perkusista; ur. 8 listopada 1984, Żagań. Ukończył z wyróżnieniem Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie perkusji Stanisława Skoczyńskiego (2008). Studiował również w Conservatoire Nationale Supérieur Musique et Danse de Lyon w klasie prof. Jeana Geoffroy’a. W ramach programu stypendialnego "Socrates-Erasmus” uczestniczył w kursach interpretacji nowej muzyki w Estonii (2006–2009, Tallin). W 2012 roku artysta otrzymał stopień doktora sztuki muzycznej po obronie rozprawy Wybrane aspekty filozoficzno-wykonawcze multiperkusyjnych traktatów dźwiękowych Iannisa Xenakisa, Vinko Globokara i Marcina Błażewicza, zaś w 2016 - stopień doktora habilitowanego.
W roku 2003 otrzymał 1. nagrodę na Ogólnopolskim Konkursie Perkusyjnym we Wrocławiu. W 2008 roku jego nagranie kompozycji Stanisława Moryto Per Uno Solo zdobyło 1. miejsce na Międzynarodowym Konkursie AES w Amsterdamie. W 2010 wraz z Maciejem Nerkowskim (Scontri Duo) został laureatem 2. nagrody na Międzynarodowym Konkursie Współczesnej Muzyki Kameralnej w Krakowie.
Został stypendystą Prezesa Rady Ministrów (2003), banku Société Generale (2009), Funduszu Popierania Twórczości Stowarzyszenia Autorów ZAiKS (2013), otrzymał także stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego "Młoda Polska" (2016) i stypendium dla wybitnych młodych naukowców Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (2016).
W latach 1995-2003 był solistą orkiestry "Jeunesses Musicales” (koncerty w Niemczech, Czechach, Szkocji, Włoszech, Francji). Występował jako solista również z Orchestre Perpignan Méditerranée, Orkiestrą Polskiego Radia, orkiestrami Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, Filharmonii Świętokrzyskiej, Gorzowskiej, Narodowego Forum Muzyki, Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus. Brał udział w Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień”, Festiwalu Aujourd’hui Musiques w Perpignan, Les Flâneries Musicales w Reims, Festiwalu Novellum w Tuluzie. W 2010 roku wykonał solową partię multiperkusyjną podczas premiery spektaklu Oresteia Iannisa Xenakisa (w reżyserii Michała Zadary) w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie (część Kassandra na multiperkusję, baryton falsetowy i psałterium).
Ma na swoim koncie prawykonania dzieł współczesnych kompozytorów, nierzadko jemu dedykowanych. Specjalizuje się w wykonywaniu utworów multiperkusyjnych oraz dzieł teatru instrumentalnego. Jako specjalista w tej dziedzinie bierze udział w rozmaitych konferencjach i sesjach badawczych w kraju i za granicą.
Pełni funkcję adiunkta na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, kierownika Studium Muzyki Nowej i Pracowni Antropologii Kultury Muzycznej.
Leszek Lorent jest autorem książek Szkice perkusyjne. Zagadnienie filozoficzno-wykonawcze multiperkusyjnych traktatów dźwiękowych wybranych twórców oraz Ineffabilis. Perkusyjne dzieła Marcina Błażewicza. W kręgu jego naukowych dociekań znajduje się filozofia muzyki, muzyka stochastyczna Iannisa Xenakisa, zagadnienia polskiego sonoryzmu, twórczość młodego pokolenia kompozytorów. Jego artykuły z pogranicza muzyki i filozofii są publikowane w piśmie warszawskich uczelni artystycznych "Aspiracje”, w "Zagadnieniach Naukoznawstwa PAN” oraz w wielu innych wydawnictwach naukowych w Polsce i za granicą.
Zapraszany jest do udziału w pracach jury konkursów muzyki współczesnej.
Brał udział w nagraniu kilkunastu płyt CD w roli kameralisty; jako solista nagrał trzy płyty: Eidos, zawierającą kompozycje Dariusza Przybylskiego, Miłosza Bembinowa, Ignacego Zalewskiego i Iannisa Xenakisa (For Tune 2013), Kundalini. Lorent plays Błażewicz, zawierającą światowe premiery dzieł Marcina Błażewicza (Requiem Records 2015) oraz Tonisteon, na której znalazły się dzieła Iannisa Xenakisa, Marcina Błażewicza, Dariusza Przybylskiego, Ignacego Zalewskiego (Requiem Records, 2016).
W 2015 i 2017 Leszek Lorent został uhonorowany nagrodą Rektora Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina za osiągnięcia naukowe.
Należy do Stowarzyszenia Artystów #ART i Stowarzyszenia Artystów "Euforis".
aktualizacja: 2015 (Aleksandra Braumańska), 2024 (Wiktoria Antonczyk)