ethnomusicologist and cultural anthropologist; b. 25 July 1983. He graduated from the Adam Mickiewicz University in Poznań in musicology and ethnology (MA thesis entitled Didgeridoo in the Age of Globalisation: Contexts for the Use of the Instrument). In 2013 he obtained a doctoral degree (PhD dissertation Polish Musical Traditions in South-Eastern Siberia and their Role in Forming National-Ethnic Identity, supervised by Prof. Bożena Muszkalska).
His research concentrates on the role of music in culture, particularly on the process of forming individual and collective identity. In his works he analyses the significance of music in diasporas, the relation between music and the globalisation process, as well as the use of folklore in popular music. His publications are predominantly based on field studies conducted in Poland and abroad: in Ukraine (2005), Russia (2006, 2011), Brazil (2009), Belarus (2013, 2015), Turkey (2014) and Australia (2015).
Łukasz Smoluch is a member of the Polish Ethnological Society, the Oskar Kolberg Institute in Poznań and Polish Didgeridoo Association. Currently he is a lecturer on the faculty of his alma mater, where he teaches the world’s musical cultures, ethnomusicology, popular music and theory of music. He is also an associate professor at the Oskar Kolberg Institute in Poznań.
updated: November 2015 (wa)
articles & papers
Rura w sieci, czyli rola Internetu w badaniach nad didjeridu – tradycyjnym instrumentem Aborygenów,, w: Folklor w dobie Internetu, red. G. Gańczarczyk, P. Grochowski, Toruń 2009
Stan digitalizacji archiwum Kolbergowskiego – problematyka związana z udostępnianiem zbiorów muzycznych, [wspólnie z E. Antyborzec i M. Prochaską], w: Folklor w dobie Internetu, red. G. Gańczarczyk, P. Grochowski, Toruń 2009
Muzyka australijskich Aborygenów i różne oblicza globalizacji, „Historia – Kultura – Globalizacja” 2009 nr 4
Globalizacja muzyki na przykładzie didjeridu,, w: Różne kultury, różne globalizacje, red. W. Kuligowski, A. Pomieciński, Poznań 2010
Polska muzyka na emigracji, „Życie Uniwersyteckie” 2010 nr 12
Polskie tradycje muzyczne na południowo-wschodniej Syberii. Wstęp do badań nad rolą muzyki w kształtowaniu tożsamości,, w: Polacy poza granicami kraju u progu XXI wieku. Różne oblicza polskiej tożsamości, red. M. Michalska, Wrocław 2011
The Didjeridu in Poland: a Global and a Local Context of Using the Instrument, "PaxSonoris” 2012 nr 4
Oskar Kolberg (1814-1890). Dostępność dzieła, świadomość społeczna, obecność w przestrzeni publicznej i mediach,, w: Raport o stanie tradycyjnej kultury muzycznej, red. W. Grozdew-Kołacińska, Warszawa 2014
Tradycje muzyczne Polaków na obczyźnie. Wybrane regiony, [wspólnie z B. Muszkalską], w: Raport o stanie tradycyjnej kultury muzycznej, red. W. Grozdew-Kołacińska, Warszawa 2014
The Man without a Digital Recorder, "New Eastern Europe" 2014 nr 4, s. 201-205
Kolberg multimedialny. Między technologią a prawdą etnograficzną, [wspólnie z E. Antyborzec], „Lud” 2014 nr 98, s. 109-112
The Oskar Kolberg’s Study of the Musical Culture of the Hutsuls, "Musicology Today" 2014 nr 11, s. 41-49