Polmic - FB

aktualności

Warszawa | Roman Palester – tu i teraz

Palester

Cykl koncertów i konwersatoriów w 30. rocznicę śmierci wybitnego polskiego kompozytora i publicysty Radia Wolna Europa, Romana Palestra, odbędzie się w Warszawie w dniach 25–27 października 2019 roku.

Uniwersytet Warszawski zaprasza na trzydniowy cykl wydarzeń organizowanych przez Fundację Uniwersytetu Warszawskiego oraz Bibliotekę Uniwersytecką w Warszawie przy wsparciu MKiDN, który podkreśla związki artysty z uczelnią, oddaje mu też hołd w 30. rocznicę śmierci. Wszechstronność kompozytorskiego dorobku Palestra zaprezentowana zostanie podczas dwóch monograficznych koncertów: symfonicznego i kameralnego w aulach Auditorium Maximum i Collegium Politicum UW.

Z udziałem znakomitych muzyków zabrzmią zarówno jego dzieła neoklasyczne z okresu międzywojennego i wojennego (w tym estradowe prawykonanie pięknej kantaty chóralnej Kołacze do słów Szymona Szymonowica), jak i przykłady późniejszej twórczości mierzącej się z zaawansowanymi środkami muzycznymi. Ponadto dwa konwersatoria przypomną ważną działalność publicysty Rozgłośni Polskiej Radia Wolna Europa oraz zaangażowanie w tworzenie muzyki filmowej, zwłaszcza w latach 1930-tych. Za przykład posłuży film Dziewczęta z Nowolipek J. Lejtesa z 1937 roku.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program koncertów – na stronie https://www.buw.uw.edu.pl/roman-palester-tu-i-teraz-cykl-koncertow-i-konwersatoriow-w-30-rocznice-smierci-kompozytora-i-publicysty/ 

Gdańsk | VIII edycja „NeoArte – Syntezator Sztuki”

NeoArteVIII „NeoArte – Syntezator Sztuki” – festiwal o międzynarodowej obsadzie prezentujący najciekawsze trendy w muzyce i sztuce współczesnej – odbędzie się w Gdańsku dniach 23–26 października 2019 roku.

Inicjatorem i pomysłodawcą wydarzenia jest trójmiejski zespół NeoQuartet, laureat Pomorskiej Nagrody Artystycznej w roku 2019. Idea festiwalu „NeoArte” skupia się na syntezie sztuk. Kompozytorzy współcześni tworzą dzieła z pogranicza video artu i teatru, artyści sztuk wizualnych tworzą instalacje dźwiękowe, teatr i taniec podążają w kierunku sztuki performatywnej. Coraz trudniej jest wyznaczyć granice pomiędzy różnymi dziedzinami twórczości, coraz łatwiej przychodzi nam ich łączenie.

Publiczność VIII edycji festiwalu podczas pięciu dni wydarzeń będzie mogła uczestniczyć w dziewięciu koncertach, dwóch instalacjach artystycznych, słuchowisku muzycznym oraz kilku performansach. Studenci kompozycji będą mieli okazję wziąć udział w warsztatach kompozytorskich, prowadzonych przez patrona festiwalu Gwyna Pritcharda, oraz w warsztatach performance prezentowanych przez Alwynne Pritchard, a dzieci i młodzież będą mogli uczestniczyć w zajęciach z tworzenia muzyki elektronicznej prowadzonych przez Krzysztofa Topolskiego. Każdy z koncertów jest zaplanowany jako spektakl multidyscyplinarny, podczas większości z nich publiczność będzie częścią procesu artystycznego.

Na terenie kultowego gdańskiego garnizonu widownia będzie mogła współtworzyć premierę najnowszego projektu krakowskiego artysty Piotra Peszata – Into the Heart of Hearts (2019) na akustyczny i elektryczny kwartet smyczkowy, live-electronics i live-video. Finał festiwalu „Noc NeoArte” w Nowej Synagodze to wyzwanie zarówno dla widowni jak i wykonawców – podczas 12-godzinnego maratonu koncertowego będziemy świadkami prawykonania najnowszych utworów współczesnych polskich kompozytorów napisanych na fortepian i smyczkową orkiestrę kameralną.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program dostępny na stronie http://neoarte.pl/ 

Warszawa | I Warsaw Wind Ensemble Conducting Competition 2019

Warsaw WindW dniach 23–27 października odbędzie się I Warsaw Wind Ensemble Conducting Competition 2019 – międzynarodowy konkurs dyrygentów orkiestr dętych.

Konkurs składać się będzie z trzech etapów, a w szranki stanie 20 dyrygentów z 11 krajów. Uczestników będzie oceniać jury pod przewodnictwem prof. dr hab. Szymona Kawalli – dziekana Wydziału Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.

Podczas pierwszego etapu w UMFC zaprezentowane zostaną Dance Sacrale z baletu Święto wiosny Igora Strawińskiego oraz uwertura koncertowa Bajka Stanisława Moniuszki. Kolejne etapy konkursu będą miały miejsce w Dzielnicowym Ośrodku Kultury Ursynów. Dyrygenci poprowadzą Orkiestrę Festiwalową składającą się z muzyków Youth Warsaw Wind Orchestra. W repertuarze znajdą się Serenada d-moll na instrumenty dęte Antonína Dvořáka oraz Wariacje filmowe na temat arii „Szumią jodły na gór szczycie” Stanisława Moniuszki autorstwa Tomasza Dudzińskiego.

25 i 26 października po przesłuchaniach konkursowych odbędą się także wykłady prowadzone przez kompozytorów Ignacego Zalewskiego, Pawła Pudło, Artura Słotwińskiego i trębacza Bartłomieja Łubiana.

Finał konkursu odbędzie się 27 października: 6 najlepszych dyrygentów poprowadzi znacznie większą Orkiestrę Festiwalową składającą się z muzyków Orkiestry Reprezentacyjnej SGGW oraz Youth Warsaw Wind Orchestra. W repertuarze finału II Suita F-dur na orkiestrę wojskową Gustava Holsta oraz Uwertura rok 1918 Artura Słotwińskiego. Kulminacją będzie Koncert Galowy, który odbędzie się na zakończenie Konkursu. 27 października o godz. 20:00 w DOK Ursynów najlepsi dyrygenci odbiorą nagrody oraz zadyrygują Orkiestrą Festiwalową, która wykona utwory z repertuaru konkursowego.

Wstęp na wszystkie wydarzenia jest wolny, a przesłuchania są otwarte dla publiczności.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły – na stronie internetowej konkursu: www.wwecc.warsawwindmusic.pl 

Warszawa | XI Festiwal „Era Schaeffera”

Era SchaefferaXI Festiwal „Era Schaeffera” odbędzie się 24 października 2019 roku o godz. 20:00 w warszawskim Basenie Artystycznym (ul. M. Konopnickiej 6).

Festiwal Era Schaeffera to wydarzenie cykliczne z pogranicza muzyki, teatru i tańca, promujące bogaty dorobek twórczy polskiego współczesnego kompozytora, teoretyka muzyki, dramaturga, filozofa i grafika Bogusława Schaeffera, odbywające się regularnie w sezonie jesiennym od 2009 roku w Warszawie. Festiwal jest multimedialnym i audiowizualnym wydarzeniem inspirowanym dźwiękiem, słowem, ruchem, obrazem, utrzymanym w technice collage'u.

XI „Era Schaeffera” to połączenie prezentacji utworów Bogusława Schaeffera z obchodami jego 90-tych urodzin. Profesor zmarł niespełna miesiąc po swoich 90. urodzinach, tegoroczny Festiwal będzie więc także symbolicznym pożegnaniem z Mistrzem.

28 września 2919 w Teatro Replika w Madrycie Festiwal miał swoją hiszpańską odsłonę: zaprezentowane zostało przedstawienie pt. Viva Schaeffer w ramach obchodów 100-lecia nawiązania stosunków polsko-hiszpańskich. Wykonania artystów scen polskich i zagranicznych będą częścią multimedialnego spektaklu The Eternal Carousel połączonego z pokazem graficznych dzieł Schaeffera 24 października w warszawskim Basenie Artystycznym. W oprawie muzycznej spektaklu w reżyserii Macieja Sobocińskiego zostaną wykorzystane fragmenty utworów Schaeffera w interpretacji i opracowaniu młodych polskich wykonawców i kompozytorów. Udział w przedsięwzięciu wezmą aktorzy Lidia Bogaczówna, Izabela Warykiewicz, Sean Palmer, Marcel Wiercichowski, akordeonista i kompozytor Marcin Wyrostek z zespołem Corazone, śpiewak Janusz Radek, raper Andy Ninvalle, skrzypek i kompozytor Patryk Zakrocki, pianista Maciej Piszek oraz kompozytor i pianista Andrzej Karałow.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji o Festiwalu – na stronie http://aureaporta.eu 

Wrocław | Bagatele i premiery

NFM24 października 2019 roku o godz. 19:00 w Narodowym Forum Muzyki odbędzie się koncert kameralny LutosAir Quintet, podczas którego zostaną wykonane premiery aż trzech utworów.

LutosAir Quintet jest jednym z najprężniej działających zespołów instrumentów dętych wykonujących muzykę współczesną. Powstał w 2013 roku, w setną rocznicę urodzin Witolda Lutosławskiego.

Czwartkowy koncert rozpocznie wykonanie Sześciu bagatel na flet, obój, klarnet, fagot i waltornię autorstwa węgierskiego kompozytora Györgya Ligetiego, który przeszedł do historii jako wielki awangardzista. Bagatele są jego wczesnym dziełem, napisanym w 1953 roku, jeszcze przed wyjazdem z ojczyzny, a zastosowany w nich język muzyczny jest bardziej przystępny od późniejszych kompozycji artysty.

Pozostałe utwory w programie, napisane zostały przez współczesnych polskich kompozytorów. Wrocławska publiczność będzie miała ponadto niepowtarzalną okazję do wysłuchania prawykonań Sekstetu dętego wrocławskiej kompozytorki Ewy Podgórskiej, Dr JanKeys altowiolisty i kompozytora Dawida Pajdzika i suity koncertowej Ranwers na klarnet basowy i kwintet dęty Nikoli Kołodziejczyka. Zamówienie utworu Ranwers dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca

Agnieszka Frei

Więcej – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/7269 

Warszawa | SuperSam +1: Marta Zapparoli & Piotr Zabrodzki

SuperSamMarta Zapparoli i Piotr Zabrodzki wystąpią w ramach kolejnego koncertu z cyklu "SuperSam +1", który odbędzie się 24 października 2019 o godz. 20:00 w warszawskim Domu Zabawy i Kultury "DZIK" (ul. Belwederska 44a).

„SuperSam+ 1" to cykl wystąpień mistrzowskich. Projekt koncentruje się głównie wokół muzyki, ale przewiduje też udział innych form wyrazu, takich jak: performance, multimedia, monodram. Podczas „SUPERSAM + 1" prezentowani są uznani artyści polscy i zagraniczni nastawieni na działania autorskie, eksperymentalne i innowacyjne.

Marta Zapparoli to eksperymentalna artystka dźwiękowa, artystka radiowa, improwizatorka, performerka i badaczka. Od 2007 roku mieszka i tworzy w Berlinie. W ciągu minionych 14 lat jej praca z dźwiękiem skupiona była na nagrywaniu odgłosów otaczającego ją świata przy wykorzystaniu rozmaitych urządzeń. Ze wszystkich nagrań, które wykonała na całym świecie tworzy narracyjne i wizjonerskie dźwiękobrazy. Podczas występów live przetwarza materiał dźwiękowy i stawia go w nowym kontekście, konsekwentnie zmieniając oryginalny charakter nagrań. Jej celem jest stymulowanie myślenia krytycznego, świadomości, pamięci i wyobraźni dźwiękowej u swoich słuchaczy.

Piotr Zabrodzki jest pianistą i kompozytorem, absolwentem Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. W swojej muzyce z poczuciem humoru łączy improwizację jazzową z sonorystyką oraz heavy metal z elektroniką. Jest muzykiem bardzo elastycznym i wszechstronnym, o czym świadczy liczba zespołów, w których gra: LXMP, Efekt Moozgu, Trylobit, 60 Minut Projekt, The Kurws, Blast Muzungu czy SEMAFOR COMBO. Współpracował z czołowymi muzykami awangardowymi, taki jak Yoshida Tatsuya, Zdzisław Piernik, Kazuhisa Uchihashi, Ove Volquartz oraz Tabata Mitsuru.

Patronat medialny nad cyklem koncertow objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji na stroniehttp://supersam.mozg.pl/

Kraków | Kameralna jesień: rozpoczyna się VI Krakowska Jesień Muzyczna

Krakowska Jesień MuzycznaJuż po raz szósty Stowarzyszenie Artystyczne „Porta Musicae” wraz z Filharmonią Krakowską im. Karola Szymanowskiego zapraszają do uczestnictwa w Krakowskiej Jesieni Muzycznej. Organizatorzy proponują cykl pięciu koncertów, które odbędą się w dniach 20–24 października w Gmachu Głównym Muzeum Narodowego w Krakowie, oraz koncert towarzyszący 28 października 2019 roku.

Program tegorocznej edycji festiwalu zakłada prezentację dzieł polskich i zagranicznych kompozytorów, utworów współczesnych i tych należących do klasyki repertuaru przeznaczonego na kameralne składy instrumentalne. W tym roku zaproszenie do wykonania koncertu inauguracyjnego przyjął znany i lubiany przez publiczność oraz doceniany przez krytykę Lutosławski Quartet, który zaprezentuje utwory Stanisława Moniuszki, Witolda Lutosławskiego oraz Dymitra Szostakowicza.

Drugiego dnia festiwalu duet jakiego jeszcze na Krakowskiej Jesieni Muzycznej nie było, czyli flecistka Ania Karpowicz oraz pianista Marek Bracha, zaprezentują program składający się z dzieł Mieczysława Wajnberga, Tadeusza Zygfryda Kasserna oraz Aarona Coplanda.

Trzeciego dnia koncert na cztery ręce: Piotr Różański i Grzegorz Mania zasiądą przy jednym fortepianie i zaprezentują dzieła Antonina Dvořáka, Ignacego Jana Paderewskiego, Emila Wojtackiego, Władysława Żeleńskiego oraz Johannesa Brahmsa. Dzień czwarty to również premiera: skrzypek Volodja Balzarolsky oraz pianista Peter Caelen wykonają po raz pierwszy w Polsce utwór For Fred amerykańskiego kompozytora Aarona Altera. W programie znajdą się również dzieła Leoša Janáčka, Antonina Dvořáka, Ludomira Różyckiego i Johannesa Brahmsa.

Na zakończenie tegorocznej edycji Krakowskiej Jesieni Muzycznej sopranistka Joanna Freszel i pianista Bartłomiej Kominek zaprezentują wybór pieśni Fryderyka Chopina, Stanisława Moniuszki, Sergiusza Rachmaninowa, Karola Szymanowskiego, Grażyny Bacewicz, Alberto Ginastery i Sławomira Zamuszko. Podczas tego koncertu artyści dokonają także światowej premiery utworu Marty Ptaszyńskiej Rozmowy z Aniołem, zamówionego i napisanego specjalnie na szóstą edycję Krakowskiej Jesieni Muzycznej w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Aleksandra Kuzemko

Program wydarzenia dostępny jest na stronie http://kjm.festiwalmuzyczny.com/ 

Kielce | Scena dla muzyki polskiej

FS22 października 2019 roku o godz. 18.30 w Filharmonii Świętokrzyskiej im. Oskara Kolberga utwory polskich kompozytorów XIX–XX wieku usłyszymy w interpretacji Cracow Duo. Koncert odbędzie się w ramach nowego programu Instytutu Muzyki i Tańca „Scena dla Muzyki Polskiej” przeznaczonego dla polskich artystów wykonawców.

W repertuarze koncertu znalazły się utwory napisane w oryginale na wiolonczelę i fortepian. Program ukazuje przekrój tych dzieł od Introdukcji i Poloneza Fryderyka Chopina, którego wiolonczela była preferowanym w kameralistyce instrumentem, po twórczość Aleksandra Tansmana, kompozytora polskiego, który tak jak Chopin, również był związany z Paryżem. Kluczem kompozycyjnym programu było ukazanie różnorodności form i gatunków – od miniatur lirycznych, przez jednoczęściowe swobodne formy narracyjne, po formy cykliczne i sonaty. Prezentowane utwory należą do stałego repertuaru Cracow Duo, którego członkowie od czasu rozpoczęcia wspólnej działalności przyczynili się do popularyzacji wielu z wymienionych kompozycji.

Artyści zyskali uznanie publiczności, a także krytyków polskich i zagranicznych. Występowali m. in. w Seoul Arts Center w Seulu, Alfred Newman Hall w Los Angeles, Carnegie Hall w Nowym Jorku, Palacio de Bellas Artes w Meksyku, Salle Cortot w Paryżu, St. Martin-in-the-Fields w Londynie i Concertgebouw w Amsterdamie. Zorganizowali również tournées promujące muzykę polską (Bliski Wschód, Kaukaz, Gruzja, USA, Korea Płd., Meksyk, Brazylia, Argentyna, Chiny). Magazyn The Strad pisał: „Kalinowski i Szlezer, przyjaciele z czasów dzieciństwa, dysponują wyjątkowo naturalnym darem wzajemnego porozumienia, a ich grę cechuje zwracająca uwagę jakość wykonania, która nadaje życie muzyce”.

Szczegółowy program – na stronie http://filharmonia.kielce.com.pl/press/press_22.10.19.html 

Warszawa | Muzyka wiary – muzyka pokoju 2019

Muzyka wiary21 października 2019 roku w Warszawie rozpocznie się trzecia edycja festiwalu Muzyka Wiary – Muzyka Pokoju. W tym roku usłyszymy wyjątkową plejadę gwiazd muzyki jazzowej, klasycznej i improwizowanej. Wystąpią: Royal String Quartet, Wacław Zimpel i Marcin Masecki, Bastarda, Tomasz Pokrzywiński i Joanna Halszka Sokołowska oraz z solowym projektem Jerzy Rogiewicz. Organizatorem festiwalu jest Centrum Myśli Jana Pawła II.

Festiwal nawiązuje do zainicjowanych przez Jana Pawła II w 1986 roku międzyreligijnych spotkań w Asyżu. Stąd pomysł na projekt, w którym głównym bohaterem jest muzyka sakralna różnych kultur i religii. W 2003 roku Jan Paweł II apelował: „Kiedy tak jak teraz, wojna zagraża losom ludzkości, jeszcze większego znaczenia nabiera głoszenie z mocą i przekonaniem, że tylko pokój jest drogą do zbudowania społeczeństwa bardziej sprawiedliwego i solidarnego”.

Tegoroczna edycja festiwalu to podróż przez kilka światów muzycznych. Royal String Quartet przygotował wyjątkowy koncert, w którym znalazły się kompozycje Arvo Pärta, Gregoria Allegriego, Jamesa MacMillana, Henryka Mikołaja Góreckiego oraz Pawła Szymańskiego. Artyści dokonując wyboru chcą wskazać pierwiastek sacrum w bogatej twórczości wielkich mistrzów.

Wacław Zimpel i Marcin Masecki, wybitni improwizatorzy, zmierzą się z mistycznymi utworami Oliviera Messiaena. Muzyczną twórczość chasydów przedstawi publiczności festiwalu niezawodna Bastarda. Tomasz Pokrzywiński wspólnie z Joanną Halszką Sokołowską zmierzą się z Melodiami na Psałterz Polski. Festiwal zamknie Jerzy Rogiewicz, który sięgnie do kanonicznego zbioru kolęd i posiłkując się dość skromnym instrumentarium: jazzową perkusją, dzwonkami, gongami, marakasami i autoharfą wyczaruje bardzo osobistą i hipnotyzującą muzyczną przestrzeń.

Niemal wszystkie projekty muzyczne powstały specjalnie na festiwal Muzyka Wiary – Muzyka Pokoju.

Na wszystkie koncerty obowiązują bezpłatne wejściówki dostępne na stronie http://muzykawiary.pl/