Polmic - FB

aktualności

Warszawa | Koncert z okazji 150. rocznicy urodzin Emila Młynarskiego

Mlynarski20 lipca 2020 roku o godz. 18.00 w Pałacu na Wyspie w Łazienkach Królewskich w Warszawie odbędzie się koncert z okazji 150-lecia urodzin Emila Młynarskiego w ramach cyklu „Jubileusze kompozytorów polskich w Łazienkach Królewskich”.

Wystąpi Budzyńska – Ogryzek Duo w składzie: Zuzanna Budzyńska (skrzypce) i Szymon Ogryzek (fortepian). W programie znajdą się utwory kameralne Emila Młynarskiego, Henryka Wieniawskiego, Karola Szymanowskiego, Romualda Twardowskiego i Fritza Kreislera. Koncert poprowadzi Maxymilian Bylicki.

18 lipca 2020 roku przypada 150. rocznica urodzin dyrygenta, skrzypka, pedagoga i kompozytora Emila Młynarskiego, który przyszedł na świat w 1870 roku w Kibartach koło Suwałk, a zmarł 5 kwietnia 1935 roku w Warszawie. Absolwent Konserwatorium Petersburskiego koncertował z wielkim powodzeniem we wszystkich ówcześnie ważnych ośrodkach kultury w Europie i Stanach Zjednoczonych. Szybko zdobył uznanie jako skrzypek-wirtuoz i dyrygent. Powierzano mu kierowanie najbardziej prestiżowymi zespołami orkiestrowymi. Za najwybitniejsze dzieło muzyczne jego autorstwa uchodzi Koncert skrzypcowy d-moll op. 11. nagrodzony na Konkursie Kompozytorskim im. Ignacego Jana Paderewskiego w Lipsku w 1898 roku. Był wytrwałym popularyzatorem muzyki polskiej. Śmiało umieszczał w repertuarze świeżo powstałe polskie opery i balety, a w 1925 roku zorganizował Festiwal Muzyki Polskiej w Paryżu.

W programie najbliższego koncertu znalazły się utwory kameralne Emila Młynarskiego, Henryka Wieniawskiego, Karola Szymanowskiego, Romualda Twardowskiego i Fritza Kreislera.

Organizatorem koncertu jest Instytut Muzyki i Tańca ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Wstęp na koncert jest możliwy na podstawie bezpłatnych zaproszeń po rezerwacji pod adresem Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

Dodatkowe informacje: https://imit.org.pl/programy/departament-muzyki/4457 

Urle | XI Festiwal Muzyki Kameralnej

UrleOd 18 lipca do 22 sierpnia 2020 potrwa tegoroczny XI Festiwal Muzyki Kameralnej w Urlach. W kościele pw. Matki Boże Częstochowskiej wystąpią uznane zespoły muzyki kameralnej i znani cenieni przez melomanów artyści, w tym Maciej Strzelczyk, Bogdan Hołownia czy Piotr Rodowicz. Koncerty odbywać się będą w soboty o godz. 18:00. Wstęp wolny!

Festiwal Muzyki Kameralnej w Urlach to już lokalna muzyczna tradycja. Cykl koncertów organizowany jest od 2010 roku przez Stowarzyszenie Przyjaciół Kultury i Parafię Matki Bożej Częstochowskiej w Urlach. Od 2011 roku realizowany jest we współpracy z Mazowieckim Instytutem Kultury, odpowiedzialnym za kształt programowy przedsięwzięcia.

Urle z racji swego uzdrowiskowego charakteru tętnią życiem kulturalnym, szczególnie w okresie lata. Prężnie działające lokalne środowisko jest inicjatorem wielu przedsięwzięć w dziedzinie szeroko pojętej kultury. Cykl koncertowy stanowi jedno z nich. Podczas Festiwalu prezentowane są głównie utwory muzyki klasycznej w wykonaniu wybitnych solistów (instrumentalistów i wokalistów), uznanych zespołów kameralnych. W tym roku w programie pięciu koncertów znalazły się m. in. dzieła Adama Jarzębskiego, Fryderyka Chopina, Stanisława Moniuszki, Witolda Lutosławskiego, Henryka Mikołaja Góreckiego, Edwarda Pałłasza, Michała Lorenca, Jacka Sykulskiego, Juliusza Łuciuka, Romualda Twardowskiego i Wojciecha Widłaka.

Szczegółowy program – na stronie http://biuro-prasowe.mik.waw.pl/101163-xi-festiwal-muzyki-kameralnej-w-urlach 

Chopin-Górecki Open Festiwal 2020: Mr. Chopin. Ktoś Pana Uwielbia!

UMFC14 lipca 2020 roku o godz. 13.00 i 19.00 w ramach Chopin-Górecki Open Festiwal 2020 w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie odbędzie się online premiera kompozycji multimedialnej Mr. Chopin. Ktoś Pana Uwielbia Aldony Nawrockiej i Andrzeja Kopcia.

Utwór na głos, trąbkę, fortepian i elektronikę jest wynikiem twórczej współpracy kompozytorów Aldony Nawrockiej i Andrzeja Kopcia, którzy wezmą udział w jego realizacji jako wykonawcy partii fortepianu oraz warstwy elektronicznej. W prawykonaniu utworu wystąpią także muzycy trębacz Tomasz Woźniak oraz sopranistka Agnieszka Tyrawska-Kopeć.

Warstwa programowa kompozycji – już w samym tytule – nawiązywać będzie do inspiracji muzyką najwybitniejszego polskiego kompozytor epoki romantyzmu Fryderyka Chopina, którego kolejny jubileusz przypada na rok 2020. Utwór Mr. Chopin. Ktoś Pana Uwielbia wpisywać się będzie w te działania w sposób niekonwencjonalny, gdyż oprócz działań stricte muzycznych, w tym interaktywnych z elektroniką, zakłada także akcje parateatralne.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Premiera dostępna w Internecie na stronie festiwalu: www.chg.chopin.edu.pl oraz na profilu: www.facebook.com/chg.umfc 

Gdańsk | Festiwal „Chopin nad wodami Motławy”

PFBPolska Filharmonia Bałtycka im. Fryderyka Chopina w Gdańsku zaprasza na kolejną edycję cyklu recitali fortepianowych „Chopin nad wodami Motławy” w dniach 12–26 lipca 2020 roku. Koncerty odbywać się będą o godz. 20.30.

Wystąpią pianiści związani z Trójmiastem, wykonujący utwory naszego narodowego kompozytora, ale również muzykę różnych epok i stylów. Udział w Festiwalu wezmą Michał Mossakowski, Daniel Ziomko, Mikołaj Sikała, Maciej Gański, Bartosz Wiśniewski, Piotr Pawlak, Igor Torbicki, Patryk Morgaś, Maciej Frączek, Karol Garwoliński, Bartosz Skłodowski, Bogdan Czapiewski, Paweł Rydel, Sławomir Wilk i Natalia Zaleska. Wykonają utwory m.in. Josepha Haydna, Ludwiga van Beethovena, Roberta Schumanna oraz kompozytorów tworzących w XX wieku, w tym Karola Szymanowskiego, Sergiusza Bortkiewicza, Ignacego Jana Paderewskiego, Grażyny Bacewicz czy Romualda Twardowskiego.

Recitale w foyer Filharmonii nad Motławą odbywać się będą w nowym reżimie sanitarnym. Tym razem Filharmonia przyjmie tylko maksymalnie połowę publiczności w porównaniu z latami ubiegłymi. Cykl koncertów, który w ubiegłym roku cieszył się olbrzymią frekwencją, dziś, pomimo nowej sytuacji w kulturze, najpewniej także przyciągnie licznych, spragnionych kultury słuchaczy zarówno z Trójmiasta, jak i turystów.

Bilety dostępne online w cenie 14–20 zł na stronie https://filharmonia.gda.pl/pl/ 

Mikołaj Dudkiewicz

Tarnowskie Góry | Interdyscyplinarny cykl artystyczno-naukowy „Muzyka w obrazie. Obraz w dźwięku”

CWMK„Muzyka w obrazie. Obraz w dźwięku” to cykl koncertów, warsztatów oraz wykładów promujących muzykę współczesną, organizowany przez Centrum Współczesnej Muzyki Klawesynowej im. Elżbiety Chojnackiej od 12 lipca do 22 listopada 2020 roku w Pałacu w Rybnej.

W ramach cyklu zaprezentowane zostaną utwory muzyczne inspirowane malarstwem, literaturą, matematyką, architekturą, materią przemysłową i bogactwem regionu śląskiego. Odbędą się również prawykonania utworów na klawesyn Philipa Czaplowskiego, Sławomira Kaczorowskiego, Tomasza Kamieniaka, Dominika Lasoty, Weroniki Ratusińskiej-Zamuszko i Adama Wesołowskiego. We wrześniu planowana jest także premierowa projekcja filmu Macieja Jarolima Świat widziany dźwiękami oraz spotkanie z twórcami tej produkcji.

Do udziału w cyklu zostali zaproszeni cenieni artyści i naukowcy: prof. Gabriela Szendzielorz-Jungiewicz, dr hab. Beata Warykiewicz-Siwy i dr hab. Piotr Kopiński (wykładowcy Akademii Muzycznej w Katowicach), prof. dr hab. inż. Krzysztof Kluszczyński z Politechniki Krakowskiej, klawesynistki Hanna Balcerzak i Aleksandra Gajecka-Antosiewicz, muzykolog Piotr Oczkowski oraz reżyser dźwięku Krzysztof Sztekmiler (Akademia Muzyczna w Łodzi).

Koncert inauguracyjny pt. „Kiedy muzyka staje się obrazem” z towarzyszącą wystawą partytur graficznych będzie miał miejsce 12 lipca o godz. 18.00. O godz. 12.00 odbędą się również warsztaty dla dzieci i młodzieży pt. „Grafika muzyczna”, prowadzone przez dr. hab. Piotra Kopińskiego.

Szczegółowy program – na stronie: https://www.aleksandragajecka-antosiewicz.com/centrum-współczesnej-muzyki-klawesynowej-elżbieta-chojnacka-center/ 

Miejsca Wspólne. Wirtualny Festiwal Polskiej Muzyki Współczesnej

Miejsca wspolne11 lipca rusza internetowy ekwiwalent festiwalu muzycznego, w którym można uczestniczyć do września 2020 roku. U jego podstaw leży idea stworzenia „miejsca wspólnego”, w którym będziemy mogli słuchać mniej lub bardziej znanych współczesnych polskich utworów, poznawać twórczość polskich kompozytorów i kompozytorek oraz odkrywać młodych polskich wykonawców – wszystko to połączone kluczem toposów, loci communes, miejsc wspólnych: miłości, śmierci, natury, rytuału, snu, labiryntu, baśni, przeszłości i przyszłości.

W trakcie trzech miesięcy na stronie internetowej http://miejscawspolnefestiwal.pl/  opublikowanych zostanie dziewięć wirtualnych koncertów, zaprojektowanych z wykorzystaniem istniejących oraz wciąż pojawiających się w sieci nagrań współczesnych kompozycji. Każdemu z nich towarzyszyć będzie autorski esej programowy, poruszający istotne dla wybranych utworów wątki, co pomoże głębiej zrozumieć i przeżywać muzykę. Założenia programowe to „3x Polska”: przekrojowe spojrzenie na polskich twórców muzyki współczesnej – od klasyków XX wieku po najmłodsze pokolenie; wydobycie twórczości kobiet kompozytorek oraz tylko polscy wykonawcy – zespoły i soliści specjalizujący się w wykonawstwie muzyki współczesnej. W ramach wydarzenia odbędą się Warsztaty Krytyki Muzycznej.

Projekt zrealizowano w ramach programu stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Kultura w sieci”.

Karolina Dąbek

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie internetowej: http://miejscawspolnefestiwal.pl/ 

Warszawa | XXVII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej „Organy Archikatedry”

OADo 20 września 2020 roku potrwa XXVII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej „Organy Archikatedry”, zaliczany do czołowych warszawskich festiwali i najważniejszych festiwali organowych w Europie. Koncerty festiwalowe odbywają się przez trzy letnie miesiące w niedziele o godz. 16.00 w Archikatedrze św. Jana.

Archikatedra warszawska jest jednym z najważniejszych miejsc kultury i tradycji narodowej Polski. Na chórze kościoła jedna z najznakomitszych firm niemieckich – Eule – zbudowała w 1987 roku mechaniczne organy. Ten wielki 60-głosowy instrument jest przykładem znakomitego kunsztu organmistrzowskiego. Wyjątkowo trafny projekt instrumentu, jakość wykonania, walory artystyczne i uniwersalność pozwalająca na prezentację muzyki wszystkich epok, uzasadniają zaliczenie organów do najlepiej rozumianej „ekstraklasy koncertowej”. Festiwal powstał w 1994 roku z inicjatywy polskiego organisty Przemysława Kapituły, który jest kierownikiem artystycznym przedsięwzięcia i prezesem fundacji muzyki sakralnej.

Międzynarodowy Festiwal każdego roku gości doskonałych organistów-wirtuozów z całego niemal świata, którzy zapewniają bardzo wysoki poziom artystyczny przedsięwzięcia. W tym roku w warszawskiej świątyni wystąpią Piotr Rachoń, Przemysław Kapituła, Ignacio Ribas Taléns, Donato Giupponi, Fabio Ciofini, Józef Kotowicz, Jean-Christophe Geiser, Ennio Cominetti, Hans Ole Thers, Stefan Kagl i Andrea Trovato, prezentując repertuar przez siebie zaproponowany. W programie koncertów znalazły się również utwory polskich kompozytorów: Karola Kurpińskiego, Mieczysława Surzyńskiego i Feliksa Nowowiejskiego.

W tym roku nagroda Przewodniczącego Konferencji Episkopatu Polski (dawniej nagroda Prymasa Polski) „Srebrna Piszczałka” zostanie wręczona 13 września podczas koncertu Stefana Kagla z Niemiec. Nagroda ta co roku była przyznawana podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej. W tym roku z powodu epidemii wydarzenie nie odbyło się. Dlatego nagroda za wybitne osiągnięcia i wkład w rozwój muzyki sakralnej w Polsce zostanie wyjątkowo wręczona podczas Festiwalu.

Szczegółowy program – na stronie http://kapitula.org/ 

Kraków | Krakowska Akademia Muzyczna z cyklem koncertów w ICE Kraków Congress Centre

Gra w klasyke„Gra w klasykę” to nowy cykl koncertów Akademii Muzycznej w Krakowie i Krakowskiego Biura Festiwalowego, który potrwa do 13 września 2020 roku. Utalentowani młodzi artyści i wykładowcy krakowskiej uczelni muzycznej. Nowoczesna przestrzeń Sali Audytoryjnej ICE Kraków, a w repertuarze między innymi Chopin, Schubert, Szymanowski, Rachmaninow i Prokofiew.

W Sali Audytoryjnej im. Krzysztofa Pendereckiego w Centrum Kongresowym ICE Kraków wystąpią artyści, którzy swoją grą poprowadzą nas w najpiękniejszy świat dźwięków, gdzie muzyka staje się najwyższą wartością piękna. W ramach cyklu „Gra w klasykę” usłyszymy solistów oraz zespoły kameralne złożone ze studentów, doktorantów i wykładowców Akademii Muzycznej w Krakowie, którzy zaprezentują dzieła od czasów baroku do współczesności. W programie cyklu koncertowego znalazły się m. in. utwory Fryderyka Chopina, Henryka Wieniawskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, Wandy Landowskiej, Karola Szymanowskiego, Romana Statkowskiego, Ludomira Różyckiego, Grażyny Bacewicz, Mieczysława Wajnberga, Witolda Lutosławskiego, Romana Palestra, Józefa Świdra i Wojciecha Kilara.

Muzyków związanych z Krakowem zobaczy szerokie grono odbiorców – zrealizowane wydarzenia będą dostępne online przez długi czas. Wszystkie odsłony cyklu koncertowego zostaną udostępnione na profilach Facebookowych organizatorów wydarzenia.

Szczegółowy program – na stronie http://icekrakow.pl/ 

Stanowisko ZKP w sprawie opłaty reprograficznej od smartfonów

Karta wolności w sieciWarszawa, 3 lipca 2020

LIST OTWARTY

W związku z ogłoszeniem przez Pana Prezydenta RP Andrzeja Dudę „Karty wolności w sieci” Związek Kompozytorów Polskich przedstawia stanowisko w sprawie punktu piątego tej Karty „Nie dla podatku od smartfonów”.

1. Środki pozyskane z opłaty reprograficznej poszerzonej o smartfony są przeznaczone w części na rekompensatę dla twórców utworów ściąganych na smartfony przez ich użytkowników, w części zaś zasilą fundusz emerytalny dla artystów, którzy nie są objęci systemem emerytalnym ZUS. Warto dodać, że są to najczęściej osoby o niskich i zazwyczaj sporadycznych dochodach.

2. Środowiska artystyczne walczą o dołączenie smartfonów do istniejącej listy urządzeń objętych opłatą reprograficzną od lat. W ostatnim czasie zakończone zostały pomyślnie prace nad przygotowaniem odpowiednich przepisów. Prace te prowadzone były w bliskiej współpracy z Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego, które od lat deklaruje pełne wsparcie dla realizacji postulatów środowisk twórczych i artystycznych w sprawie wprowadzenia smartfonów na listę urządzeń objętych opłatą reprograficzną.

Związek Kompozytorów Polskich apeluje do Pana Prezydenta RP Andrzeja Dudy o wycofanie się z ewentualnego zamiaru zablokowania odpowiednich przepisów dotyczących omawianej sprawy.

Mieczysław Kominek, Prezes Związku Kompozytorów Polskich