Skip to main content

Gabryś Ryszard

Gabryś Ryszard

  • composer

Compositions

Wyspy szczęśliwe na tenor i fortepian (1955-58)

Funébre na fortepian (1955-58)

Przed burzą na fortepian (1955-58)

Impresja na fortepian (1955-58)

Pieśni na głos męski i fortepian do słów polskich poetów romantycznych (1955-58)

Voices na sola, chór śpiewający, chór sonorystyczny, trąbki i kontrabasy (1959)

Brońże nas, Panie, na wieki na tenor solo, chór mieszany i orkiestrę (lub organy (1959)

Introdukcja na klarnety, trąbki i smyczki (1960)

Studium na fortepian (1960)

Preludium C-dur na sopran, tenor i chór mieszany (1960)

Lamentoso na tenor, chór mieszany, klarnet, skrzypce i wiolonczelę, all’ antico (1960)

Śpiewy ludowe na chór mieszany a cappella (1960)

Kto się w opiekę na głosy solowe, chór mieszany i chór męski, all’ antico (1960)

Psalm CL na chór mieszany w dawnym stylu (1960)

Chorał na chór mieszany, all’antico (1961)

Psalm 56 na chór mieszany, all’antico (1961)

Psalm 27 w dawnym stylu na sopran, tenor, 2 chóry mieszane, skrzypce, klarnet i organy (1961)

Psalm 117 na chór mieszany i kwartet smyczkowy (1961)

Śpiewajcie Panu pieśń nową na 5-głosowy chór mieszany (1961-62)

Trzy preludia na fortepian (1962)

Symetrie na skrzypce, obój i wiolonczelę (1962)

Rondino na skrzypce i fortepian (1962)

Sen kwietny na głos męski i fortepian (1962)

Wstęp i fuga B-A-C-H w dawnym stylu na organy (1962)

Trio dodekafoniczne na wiolonczelę, fortepian i organy (1963)

Dwie miniatury na trio smyczkowe (1963)

Dwanaście kształtów na klarnet i fortepian (1964)

Quasi Uwertura na 12 instrumentów (1964)

Śpiewy łacińskie na 6 głosów solowych (lub chór mieszany), 2 kwartety smyczkowe, 2 fortepiany, perkusję i organy (1964)

Nauzykaa I na zespół instrumentalny (1965)

Pieśń odrzańska podług melodii ludowej na głos i fortepian (1966)

Kwiaty znad Olzy, wiązanka 17 pieśni ludowych ze Śląska Cieszyńskiego na 2-3-głosowy chór dziecięcy (1968)

Archetyp polski, happening muzyczny (1969)

Obrzęd I, kreacja muzyczno-teatralna (1969)

Strumień na taśmę i kwartet kompozytorów (1969)

Charles Ives in memory song na sopran, puzon, kontrabas i taśmę magnetofonową (1970)

Never more na smyczki, z projekcją przeźroczy (1970)

West Music [wersja I] na głos żeński, perkusję, puzon, kontrabas i 2 taśmy (1971)

Metamuzyka I na głosy, instrumenty i światła (1971)

Metamuzyka II na zespół kameralny, z przeźroczami i grą świateł (1971)

Summa musicae na sopran i dowolny zespół instrumentalny (1971)

Muzyka folklorystyczna I na sopran i trombitę (lub puzon) (1971)

Once more na zespół muzyczny ad libitum (1971)

Przesłanie, scenariusz dla aktora-wiolonczelisty (1971)

Kadencje [wersja I] na głos żeński i trombitę (1971-73)

Muzyka folklorystyczna III na kapelę ludową (1972)

Obrzęd II, kreacja muzyczno-teatralna z publicznością (1972)

Choreodram dla tancerki, 3 śpiewaczek, statystów, z taśmą magnetofonową i filmową (1972)

Nothing or less na dowolny zespół muzyczny i publiczność (1972)

Autobiography dla dowolnego solisty, muzyka konceptualna (1972)

Dwie polskie pieśni ludowe na 4-głosowy chór mieszany (1972)

Ja, Szenntmichalyi-Baleastadar, metaopera z inspiracji S.I.Witkiewicza, dla zespołu aktorów muzycznych (1972)

West Music [wersja II] na głos żeński, perkusję, puzon, kontrabas i 2 taśmy (1973)

Muzyka folklorystyczna II [wersja I] na 2 głosy żeńskie, trombitę i puzo (1973)

Nauzykaa II [wersja II] na sopran i 5 instrumentów (1973)

Muzyka folklorystyczna II [wersja II] dla trombicisty-śpiewaka (1973)

Solo na trombitę (1973)

Black Coffin dla pianisty-aktora (1973)

Według Niccolò Paganiniego [wersja I] na 6-24 skrzypiec (1973-74)

Nauzykaa II [wersja I] na głos wysoki męski i orkiestrę (1973-74)

Muzyka górska na sopran, biały głos żeński, puzon i trąbę owczarską (1973-74)

Obrzęd III, kreacja muzyczno-teatralna z publicznością (1974)

Muzyka folklorystyczna IV na chór mieszany a cappella (1974)

Muzyka wernisażowa I na kameralny chór mieszany i zespół instrumentalny (1974)

Kadencje [wersja II] na trombitę (1974)

Muzyka folklorystyczna V na głos biały i beskidzkie instrumenty muzyczne (1974)

Graffiti na orkiestrę kameralną (1974-75)

Mała muzyka filharmoniczna na chór mieszany, smyczki, perkusję, trąbki i puzony (1975)

Muzyka folklorystyczna VI na taśmę (1975)

Ritual no-music dla aktora-pianisty, scenariusz akcji teatralnej (1975)

Nauzykaa III na orkiestrę symfoniczną (1975)

Pięć grafik muzycznych na skrzypce i dowolny zespół instrumentalny (1975)

Doliny I dla muzyka ludowego (1975)

Według Niccolò Paganiniego [wersja II] na skrzypce solo i taśmę (1975)

Ritual music na fortepian preparowany (1975)

Metafory miłosne na głos męski i gitarę (1976)

Lesson na zmienną orkiestrę kameralną (1977)

Pieśni bez słów na sopran solo (1977)

Trio Jana Sztwiertni na skrzypce, wiolonczelę i fortepian (1977)

Aria w 7 częściach dla śpiewaczki-pianistki (1977)

Nokturn I na 4-16-głosowy mieszany zespół wokalny (1977)

Inskrypcja biblijna I na chór mieszany (1978)

Inskrypcja biblijna II na chór mieszany (1978)

Trzy cieszyńskie, pieśni ludowe na 3 równe głosy żeńskie (1980)

Jedenaście śląskich pieśni ludowych na 3 równe głosy żeńskie (1980)

Inwokacje na trombity i rogi pasterskie (1980)

Pan da siłę ludowi swemu na chór mieszany (1981)

Szumi dolina, Jan Sztwiertnia in memoriam na solistyczny chór mieszany (1981)

Ich will Herrn loben alle Zeit na 4-głosowy chór mieszany (1982)

Tema senza variazioni I na organy (1982)

Herrnhut-Kanon na 4 głosy równe (1982)

Chwalcie Boga na Jego nieboskłonie na chór mieszany (1982)

Tryptyk polski na organy (1983)

Per organo, muzyka konceptualna (1983)

Wiwaty na 2 solistyczne chóry mieszane (1983)

Muzyka z Istebnego na 20-głosowy chór solistyczny (1983)

Dwie ludowe pieśni frywolne na 4 głosy równe (1983)

Doliny na chór mieszany (1984)

Postludia romantyczne na głos męski i fortepian (1984-85)

Próby, wiersze do muzykowania, teatr instrumentalny (1985)

Doliny II na głos, instrumenty ludowe i taśmę (1985)

Ścieżki beskidzkie na głos, instrumenty ludowe i taśmę (1985)

Romanza per Roman na skrzypce i taśmę stereofoniczną (1985)

Nokturn II na dowolny żeński zespół wokalny (1986)

Etnosfera dla ludowego śpiewaka-instrumentalisty (1986)

Przy Tobie, Chryste na głos wysoki i fortepian (1986)

Tema senza variazioni II na organy (1986)

Syrinx parku starowiejskiego na flet (1986)

Romanza II na instrument smyczkowy, organy i taśmę (1987)

Dell’arte albo Black Coffin dla dwóch i więcej aktorów muzycznych (1988)

East Music na zespół instrumentalny (1989)

An die Musik na sopran i fortepian (1992)

Aleksandryny na dwa kontrabasy dla jednego wykonawcy (1994)

Nietzsche-Lieder na głos męski i perkusję dla jednego wykonawcy (1994)

Karłowiczowi smutna pieśń na głos wysoki i fortepian (1996)

Wniebogłosy I na solistyczny chór męski (1997)

Ekslibris, grafika muzyczna dla dowolnego solisty (1997)

Wniebogłosy II na 4 soprany, 4 alty i dyrygentkę-wokalistkę (1998)

Chwila na sopran i fortepian (1998)

Gondola lugubre na fortepian (1998)

Nietzsche-Verse na głos chłopięcy, fortepian i pseudoinstrumenty muzyczne (1998)

Beethoven-Kreis dla aktora muzycznego (1998-99)

An die Freude na kontrabas solo (1999)

Kajze mi się podzioł... na sopran i fortepian (1999)

Diario na organy (1999)

Es muss sein 1 na kwartet smyczkowy (1999)

Wachet mit mir, monodram na głos solo (2000)

Logo I na chór mieszany (2000)

Bischen na obój i kontrabas (2000)

Dla Arnolda Schönberga dla grupy śpiewaków-solistów (2000)

Sinfonietta concertante na kontrabas i orkiestrę kameralną (2000-2002)

Logo II na 12-głosowy chór mieszany (2001)

Es is Zeit na baryton i sygnaturkę (2001)

Muzyka Muru Berlińskiego na fortepian (2001)

Melodram na głos męski, fortepian i taśmę (2001)

Nemo na głos męski i obój (2001)

Es muss sein 2 na kwartet smyczkowy, grafika muzyczna (2001)

Wniebogłosy III na 16-osobowy chór solistów (2001)

OM 1 na zespół solistów (2001-2002)

Heiligenstadt dla kontrabasisty-wokalisty (2001-2002)

Na radost’ na głos żeński, męski i instrumenty perkusyjne (2002)

OM 2 na niski głos męski solo (2002)

Do Matki na głos i fortepian (2002)

Magdalenki na fortepian (2002)

Widzenie na głos i fortepian (2002)

Aar na baryton, fortepian i instrumenty perkusyjne (2002)

Na łodzi dla kontrabasisty-wokalisty (2002)

Łzy moje na głos i fortepian (2002)

Bez tytułu F-dur na skrzypce i fortepian (2002)

Psalm 100 na chór mieszany (2002)

Per Petr & Marketa z cyklu "Sceny małżeńskie" na głos męski, żeński i instrumenty perkusyjne (2002)

Soledad sonora na kwartet smyczkowy (2004)

Deux Valses pour Gabriela – Blanc et Noir na fortepian (2005)

Glorietta per coro misto [wspólnie z Aleksandrem Gabrysiem] (2005-2006)

Setkani s plamenem Mistra Jana Husa - rozhovor - modlitba - sen, duet na alt i baryton (2006)

Piccolo prologo per Maestra ed archi (2007)

Dobranoc na głos chłopięcy i orkiestrę smyczkową (2007)

Es muss sein II na kwartet smyczkowy, grafika muzyczna (2007)

Il Cicerone, koncert na kontrabas i smyczki (2007)

Siłę da Pan ludowi swemu – Gloria da chiesa na 16-głosowy chór solistów i perkusję (2008)

Domino – I seria duetów na instrumenty zmienne (2008)

Per oboe e contrabbasso (2008)

Gloria Reformata per coro misto e basso continuo (chór solistów i czterech instrumentalistów - głos biały, szofari beskidzkie instrumenty ludowe - róg pasterski, drumla i inne oraz pozytyw / klawesyn, kontrabas i perkusję) - muzyka teatralizowana (2008/2009)

Syrinx de Lausanne na flet solo (2009)

Trois feuilles du temps retrouvé na klawesyn solo (2009)

Trzy piosenki ludowe na wokalny zespół szkolny (2009)

Rękawiczka Chopina na fortepian dla aktorki-pianistki (2009)

Es musssein III na kwartet smyczkowy i kontrabas (2010)

Syrinx śląska na flet solo (2010)

Con-clavi (Koncert podwójny) na klawesyn, kontrabas i smyczki (2011)

Voyelles de Arthur Rimbaud na baryton, dyrygentkę i mieszany chór solistów (2013)

Tren dla Jana Sztwiertni na głos biały, drumlę, piszczałę pasterską i mieszany chór solistów - akcja teatralizowana (2013)

Pastor Bonus – „Davidi Psalmus XXIII” per voci e strumenti (2013)

Psalm radosny na dwa chóry mieszane (2015)

Salomé-Satz na sopran i kwartet smyczkowy (2016-2017)

Exaudi antico e moderno na dwa głosy solowe, chór mieszany divisi i instrumenty (2019)

Inskrypcja gdańska I na chór mieszany (2020)

Motto na chór mieszany (2020)

Inskrypcja gdańska II na chór mieszany (2022)

Muzyka z Istebnego II na chór mieszany (2022)

Film music

Muzyka do filmu Dlaczego? w reż. Zdzisława Kudły (1979)

Stage music

Muzyka do sztuki Smok (1973)

Muzyka do sztuki Zuzanka i utopce (1979-1980)

Literature

Bauman-Szulakowska Jolanta, Dziadek Magdalena, Turek Krystyna, Utwory i publikacje członków katowickiego oddziału ZKP, Związek Kompozytorów Polskich – Oddział w Katowicach, Katowice 1994

Turek Krystyna, Spis kompozycji oraz bibliografia prac naukowych i publicystycznych pracowników Instytutu Muzyki Filii Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie, Uniwersytet Śląski w Cieszynie, Cieszyn 2003

Dziadek Magdalena, Mika Bogumiła, Kochańska Anna, Musica Polonica Nova na Śląsku, Katowice 2003

Dziadek Magdalena, Gabryś Ryszard, Akademia Muzyczna w Gdańsku, Gdańsk-Warszawa 2005

Muzyka na Śląsku, szkoła śląska, "Opcje" 2006 nr 1 (marzec), s. 60-64

Matuszek Petr, Ryszard Gabryś: Es muss sein II for string orchestra, Il Cicerone per cotrabbasso e 12 stromenty ad arco, „Hudebni Rozhledy”, Praha nr 7/2010, s. 50-51

Naglik-Górniok Alina, Ryszard Gabryś – życie wypełnione muzyczną pasją. Rozmowy z kompozytorem, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2012

Discography

Gabryś Ryszard Aleksandryny na 2 kontrabasy dla 1 odtwórcy, wyk. Aleksander Gabryś. ZPR Records, ZCD-036 (1998)

Gabryś Ryszard Andie Freude dla kontrabasisty-śpiewaka, Il Cicerone na kontrabas i 12 instrumentów smyczkowych, wyk. Aleksander Gabryś - kontrabas, głos, Orkiestra Camerata Silesia, dyr. Małgorzata Kaniowska. w: Bassolo. Contrabass Music XX & XXI centuries. DUX 0800, 0801 (2010)

Gabryś Ryszard & Gabryś Aleksander Music for strings, wyk. Aleksander Gabryś, Orkiestra CamerataSilesia, dyr. Małgorzata Kaniowska. Acte Prėalable AP 0228 (2009)

Polmic

Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warsaw, Poland
e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

tel: +48 785 370 000

Project support

The website was modernised thanks to the support of the Minister of Education and Science under the Science for Society II program.

Logo Ministerstwa NiSW program Nauka dla społeczeństwa

Our social media


Join Our Newsletter


© All rights reserved. POLMIC
Go to top