Skip to main content

Gul Joanna

Gul Joanna

Nawigacja Publikacje
  • Muzykolog

teoretyk muzyki, instrumentolog, muzykoterapeutka; ur. 1977, Jelenia Góra. Ukończyła muzykoterapię (2001) i teorię muzyki (2002) na Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu. Jej praca magisterska Historia wytwórni fortepianów „Ed. Seiler” na tle przemysłu muzycznego Legnicy w XIX i XX wieku, napisana pod kierunkiem prof. dr Marii Zduniak, została wyróżniona na XIV Ogólnopolskim Konkursie Prac Magisterskich Absolwentów Akademii Muzycznych w Polsce. Jest absolwentką Studiów Doktoranckich Nauk o Kulturze Uniwersytetu Wrocławskiego. Obecnie przygotowuje dysertację doktorską w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego.

Interesuje się instrumentologią, w szczególności historią budownictwa instrumentów muzycznych na Dolnym Śląsku. Bierze udział w ważnych projektach naukowych, opisując obraz dźwiękowy miasta, zabytkowe instrumenty muzyczne. W ramach projektu „Pejzaż dźwiękowy Wrocławia – badania nad audiosferą miasta środkowoeuropejskiego” przeprowadziła badania terenowe, dokumentując dźwięki wschodniej części miasta (obszar tzw. Wielkiej Wyspy). Jest członkiem zespołu przygotowującego materiały i ich opracowanie dla portali Instytutu Muzyki i Tańca „Polskie ludowe instrumenty muzyczne” oraz „Fortepian w zbiorach polskich”. W ramach projektów była współredaktorem i współautorem (wraz z Beniaminem Voglem) polskiego tłumaczenia uaktualnionej klasyfikacji instrumentów muzycznych Hornbostela i Sachsa, stosowanej przez bazę internetową MIMO (Musical Instrument Museums Online, a także tezaurusa do polskiej wersji strony internetowej MIMO.

Joanna Gul pracuje w Bibliotece Kulturoznawstwa i Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego. Jest również członkiem Pracowni Badań Pejzażu Dźwiękowego w Instytucie Kulturoznawstwa Uniwersytetu Wrocławskiego.

grudzień 2015 (wa)

Publikacje

artykuły

Budownictwo fortepianów i pianin w Legnicy – nowe fakty,, w: Muzyka fortepianowa, t. 13, red. J. Krassowski, Akademia Muzyczna im. S. Moniuszki w Gdańsku, Gdańsk 2004

Budownictwo fortepianów i pianin w Świdnicy,, w: Amator Scientiae. Festschrift für Dr. Peter Ohr, hrsg. von R. Sachs, Wrocław 2004

Verklungen und verloren?, [wspólnie z Rainerem Sachsem], "Silesia Nova. Zweimonatszeitschrift für Kultur und Geschichte", Görlitz, Wrocław, 2004 nr 2, s. 81-84

Świdniccy fortepianmistrzowie, [wspólnie z Rainerem Sachsem], „Rocznik świdnicki“, t. 34,Świdnica 2007, s. 26-60

Do dziejów budownictwa fortepianów w Legnicy: współpracownicy Eduarda Seilera,, w: Tradycje Śląskiej Kultury Muzycznej, t. 11, Akademia Muzyczna im. K. Lipińskiego we Wrocławiu, Wrocław 2008

Wytwórstwo instrumentów muzycznych na Dolnym Śląsku na podstawie wybranych ksiąg adresowych Paula de Wita,, w: Muzyczne oblicza Śląska: Materiały z konferencji: Wrocław 19.06.2008, Wrocław - Lublin 2008

Instrumenty muzyczne na pierwszych wystawach sztuki, rzemiosła i przemysłu w dziewiętnastowiecznym Wrocławiu, „Muzyka”2011 nr 3, s. 105-122

Cechy i funkcje instrumentów muzycznych na dolnośląskich wystawach rzemiosła i przemysłu w XIX oraz pierwszej połowie XX wieku,, w: Tradycje śląskiej kultury muzycznej, t. 12 pod red. nauk. A. Granat-Janki i zespołu, Akademia Muzyczna im. K. Lipińskiego, Wrocław 2011

Ogłuszający hałas i wabiąca muzyka, czyli o audiosferze dolnośląskich wystaw rzemiosła i przemysłu,, w: Audiosfera miasta, red. R. Tańczuk, R. Losiak, Acta Universitatis Wratislaviensis. Prace Kulturoznawcze, t. 13, Wrocław 2012

Ikonografia muzyczna wystaw rzemiosła i przemysłu,, w: Muzyka w sztukach wizualnych XIX-XXI wieku, Ikonografia muzyczna. Studia i materiały, t. 2, red. J. Guzy-Pasiak, Warszawa 2013

Brzmienia wody na obszarze wrocławskiej Wielkiej Wyspy. Głos drugi,, w: Audiosfera Wrocławia, red. R. Tańczuk, R. Losiak, Prace Kulturoznawcze. Monografie, t. 6, Wrocław 2014

Przewodniki po dziewiętnastowiecznych wystawach rzemieślniczo-przemysłowych,, w: Przewodniki w kulturze, red. K. Łukasiewicz, I. Topp, Acta UniversitatisWratislaviensis. Prace Kulturoznawcze, t. 17, Wrocław 2015

Wszystko co chcieliście wiedzieć o fortepianach, ale baliście się zapytać, [wraz z Agatą Mierzejewską], w: „Ruch Muzyczny” 2015 nr 12, s. 13-15

Digitisation of Polish folk instrument museum collections: www.folk.instruments.edu.pl, [wraz z Agatą Mierzejewską], w: Kolbergs of Eastern Europe, red. B. Muszkalska, Peter Lang, Frankfurt am Main 2017 (seria Eastern European Studies in Musicology, vol. 8), w druku

Polmic

Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warszawa
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel: +48 785 370 000

Wsparcie projektu

Modernizacja strony odbywa się dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II.

Logo Ministerstwa NiSW program Nauka dla społeczeństwa

Nasze social media



© All rights reserved. POLMIC
Do góry