Skip to main content

Synowiec Ewa

Synowiec Ewa

Nawigacja Kompozycje
  • Kompozytor, Wykonawca

kompozytorka, teoretyk muzyki, pianistka i pedagog; ur. 12 kwietnia 1942, Kraków; zm. 6 marca 2021, Gdańsk. Studiowała grę na fortepianie w klasie Ludwika Stefańskiego (dyplom z wyróżnieniem w 1967) oraz kompozycję u Bogusława Schaeffera (dyplom w 1973) w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie. W latach 1967-68, dzięki stypendium Rządu Francuskiego, kontynuowała studia pianistyczne pod kierunkiem Susanne Roche i Vlado Perlemuttera w Paryżu.

Brała udział w wielu konkursach pianistycznych, m.in. w Konkursie im. Ferenca Liszta i Béli Bartóka w Budapeszcie (1966), gdzie zajęła V miejsce oraz Konkursie im. Marii Canals w Barcelonie (1968), na którym zdobyła II nagrodę. Do 1978 występowała jako pianistka z recitalami i koncertami w kraju oraz za granicą. Później poświęciła się wyłącznie pracy kompozytorskiej.

Ewa Synowiec jako kompozytorka zadebiutowała w 1972 w Domu Kultury w Krakowie. Na konkursach kompozytorskich w 1973 (za Sonatę per pianoforte nr 1, 1969) i w 1974 (za Quartettino d’archi, 1969) otrzymała wyróżnienia. Dwukrotnie została stypendystką Związku Kompozytorów Polskich (1974, 1975). Jej utwory wykonywane były na festiwalach, m.in. we Wrocławiu, w Warszawie („Warszawska Jesień”), Katowicach, Poznaniu, Boswil (w ramach Frauenmusik-Forum), Salzburgu, Zurychu, a grafiki muzyczne (stanowią one blisko połowę jej dorobku kompozytorskiego) wystawiane były w Polsce, Niemczech, Wielkiej Brytanii, Francji, Austrii, Szwajcarii oraz Kanadzie.

Działalność pedagogiczną rozpoczęła w 1966, udzielając lekcji gry na fortepianie w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie (do 1975). Następnie przeniosła się do Gdańska, gdzie prowadziła klasę fortepianu i kompozycji w Akademii Muzycznej (od 1991 na stanowisku profesora).

Ewa Synowiec od 1975 była członkiem Związku Kompozytorów Polskich. W latach 1977-81 pełniła funkcję skarbnika Gdańskiego Oddziału ZKP. Napisała książkę pt. Teatr instrumentalny Bogusława Schaeffera (Akademia Muzyczna w Gdańsku, Gdańsk 1983).

Została uhonorowana m.in. Nagrodą Ministra Kultury i Sztuki III stopnia (1980) i Nagrodą Ministra Kultury i Sztuki I stopnia (1990).

aktualizacja: 2007, 2008 (mk), 2021 (wa)

Kompozycje

Dwugłos na flet i fortepian (1966)

Cztery duety na instrumenty dęte (1966)

Utwór na dwa fortepiany (1966)

3 X 4 na flet, saksofon altowy i fagot (1966)

Sonata w formie otwartej na fortepian (1966)

Kwartet smyczkowy nr 1 (1966)

Kompozycja fletowa (1966)

Sonata minima na fortepian (1967)

Mały kwintet na instrumenty dęte (1967)

Psalm XXII [wersja I] na alt, flet, skrzypce i czelestę (1967)

Trio smyczkowe (1967)

Duet na skrzypce i altówkę (1967)

Kompozycja nr 2 na flet solo (1968)

Psalmodia na alt i chór mieszany (1968)

1 + 11 na wiolonczelę i saksofony (1968)

Sonata per pianoforte nr 1 (1969)

Quartettino d’archi (1969)

Szkice na orkiestrę kameralną (1971)

Schizofonia na wielką orkiestrę symfoniczną (1971)

Kwartet smyczkowy (ósemkowy) (1971)

72 na orkiestrę symfoniczną (1972)

Change dla dwóch pianistów (1972)

Gra dla 2, 3, 4, 5 lub 6 trębaczy (1972)

Konwersacje na flet i fortepian (1972)

Serial dla Ryszarda na flety blokowe (1973)

Plus ça change – plus c’est la même chose, sekstet smyczkowy (1973)

Tytus, tercet na głos, flet i wiolonczelę (1973)

Fantazja in B [wersja I] na trąbkę i orkiestrę symfoniczną (1973)

Fantazja in B [wersja II] na trąbkę i fortepian (1973)

Martwa natura I na flet, trąbkę, skrzypce, altówkę i wibrafon (1974)

Invitation (Martwa natura II) na trąbkę, wibrafon, skrzypce, flet, ksylofon, altówkę, marimbafon, wiolonczelę i klarnet (1974)

Fragmenty do tekstów Safony na głos i 2 flety (1974)

Syntonia na wielką orkiestrę symfoniczną (1975)

Solo dla perkusisty na dzwonki, wibrafon i marimbę (1975)

UDMSW, czyli Martwa natura III (Utwór dla miasta Stalowa Wola) na klarnet, trąbkę, wibrafon, skrzypce, altówkę i wiolonczelę (1975)

TV-Poker na 4 dowolne instrumenty dęte i taśmę (1975)

Kompozycja jednostronna na skrzypce solo (1976)

Ricordanza (Martwa natura IV) na flet, trąbkę i wibrafon (1976)

Wersja nr 3 na skrzypce solo (1976)

Fantazja na skrzypce solo (1976)

Da camera na flet, skrzypce i wiolonczelę (1977)

Kwartet smyczkowy „Resume” (1977)

Postscriptum na fortepian i perkusję (1977)

Koncert na smyczki (1978)

Alternative I na fortepian solo lub dwa fortepiany (1978)

Pory roku na flet, skrzypce, altówkę i wiolonczelę (1978)

Psalm XXII [wersja II] na głos, flet, 2 skrzypiec, altówkę i fortepian (1978)

Sinfonietta da camera, kompozycja graficzna dla 10-15 dowolnych wykonawców (1978)

Quasi una sonata per pianoforte solo (o 2 pianoforti) (1978)

Alternative II na fortepian lub klawesyn solo albo na 2 fortepiany (2 klawesyny) (1979)

Sonata per pianoforte nr 2 (1980)

Sonata per violino solo (1980)

Espressivo na 7 instrumentów (1980)

Concertino na flet, wibrafon, wiolonczelę solo i smyczki (1980)

Arboretum na sekstet smyczkowy (1980)

Spiegelspiel na orkiestrę symfoniczną (1980-81)

Muzyka i mózg, kompozycja graficzna dla dowolnych wykonawców (1982)

Temat z wariacjami na kwartet smyczkowy (lub zespół smyczków) (1982)

Refuge (Absence), kompozycja graficzna na dowolnego solistę lub dowolny zespół kameralny lub symfoniczny (1982)

Fleuraison, kompozycja graficzna na dowolny instrument solo lub zespół wykonawców (1982)

Tryptyk organowy (1982)

Omni modo na organy lub klawesyn lub akordeon (1982)

Nostradamus, kompozycja graficzna (1982)

Głosy ze ściany, kompozycja graficzna na orkiestrę symfoniczną (1982-83)

Trivium na flet (lub marimbę) i orkiestrę (1983)

Dedykacja na chór mieszany a cappella (1983)

Sezon w piekle (Une saison en enfer) na orkiestrę symfoniczną (1983)

NDSL (a dies sine linea), kompozycja graficzna dla dowolnych wykonawców (1983)

DO-DU czyli DOwolny DUet, kompozycja graficzna barwna dla dwóch dowolnych wykonawców (1984)

aFiMeRaL, kompozycja graficzna barwna dla 4-7 dowolnych instrumentalistów (1984)

Diabolus in musica, kompozycja graficzna (1984)

Sextory na saksofon solo lub kilka dowolnych saksofonów (1984)

d.p.P.G.d.d.u. (dla pana Piotra Grelli do dowolnego użytku), kompozycja graficzna (1984)

Idiom na fortepian (1984)

En bleu, kompozycja graficzna (1984)

Vitrail casse, kompozycja graficzna (1984)

Fleyers, kompozycja graficzna (1984)

Destrukcje, kompozycja graficzna (1984)

Aut, kompozycja graficzna (1984)

Orkus, kompozycja graficzna (1984)

Non ens, kompozycja graficzna (1984)

ABRA... per oboe e corno inglese (1985)

Pejzaże z lotu ptaka, kompozycja graficzna (1985)

Signature, kompozycja graficzna (1985)

Pieśń jesienna, kompozycja graficzna (1985)

Tryptyk kolorystyczny, kompozycja graficzna (1985)

Ogrody, kompozycja graficzna (1985)

Bajki, kompozycja graficzna (1985)

Apokalipsa na organy i grupę instrumentów dętych blaszanych (1985-86)

Quasi modo na klawesyn solo (1986)

Do szuflady na fortepian (1986)

Pieśni o dwunastu miesiącach [wersja I] na alt i fortepian (1986)

Monstre, kompozycja graficzna (1986)

Paques, kompozycja graficzna (1986)

Kwiat paproci, kompozycja graficzna (1986)

Ikar, kompozycja graficzna (1986)

Krajobraz <”w”>, kompozycja graficzna (1986)

Zaduszki, kompozycja graficzna (1986)

Egzotyki, kompozycja graficzna (1986)

Dyptyk, kompozycja graficzna (1986)

Atlantyda, kompozycja graficzna (1986)

To się podoba mojej Mamie, kompozycja graficzna (1986)

Ikony, kompozycja graficzna (1986)

Bajka japońska, kompozycja graficzna (1987)

Change II na fortepian na 4 ręce (1987)

Au mois de... na alt i fortepian (1987)

ABRA II, kompozycja graficzna (1987)

Modliszka, kompozycja graficzna (1987)

Ikona IV, kompozycja graficzna (1987)

Dzwony, kompozycja graficzna (1987)

In esse – in posse, kompozycja graficzna (1987)

Obietnica poranka, kompozycja graficzna (1988)

Diariusz na fortepian (1988)

Pieśni o dwunastu miesiącach [wersja II] na alt i fortepian (1988)

An die Musik na 15 instrumentów smyczkowych (1988)

Coś, czego nie lubię, kompozycja graficzna (1988)

Chichot, kompozycja graficzna (1988)

Winobranie, kompozycja graficzna (1988)

Landschaft I, kompozycja graficzna (1988)

Landschaft II, kompozycja graficzna (1988)

Bez tytułu, kompozycja graficzna (1988)

Quidquid id est..., kompozycja graficzna (1988)

Szkoda tej czarownicy na stos, kompozycja graficzna (1989)

Sonata per pianoforte nr 3 (1992)

Ostatnie źródło, 7 pieśni na głos i fortepian (1994)

Elegia dla Matki na fortepian (1995)

Cykl pieśni do własnych wierszy Haiku na głos i fortepian (1996)

Dziewiętnaście listów do Zmarłej na fortepian (1997)

Trzydzieści Haiku na fortepian (1999)

Polmic

Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warszawa
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel: +48 785 370 000

Wsparcie projektu

Modernizacja strony odbywa się dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II.

Logo Ministerstwa NiSW program Nauka dla społeczeństwa

Nasze social media



© All rights reserved. POLMIC
Do góry