Skip to main content

Dąbek Stanisław Franciszek

Dąbek Stanisław Franciszek

Photo.: Krzysztof anin Kuzko
  • musicologist

Publications

 

 książki           

Twórczość litanijna Stanisława Moniuszki i jej konteksty, Wydawnictwo Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, Warszawa 2011

Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku 1900 – 1995, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996

Wielogłosowy repertuar kancjonałów staniąteckich (XVI – XVIII w.), Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin 1997

Od "myśli” św. Teresy z Lisieux do muzyki i poezji "wotywnej”: Feliks Nowowiejski, Wojciech Kilar, ks. Jerzy Szymik, Wydawnictwo KUL, Lublin 2024

artykuły           

Chorałowe fondamento i inspiracja chorałowa we współczesnej muzyce religijnej – próba typologii. Na materiale „Missa corale” (2003) Józefa Świdra i „Mszy Legnickiej” (2000) Stanisława Moryto, w: Monodia et Harmonia Polonica Sacra. Georgio Pikulik cordis donum, red. Stanisław Dąbek, Czesław Grajewski, ks. Zenon Kołodziejczak, ks. Krzysztof Niegowski, Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa 2013, s. 335 – 352

Dies irae” i „Hymnus” Mariana Borkowskiego a idea muzyki sentencyjnej, w: Wymiary czasu, przestrzeni i ciszy w muzyce Mariana Borkowskiego, red. Alicja Gronau-Osińska, Wydawnictwo Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, Warszawa 2019, s. 23-58

„Du heilige Dreifaltigkeit”: op. 17 nr 1 Antona Weberna, w: Sanctissima Trinitas et musica: plana, figurata atque instrumentalis, red. Stanisław Dąbek, Czesław Grajewski, ks. Zenon Kołodziejczak, ks. Krzysztof Niegowski, Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa 2011, s. 221 – 232

Wersja niemiecka: "Armer Sünder” in der Symbolik der Volksfrőmmigkeit. Zu Anton Weberns op. 17/1, "Mitteilungen der internationalen Arbeitsgemeinschaft an der  Universität Leipzig” 2024, H. 26, s. 91-101

Duchowy aspekt „De profundis” Mariana Borkowskiego, w: Ekspresja formy – ekspresja treści. Marianowi Borkowskiemu w siedemdziesięciolecie urodzin, red. Alicja Gronau-Osińska, Wydawnictwo Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, Warszawa 2004, s. 97 – 105

Dwa staropolskie przekładania psalmu 1 i ich melodyje: Andrzej Trzecieski – Wacław z Szamotuł, Jan Kochanowski – Mikołaj Gomółka, w: Potencjał wiersza, red. Witold Sadowski, Wydawnictwo Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa 2013, s. 195-212

Elementy ludowe i artystyczne w wielogłosowym repertuarze polskich pieśni religijnych okresu renesansu i baroku, „De Arte Colloquia” 1993 nr 1, s. 118-124

Ewangeliczny pastor bonus w dwóch odczytaniach muzycznych: Wacław z Szmotuł (1564) i Mikołaj Zieleński (1611), w: Et super hanc petram…Księga Pamiątkowa z okazji 75-lecia urodzin Księdza Profesora Kazimierza Szymonika, red. Michał SławeckiWydawnictwo Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, Warszawa 2017s. 79-95

Glosy do badań moniuszkowskich, „Roczniki Humanistyczne” 2020, z. 12, s. 199-214

Idiom polifonii religijnej i symbolika konfesyjna w Missa „Christus spes mea” Feliksa Nowowiejskiego, „Annales Lublinenses Pro Musica Sacra” 2010 nr 1, s. 395 – 419

Karel Goeyvaerts – „Mis” (1968): auto-tradycje-orientacje, w: Complexus effectuum musicologiae. Studia Miroslao Perz septuagenario dedicata, red. T. Jeż, Wydawn. Rabid, Kraków 2003, s. 455-460

Kategorie badawcze i poznawcze w procesie analizy twórczości religijnej kompozytorów polskich XX wieku, w: Współczesna polska religijna kultura muzyczna jako przedmiot badań muzykologii. Zakres pojęciowy, możliwości badawcze, red. Ks. Bolesław Bartkowski, Stanisław Dąbek, Antoni Zoła, Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin 1992, s. 51-57

Kategorie christianitas i polonitas w wielogłosowej muzyce religijnej w Polsce,  „Liturgia Sacra” 10:2004 nr 1, s. 119 – 126

Koncepcja formy i brzmienia „Magnificat” Mikołaja z Radomia, w: Musicae Sacrae Ars et Scientia. Księga ku czci ks. prof. Karola Mrowca, red. Stanisław Dąbek, ks. Ireneusz Pawlak, „Roczniki Teologiczno-Kanoniczne” t. 34, nr 7, Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin 1987, s. 141 – 158 

„Magnificat” Mikołaja z Radomia w aspekcie duchowości devotio moderna, w: Scio cui credidi. Księga pamiątkowa ku czci Księdza Profesora Mariana Ruseckiego w 65. rocznicę urodzin, red. Ks. Ireneusz Sławomir Ledwoń OFM [i inni], Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin 2007, s. 649 – 652

„Missa de Lisieux” Feliksa Nowowiejskiego – wotum ku czci św. Teresy, w: Feliks Nowowiejski – w kręgu twórczości i recepcji, red. Aleksandra Kłaput-WiśniewskaWydawnictwo Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2020, s. 9-30

„Missa Solemnis” Stanisława Moryto w gatunkowym continuum, „Liturgia Sacra” 2006 nr 2, s. 168 – 179

Model kompozycyjny w 5 Pieśniach kurpiowskich na chór żeński a cappella (1997)  Stanisława Moryto, w: Kurpie i muzyka, red. Mieczysława Demska-Trębacz, Wydawnictwo Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, Warszawa 2014, s. 151-167

Muzyka liturgii w kontekście duchowości okresu na przykładzie dziejów mszy, w: ”Śpiewajmy i grajmy Panu” (por. Ps 27,6), I Archidiecezjalny Kongres Muzyki Liturgicznej 21 – 22 X 2005 r., red. Ks. Antoni Reginek, ks. Wiesław Hudek, Wydawnictwo Księgarnia św. Jacka, Katowice 2007 s. 62 – 69

Nowa metodologia, nowe spojrzenie na Litanie Ostrobramskie Stanisława Moniuszki, w: Myśli o języku, nauce i wartościach. Seria druga. Profesorowi Jackowi Juliuszowi Jadackiemu w siedemdziesiątą rocznicę urodzin, red. Anna Brożek [i inni],  Wydawnictwo Naukowe Semper, Warszawa 2016s. 398-402

O chrystocentryźmie religijnej kultury muzycznej, w: Jezus Chrystus centrum katechizacji, red. Ks. Stanisław Kulpaczyński, "Poligrafia Salezjańska", Lublin 2000, s. 177-184

O orientacji metodologicznej w analizie religijnej muzyki konfesyjnej. Teoria i praktyka, w: Roman Maciejewski twórca charyzmatyczny, red. Jagna Dankowska, Janina Tatarska, Anna Brożek, Akademia Muzyczna im. I.J. Paderewskiego, Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina, Poznań – Warszawa 2010, s . 209 –219

O „Requiem“ Romana Maciejewskiego w kontekście gatunku współczesnej muzyki religijnej, w: Roman Maciejewski twórca charyzmatyczny, red. Jagna Dankowska, Janina Tatarska, Anna Brożek,  Akademia Muzyczna im. I.J. Paderewskiego, Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina, Poznań – Warszawa 2010, s. 93 – 101

O sensie duchowym religijnej muzyki instrumentalnej XX wieku, w: Ratio musicae, red. Stanisław Dąbek, Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. Fr. Chopina w Warszawie, Warszawa 2003, s. 101-106

Offertorium „Deus meus, ne in furore tuo” (ps. 38) z Mszy Des- dur Stanisława Moniuszki w kontekście pobożności okresu romantyzmu, „Additamenta Musicologica Lublinensia” 2005 nr 1, s. 57 – 67

Polska pieśń religijna w źródłach rękopiśmiennych i drukowanych. Rezultaty badawcze prac powstałych w ramach seminarium ks. prof. dra hab. Karola Mrowca w Instytucie Muzykologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego w latach 1970 – 1985, „Nasza Przeszłość” 1994, nr 82, s. 323-352

Pieśni Karola Szymanowskiego do słów Jamesa Joyce’a, „Muzyka” 1979, nr 1, s. 51 – 84

Problematyka muzyczna w najstarszych redakcjach Reguły benedyktynek w języku polskim, „Barok” 1997, nr 2, s. 67 – 74

Roman Maciejewski – artysta kreatywności biblijnej, w: Bliżej muzyki bliżej człowieka, red. Andrzej Białkowski, Barbara Smoleńska-Zielińska, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2002, s. 317-319

Schichtung oder Verschmelzung der Volks- und Kunstelemente im mehrstimmigen geistlichen Lied-Repertoire von der Renaissance- bis zur Barockzeit in Polen (nach Beispielen aus Staniątki-Gesangbüchern), „Bulletin Internationale Arbeitsgemeinschaft für Hymnologie“, Groningen 1983 nr 11, s. 98-104

Teologia „człowieka wewnętrznego” i styl polifonii flamandzkiej XV i  XVI stulecia, „Liturgia Sacra” 2005 nr 1, s. 121 – 134

„Verklärte Nacht/”Przemieniona noc” Arnolda Schőnberga: idea duchowa – realizacja, „De musica commentarii” 2015 nr 1, s. 47-63

Wokół problematyki pojęciowej oraz pewnych idei, w kontekście dziejów wielogłosowej muzyki liturgicznej w Polsce (do Vaticanum II) w: „Thesaurus musicae sacrae summa cura servetur et foveatur“. Sympozjum Historia  i współczesność muzyki liturgicznej w Polsce 100 lat od wydania Motu proprio papieża Piusa X, red. Stanisław Dąbek, ks. Ireneusz Pawlak, Wydawnictwo Polihymnia, Lublin 2004, s. 106 – 117

Współczesna muzyka religijna. Uwarunkowania i aspekt duchowy, „Ethos” 2006 nr 1 – 2, s. 76 – 86

Współczesna muzyka religijna w refleksji metodologicznej, w: Ratio musicae, red. Stanisław Dąbek, Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. Fr. Chopina w Warszawie, Warszawa 2003, s. 107-112

The Church Music of Stanisław Moniuszko: Genre, Typology, Function, Axiology, "Interdisciplinary Studies in Musicology” 2023 nr 23, 131-152

"Róże św. Teresy“ (1927) Feliksa Nowowiejskiego – kult i proces twórczy, w: Kompozytor w środowisku. Filozoficzne, socjologiczne i kulturowe konteksty twórczości muzycznej. Z okazji jubileuszu urodzin prof. dr hab. Anny Nowak, red. Małgorzata Syty, Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy Sagittaria, Bydgoszcz 2025, s. 423-440

syntezy encyklopedyczne           

Jazz, w: Encyklopedia Katolicka, red. naczelny Jerzy Duchniewski, t. 7, Lublin 1997, szp. 1130-1132

Motet, w: Encyklopedia Katolicka, red. naczelny Edward Gigilewicz, t. 13, Lublin 2009, szp. 351-354

Msza w muzyce, w: Encyklopedia Katolicka, red. naczelny Edward Gigilewicz, t. 13, Lublin 2009, szp. 456-459

 redakcje naukowe

Monodia et Harmonia Polonica Sacra. Georgio Pikulik cordis donum, red. Stanisław Dąbek, Czesław Grajewski, ks. Zenon Kołodziejczak, ks. Krzysztof Niegowski, Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa 2013 

Musicae Sacrae Ars et Scientia. Księga ku czci ks. prof. Karola Mrowca, "Roczniki Teologiczno-Kanoniczne” t. 34, z. 7, red. Stanisław Dąbek, ks. Ireneusz Pawlak, Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin 1987    

Puccini na głosy, red. Stanisław Dąbek, Małgorzata Sokołowicz, Agnieszka Muszyńska – Andrejczyk, Wydawnictwo Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, Warszawa 2017

Ratio musicae, red. Stanisław Dąbek, Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. Fr. Chopina w Warszawie, Warszawa 2003

Sanctissima Trinitas et musica: plana, figurata atque instrumentalis, red. Stanisław Dąbek, Czesław Grajewski, ks. Zenon Kołodziejczak, ks. Krzysztof Niegowski, Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Warszawa 2011

“Thesaurus musicae sacrae summa cura servetur et foveatur”. Międzynarodowe Sympozjum Historia i  współczesność muzyki liturgicznej w Polsce 100 lat od wydania Motu proprio papieża Piusa X, red. Stanisław Dąbek, ks. Ireneusz Pawlak, Wydawnictwo Polihymnia, Lublin 2004

Współczesna polska religijna kultura muzyczna. Zakres pojęciowy, możliwości badawcze. Materiały z sympozjum zorganizowanego przez Instytut Muzykologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego 16 – 17 lutego 1989 r., red. ks. Bolesław Bartkowski, Stanisław Dąbek, Antoni Zoła, Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin 1992

 

Literature

Dąbek Stanisław, in: "Additamenta Musicologica Lublinensia", Instytut Muzykologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego 1956-2006. Pracownicy naukowi, 2006 No 2, p. 23-26

Stanisław Czajkowski, Dąbek Stanisław, in: Polish Music. Polish Composers 1918 – 2010, red. Marek Podhajski, Gdańsk 2013, p. 410-412

Dąbek Stanisław Franciszek, in: Encyklopedia 100-lecia KUL, ed. Edward Gigilewicz,  v. 1, Lublin 2018, p. 144-145

Polmic

Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warsaw, Poland
e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

tel: +48 22 635 91 40

Project support

The website was modernised thanks to the support of the Minister of Education and Science under the Science for Society II program.

Logo Ministerstwa NiSW program Nauka dla społeczeństwa

Our social media



© All rights reserved. POLMIC
Go to top