kalendarium wydarzeń

2006 2007 2008 2009 2010
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

W piątek, 28 listopada 2008 roku o godz. 19.00 w Auli Uniwersytetu w Poznaniu odbędzie się koncert symfonicznych przebojów. W wykonaniu Wioletty Chodowicz – sopran i Orkiestry Filharmonii Poznańskiej pod dyrekcją Marka Pijarowskiego usłyszymy trzy znane kompozycje: Les Offrandes oubliées Oliviera Messiaena, VII Symfonię h-moll Niedokończoną D. 759 Franza Schuberta i III Symfonię "Symfonię pieśni żałosnych" op.36 Henryka Mikołaja Góreckiego.


Piotr Pławner, jeden z najwybitniejszych skrzypków swojej generacji, wystąpi 28 listopada 2008 roku o godzinie 19.30 w sali koncertowej PSM w Kaliszu. Artyście towarzyszyć będzie Orkiestra Filharmonii Kaliskiej. W programie kompozycje Wolfganga Amadeusa Mozarta - Divertimento D-dur KV 136, Koncert skrzypcowy G-dur KV 216 i Serenada nr 5 D-dur KV 204.

Wybierając program na piątkowy koncert - komentuje Piotr Pławner - specjalnie skoncentrowałem się na dziełach tak znakomitego kompozytora, jakim jest Wolfgang Amadeus Mozart. Chciałbym pokazać stopniowanie różnorodności i trudności, poczynając od wczesnego Divertimenta KV 136, poprzez koncert skrzypcowy G-dur, a skończywszy na nieznanej w Polsce bliżej słuchaczowi Serenadzie KV 204. Z ostatnim dziełem spotkałem sie po raz pierwszy wykonując koncert w Concertgebouw w Amsterdamie, gdzie zostałem zaproszony w roli solisty przez Netherlands Kammerorkestr. Wówczas to rożnorodność, urok, pojęcie solistyczne każdego instrumentu współgrającego, rozbudowa tego dzieła i trudności techniczno-wyrazowe zafascynowały mnie jako solistę i dyrygenta. Mam nadzieje, iż nasza kameralna współpraca, żonglowanie farbami, „mozartowskie szczebiotanie“ zawibruje w nastrojach Państwa, a duch Mozarta zaszczyci nasz piątkowy koncert i wprowadzi nas w ten niebiański okres adwentu i Świat Bożego Narodzenia.


„To z mojej strony wybryk” – tak Henryk Mikołaj Górecki charakteryzuje swój Koncert na fortepian (klawesyn) i orkiestrę smyczkową op. 40. Teresa Malecka, wielbicielka talentu kompozytora, opisuje utwór następująco: „Krótki, zgrabny, instrumentalnie efektowny - chciałoby się powiedzieć - utwór lekki, przyjemny do słuchania, dający, jak sądzę, satysfakcję wykonawcy. Utwór, który, jak na Góreckiego z ostatnich lat - zaskakuje, onieśmiela. Po II i III Symfonii, po Beatus vir, po tych dziełach największych, najdonioślejszych w polskiej kulturze, powstaje takie efektowne <cacko>”. Koncert Góreckiego usłyszymy w piątek, 28 listopada 2008 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej w wykonaniu pianisty Bogdana Czapiewskiego, któremu będzie towarzyszyć orkiestra Filharmonii Łódzkiej pod dyrekcją Michała Nesterowicza, obecnie dyrektora artystycznego Orquesta Sinfonica de Chile (Narodowej Orkiestry Symfonicznej w Chile).

Nie będzie to jedyna tego wieczoru kompozycja Góreckiego. Trzy utwory w dawnym stylu z 1963 roku powstały z inspiracji jednego z przyjaciół kompozytora, ówczesnego dyrektora Polskiego Towarzystwa Muzycznego, Tadeusza Ochlewskiego, który stwierdził, że w utworach Góreckiego nie ma melodii. Tym samym zdopingował kompozytora do zwrócenia się w stronę wcześniejszych epok, choć Trzy utwory, mimo niewątpliwych elementów archaizujących, nie ukrywają powiązań ze stylem innych utworów Góreckiego.

Programu wieczoru dopełnią: Koncert fortepianowy c-moll KV 491 Wolfganga Amadeusa Mozarta i V Symfonia e-moll op. 64 Piotra Czajkowskiego.


Koncerty symfoniczne w Filharmonii Krakowskiej w dniach 28-29 listopada 2008 roku przede wszystkim skupiają uwagę melomanów na kunszcie Maestro Jana Krenza - zarówno jako dyrygenta, jak i kompozytora. Pod jego batutą i przy udziale solisty - Mariusza Pędziałka (obój) oraz towarzyszącej Orkiestry Filharmonii Krakowskiej zostanie po raz pierwszy wykonany publicznie Tryptyk na obój i orkiestrę smyczkową, którego powstanie Jan Krenz zapowiadał już w ubiegłym sezonie artystycznym. Utwór powstawał z myślą o znakomitym oboiście - Mariuszu Pędziałku, z którym kompozytor wielokrotnie koncertował i jemu też zadedykował swoje ostatnie dzieło. Nazwa odwołuje się do trzyczęściowej formy dzieła, którą wypełnia dialog między instrumentem solowym a orkiestrą.

Program koncertów dopełnią Wariacje na temat Haydna i Schicksalslied (Pieśni przeznaczenia) Johannesa Brahmsa oraz Psalm 150 Antona Brucknera.


Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej manggha oraz Orkiestra Akademii Beethovenowskiej zapraszają na koncert jubileuszowy Fryderyk Chopin - młode interpretacje, który odbędzie się w piątek, 28 listopada 2008 roku o godzinie 18.00 w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie (ul. M. Konopnickiej 26). W wykonaniu młodych pianistów: Szczepana Kończala i Łukasza Trepczyńskiego oraz Orkiestry Akademii Beethovenowskiej pod dyrekcją Sebastiana Perłowskiego usłyszymy dwa koncerty fortepianowe Fryderyka Chopina - e-moll op. 11 i f-moll op. 21. Wstęp wolny.

O godzinie 16.00 organizatorzy zapraszają również na pokaz ceremonii parzenia herbaty, a po koncercie - na lampkę wina i tort.


Credo Krzysztofa Pendereckiego zabrzmi w sobotę, 29 listopada 2008 roku o godz. 20.00 w Kościele św. Katarzyny w Krakowie (wejście od ul. Skałecznej). Wystąpią: Izabela Matuła – sopran, Izabela Kłosińska – sopran, Agnieszka Rehlis – mezzosopran, Adam Zdunikowski – tenor i Piotr Nowacki – bas oraz Chór Chłopięcy Filharmonii Krakowskiej, Chór i Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej w Krakowie pod dyrekcją Macieja Tworka.


Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego i Fundacja Nuova we współpracy z Akademią Muzyczną w Poznaniu, Filharmonią Poznańską i Uniwersytetem im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zapraszają na koncert muzyki jednego z najwybitniejszych, współczesnych kompozytorów - Giyi Kanchelego (na zdjęciu), który odbędzie się 30 listopada 2008 roku o godzinie 19.00 w auli Filharmonii Poznańskiej. Tytuł projektu - Zła się nie ulęknę, (…) - Non timebo mala, (…) - nawiązuje do tekstu Psalmu 23, do którego Giya Kancheli skomponował muzykę i którego interpretację usłyszymy podczas koncertu. Wykonawcami będą młodzi muzycy – studenci Akademii Muzycznej im. I.J. Paderwewskiego w Poznaniu oraz Państwowego Konserwatorium Muzycznego im. Vano Saradjishvili w Tibilisi, którzy pod dyrekcją Marcina Sompolińskiego stworzą orkiestrę symfoniczną. Orkiestra przez blisko dwa tygodnie będzie pracowała w Poznaniu pod czujnym okiem samego kompozytora oraz takich artystów, jak: Janusz Olejniczak, Andres Mustonen, Pavel Vernikov i Marzena Michałowska, by 30 listopada w Filharmonii Poznańskiej zaprezentować:

Psalm 23  na sopran i orkiestrę kameralną
Valse Boston na fortepian i orkiestrę smyczkową
V&V na skrzypce, orkiestrę skrzypcową i kasetę
Ex Contrario na dwoje skrzypiec, orkiestrę smyczkową i keyboard

Więcej


Sztuka dźwięków zawdzięcza niemało X Muzie: gdyby nie film, nie powstałoby wiele znakomitych partytur. Wiele z nich, choć początkowo służyły obrazowi – do tego wszak zostały powołane - z czasem usamodzielniły się i dziś figurują w programach koncertów symfonicznych.

Niedzielny koncert 30 listopada 2008 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej poświęcony będzie muzyce Nino Roty, skomponowanej do obrazów jednego z największych mistrzów kina, Federico Felliniego. Wspólnie artyści stworzyli ok. 80 obrazów. „Nino Rota, który skomponował muzykę do wszystkich moich filmów, należy do najcenniejszych współpracowników – mówił o nim Fellini. - Jestem przy nim, gdy komponuje. Posiada ogromną w tej dziedzinie łatwość. Nadzwyczajne jest w nim to, że dokładnie i natychmiast pojmuje, o co mi chodzi, i równie błyskawicznie potrafi «przetłumaczyć» to na melodie, które rzadko potem bywają poprawiane. Oczywiście następują pewne korektury, ale klimat i barwa muzyczna pozostają dokładnie takie same jak w chwili, gdy zaczął improwizować. Przy Słodkim życiu powiedziałem mu, na przykład, że nie chciałbym, aby czołówce towarzyszyła muzyka przypominające melodie, jakie pojawiają się w filmie. Chciałem, by było to coś odmiennego. Myślałem o muzyce dworskiej, muzyce bizantyjskiej, która nasuwa myśl o przepychu i nędzy... muzyce o brzmieniu z lekka orientalnym. Nino zasiadł do fortepianu i natychmiast, prawie za jednym zamachem skomponował muzykę, w której nic już absolutnie nie zmieniono.”

Podczas koncertu, który poprowadzi Jan Walczyński, będący także autorem opracowań muzyki na orkiestrę symfoniczną, usłyszymy m.in. fragmenty muzyczne z La strady, Osiem i pół, Romea i Julii oraz Ojca chrzestnego (reż. Francis Ford Coppola). Koncert jest częścią festiwalu 3 x Maestro Fellini w Łodzi.


Dnia 30 listopada 2008 roku o godzinie 18:00 w Auli Leopoldyńskiej we Wrocławiu wystąpi znakomita sopranistka Bożena Harasimowicz (na zdjęciu) – laureatka m.in. Konkursu Bachowskiego w Lipsku oraz ARD w Monachium. Orkiestrą "Leopoldinum" dyrygować będzie Peter Marchbank, wieloletni szef artystyczny i manager BBC Philharmonic Orchestra.

Solistka wykona 8 arii składających się na Psalm 112 Laudate Pueri Dominum Antonio Vivladiego (rok 2008 to rok 330 rocznicy urodzin tego kompozytora). W programie znajdzie się także słynna Serenada Edwarda Elgara, Symfonia nr 91 Josepha Haydna oraz premierowe wykonanie kompozycji Lennoxa Berkeleya - Serenada Op.12.


Utwory Fryderyka Chopin, Wojciecha Kilara, Krzysztofa Komedy i Andrzeja Kurylewicza złożą się na program koncertu Pawła Kowalskiego w Ameryce Południowej w ramach obchodów 90. rocznicy Odzyskania Niepodległości. W niedzielę, 30 listopada 2008 roku pianista wystąpi w Museo de Arte Hispanoamericano w Buenos Aires. Wcześniej artysta koncertował w Limie i Kolumbii, gdzie prezentował muzykę Chopina, Szymanowskiego, Paderewskiego.