kompozytor i pianista; ur. 9 czerwca 1964, Warszawa. W latach 1983-88 studiował grę na fortepianie w klasie Kazimierza Gierżoda, a w latach 1988-94 – kompozycję pod kierunkiem Włodzimierza Kotońskiego w Akademii Muzycznej w Warszawie. Umiejętności doskonalił podczas warsztatów kompozytorskich pod kierunkiem m.in.: Hanny Kulenty, Henryka Mikołaja Góreckiego, Michaela Nymana, Louisa Andriessena, Tristana Muraila.
Jako pianista i kompozytor uczestniczył m.in. w Światowych Dniach Muzyki, w Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, Festiwalu Polskiej Muzyki Współczesnej „Poznańska Wiosna Muzyczna” oraz Festiwalu Polskiej Muzyki Współczesnej „Musica Polonica Nova” we Wrocławiu.
Jest laureatem konkursów kompozytorskich: w roku 1997 otrzymał III nagrodę za utwór Schyzia na kwartet smyczkowy w Międzynarodowym Konkursie Kompozycji Jazzowej w Słupsku i I nagrodę Konkursu na Hejnał dla Miasta Rzeszowa, w 1998 roku II nagrodę za utwór Zegarynka na fortepian preparowany, perkusję, zegarynkę i publiczność dziecięcą podczas Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego „Muzyka i zabawa” w Poznaniu, a w roku 2011 - III nagrodę za utwór Co słychać w starej szopie na fortepian w Konkursie Kompozytorskim, organizowanym w ramach Festiwalu Muzycznego im. H. M. Góreckiego „Mikołajowe granie” w Rydułtowach. Był stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, m.st. Warszawy i Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.
Jako członek Grupy MM działał na pograniczu teatru, muzyki i sztuk wizualnych. Współpracował m.in. z Eugeniuszem Rudnikiem, Fryderykiem Rzewskim, Michelangelo Pistoletto, Orchest De Ereprijs, duetem Viktor Lois/Yin Peet i Grupą Azorro. Jest autorem hejnału Rzeszowa, tworzy także muzykę do filmów animowanych (m.in. Jana Lenicy, Daniela Szczechury, Marcina Giżyckiego, Agnieszki Skolik, Tomasza Kozaka), teatru i gier komputerowych. Od wielu lat współpracuje z poznańskim Centrum Sztuki Dziecka, dla którego skomponował kilkanaście utworów, w tym wiele włączających publiczność do aktywnego uczestnictwa w ich wykonywaniu.
Jarosław Siwiński jest współautorem i koordynatorem takich projektów edukacyjnych i koncertowych, jak „Muzyka współczesna nie gryzie”, „Audio Stage”, „Obrazy z Warszawy”, „AutoPianoForte”, „Obrazy z Conrada”.
W ramach programu "Zamówienia kompozytorskie", realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca, powstały takie jego utwory, jak Artykuły spożywcze, Natura Polski w najnowszej poezji - żywioły, Ornitologia, Sonata g-moll na 2 fortepiany i perkusję, Tamta strona okazała się na sopran i zespół kameralny do poezji Agnieszki Syskiej, Trzy odmieńce z tekstem dość bajkowym oraz Walce urojone.
W roku 2013 w serii wydawniczej Związku Kompozytorów Polskich / Polskiego Centrum Informacji Muzycznej (wydanej we współpracy z Polskim Radiem i przy wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego) "Muzyka Polska Dzisiaj - Portrety Współczesnych Kompozytorów Polskich" ukazała się jego autorska płyta CD.
Od 2016 roku jest dyrektorem artystycznym festiwalu „Warszawskie Spotkania Muzyczne”, organizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich.
aktualizacja: 2002, 2008 (mk), 2014 (ai), 2021 (wa)
Strony internetowe kompozytora: www.siwinski.art.pl, www.soundcloud.com/jaroslaw-siwinski
kontakt
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Zamglone Oko Dżdżownicy na amplifikowany flet piccolo i 2 perkusje (1989)
Postrzeganie muzyki jest procesem skomplikowanym i nie do końca klarownym na taśmę, fortepian i skrzypce (1990)
Ze śpiewów domowych na głos i fortepian (1991)
Souline na flet solo lub z towarzyszeniem instrumentu klawiszowego (syntezatora lub fortepianu) (1992)
Notari, E. M. na taśmę (1992)
Pianerecerto na fortepian i zespół instrumentalny (1994)
Notarimbalo na klawesyn i taśmę (1994)
O czym śnią pianiści na fortepian (dwóch wykonawców) (1995)
Dominobajki na fortepian, perkusję, showmana i publiczność dziecięcą (1996-97)
Schyzia na kwartet smyczkowy (1997)
Kwintet fortepianowy (1998)
Missa Brevis na sopran, chór mieszany i organy (1998)
Zegarynka na fortepian preparowany, perkusję, zegarynkę i publiczność dziecięcą (1998)
Hominibus na orkiestrę symfoniczną (2002)
Bebop na taśmę (2002)
Lokomotywa na taśmę (2003)
ID #1 dla czterech nieobecnych wykonawców (2003)
Owej rozgwieżdżonej nocy na taśmę (2005)
Movement na orkiestrę symfoniczną (2006)
Pieśni polskie na taśmę (2006)
Gra-nie-gra na kwartet dęty drewniany, parawany i publiczność dziecięcą (2009)
Wokalizja na fortepian, cztery głosy i publiczność dziecięcą (2010)
Annalena na baryton i orkiestrę smyczkową (2011)
Co słychać w starej szopie na fortepian (2011)
Mazurek 1, Mazurek 2 na zespół kameralny (2012)
Chopin Elements na komputer lub fortepian MIDI (2012)
4 preludia do utworów audioscenicznych na syntezator i kontrabas (2012)
Sestetto na zespół kameralny (2013)
Sonata g-moll na dwa fortepiany i dwie perkusje (2013)
Wariacje i odmieńce na zespół kameralny, wideo i publiczność dziecięcą (2013)
Tamta strona okazała się na sopran i zespół kameralny (2014)
Via caelestis na zespół kameralny (2014)
Wycinanka na taśmę (2014)
Timecode na zespół kameralny i taśmę (2015)
Toccata na skrzypce i fortepian (2015)
Industrial Music na zespół tradycyjnych instrumentów chińskich (2015)
Artykuły spożywcze na kwartet dęty drewniany i taśmę (2015)
HubTub na tubę i zespół (2016)
Jeżeli na sopran, kwartet smyczkowy i fortepian autonomiczny (2016)
Milcząca Rybka, mikroopera dla dzieci (2016)
Opowieść z płytkiego morza na zespół kameralny (2017)
Ornitologia na sopran i orkiestrę kameralną (2017)
Dźwiękosceny na drabinę i inne rozliczne przedmioty (2017)
Trzy postacie w kolorze na 2 flety i organy (2018)
Walce urojone na fortepian autonomiczny (2019)