Garbal Aleksandra
Mysterious Garden of 20th and 21st century's Miniatures
- Pójdę sobie do ogródka (I will go to the garden) for soprano and piano (2012)
- Chorale for marimba solo (1997)
- Aria for flute solo (2005, rev. 2016)
- Affresco per saxophone alto e pianoforte (2011)
- Thoughts II for piano solo (1997)
- Recitativo e Arioso per violoncello solo (2010)
- Diptych for piano (2010)
- Incantation for clarinet solo (1994, rev. 2009)
- Aria per violoncello e pianoforte (2010)
- Walc jednej chwili (One moment Waltz) for piano solo (2013)
- Dolina – Introductio – Dolina (Valley – Introduction – Valley) for soprano, baritone and piano (2014)
- Five Preludes for piano (2011–2013)
- Toccata „Sursum corda – Habemus ad Dominum" for organ (2017)
DDD - TT: 78'15"
* Acte Prealable 2018 – AP 0416
Wyk.: Garbal Aleksandra (soprano, organ), Blacha-Durczok Iwona (piano), Rogowska Aleksandra (marimba), Sojka Jerzy (flute), Gusnar Paweł (saxophone), Lewicka-Capiga Anna (piano), Kopiński Piotr (piano), Gwidon Jacek (cello), Szendzielorz-Jungiewicz Gabriela (piano), Matysiak Jerzy (clarinet), Kozendra Maciej (cello), Kozło Agnieszka (piano), Zdebel Kamil (baritone)
|
Płyta zatytułowana Tajemniczy Ogród Miniatur XX i XXI wieku wprowadza słuchacza w świat osobistych przeżyć współczesnego człowieka obserwującego świat, a także artysty samotnie pracującego i nieustannie poszukującego dobra i piękna w życiu i sztuce. Odkrywa inspiracje muzyczne i pozamuzyczne, stanowi również muzyczny obraz pytań i dźwiękami malowanych odpowiedzi w postaci tajemniczych miniatur ukrytych w ogrodzie naszego życia. Pierwsza miniatura odkrywa silny związek człowieka z wielowiekową tradycją, stąd nawiązanie do polskiego folkloru, przywiązania do ziemi i mowy ojczystej. Tajemniczość ogrodu naszego życia objawia się m.in. przez to, iż nie znamy jego końca, ale spodziewamy się pozytywnego rozwiązania, żyjemy wspomnieniami, smutkami, nadzieją i radością. Takie właśnie jawią się miniatury ułożone nie na zasadzie wyliczanki, lecz raczej w formie bardziej przemyślanej, gdzie poszczególne miniatury wkomponowują się w całość jako wprowadzenie, rozwijanie myśli na zasadzie akcja-rozwój-refleksja, reminiscencje z życia i rekapitulacja, będąca obrazem radości z życia i podziękowaniem za to co otrzymaliśmy. Jeśli mowa w muzyce o człowieku odkrywcy i artyście, na początku opowieści w postaci tajemniczych miniatur pojawia się głos ludzki, jako ważny element świata realnego.
Aleksandra Garbal
|