Polmic - FB

opisy płyt (G)



Garbal Aleksandra

Mysterious Garden of 20th and 21st century's Miniatures


  1. Pójdę sobie do ogródka (I will go to the garden) for soprano and piano (2012)
  2. Chorale for marimba solo (1997)
  3. Aria for flute solo (2005, rev. 2016)
  4. Affresco per saxophone alto e pianoforte (2011)
  5. Thoughts II for piano solo (1997)
  6. Recitativo e Arioso per violoncello solo (2010)
  7. Diptych for piano (2010)
  8. Incantation for clarinet solo (1994, rev. 2009)
  9. Aria per violoncello e pianoforte (2010)
  10. Walc jednej chwili (One moment Waltz) for piano solo (2013)
  11. Dolina – Introductio – Dolina (Valley – Introduction – Valley) for soprano, baritone and piano (2014)
  12. Five Preludes for piano (2011–2013)
  13. Toccata „Sursum corda – Habemus ad Dominum" for organ (2017)

DDD - TT: 78'15"

* Acte Prealable 2018 – AP 0416

Wyk.: Garbal Aleksandra (soprano, organ), Blacha-Durczok Iwona (piano), Rogowska Aleksandra (marimba), Sojka Jerzy (flute), Gusnar Paweł (saxophone), Lewicka-Capiga Anna (piano), Kopiński Piotr (piano), Gwidon Jacek (cello), Szendzielorz-Jungiewicz Gabriela (piano), Matysiak Jerzy (clarinet), Kozendra Maciej (cello), Kozło Agnieszka (piano), Zdebel Kamil (baritone)

Płyta zatytułowana Tajemniczy Ogród Miniatur XX i XXI wieku wprowadza słuchacza w świat osobistych przeżyć współczesnego człowieka obserwującego świat, a także artysty samotnie pracującego i nieustannie poszukującego dobra i piękna w życiu i sztuce. Odkrywa inspiracje muzyczne i pozamuzyczne, stanowi również muzyczny obraz pytań i dźwiękami malowanych odpowiedzi w postaci tajemniczych miniatur ukrytych w ogrodzie naszego życia. Pierwsza miniatura odkrywa silny związek człowieka z wielowiekową tradycją, stąd nawiązanie do polskiego folkloru, przywiązania do ziemi i mowy ojczystej. Tajemniczość ogrodu naszego życia objawia się m.in. przez to, iż nie znamy jego końca, ale spodziewamy się pozytywnego rozwiązania, żyjemy wspomnieniami, smutkami, nadzieją i radością. Takie właśnie jawią się miniatury ułożone nie na zasadzie wyliczanki, lecz raczej w formie bardziej przemyślanej, gdzie poszczególne miniatury wkomponowują się w całość jako wprowadzenie, rozwijanie myśli na zasadzie akcja-rozwój-refleksja, reminiscencje z życia i rekapitulacja, będąca obrazem radości z życia i podziękowaniem za to co otrzymaliśmy. Jeśli mowa w muzyce o człowieku odkrywcy i artyście, na początku opowieści w postaci tajemniczych miniatur pojawia się głos ludzki, jako ważny element świata realnego.

Aleksandra Garbal