kompozytor i pianista; ur. 3 marca 1922, Toruń; zm. 9 stycznia 1981, Warszawa. Studiował w klasie kompozycji Kazimierza Sikorskiego oraz fortepian u Stanisława Szpinalskiego w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Łodzi. W latach 1947-48 kontynuował studia w zakresie kompozycji u Nadii Boulander oraz gry na fortepianie u Lazare Levy’ego w Paryżu.
W latach 1946-51 występował jako pianista w kraju i za granicą, m.in. w Rumunii, Niemczech i Czechosłowacji.
Od 1952 działał wyłącznie jako kompozytor. W 1956 i 1958 otrzymał nagrody na Konkursie im. Grzegorza Fitelberga za Sinfoniettę na dwie orkiestry smyczkowe (1956), Musica concertante na orkiestrę (1958) i cykl pieśni Oczy powietrza na sopran i fortepian (1957), w 1959 – wyróżnienie za Sinfoniettę na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO.
Kazimierz Serocki, czołowy przedstawiciel awangardy w nowej muzyce polskiej, zadziwiał objawiającą się w jego twórczości różnorodnością zainteresowań. Założył wraz z Tadeuszem Bairdem i Janem Krenzem „Grupę 49”, wyznającą „pozytywny optymizm” przejawiający się muzyką komunikatywną i nieskomplikowaną. Jednak kilka lat później, w roku 1956, razem z Tadeuszem Bairdem powołał do życia Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, który stał się miejscem najbardziej awangardowych wówczas w Polsce manifestacji muzycznych. Sam zaczynał swoją drogę twórczą od związków z muzyką ludową, co nie przeszkadzało mu interesować się wyrafinowaną techniką dodekafoniczną i serializmem. Wkrótce potem zaczął stosować w swych utworach aleatoryzm zakładający znaczną rolę przypadku w komponowaniu i koncepcję formy otwartej.
W latach 1954-55 był wiceprezesem Zarządu Głównego Związku Kompozytorów Polskich.
Kazimierz Serocki otrzymał wiele nagród artystycznych, polskich i zagranicznych, m.in.: Nagrodę Państwową za muzykę do filmu Miłość Chopina w 1952, Nagrodę Ministra Kultury i Sztuki za całokształt twórczości w 1963 oraz Nagrodę ZKP w 1966. W 1972 otrzymał po raz drugi Nagrodę Państwową I stopnia „za wybitne osiągnięcia w twórczości kompozytorskiej”.
Strona internetowa o artyście:
aktualizacja: 2002 (mk)
Tryptyk na orkiestrę kameralną (1948)
Sonatina na fortepian (1949)
Trzy melodie kurpiowskie na soprany, tenory i zespół kameralny (1949)
Romantic Concerto na fortepian i orkiestrę (1950)
Trzy śpiewki na chór mieszany a cappella (1951)
Pieśń traktorzystów na głos z fortepianem (1951)
Symfonia nr 1 (1952)
Suita preludiów na fortepian (1952)
Koncert na puzon i orkiestrę (1953)
Krasnoludki miniatury dla dzieci na fortepian (1953)
Suita na 4 puzony (1953)
Symfonia nr 2 „Symfonia pieśni” na sopran, baryton, chór i orkiestrę (1953)
Sobótkowe śpiewki na chór mieszany a cappella (1954)
Sonatina na puzon i fortepian (1954)
Suita opolska na chór mieszany a cappella (1954)
Taniec na klarnet i fortepian (1954)
Sonata na fortepian (1955)
Sinfonietta na 2 orkiestry smyczkowe (1956)
Serce nocy cykl pieśni na baryton i fortepian (1956)
Oczy powietrza cykl pieśni na sopran i fortepian (1957)
Musica concertante na orkiestrę (1958)
Epizody na smyczki i 3 grupy perkusyjne (1959)
Segmenti na orkiestrę (1960-61)
A piacere propozycje na fortepian (1962-63)
Freski symfoniczne na orkiestrę (1963-64)
Continuum sekstet na instrumenty perkusyjne (1965-66)
Niobe muzyka do fragmentów poematu K. I. Gałczyńskiego na 2 recytatorów, chór i orkiestrę (1966)
Forte e piano muzyka na dwa fortepiany i orkiestrę (1967)
Poezje na sopran i orkiestrę kameralną (1968-69)
Dramatic Story na orkiestrę (1968-70)
Swinging Music na klarnet, puzon, wiolonczelę (lub kontrabas) i fortepian (1970)
Fantasmagoria na fortepian i perkusję (1970-71)
Fantasia elegiaca na organy i orkiestrę (1971-72)
Impromptu fantasque na flety proste, mandoliny, gitary, perkusję i fortepian (1973)
Ad libitum 5 utworów na orkiestrę (1973-77)
Concerto alla cadenza per flauto a becco e orchestra (1974)
Arrangements na 1-4 flety proste (1975-76)
Pianophonie na fortepian, środki elektroniczne i orkiestrę (1976-78)
Maciejewski Bogusław M., Twelve Polish Composers, Allegro Press, London 1976
Kaczorek Ireneusz, Wartość estetyczna i artystyczna "Fresków symfonicznych" Kazimierza Serockiego, w: Dzieło muzyczne - studia i rozprawy (pod red. T. Brodniewicz, H. Kostrzewskiej i J. Tatarskiej), Akademia Muzyczna, Poznań 1999
Jagiełło Aleksandra, Kazimierz Serocki. Dżentelmen sonoryzmu, "Muzyka21" 2004 nr 3, s.26-27
Paja-Stach Jadwiga, Związki muzyki Kazimierza Serockiego z sonoryzmem, "Muzyka" 2008 nr 1, s.93-107-118