Przejdź do głównej treści

Sokorski Jerzy

Sokorski Jerzy

Nawigacja Kompozycje
  • kompozytor, wykonawca
kompozytor, pianista i kameralista; ur. 3 maja 1916, Jałta (Krym); zm. 28 grudnia 2005, Piastów koło Warszawy. Uczył się w Wyższej Szkole Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie fortepianu Olgi Iliwickiej (1934-35), następnie u Jerzego Żurawlewa (1935-39). Jednocześnie studiował kompozycję pod kierunkiem Adama Wieniawskiego i Bolesława Woytowicza.
W okresie II wojny światowej pracował jako nauczyciel gry na fortepianie oraz przedmiotów teoretycznych w Wyższej Szkole Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, która działała konspiracyjnie.
W 1949 otrzymał stypendium muzyczne UNESCO i wyjechał na studia do Francji, Włoch i Belgii. Podczas pobytu w Paryżu doskonalił swoje umiejętności z zakresu kompozycji u Nadii Boulanger, a także był słuchaczem wykładów prowadzonych przez Arthura Honeggera i Oliviera Messiaena. W 1956 kontynuował studia kompozytorskie pod kierunkiem Nadii Boulanger.
Jerzy Sokorski działalność koncertową rozpoczął w 1945. Przez wiele lat był solistą i akompaniatorem Estrady Kameralnej Filharmonii Narodowej, w ramach której wziął udział w ponad tysiącu koncertach umuzykalniających, odbywających się w szkołach i uzdrowiskach. Partnerował instrumentalistom i śpiewakom, m.in. żonie Bognie Sokorskiej i Ryszardowi Gruszczyńskiemu. Brał udział w prawykonaniach pieśni wielu współczesnych kompozytorów polskich, m.in. Karola Szymanowskiego, Witolda Lutosławskiego, Stefana Kisielewskiego, Jerzego Lefelda, Kazimierza Wiłkomirskiego oraz swoich własnych. W roli kameralisty odbył tournées koncertowe po Niemczech, Francji, Belgii, Anglii, Kanadzie i Stanach Zjednoczonych. Dokonał nagrań archiwalnych dla Polskiego Radia, Telewizji Polskiej oraz niemieckich i francuskich stacji telewizyjnych.

aktualizacja: marzec 2008

Kompozycje

Fantazja na obój i fortepian (1936)

Inwencja na trio smyczkowe (1936)

Sonatina na flet i altówkę (1936)

Gawot na fortepian (1936)

Akacje, pieśń na głos i fortepian do słów Juliana Tuwima (1936)

Nie mów dziecinie [wersja I], pieśń na głos i fortepian do słów Stanisława Młodożeńca (1936)

Nie mów dziecinie [wersja II], pieśń na głos i orkiestrę smyczkową do słów Stanisława Młodożeńca (1936)

Fuga na kwartet smyczkowy i kwartet instrumentów dętych drewnianych (1937)

Przyjście, pieśń na głos i fortepian do słów Leopolda Staffa (1937)

A jeżeli, pieśń na głos i fortepian do słów Juliana Tuwima (1937)

Ananke, pieśń na głos i fortepian do słów Tadeusza Micińskiego (1937)

Dialog [wersja I], pieśń na głos i fortepian do słów Juliana Tuwima (1938)

Dialog [wersja II], pieśń na głos i orkiestrę smyczkową do słów Juliana Tuwima (1938)

Fortepian Chopina, kantata na 4 głosy żeńskie, kwartet smyczkowy i harfę do słów Cypriana Kamila Norwida (1938)

Na cmentarzu Père Lachaise, pieśń na głos i fortepian do słów Władysława Broniewskiego (1938)

Wiązanka kwiatów, pieśń na głos i fortepian do słów Rabindranatha Tagore’a (1938)

Do przyjaciela, pieśń na głos i fortepian do słów Władysława Broniewskiego (1938)

Pionierom, pieśń na głos i fortepian do słów Władysława Broniewskiego (1938)

Dwa wiatry [wersja I], pieśń na głos i orkiestrę smyczkową do słów Juliana Tuwima (1938)

Dwa wiatry [wersja II], pieśń na głos i fortepian do słów Juliana Tuwima (1939)

Zimny wiatr, pieśń na głos i fortepian do słów Jarosława Iwaszkiewicza (1939)

To tylko liście, pieśń na głos i fortepian do słów Rabindranatha Tagore’a (1939)

Zachód, pieśń na głos i fortepian do słów Władysława Broniewskiego (1939)

W pociągu, pieśń na głos i fortepian do słów Władysława Broniewskiego (1939)

Maj 1939, pieśń na głos i fortepian do słów Antoniego Słonimskiego (1940)

Koncert na fortepian i orkiestrę (1941)

Łąka, kantata na chór męski do słów Bolesława Leśmiana (1941)

Hymn o zachodzie słońca, pieśń na głos i fortepian do słów Juliusza Słowackiego (1942)

Tęsknota, pieśń na głos i fortepian do słów Leopolda Staffa (1942)

Wśród georginii, pieśń na głos i fortepian do słów Bolesława Leśmiana (1942)

Na wyciągniętych deszczu strunach, pieśń na głos i fortepian do słów Stanisława Brzozowskiego-Koraba (1942)

Elegia o śmierci Ludwika Waryńskiego, pieśń na głos i fortepian do słów Władysława Broniewskiego (1943)

Do przyjaciół poetów, pieśń na głos i fortepian do słów Władysława Broniewskiego (1943)

Biała panienka, pieśń na głos i fortepian do słów Konstantina Balmonta (1943)

Trio fortepianowe (1944)

Trzy pieśni na głos i fortepian do słów Paula Verlaine’a (1944)

Żaglowiec, pieśń na głos i fortepian do słów Michaiła Lermontowa (1944)

Kołysanka, pieśń na głos i fortepian do słów Anatola Sterna (1945)

Łódź, pieśń na głos i fortepian do słów Władysława Broniewskiego (1945)

Do syna, pieśń na głos i fortepian do słów Zbigniewa Bieńkowskiego (1945)

O moja mamusiu, pieśń na głos i fortepian do słów ludowych (1945)

Czarcia huśtawka, pieśń na głos i fortepian do słów Juliana Tuwima (1945)

Poezja, pieśń na głos i fortepian do słów Władysława Broniewskiego (1945)

Żołnierz polski, pieśń na głos i fortepian do słów Władysława Broniewskiego (1945)

Kolęda warszawska, pieśń na głos i fortepian do słów Stanisława Balińskiego (1945)

Co mi tam troski, pieśń na głos i fortepian do słów Władysława Broniewskiego (1946)

Grenada, pieśń na głos i fortepian do słów Michaiła Swietłowa (1946)

Oczy, pieśń na głos i fortepian do słów Władysława Broniewskiego (1946)

Wyżej niż dębu liść na chór męski do słów Tadeusza Kubiaka (1947)

Piosenka o Zagłębiu Węglowym na głos i fortepian do słów Stanisława Wygodzkiego (1947)

Gdybym ci ja miała, pieśń na głos i fortepian do słów Tadeusza Kubiaka (1948)

Bzy i róże, kantata na sopran, chór męski i orkiestrę do słów Louisa Aragona (1949)

W Hiszpanii, pieśń na głos i fortepian do słów Paula Eluarda (1949)

Solitaire, pieśń na głos i fortepian do słów Paula Eluarda (1949)

Pieśń o Stalinie na tenor recytujący i chór męski do słów Władysława Broniewskiego (1950)

Piosnka Zosi na głos i fortepian do słów Juliusza Słowackiego (1950)

Marynka, opera (1956)

Opowieść niemalże o końcu świata, opera radiowa (1959)

Mały kwintet na klarnet, dwoje skrzypiec, altówkę i wiolonczelę (1963)

Noce królewskie, opera (1965)

Kantoj, pieśni na głos i fortepian do słów Julii Pióro (1970-83)

Koncert na głos i orkiestrę (1971)

Pieśń nad pieśniami, oratorium (1985)

Kwartet smyczkowy (1987)

Pieśni do słów Haliny Poświatowskiej na głos i fortepian (1989-91)

Kwintet koncertujący na dwoje skrzypiec, altówkę, wiolonczelę i kontrabas (1992)

Wieczorny wiersz, pieśń na głos i fortepian do słów Juliana Tuwima (1997)

Źródło, pieśń na głos i fortepian do słów Juliana Tuwima (1997)

Tryptyk pionowy na głos i fortepian do słów Mirona Białoszewskiego (2001)

Deutscher Lieder na głos i fortepian do słów poetów niemieckich (2001)

Polmic

Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warszawa
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel: +48 785 370 000

Wsparcie projektu

Modernizacja strony odbywa się dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II.

Logo Ministerstwa NiSW program Nauka dla społeczeństwa

Nasze social media



© All rights reserved. POLMIC
Do góry