Gabryś Ryszard
-
composer
Compositions
- Wyspy szczęśliwe na tenor i fortepian (1955-58)
- Funébre na fortepian (1955-58)
- Przed burzą na fortepian (1955-58)
- Impresja na fortepian (1955-58)
- Pieśni na głos męski i fortepian do słów polskich poetów romantycznych (1955-58)
- Voices na sola, chór śpiewający, chór sonorystyczny, trąbki i kontrabasy (1959)
- Brońże nas, Panie, na wieki na tenor solo, chór mieszany i orkiestrę (lub organy (1959)
- Introdukcja na klarnety, trąbki i smyczki (1960)
- Studium na fortepian (1960)
- Preludium C-dur na sopran, tenor i chór mieszany (1960)
- Lamentoso na tenor, chór mieszany, klarnet, skrzypce i wiolonczelę, all’ antico (1960)
- Śpiewy ludowe na chór mieszany a cappella (1960)
- Kto się w opiekę na głosy solowe, chór mieszany i chór męski, all’ antico (1960)
- Psalm CL na chór mieszany w dawnym stylu (1960)
- Chorał na chór mieszany, all’antico (1961)
- Psalm 56 na chór mieszany, all’antico (1961)
- Psalm 27 w dawnym stylu na sopran, tenor, 2 chóry mieszane, skrzypce, klarnet i organy (1961)
- Psalm 117 na chór mieszany i kwartet smyczkowy (1961)
- Śpiewajcie Panu pieśń nową na 5-głosowy chór mieszany (1961-62)
- Trzy preludia na fortepian (1962)
- Symetrie na skrzypce, obój i wiolonczelę (1962)
- Rondino na skrzypce i fortepian (1962)
- Sen kwietny na głos męski i fortepian (1962)
- Wstęp i fuga B-A-C-H w dawnym stylu na organy (1962)
- Trio dodekafoniczne na wiolonczelę, fortepian i organy (1963)
- Dwie miniatury na trio smyczkowe (1963)
- Dwanaście kształtów na klarnet i fortepian (1964)
- Quasi Uwertura na 12 instrumentów (1964)
- Śpiewy łacińskie na 6 głosów solowych (lub chór mieszany), 2 kwartety smyczkowe, 2 fortepiany, perkusję i organy (1964)
- Nauzykaa I na zespół instrumentalny (1965)
- Pieśń odrzańska podług melodii ludowej na głos i fortepian (1966)
- Kwiaty znad Olzy, wiązanka 17 pieśni ludowych ze Śląska Cieszyńskiego na 2-3-głosowy chór dziecięcy (1968)
- Archetyp polski, happening muzyczny (1969)
- Obrzęd I, kreacja muzyczno-teatralna (1969)
- Strumień na taśmę i kwartet kompozytorów (1969)
- Charles Ives in memory song na sopran, puzon, kontrabas i taśmę magnetofonową (1970)
- Never more na smyczki, z projekcją przeźroczy (1970)
- West Music [wersja I] na głos żeński, perkusję, puzon, kontrabas i 2 taśmy (1971)
- Metamuzyka I na głosy, instrumenty i światła (1971)
- Metamuzyka II na zespół kameralny, z przeźroczami i grą świateł (1971)
- Summa musicae na sopran i dowolny zespół instrumentalny (1971)
- Muzyka folklorystyczna I na sopran i trombitę (lub puzon) (1971)
- Once more na zespół muzyczny ad libitum (1971)
- Przesłanie, scenariusz dla aktora-wiolonczelisty (1971)
- Kadencje [wersja I] na głos żeński i trombitę (1971-73)
- Muzyka folklorystyczna III na kapelę ludową (1972)
- Obrzęd II, kreacja muzyczno-teatralna z publicznością (1972)
- Choreodram dla tancerki, 3 śpiewaczek, statystów, z taśmą magnetofonową i filmową (1972)
- Nothing or less na dowolny zespół muzyczny i publiczność (1972)
- Autobiography dla dowolnego solisty, muzyka konceptualna (1972)
- Dwie polskie pieśni ludowe na 4-głosowy chór mieszany (1972)
- Ja, Szenntmichalyi-Baleastadar, metaopera z inspiracji S.I.Witkiewicza, dla zespołu aktorów muzycznych (1972)
- West Music [wersja II] na głos żeński, perkusję, puzon, kontrabas i 2 taśmy (1973)
- Muzyka folklorystyczna II [wersja I] na 2 głosy żeńskie, trombitę i puzo (1973)
- Nauzykaa II [wersja II] na sopran i 5 instrumentów (1973)
- Muzyka folklorystyczna II [wersja II] dla trombicisty-śpiewaka (1973)
- Solo na trombitę (1973)
- Black Coffin dla pianisty-aktora (1973)
- Według Niccolò Paganiniego [wersja I] na 6-24 skrzypiec (1973-74)
- Nauzykaa II [wersja I] na głos wysoki męski i orkiestrę (1973-74)
- Muzyka górska na sopran, biały głos żeński, puzon i trąbę owczarską (1973-74)
- Obrzęd III, kreacja muzyczno-teatralna z publicznością (1974)
- Muzyka folklorystyczna IV na chór mieszany a cappella (1974)
- Muzyka wernisażowa I na kameralny chór mieszany i zespół instrumentalny (1974)
- Kadencje [wersja II] na trombitę (1974)
- Muzyka folklorystyczna V na głos biały i beskidzkie instrumenty muzyczne (1974)
- Graffiti na orkiestrę kameralną (1974-75)
- Mała muzyka filharmoniczna na chór mieszany, smyczki, perkusję, trąbki i puzony (1975)
- Muzyka folklorystyczna VI na taśmę (1975)
- Ritual no-music dla aktora-pianisty, scenariusz akcji teatralnej (1975)
- Nauzykaa III na orkiestrę symfoniczną (1975)
- Pięć grafik muzycznych na skrzypce i dowolny zespół instrumentalny (1975)
- Doliny I dla muzyka ludowego (1975)
- Według Niccolò Paganiniego [wersja II] na skrzypce solo i taśmę (1975)
- Ritual music na fortepian preparowany (1975)
- Metafory miłosne na głos męski i gitarę (1976)
- Lesson na zmienną orkiestrę kameralną (1977)
- Pieśni bez słów na sopran solo (1977)
- Trio Jana Sztwiertni na skrzypce, wiolonczelę i fortepian (1977)
- Aria w 7 częściach dla śpiewaczki-pianistki (1977)
- Nokturn I na 4-16-głosowy mieszany zespół wokalny (1977)
- Inskrypcja biblijna I na chór mieszany (1978)
- Inskrypcja biblijna II na chór mieszany (1978)
- Trzy cieszyńskie, pieśni ludowe na 3 równe głosy żeńskie (1980)
- Jedenaście śląskich pieśni ludowych na 3 równe głosy żeńskie (1980)
- Inwokacje na trombity i rogi pasterskie (1980)
- Pan da siłę ludowi swemu na chór mieszany (1981)
- Szumi dolina, Jan Sztwiertnia in memoriam na solistyczny chór mieszany (1981)
- Ich will Herrn loben alle Zeit na 4-głosowy chór mieszany (1982)
- Tema senza variazioni I na organy (1982)
- Herrnhut-Kanon na 4 głosy równe (1982)
- Chwalcie Boga na Jego nieboskłonie na chór mieszany (1982)
- Tryptyk polski na organy (1983)
- Per organo, muzyka konceptualna (1983)
- Wiwaty na 2 solistyczne chóry mieszane (1983)
- Muzyka z Istebnego na 20-głosowy chór solistyczny (1983)
- Dwie ludowe pieśni frywolne na 4 głosy równe (1983)
- Doliny na chór mieszany (1984)
- Postludia romantyczne na głos męski i fortepian (1984-85)
- Próby, wiersze do muzykowania, teatr instrumentalny (1985)
- Doliny II na głos, instrumenty ludowe i taśmę (1985)
- Ścieżki beskidzkie na głos, instrumenty ludowe i taśmę (1985)
- Romanza per Roman na skrzypce i taśmę stereofoniczną (1985)
- Nokturn II na dowolny żeński zespół wokalny (1986)
- Etnosfera dla ludowego śpiewaka-instrumentalisty (1986)
- Przy Tobie, Chryste na głos wysoki i fortepian (1986)
- Tema senza variazioni II na organy (1986)
- Syrinx parku starowiejskiego na flet (1986)
- Romanza II na instrument smyczkowy, organy i taśmę (1987)
- Dell’arte albo Black Coffin dla dwóch i więcej aktorów muzycznych (1988)
- East Music na zespół instrumentalny (1989)
- An die Musik na sopran i fortepian (1992)
- Aleksandryny na dwa kontrabasy dla jednego wykonawcy (1994)
- Nietzsche-Lieder na głos męski i perkusję dla jednego wykonawcy (1994)
- Karłowiczowi smutna pieśń na głos wysoki i fortepian (1996)
- Wniebogłosy I na solistyczny chór męski (1997)
- Ekslibris, grafika muzyczna dla dowolnego solisty (1997)
- Wniebogłosy II na 4 soprany, 4 alty i dyrygentkę-wokalistkę (1998)
- Chwila na sopran i fortepian (1998)
- Gondola lugubre na fortepian (1998)
- Nietzsche-Verse na głos chłopięcy, fortepian i pseudoinstrumenty muzyczne (1998)
- Beethoven-Kreis dla aktora muzycznego (1998-99)
- An die Freude na kontrabas solo (1999)
- Kajze mi się podzioł... na sopran i fortepian (1999)
- Diario na organy (1999)
- Es muss sein 1 na kwartet smyczkowy (1999)
- Wachet mit mir, monodram na głos solo (2000)
- Logo I na chór mieszany (2000)
- Bischen na obój i kontrabas (2000)
- Dla Arnolda Schönberga dla grupy śpiewaków-solistów (2000)
- Sinfonietta concertante na kontrabas i orkiestrę kameralną (2000-2002)
- Logo II na 12-głosowy chór mieszany (2001)
- Es is Zeit na baryton i sygnaturkę (2001)
- Muzyka Muru Berlińskiego na fortepian (2001)
- Melodram na głos męski, fortepian i taśmę (2001)
- Nemo na głos męski i obój (2001)
- Es muss sein 2 na kwartet smyczkowy, grafika muzyczna (2001)
- Wniebogłosy III na 16-osobowy chór solistów (2001)
- OM 1 na zespół solistów (2001-2002)
- Heiligenstadt dla kontrabasisty-wokalisty (2001-2002)
- Na radost’ na głos żeński, męski i instrumenty perkusyjne (2002)
- OM 2 na niski głos męski solo (2002)
- Do Matki na głos i fortepian (2002)
- Magdalenki na fortepian (2002)
- Widzenie na głos i fortepian (2002)
- Aar na baryton, fortepian i instrumenty perkusyjne (2002)
- Na łodzi dla kontrabasisty-wokalisty (2002)
- Łzy moje na głos i fortepian (2002)
- Bez tytułu F-dur na skrzypce i fortepian (2002)
- Psalm 100 na chór mieszany (2002)
- Per Petr & Marketa z cyklu "Sceny małżeńskie" na głos męski, żeński i instrumenty perkusyjne (2002)
- Soledad sonora na kwartet smyczkowy (2004)
- Deux Valses pour Gabriela – Blanc et Noir na fortepian (2005)
- Glorietta per coro misto [wspólnie z Aleksandrem Gabrysiem] (2005-2006)
- Setkani s plamenem Mistra Jana Husa - rozhovor - modlitba - sen, duet na alt i baryton (2006)
- Piccolo prologo per Maestra ed archi (2007)
- Dobranoc na głos chłopięcy i orkiestrę smyczkową (2007)
- Es muss sein II na kwartet smyczkowy, grafika muzyczna (2007)
- Il Cicerone, koncert na kontrabas i smyczki (2007)
- Siłę da Pan ludowi swemu – Gloria da chiesa na 16-głosowy chór solistów i perkusję (2008)
- Domino – I seria duetów na instrumenty zmienne (2008)
- Per oboe e contrabbasso (2008)
- Gloria Reformata per coro misto e basso continuo (chór solistów i czterech instrumentalistów - głos biały, szofari beskidzkie instrumenty ludowe - róg pasterski, drumla i inne oraz pozytyw / klawesyn, kontrabas i perkusję) - muzyka teatralizowana (2008/2009)
- Syrinx de Lausanne na flet solo (2009)
- Trois feuilles du temps retrouvé na klawesyn solo (2009)
- Trzy piosenki ludowe na wokalny zespół szkolny (2009)
- Rękawiczka Chopina na fortepian dla aktorki-pianistki (2009)
- Es musssein III na kwartet smyczkowy i kontrabas (2010)
- Syrinx śląska na flet solo (2010)
- Con-clavi (Koncert podwójny) na klawesyn, kontrabas i smyczki (2011)
- Voyelles de Arthur Rimbaud na baryton, dyrygentkę i mieszany chór solistów (2013)
- Tren dla Jana Sztwiertni na głos biały, drumlę, piszczałę pasterską i mieszany chór solistów - akcja teatralizowana (2013)
- Pastor Bonus – „Davidi Psalmus XXIII” per voci e strumenti (2013)
- Psalm radosny na dwa chóry mieszane (2015)
- Salomé-Satz na sopran i kwartet smyczkowy (2016-2017)
- Exaudi antico e moderno na dwa głosy solowe, chór mieszany divisi i instrumenty (2019)
- Inskrypcja gdańska I na chór mieszany (2020)
- Motto na chór mieszany (2020)
- Inskrypcja gdańska II na chór mieszany (2022)
- Muzyka z Istebnego II na chór mieszany (2022)
- Film music
- Muzyka do filmu Dlaczego? w reż. Zdzisława Kudły (1979)
- Stage music
- Muzyka do sztuki Smok (1973)
- Muzyka do sztuki Zuzanka i utopce (1979-1980)
Literature
Bauman-Szulakowska Jolanta, Dziadek Magdalena, Turek Krystyna, Utwory i publikacje członków katowickiego oddziału ZKP, Związek Kompozytorów Polskich – Oddział w Katowicach, Katowice 1994
Turek Krystyna, Spis kompozycji oraz bibliografia prac naukowych i publicystycznych pracowników Instytutu Muzyki Filii Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie, Uniwersytet Śląski w Cieszynie, Cieszyn 2003
Dziadek Magdalena, Mika Bogumiła, Kochańska Anna, Musica Polonica Nova na Śląsku, Katowice 2003
Dziadek Magdalena, Gabryś Ryszard, Akademia Muzyczna w Gdańsku, Gdańsk-Warszawa 2005
Muzyka na Śląsku, szkoła śląska, "Opcje" 2006 nr 1 (marzec), s. 60-64
Matuszek Petr, Ryszard Gabryś: Es muss sein II for string orchestra, Il Cicerone per cotrabbasso e 12 stromenty ad arco, „Hudebni Rozhledy”, Praha nr 7/2010, s. 50-51
Naglik-Górniok Alina, Ryszard Gabryś – życie wypełnione muzyczną pasją. Rozmowy z kompozytorem, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2012
Discography
Gabryś Ryszard Aleksandryny na 2 kontrabasy dla 1 odtwórcy, wyk. Aleksander Gabryś. ZPR Records, ZCD-036 (1998)
Gabryś Ryszard Andie Freude dla kontrabasisty-śpiewaka, Il Cicerone na kontrabas i 12 instrumentów smyczkowych, wyk. Aleksander Gabryś - kontrabas, głos, Orkiestra Camerata Silesia, dyr. Małgorzata Kaniowska. w: Bassolo. Contrabass Music XX & XXI centuries. DUX 0800, 0801 (2010)
Gabryś Ryszard & Gabryś Aleksander Music for strings, wyk. Aleksander Gabryś, Orkiestra CamerataSilesia, dyr. Małgorzata Kaniowska. Acte Prėalable AP 0228 (2009)