Polmic - FB

aktualności

77. Sesja Musica Moderna

Musica ModernaPodczas 77. Sesji Musica Moderna – festiwalu muzyki współczesnej, na stałe wpisanego w muzyczny horyzont Łodzi –odbędą się liczne prawykonania. Wydarzenia organizowane w dniach 19–21 kwietnia 2021 roku przez łódzką Akademię Muzyczna i Związek Kompozytorów Polskich będzie można śledzić na kanale YouTube Akademii.

W ramach inauguracyjnego Wieczoru muzycznego „Dźwiękowe oblicza" łódzcy artyści dokonają prawykonań najnowszych utworów Agnieszki Zdrojek-Suchodolskiej, Marcina Stańczyka i Artura Zagajewskiego. Zostanie zaprezentowana także twórczość Tadeusza Wieleckiego, wieloletniego dyrektora Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień". Drugiego dnia sesji odbędą się trzy koncerty dyplomowe. Usłyszymy muzyczne podsumowania edukacji w murach łódzkiej Akademii. Zabrzmią utwory studentów trzeciego roku: Olgi Pasek – studentki z klasy kompozycji prof. Marcina Stańczyka i kompozycji muzyki filmowej dr. hab. Bartosza Kowalskiego-Banasewicza, a także Wojciecha Glądysa, który pracuje pod okiem prof. Sławomira Kaczorowskiego. W programie wydarzenia znalazły się też utwory Kosmy Szusta, wieńczące piąty rok nauki w klasie kompozycji prof. Krzysztofa Grzeszczaka.

Finałowym koncertem sesji będzie tradycyjna prezentacja kompozycji elektroakustycznych i audiowizualnych studentów, którzy w ubiegłych semestrach pracowali w Studiu Komputerowym Muzyki Elektronicznej Akademii Muzycznej w Łodzi.

Szczegółowy program – na stronie http://www.amuz.lodz.pl/pl/wydarzenia/77-sesja-musica-moderna 

III Festiwal „Moniuszko na Trakcie Królewskim” online

MoniuszkoIII Festiwal „Moniuszko na Trakcie Królewskim” odbędzie się w dniach 18 kwietnia – 16 maja 2021 w formule online: koncerty będą transmitowane na kanale YouTube Jolanta Pszczółkowska-Pawlik oraz na profilu Facebookowym Festiwalu.

Celem corocznego festiwalu „Moniuszko na Trakcie Królewskim”, organizowanego przez Agencję Koncertową Pawlik Relations, jest przybliżenie i ponowne włączenie do powszechnego obiegu wybitnej, często zapomnianej twórczości kameralnej i pieśniarskiej Stanisława Moniuszki. Koncerty festiwalowe odbywają się w Pałacu Staszica, gdzie w sąsiedztwie w latach 1828–1830 mieszkał młody Moniuszko. Pomysłodawczyni projektu – Jolanta Pszczółkowska-Pawlik – ma na swoim koncie trzy płyty z serii „Moniuszko – Pieśni” (vol. 1 - 2014, vol. 2 - 2016, vol. 3 - 2019); w roku 2018 nagrała po raz pierwszy w historii polskiej fonografii wszystkie ballady Moniuszki.

Koncert inaugurujący 3. odsłonę Festiwalu 18 kwietnia o godz. 17.00 będzie miał miejsce w Sali Lustrzanej Pałacu Staszica. W wykonaniu Agnieszki Rehlis (mezzosopran), Krzysztofa Meisingera (gitara) i Jolanty Pszczółkowskiej-Pawlik (fortepian) usłyszymy pieśni z różnych okresów twórczości Stanisława Moniuszki i Władysława Żeleńskiego, którego 100. rocznica śmierci przypada w tym roku.

Fortepianowy dorobek XIX-wiecznego kompozytora zaprezentują współczesnym słuchaczom 16 maja o godz. 17.00 Gabryś & Quinn Piano Duo (Maria Gabryś-Heyke i Monika Quinn) oraz pianistki Anna Parkita i Barbara Wisłocka.

https://www.facebook.com/FestiwalMoniuszkoNaTrakcieKrolewskim/ 

Filharmonia Opolska: „W krainie tańców”

FOFilharmonia Opolska zaprasza 18 kwietnia 2021 o godz. 18.00 na koncert kameralny online „W krainie tańców”, podczas którego wystąpi duet harfowo-gitarowy ACh Duo – jedyny aktywnie działający zespół tego typu w Polsce. Transmisja koncertu odbędzie się na stronie https://filharmonia.opole.pl/ 

Nietypowe zestawienie instrumentów i oryginalny repertuar stanowią o unikatowości duetu harfowo-gitarowego ACh Duo. Zespół założony został w 2012 roku przez gitarzystę Aleksandra Pankowskiego vel Jankowskiego oraz harfistkę Noemi Hańczyk. W swoim repertuarze ACh Duo ma zarówno kompozycje oryginalnie napisane na duet gitarowo-harfowy, jak i własne opracowania na ten skład instrumentów muzyki przedstawicieli rozmaitych szkół kompozytorskich.

Podczas koncertu zatytułowanego „W krainie tańców” zabrzmi muzyka Fryderyka Chopina, Claude'a Debussy'ego, Máxima Diega Pujola oraz utwory, które znajdują się na płycie nagranej przez artystów. Album zawierający polską muzykę na duet instrumentalny gitara-harfa opatrzony został tytułem Alla Polacca. Nazwa krążka zainspirowana jest tytułem jednej z części dzieła Suite in modo polonico Aleksandra Tansmana, w szczególnym, autorskim opracowaniu na gitarę i harfę wykonanym przez samego kompozytora. 

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie https://filharmonia.opole.pl/wydarzenia/ach-duo-koncert-kameralny-online/ 

W świecie muzyki nowej online

ROK17 kwietnia 2021 o godz. 18.00 NeoQuartet i Radomska Orkiestra Kameralna wykonają Koncert na elektryczny kwartet smyczkowy i orkiestrę kameralną Aleksandra Kościowa – utwór powstał w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie” 2020 realizowanego przez Instytut Muzyki Tańca. Zabrzmią również kompozycje Neo Electric Quartet. Transmisja koncertu na żywo odbędzie się na kanale YouTube ROK.

Neo Electric Quartet to unikatowy projekt trójmiejskiego kwartetu smyczkowego NeoQuartet, specjalizującego się w wykonawstwie muzyki współczesnej. Eksplorując nieodkryty świat brzmień elektrycznego kwartetu smyczkowego, tworzą zsyntetyzowane brzmienie klasycznego instrumentalnego składu, używają multiefektów i looperów, eksperymentują i improwizują.

W pierwszej części koncertu NeoQuartet zaprezentuje autorskie elektroniczne kompozycje zespołu, które znalazły się na płycie Neo Electric Quartet wydanej na początku 2021 roku. W drugiej części koncertu zabrzmi Koncert na elektryczny kwartet smyczkowy i orkiestrę kameralną, którego premiera odbyła się podczas IX Festiwalu NeoArte – Syntezator Sztuki. Utwór dedykowany jest muzykom NeoQuartet i napisany jest przez dr. hab. Aleksandra Kościowa, prorektora do spraw studenckich i dydaktyki Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Jest to pierwsza w historii muzyki kompozycja napisana na taki skład. Jak zaznacza kompozytor: „dzieło, w swojej podstawowej naturze jednoczęściowe, najlepiej będzie rzeczywiście porównać do krajobrazu – tyle że krajobrazu tzw. „planety ziemiopodobnej” w tym sensie, że przy zachowaniu percypowalnych „naszymi” czytnikami parametrów formalnych zarówno z orbity (w ujęciu makroformalnym) jak i z powierzchni (czyli już z poziomu wsłuchania w szczegół, rozumiany jako element fakturalnej i dźwiękowej „rzeźby terenu”) będzie zapraszać odważnych bądź ciekawskich obserwatorów do przebycia pozornie nieograniczonej, a w rzeczywistości – logicznie i geologicznie zwartej materii fonicznie nowej”.

ZOBACZ: wydarzenie na FB

Sztuka / przemoc / płeć – debata i koncert „Art and Violence”

Fundacja 2ActSztuka / przemoc / płeć – debata i koncert „Art and Violence" to wydarzenie społeczno-artystyczne online organizowane 16 kwietnia 2021 o godz. 18.00 przez Fundację 2Act, Stowarzyszenie Willa Decjusza i Instytut Kultury Willa Decjusza. Składa się ono z dwóch części: debaty pt. „Sztuka / przemoc / płeć” oraz koncertu. Uroczystego prawykonania zwycięskich utworów I Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego „Art and Violence” dokona Spółdzielnia Muzyczna Contemporary Ensemble.

Przemoc. Spotykamy się z nią częściej niż sądzimy. Bywa, że przemoc ma więcej wspólnego z językiem symboli niż z bronią. Czy zatem więcej wspólnego niż by się wydawało, nie mają ze sobą tak pozornie odległe dziedziny jak przemoc i sztuka? Czy może sztuka stać się narzędziem kontestacji zastanego porządku i katalizatorem zmiany?

O przemocy, sztuce i płci porozmawiają podczas debaty online dr hab. Agnieszka Draus (Akademia Muzyki w Krakowie), dr hab. Iwona Demko (Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie), Dominika Kasprowicz (Uniwersytet Jagielloński, Willa Decjusza), Radosław Nawojski (Uniwersytet Jagielloński), Zuzanna Radzik (Forum Dialogu).

Po debacie odbędzie się koncert, podczas którego nastąpi uroczyste prawykonanie utworów skomponowanych w ramach I Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego „Art and Violence”. Zwycięskie utwory na trio fortepianowe (skrzypce, wiolonczela, fortepian) kompozytorów Tomasza Szczepanika (I nagroda) i Valentina Schaffa (II nagroda) po raz pierwszy zostaną wykonane w Willi Decjusza przez Spółdzielnię Muzyczną Contemporary Ensemble. Poza premierami zaprezentowane zostaną inne kompozycje z repertuaru Spółdzielni Muzycznej.

Koncert i debata transmitowane będą na żywo na stronach Fundacji 2Act i Instytutu Kultury Willa Decjusza na Facebooku.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB

VII Festiwal „Światowy Dzień Głosu”

FGW programie VII Festiwalu „Światowy Dzień Głosu” w dniach 14–18 kwietnia 2021 znalazły się koncerty, warsztaty i spotkania autorskie. Samo święto najdoskonalszego instrumentu człowieka odbywa się 16 kwietnia.

Organizatorem festiwalu w Polsce jest dr n. zdr. Marcin Scech, solista chóru Opery na Zamku w Szczecinie i prezes Fundacji MogęBoChcę. Festiwal „Światowy Dzień Głosu” ma na celu niesienie informacji dotyczących profilaktyki zaburzeń głosu, często występujących w wielu różnych grupach zawodowych. Tegoroczna edycja, jak większość inicjatyw, przeniosła się do Internetu, gdzie można bezpiecznie uczestniczyć w spotkaniach i warsztatach, prelekcjach czy koncertach. Głównym atutem festiwalu jest interdyscyplinarność.

W Dniu Głosu o godz. 18.00 w sali CASTANEA Technoparku Pomerania odbędzie się koncert „Musically / Visually”. Jest on nową formą dialogu pomiędzy studentami i wykładowcami kierunków wizualnych oraz muzycznych Akademii Sztuki w Szczecinie. Będziemy mogli wysłuchać śpiewu studentów i absolwentów wokalistyki oraz jednocześnie obejrzeć niezwykłe animacje komputerowe, które stanowią autorską odpowiedź na wykonywane utwory muzyczne. Zabrzmią m. in. pieśni Boli mnie głowa Grażyny Bacewicz, Lecioły zórazie i Św. Franciszek Karola Szymanowskiego oraz utwory Fernanda Obradorsa, Benjamina Brittena, Claude’a Debussy’ego, Reynalda Hahna, Heitora Villa-Lobosa i Stefana Johannesa Waltera.

Wydarzenia dostępne będą w formie transmisji online na profilu Facebook Festiwalu https://www.facebook.com/worldvoicedaypolska/ 

„Muzyka utrwalona. Fotografie dźwiękowe polskiej kultury muzycznej” – konferencja online

Muzyka utrwalonaW dniach 14–16 kwietnia 2021 odbędzie się Konferencja Naukowa „Muzyka utrwalona. Fotografie dźwiękowe polskiej kultury muzycznej" organizowana przez Pracownię Kultury Muzycznej i Folklorystyki Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy.

Obrady poświęcone będą fotografiom dźwiękowym kultury tradycyjnej, kultury wysokiej oraz zasobom archiwów fonograficznych. Usłyszymy referaty dotyczące zbiorów audiowizualnych, miejsc i sposobów ich zdeponowania oraz udostępniania, kwestii technicznych związanych z realizacją „fotografii dźwiękowych” (utrwalania nagrań oraz przywracania do obiegu kulturowego materiałów archiwalnych).

Zaproszenie do udziału w konferencji przyjęli teoretycy muzyki, muzykolodzy, etnomuzykolodzy, historycy, archiwiści, reżyserzy dźwięku, pomysłodawcy i realizatorzy audycji radiowych i telewizyjnych dokumentujących różne przejawy muzykowania w Polsce. O muzyce utrwalonej opowiedzą przedstawiciele Instytutu Muzyki i Tańca, Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk, Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina z Warszawy, Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza z Poznania, Uniwersytetu Mikołaja Kopernika z Torunia, Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskeigo w Bydgoszczy, Polskiego Radia Pomorza i Kujaw.

Izabela Zymer reprezentująca Związek Kompozytorów Polskich i Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC wygłosi referat pt. Nagrania koncertowe polskiej muzyki współczesnej w zbiorach Biblioteki-Fonoteki ZKP – POLMIC.

Konferencji towarzyszyć będzie koncert online „Z dźwiękowej fotografii...”, prezentujący cymelia ze zbiorów fonoteki bydgoskiej Akademii oraz wywiady z prof. Marcinem Gmysem – Dyrektorem Radia Chopin.

Obrady toczyć się będą za pośrednictwem platformy ClickMeeting, ale można je także śledzić w czasie rzeczywistym na profilu Facebook Akademii Muzycznej w Bydgoszczy.

Program: http://www.amuz.bydgoszcz.pl/wydarzenia/muzyka-utrwalona-fotografie-dzwiekowe-polskiej-kultury-muzycznej/ 

33. Krakowski Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów

KMFKMotywem przewodnim 33. Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów, który odbędzie się w dniach 10–18 kwietnia 2021, są starożytne cywilizacje — w głównej mierze antyczna kultura Grecji i Rzymu, ale nie zabraknie także innych odwołań, m.in. do południowoamerykańskiej kultury Nazca.

Prezentowana będzie twórczość kompozytorów z Polski, Anglii, Chin, Grecji, Japonii, Niemiec, Ukrainy, Włoch i USA. Usłyszymy 23 prawykonania światowe oraz jedno prawykonanie polskie, w tym Ecotopia 4 na orkiestrę kameralną Michaela Gatonski i Koncert na flet i orkiestrę kameralną Ryszarda Osady, które powstały w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Wystąpią znakomici muzycy i zespoły, w tym Orkiestra Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca i AdAstra Piano Trio. Tradycyjnie usłyszmy również Koktajl elektroniczny — prezentację Studia Muzyki Elektroakustycznej Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie.

Podczas festiwalu odbędą się dwie sesje naukowe: „Antyczność w muzyce” oraz „Muzyka i natura” (przeniesiona z ubiegłego roku) z udziałem wybitnych teoretyków muzyki i muzykologów; referaty wygłoszą m. in. Teresa Malecka, Jerzy Stankiewicz, Magdalena Dziadek i Agnieszka Draus. Całość dopełnią dwa wykłady nawiązujące do antyku w twórczości kompozytorów współczesnych: Iwony Glinki oraz Athanasiosa Trikoupisa z Uniwersytetu w Janinie w Grecji.

Ważnym punktem programu festiwalowego jest 4. Międzynarodowy Konkurs dla Młodych Kompozytorów im. Krzysztofa Pendereckiego. Tegoroczne jury przyznało nagrodę główną utworowi A Horny Faun’s Rampage na orkiestrę kameralną kompozytora z Korei Pd. Jongsunga Oh (ur. 1987). Nagrodzony utwór zostanie prawykonany podczas koncertu inaugurującego festiwal w Filharmonii Krakowskiej 10 kwietnia.

Ze względów epidemiologicznych wszystkie wydarzenia odbędą się bez udziału publiczności; będą transmitowane online na oficjalnym kanale na YouTube Krakow International Festival of Composers, a jeden z koncertów będzie transmitowany z Patras w Grecji.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Marcel Chyrzyński, Dyrektor generalny i artystyczny

Strona z programem: http://festiwal.zkp.krakow.pl 

Nowy głos w Roku Lema. Startuje nabór organizacji pozarządowych do nowego programu Instytutu Muzyki i Tańca

IMiTInstytut Muzyki i Tańca we współpracy z Fundacją Jutropera uruchamia program artystyczno-społeczny „Nowy głos” skierowany do organizacji pozarządowych skupiających osoby z niepełnosprawnościami. Efektem programu będzie spektakl operowo-teatralny poświęcony twórczości Stanisława Lema w związku z przypadającą w tym roku 100. rocznicą urodzin pisarza. Nabór trwa od 7 kwietnia do 5 maja 2021 roku.

„W Roku Lema na nowo odkrywamy, jak wielkim był wizjonerem. Zapraszamy do współdziałania – wszyscy, którzy wezmą udział w programie: i artyści profesjonalni, i wielkie gwiazdy, i osoby, które po raz pierwszy staną na scenie, po warsztatach będą mogli wystąpić i współuczestniczyć w odszukiwaniu lemowskiej perspektywy spojrzenia na kondycję ludzką” – mówi Michał Znaniecki, reżyser i pomysłodawca programu. W programie mogą wziąć udział organizacje pozarządowe działające na terenie województw dolnośląskiego, małopolskiego i warmińsko-mazurskiego skupiające osoby z niepełnosprawnościami, zarówno artystów, jak i amatorów czy osoby bez doświadczenia w tym zakresie.

Wyłonione w konkursie organizacje wraz z zespołem realizatorów programu, w skład którego wchodzą m.in. Michał Znaniecki (scenariusz, reżyseria i kostiumy), Luigi Scoglio (scenografia), Karolina Jacewicz (projekcje multimedialne), Dariusz Albrycht (reżyseria świateł), Krzysztof Łochowicz i Rafał Kłoczko (kierownictwo muzyczne), wspólnie przygotują spektakl operowo-teatralny Nowy głos: L.E.M..

Spektakle będą mieć swoją premierę we wrześniu i październiku na scenach trzech miast: Ełku, Kłodzka i Nowego Sącza.

Regulamin – na stronie https://imit.org.pl/programy/departament-muzyki/4564