania na kameralistyce. Założona przez Kiejstuta Bacewicza – patrona Uczelni – kontynuowała działalność artystyczną i pedagogiczną nieprzerwanie przez 60 lat. Obecnie funkcjonuje jako Instytut Muzyki Kameralnej, którego kierownikiem jest dr hab. Hanna Holeksa. Z okazji jubileuszu pracownicy i współpracownicy Instytutu zapraszają na dwa koncerty i konferencję naukową, które odbywać się będą w Pałacu Akademii Muzycznej w Łodzi przy ul. Gdańskiej 32.

Uroczystości rozpoczną się 14 października koncertem o godz. 18.15 w wykonaniu pedagogów i współpracowników Instytutu Muzyki Kameralnej. Zabrzmi muzyka Siergieja Rachmaninowa, George’a Gershwina, Russela Petersona, Karola Szymanowskiego i Leopolda Godowskiego. „Kameralistyka wczoraj i dziś” to tytuł konferencji naukowej, podczas której referaty wygłoszą pracownicy i goście Instytutu (godz. 10.00-16.00). Na zakończenie obchodów Instytut Muzyki Kameralnej przygotował kolejny koncert, w którego programie znajdą się kompozycje Gustawa Mahlera, Manuela de Falli, Pawła Kleckiego i Aleksandra Tansmana (godz. 18.00).

Na wszystkie wydarzenia w ramach Jubileuszu Katedry Kameralistyki – wstęp wolny.

Aleksandra Bęben

Więcej informacji o wydarzeniach można znaleźć na stronie: www.amuz.lodz.pl 

Warszawa | Mecz / Tabula Rasa

Scena muzyki nowejKolejny koncert Chain Ensemble 14 października 2019 roku o godz. 19.00 w Nowym Teatrze w ramach cyklu „Scena Muzyki Nowej”, organizowanym przez Towarzystwo im. W. Lutosławskiego, rozpoczną dwa muzyczne pojedynki.

W należącym już do klasyki współczesności, powstałym w roku 1964 utworze Match Mauricio Kagela perkusista będzie sędzią w starciu między dwoma wiolonczelistami. Teatralna sytuacja jest punktem wyjścia do zaprezentowania obszernego katalogu rozmaitych możliwości artykulacyjnych. Argentyński kompozytor, który w połowie lat pięćdziesiątych przeniósł się do Niemiec, zapamiętany został m.in. jako inicjator gatunku teatru instrumentalnego, którego jednym z pierwszych przykładów jest właśnie ten utwór. W utworze Mecz mieszkający i działający w Krakowie kompozytor Maciej Jabłoński wykorzystał fragment Ferdydurke Witolda Gombrowicza ze słynną walką na miny między Miętusem i Syfonem. Zespół smyczkowy wsparty kotłami współdziała tu z dużą grupą amatorów, którzy wokalnie i aktorsko wcielają się w rolę przeciwników, zaś oryginalny tekst recytowany przez aktora przedstawia przebieg tego jedynego w swoim rodzaju starcia.

Wyciszenie emocji, zwrot w stronę introwertyzmu nastąpi w utworze Struny w ziemi na zespół smyczkowy Tomasza Sikorskiego, „muzycznego egzystencjalisty”. Arvo Pärt, być może najpopularniejszy z żyjących twórców muzyki „poważnej”, w roku 1977 napisał utwór Tabula rasa na dwoje skrzypiec, fortepian preparowany i orkiestrę smyczkową. Stanowi on jeden z pierwszych przykładów charakterystycznej dla estońskiego kompozytora techniki-stylu tintinnabuli, kojarzonego z brzmieniem dzwonów oraz spokojem, kontemplacją i wewnętrznym wyciszeniem.

Więcej – na stronie https://nowyteatr.org/pl/kalendarz/match-tabula-rasa 

XXIX Międzynarodowy Festiwal Młodych Laureatów Konkursów Muzycznych

SilesiaW dniach 13–27 października 2019 roku Instytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” zaprasza na XXIX Międzynarodowy Festiwal Młodych Laureatów Konkursów Muzycznych.

W tym roku to 32 koncerty z udziałem młodych artystów – solistów i zespołów kameralnych, którzy zdobywając konkursowe nagrody i wznosząc się na wyżyny swojej kreatywności, zadziwiają muzyczną dojrzałością i pasją do sztuki muzycznej. Wśród koncertów festiwalowych odnaleźć można kilka w całości dedykowanych konkursom muzycznym, z którymi „Silesia” współpracuje od lat, przekazując do dyspozycji jury nagrody w postaci zaproszeń na koncerty w Katowicach. Tym razem zaśpiewają m.in. laureaci XVIII Międzynarodowego Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu, XXI Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Imricha Godina IUVENTUS CANTI we Vrablach, III Międzynarodowego Konkursu Solowej Wokalistyki Sakralnej ARS ET GLORIA w Katowicach. W dniu 17 października – dla Chopina – zagrają laureaci V Międzynarodowego Podkarpackiego Konkursu Chopinowskiego w Rzeszowie, a w pianistycznej części festiwalu wystąpi także laureat Estrady Młodych Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku. Możemy się spodziewać, że wielkich muzycznych emocji dostarczą melomanom laureaci I nagród, specjalności klarnet i perkusja, prestiżowego Międzynarodowego Konkursu Muzycznego ARD w Monachium.

W Katowicach uczestnicy festiwalu wystąpią nie tylko w tak rozpoznawalnych miejscach, jak Sala Koncertowa i Aula im. Bolesława Szabelskiego Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego, Sala Kameralna NOSPR, Studio Koncertowe Radia Katowice, Biblioteka Śląska, Państwowa Szkoła Muzyczna im. Mieczysława Karłowicza czy Muzeum Archidiecezjalne. Prawdziwy kalejdoskop muzycznych specjalności i różnorodnych programów koncertowych czeka na melomanów w Słupsku, Sandomierzu, Nowym Sączu, Zakopanym, Brzesku, Kędzierzynie-Kozle, a nawet w słowackich Koszycach.

Dzięki współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie” w czasie festiwalu odbędą się prawykonania nowych dzieł Miłosza Bembinowa i Wojciecha Ziemowita Zycha.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie https://www.silesia.art.pl/kalendarz 

Warszawa | Słuchy – koncerty do zwiedzania: 3. edycja

Sluchy„Wysłuchanie, wytrwanie i przekazanie” to słowa klucze do trzeciej edycji cyklu koncertowego „Słuchy – koncerty do zwiedzania”, która odbędzie się w dniach 10 października – 3 listopada 2019 roku w warszawskiej Królikarni.

W tym roku głównym komponentem muzycznych wydarzeń staną się niewidoczne gołym okiem detale koncertów i performansów muzycznych: fale dźwiękowe, czas, relacja człowiek – instrument.

Rozpocznie cykl koncertowy hipnotyczny performance audiowizualny In My Own Wave. Ruchome obrazy Katarzyny Korzenieckiej zainspirowane ebru – kilkusetletnią techniką zdobienia papieru – w połączeniu z medytacyjną muzyką gwiazdora polskiej sceny muzyki elektronicznej Jacka Sienkiewicza zapraszają do synestetycznej podróży w przestrzeń audiowizualną. Podczas performansu w Królikarni po raz pierwszy zarówno dźwięk, jak i obraz będą generowane na żywo. Do wytworzenia fali dźwięków posłużą komputery, syntezatory i głośniki. Na ekranie zobaczymy zbliżenie wodnej fali modyfikowanej przy pomocy wiader, kuwet, pędzelków i szkatułek oraz pigmentów i innych tajemniczych substancji.

Czas jest nieodzownym towarzyszem muzyka i twórcy w jego zawodzie. Czas, który jest dany odbiorcy do zapoznania się z dziełem podczas koncertów – choć zazwyczaj ulotny i jednorazowy – w tym roku, dzięki dźwiękowej instalacji Michała Libery Systematyka organizmów cudzożywnych (zarys), będzie nam dany na dłużej, a nawet umożliwi kilkakrotne zapoznanie się z dziełem. Wypełniająca sześć sal muzealnych instalacja dźwiękowa stworzona została na podstawie opowiadań Franza Kafki.

W ramach cyklu odbędzie się ponadto premiera płyty DVD Incorporate wydawnictwa BÓŁT, podczas której zaprezentowane zostaną utwory Kuby Krzewińskiego i Rafała Zapały.

Patronat medialny nad cyklem koncertowym objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie http://www.krolikarnia.mnw.art.pl/aktualnosci/sluchy-koncerty-do-zwiedzania-edycja-3,44.html