Skip to main content

Strzelecki Paweł

Strzelecki Paweł

ANGIELSKI

kompozytor i teoretyk muzyki; ur. 27 listopada 1975, Zielona Góra. W latach 1995-2002 studiował teorię muzyki (2000 – dyplom z wyróżnieniem) i kompozycję (2002 – również dyplom z wyróżnieniem) – w klasie prof. M. Borkowskiego (1997-99) i prof. Z. Bagińskiego (1999-2002) w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie.

W roku 2003 brał udział w Międzynarodowym Wakacyjnym Kursie Kompozytorskim PTMW (wykłady prowadzili m.in. A. Hilborg, L. Francesconi, L. ZielińskaZ. Bargielski), w 2010 i 2012 - w Irish Composition Summer School w Dublinie (wykładowcy: 2010 - Martin O’Leary, Kevin O’Connell, Kevin Volans, John McLachlan, Ian Brabazon, 2012 -  Martin O’Leary, Kevin O’Connell, Bent Sørensen), w 2011 - w kursie kompozytorskim pisania na orkiestrę symfoniczną podczas International Music Festival – Aberystwyth Music Centre, Walia (klasy mistrzowskie: John Metcalf i Gareth Churchill), w 2013 - w Dartington International Summer School, Wielka Brytania (klasy mistrzowskie prowadził: Dominic Muldovney), w 2015 - w kursie kompozytorskim podczas ‛Livorno Music Festival we Włoszech (klasy mistrzowskie prowadził Christopher Austin) oraz w American Academy w Berlinie (lekcję prywatną poprowadził: Elliott Sharp).

W latach 1997-99 uczył się gry na organach pod kierunkiem prof. J. Dziubińskiego, a w roku akademickim 1997-98 improwizacji fortepianowej pod kierunkiem prof. S. Esztényiego.

W 1997 otrzymał nagrodę Ministra Kultury i Sztuki za najwyższą średnią ocen na I wydziale Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, w 2002 zdobył III nagrodę na I Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim dla Studentów Akademii Muzycznych zorganizowanym przez Katedrę Kameralistyki i Katedrę Kompozycji Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie za Małą suitę na 2 trąbki i 2 puzony (2001) – utwór został wykonany w ramach koncertu Warszawskiego Oddziału ZKP podczas „Warszawskiej Jesieni” 21 września 2004, w kwietniu 2002 jego Epizody na taśmę (2001) zostały rekomendowane jako polski utwór na „Światowe Dni Muzyki 2003” w Słowenii, w grudniu 2002 otrzymał II nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim z okazji 140 rocznicy budowy organów w kościele Św. Wojciecha w Mikołowie za Koncert na organy, kotły i orkiestrę smyczkową (2002), we wrześniu 2004 – I nagrodę (ex aequo) na Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda za Piano Quintet (2003), w maju 2008 – III nagrodę na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim z okazji Roku Herbertowskiego 2008, zorganizowanym przez Fundację Kultury Bałtyckiej PROBALTICA i Związek Kompozytorów Polskich pod patronatem Prezydenta RP za Przesłuchanie Anioła na baryton i fortepian do słów Zbigniewa Herberta (2008), a w kwietniu 2009 roku – najwyższe z trzech przyznanych wyróżnień na Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda za Summer Dreams na 14 wykonawców i taśmę (2008).

W latach 2001-2005 przygotował i obronił pod kierunkiem prof. Zbigniewa Skowrona pracę doktorską („Nowy romantyzm” w twórczości kompozytorów polskich po roku 1975) w Zakładzie Teorii i Estetyki Muzyki Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego.

Jest autorem ośmiu haseł w Almanachu kompozytorów Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie pod redakcją Alicji Gronau-Osińskiej i dziesięciu biogramów w słowniku Kompozytorzy polscy 1918-2000 pod red. Marka Podhajskiego (hasła na temat następujących twórców: Krzysztof Baculewski, Zbigniew Bagiński, Paweł Buczyński, Andrzej Chorosiński, Jan Fotek, Stefan Kisielewski, Zygmunt Krauze, Stanisław Krupowicz, Maciej Małecki, Stanisław Moryto, Zbigniew Rudziński, Izabela Targońska oraz Tadeusz Wielecki). W marcu 2008 roku udzielił wywiadu dla Programu II Polskiego Radia na temat twórczości Zbigniewa Rudzińskiego, a roku 2011 - dla Marii Pawlik: Czy muzyka się kiedyś skończy? (portal rebelya.pl).

W latach 2002-2004 pracował w PWSM II stopnia im. F. Chopina w Sochaczewie, gdzie odbył staż uzyskując stopień nauczyciela kontraktowego. Prowadził tam zajęcia z harmonii, kształcenia słuchu, zasad i historii muzyki. W latach 2003-2014 pracował na Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie (od roku 2008 - UMFC), gdzie wykładał analizę dzieła muzycznego XX i XXI w., czytanie partytur, historię form muzycznych XIX-XXI w., historię kontrapunktu, instrumentację, kontrapunkt dla dyrygentów, kontrapunkt dla organistów, literaturę muzyczną XIX w., literaturę muzyczna XX i XXI w., propedeutykę muzyki fortepianowej XX i XXI w., technologia pracy naukowej, współczesne techniki kompozytorskie i udzielał konsultacji prac magisterskich dla obcokrajowców. Prowadził wykłady popularyzujące muzykę i jej recepcję. W roku 2010: Polskość w muzyce Fryderyka Chopina, Nowa Sól, Biblioteka Miejska (maj 2010); w 2012: Dokąd zmierza muzyka nowa, Nowa Sól, Biblioteka Miejska (czerwiec, 2012); w 2014: Podstawy kształcenia słuchu, wykład podczas kursów muzycznych ‟Jazz in Badia 2014. Campus Sperimentale di Musica e Scienze, Abbazia di Santa Maria Annunziata” zorganizowanych przez AvantGarde Music School di Rosalba Lazzarotto, Mandanici, Włochy (wrzesień 2014) i w 2015: Współczesne techniki kompozytorskie, cykl trzech wykładów w Liceo Musicale ‟E. Ainis” – wydarzenie zorganizowane przez Associazione Musicale Vincenzo Bellini, Mesyna, Włochy (13, 20 i 27 listopada 2015).

Jego utwory były grane w Polsce i za granicą: w USA, Wielkiej Brytanii, Irlandii, Francji, we Włoszech, w Niemczech, na Białorusi, i Ukrainie.

Jest członkiem Związku Kompozytorów Polskich i Society for Music Theory.

Oficjalna strona kompozytorahttp://pawelstrzelecki.wixsite.com/music 

aktualizacja

Compositions

Nokturn na fortepian (1990) Góry na fortepian (1993) Preludium i fuga w stylu Bacha na fortepian (1994) Sitowie na baryton i fortepian do słów Juliana Tuwima (1995) Preludium na fortepian (1995) Miniatura na klarnet i skrzypce (1996) Burleska na 27 wykonawców (1997) Suita na klarnet solo (1997) Pater Noster na chór mieszany (1997) Trio fortepianowe (1998) Rekonstrukcja pieśni Kazimierza Twardowskiego pt. Jesienią na sopran i fortepian do słów Lucjana Rydla (1998) 5 pieśni do sł. Kazimiery Iłłakowiczówny na mezzosopran i orkiestrę  (1998, 2017) Retrospekcje na fortepian (1999) 1944. Pamięci Żołnierzy Armii Krajowej na flet, klarnet, fagot, róg, trąbkę, fortepian, skrzypce, altówkę i wiolonczelę (2000) Sonata na skrzypce i fortepian (2000) 2 Etiudy na perkusję (2000) Szkic Wielkopostny na orkiestrę smyczkową (2001) Suplikacja na orkiestrę symfoniczną (2001) Kwartet smyczkowy (2001) Mała suita na 2 trąbki i 2 puzony (2001) Etiuda na taśmę (2001) Episodes na taśmę (2001) Koncert na organy, kotły i orkiestrę smyczkową (2002) Msza na solistów, chór i orkiestrę (2002) Bogurodzica na chór mieszany i organy (2003) Hymn Św. Franciszka na baryton i fortepian (2003) Ostinatoes and Chords na klarnet i gitarę (2003) Kwintet fortepianowy (2003) 9 Etiud na klarnet solo (2003) Toccata, Passacaglia i Fuga na organy (2006) O nata lux na chór mieszany i organy (2006) Sinfonietta (After Hours) na orkiestrę (2006) 9 Pieśni do słów Jana Kochanowskiego na baryton i fortepian (2007) Sonata fortepianowa (2007) Zdrowaś Mario na chór a cappella (2007) 12 Preludiów na fortepian (2007) Przesłuchanie Anioła do słów Zbigniewa Herberta na baryton i fortepian (2008) Mood Swings na organy i kwintet dęty blaszany (2008) Fanfara na organy (2008) Summer Dreams na 14 wykonawców i taśmę (2008) Textures na dwa fortepiany i na dwóch perkusistów (2009) In the Beginning was Chaos na taśmę (2009) Ballada na fortepian (2009) Sonata na obój i fortepian (2009) Vagabond Music na kwintet gitarowy (2010) Smoleńsk 2010 na taśmę (2010) Elegia. Pamięci 17 września 1939 na orkiestrę dętą (2010, 2012) Calling All Heroes Souls na trąbkę i kwartet smyczkowy (2011) Voices from Old Poland na orkiestrę kameralną (2011) Polish Chronicles 2010-2011 na taśmę (2011) Kwintet dęty (2011, 2012) Koncert na fortepian i orkiestrę (2012) II Kwartet smyczkowy (2012) Tryptyk na klarnet basowy, wibrafon i akordeon (2012) 9 bagatel na fortepian (2012) 3 Spanish Songs na sopran i fortepian do sł. Gustava Adolfa Becquera (2013) Sensibility na sopran i fortepian do sł. Roberta Burnsa (2013) Sonata na flet i fortepian (2013) Reflections na harfę (2013) Sonata na saksofon altowy i fortepian (2014) Avrei voluto na mezzosopran i fortepian do sł. Eugenia Montale (2015) Toccata na organy (2015) Fantasy na gitarę (2015) Sonata na tubę i fortepian (2015) Sonata na waltornię i fortepian (2015) Sonata na wiolonczelę i fortepian (2015) Suita na flet i saksofon altowy (2015) Marsz z Suity “Dziadek do orzechów” op. 71 (1892) Piotra Czajkowskiego – aranżacja na zespół instrumentalny: flet, 2 trąbki, skrzypce, skrzypce łatwe, perkusja, gitara, harfa, fortepian na cztery ręce (2015) Lupi na baryton i fortepian do sł. Zbigniewa Herberta; przekł. na jęz. wł.: Valeria Rossella (2016) Walc kwiatów z Suity “Dziadek do orzechów” op. 71 (1892) Piotra Czajkowskiego – aranżacja na zespół instrumentalny: flet, 2 trąbki, skrzypce, skrzypce łatwe, perkusja, gitara, harfa, fortepian na cztery ręce (2016) Sonata na trąbkę i fortepian (2017) Sonata na altówkę i fortepian (2017) 4 pieśni na sopran i fortepian do sł. Eugenio Montale (2017) Imagined Isles na 2 harfy celtyckie (2017) Symphony No. 1 "The Serious" for orchestra (2017) Duo na altówkę i waltornię (2018) Sonata na puzon i fortepian (2018) Sonata na klarnet i fortepian (2018) Symphony No. 2 "The 4 Places in Time&Space" for orchestra (2018) Sonata na fagot i fortepian (2018) Sonata na harfę (2019) 4 pieśni na mezzosopran i fortepian do słów Giovanniego Pascoli (2019) Sonata na rożek angielski i fortepian (2019) Symphony No. 3 "The Summer" for orchestra (2019)

Publications

książki „Nowy romantyzm” w twórczości kompozytorów polskich po roku 1975, Musica Iagellonica, Kraków 2006 rozprawy Poglądy Zygmunta Mycielskiego na awangardę muzyczną drugiej połowy XX wieku w: Twórczość Zygmunta Mycielskiego jako dziedzictwo kultury polskiej i europejskiej (red. Grzegorz Oliwa), Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów 2008 Kwintet fortepianowy [Pawła Strzeleckiego] w: Muzyka kameralna kompozytorów Akademii Muzycznej im. F. Chopina. IV Sympozjum Kompozytorskie Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina (pod red. Alicji Gronau-Osińskiej), Akademia Muzyczna, Warszawa 2006 Przeszłość w twórczości kompozytorów polskich pierwszej połowy XIX wieku w: Topos narodowy w muzyce polskiej pierwszej połowy XIX wieku (pod red. Wojciecha Nowika), Akademia Muzyczna, Warszawa 2006 artykuły A Few Pictures Zbigniewa Bagińskiego w: Muzyka symfoniczna kompozytorów UMFC (pod red. Alicji Gronau-Osińskiej), Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina, Warszawa 2009 Idea programowości w moich pieśniach, "Forum muzykologiczne 2009. Odwieczne pieśni w muzyce, kulturze i w człowieku. Mieczysławowi Karłowiczowi w stulecie śmierci", Sekcja Muzykologów ZKP, Warszawa 2009 Emocja kontrolowana Wywiad z Aleksandrem Lasoniem, „Ruch Muzyczny” 2004 nr 18, s. 12-13 Koncert na wiolonczelę i orkiestrę smyczkową Stanisława Moryto, „Heksis” 2000 nr 4, s. 57-67 Nowy romantyzm w muzyce amerykańskiej. Spojrzenie na narrację w: Nowa muzyka amerykańska (pod red. Jana Topolskiego), ha!art, Kraków 2010 Zawiść?, „Ruch Muzyczny” 2007 nr 12, s. 4-6 edycje krytyczne vel redakcje naukowe wydawnictw nutowych Rekonstrukcja pieśni Kazimierza Twardowskiego pt. Jesienią na sopran i fortepian do słów Lucjana Rydla (1998) w: Jacek Juliusz Jadacki Kazimierz Twardowski. Filozofia i muzyka [książka z CD], Semper, Warszawa 2005 hasła encyklopedyczne [10 biogramów] w: Kompozytorzy polscy 1918-2000 (pod red. Marka Podhajskiego), Akademia Muzyczna, Gdańsk-Warszawa 2005 [8 haseł] w: Almanach kompozytorów Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie (pod red. Alicji Gronau-Osińskiej), Akademia Muzyczna, Warszawa 2004
Polmic

Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warsaw, Poland
e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

tel: +48 785 370 000

Project support

The website was modernised thanks to the support of the Minister of Education and Science under the Science for Society II program.

Logo Ministerstwa NiSW program Nauka dla społeczeństwa

Our social media


Join Our Newsletter


© All rights reserved. POLMIC
Go to top