Polmic - FB


relacje i recenzje wydarzeń

Dezintegracja pozytywna z Portishead

Beth GibbonsZderzenie muzyki religijnej ze świecką – tak wyglądał pierwotny, dawno porzucony już zamysł festiwalu "Sacrum Profanum". Niespodziewanie jego echa odezwały się podczas występu zespołu Portishead, zapowiadającego 11. edycję festiwalu. Spotkanie z muzyką brytyjskiego tria przybrało formę prawdziwego rytuału, przesyconego silnym ładunkiem duchowym.

Czasoprzestrzeń rytuału, jaki rozegrał się w Krakowie 25 czerwca 2013 roku, zaczęła kształtować się na długo przed koncertem. Pomimo deszczowej pogody, kolejka oczekujących przed bramą Huty im. T. Sendzimira rosła w wyjątkowo szybkim tempie. Tworzące się wśród setek fanów poczucie wspólnoty utrwalił następnie przejazd przez rozległe tereny nowohuckiego kombinatu oraz przedłużające się oczekiwanie na rozpoczęcie występu. Wreszcie, wraz z pierwszymi dźwiękami Silence, przed zgromadzonymi w hali ocynowni ArcelorMittal Poland otworzyła się „inna rzeczywistość”.

Czytaj więcej: Dezintegracja pozytywna z Portishead

Rozśpiewana Opera Krakowska podczas Nocy Teatrów

Rozśpiewana Opera podczas Nocy TeatrówW Noc Teatrów Opera Krakowska po raz pierwszy w historii oddała swoją scenę śpiewakom-amatorom. Zaprosiła młodych wykonawców do konkursu na najlepsze wykonanie arii Giuseppe Verdiego.

Do udziału w projekcie wpłynęło wiele zgłoszeń. W rezultacie podczas koncertu 15 czerwca 2013 roku pt. Śpiewam w Operze! wystąpiło 15 osób, których pasją jest muzyka. W ich wykonaniu usłyszeliśmy arie operowe (nie tylko Verdiego), operetkowe i songi musicalowe. Wystąpili: Aleksander Bardasow, Anna Basiaga, Konrad Cygal, Jolanta Gil, Izabella Dobosz, Sylwia Lorens, Magdalena Niedbała, Magdalena Sadlik, Agata Sasinowska, Mariusz Solarz, Zofia Sydor, Rafał Tomkiewicz, Milena Walosik, Dorota Wawryszczuk i Marcelina Zajdel.
Solistom-amatorom akompaniowała Kristina Kutnik. Koncert poprowadził Michał Kutnik, solista Opery Krakowskiej. Publiczność nagrodziła artystów owacjami na stojąco.

W trakcie koncertu został rozstrzygnięty test wiedzy o Verdim. Jego zwycięzcami zostali: Elżbieta Tatara, Łucja Bukowska, Danuta Rejter, Anna Drożdż, Lucyna Bętkowska i Joanna Żelazny. Nagrodą były zaproszenia na spektakle Verdiego w ramach Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej.

W tę szczególną noc Opera Krakowska zorganizowała także zwiedzanie gmachu teatru. Możliwość obejrzenia miejsc, które na co dzień są niedostępne, cieszyła się - jak zawsze -ogromnym zainteresowaniem gości.

Juwenalia po sześćdziesiątce

Juwenalia III WiekuW dniach 3 i 4 czerwca 2013 roku w warszawskim Teatrze Palladium i Klubie Hybrydy od świtu do późnej nocy trwały Ogólnopolskie VI Juwenalia III Wieku, organizowane przez Fundację AVE przy wsparciu MKiDN i m.st. Warszawy. To największe w Polsce interdyscyplinarne święto „pozytywnie artystycznie zakręconych seniorów”, skupionych w chórach, zespołach, grupach muzycznych, teatralnych, tanecznych, plastycznych, literackich.

Ideą imprezy jest edukacja kulturalna seniorów. - Zależy nam, żeby seniorzy tworzyli wartościową sztukę i znajdowali w tym radość - powiedział Bartłomiej Włodkowski, pomysłodawca imprezy i szef Fundacji AVE. - Dla wielu zespołów z rożnych zakątków Polski, a nawet spoza jej granic nasz festiwal ze względu na swój zasięg jest ważnym bodźcem do całorocznej pracy warsztatowej.

W ciągu dwóch dni wystąpiło ponad 150 różnych grup twórczych z Uniwersytetów III Wieku i organizacji seniorskich z całej Polski od Zielonej Góry przez Koszalin, Bydgoszcz, Suwałki, Tucholę, Legnicę, Wrocław, Rybnik, Lublin, Bytom, Siedlce po Ostrów Wielkopolski. Prezentacjom scenicznym towarzyszyła też wystawa ponad 200 prac plastycznych oraz kilkuset literackich autorstwa seniorów. Wszystkie prezentacje sceniczne oraz zgłoszone prace oceniało profesjonalne jury złożone z wybitnych artystów z różnych dziedzin, w którym zasiadali m.in. Barbara Kobrzyńska (aktorka), prof. Alicja Ogrodzińska (UMFC), dr Michał Sławecki (UMFC) i Monika Althamer. Podczas gali finałowej w Teatrze Palladium dla seniorów zaśpiewała znana piosenkarka Joanna Rawik.

Tegoroczna edycja Juwenaliów III Wieku w szczególny sposób dedykowana była kompozytorowi Adamowi Skorupce, który obchodzi jubileusz 75-lecia urodzin. Uczestnicy wykonali jego kompozycje, wśród nich są takie przeboje, jak Kapitańskie Tango, Mamo, czy Galapagos.

Umarł Bertarido, niech żyje Bertarido (i Franco Fagioli) - "Rodelinda" Handla na Opera Rara

Jan Tomasz AdamusLondyn, 1724 – premiera Handlowskiego Juliusza Cezara w Egipcie, 1725 – premiera Rodelindy. Wkrótce nad Royal Academy of Music zaczynają zbierać się ciemne chmury, po kilku latach instytucja upada.

Kraków, 2012 – debiut Capelli Cracoviensis na Opera Rara z Cezarem, 2013 – powrót zespołu Jana Tomasza Adamusa (na zdjęciu) z koncertową wersją Rodelindy. Niebo nad Krakowskim Biurem Festiwalowym i festiwalem Opera Rara pozostaje bezchmurne.

Rodelinda to dzieło genialne z wielu powodów. Zwięzłe libretto autorstwa Niccola Francesca Hayma z wyraźnie zarysowanym konfliktem dramatycznym uznawane jest za jedno z najlepszych u Handla. Świetnie rozplanowana dramaturgia muzyki w spektakularny sposób przezwycięża konwencje opery neapolitańskiej. Do tego znakomite partie napisane dla najlepszych śpiewaków operowych XVIII wieku, jak sopranistka Francesca Cuzzoni czy kastrat Senesino. Całość układa się w ponadczasowy hymn ku wiernej miłości.

Obok miłości wiele w Rodelindzie polityki. Spójrzmy więc na osadzony w czasach Longobardów model trójpodziału władzy, jaki 13 czerwca 2013 sprawdził się w Krakowie.

Czytaj więcej: Umarł Bertarido, niech żyje Bertarido (i Franco Fagioli) - "Rodelinda" Handla na Opera Rara

Ikony festiwalu Misteria Paschalia: Savall, Minkowski, Biondi

Jordi SavallSiedem koncertów emanujących podwójnie świąteczną atmosferą przyniosły tegoroczne Misteria Paschalia (25-31 marca 2013). Już od dekady krakowski festiwal przyciąga tłumy miłośników muzyki dawnej, pragnących spędzić czas Wielkiego Tygodnia i Wielkanocy w szczególnej oprawie. Jubileuszową edycję uświetnili artyści, którzy w ostatnich latach zdobyli największe uznanie w oczach dyrektora artystycznego wydarzenia Filipa Berkowicza i Krakowskiego Biura Festiwalowego. Wśród zaproszonych nie mogło zabraknąć Jordiego Savalla, Marca Minkowskiego i Fabio Biondiego, uhonorowanych przy tej okazji symbolicznymi kluczami do bram miasta. Przyjrzyjmy się muzycznym toastom, jakie wznieśli ci trzej wielcy przyjaciele festiwalu.

Jordi Savall (na zdjęciu) pierwszy koncert w naszym kraju zagrał czterdzieści lat temu, w ramach festiwalu Muzyka w Starym Krakowie. Miasto było wtedy ciemniejsze niż teraz, zasnute dymami z kominów – wspomina kataloński wizjoner. Od pięciu lat powraca on pod Wawel z zespołami Hespèrion XXI i La Capella Reial de Catalunya, by prezentować tu swoje wielobarwne freski historyczno-muzyczne: Łzy Carravagia (światowe prawykonanie koncertowe), Jeruzalem, La Ruta de Oriente, Tragedia Katarów czy Dynastia Borgia

Przywieziony w tym roku premierowy „Copernicus” to napisany specjalnie na jubileusz festiwalu muzyczny model „europejskiego wszechświata” z końca XV i początku XVI w. Jądro projektu stanowiły najważniejsze epizody z życia genialnego astronoma, na orbity natomiast wyniesiono elementy tła historycznego jego czasów (np. ogłoszenie 95 tez przez Marcina Lutra czy wygnanie Żydów z Hiszpanii). I tak, obok kompozycji Heinricha Isaaca, sefardyjskich pieśni czy tureckich marszy, w kościele św. Katarzyny rozbrzmiewały utwory polskich twórców, dobrane w konsultacji z krakowskimi muzykologami (głównie z dr Jakubem Kubieńcem, UJ). Anonimowy O najdroższy kwiatku, Cracovia civitas Mikołaja z Radomia (prawdop.), Alleluja Sebastiana z Felsztyna, Ortus de Polonia Jerzego Libana z Legnicy czy Nakłoń na mnie ucho twoje Wacława z Szamotuł w interpretacji Savalla to nie lada gratka dla entuzjastów naszej muzyki dawnej.
Czytaj więcej: Ikony festiwalu Misteria Paschalia: Savall, Minkowski, Biondi