ANGIELSKI
kompozytor i teoretyk muzyki; ur. 27 listopada 1975, Zielona Góra. W latach 1995-2002 studiował teorię muzyki (2000 – dyplom z wyróżnieniem) i kompozycję (2002 – również dyplom z wyróżnieniem) – w klasie prof. M. Borkowskiego (1997-99) i prof. Z. Bagińskiego (1999-2002) w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie.
W roku 2003 brał udział w Międzynarodowym Wakacyjnym Kursie Kompozytorskim PTMW (wykłady prowadzili m.in. A. Hilborg, L. Francesconi, L. Zielińska, Z. Bargielski), w 2010 i 2012 - w Irish Composition Summer School w Dublinie (wykładowcy: 2010 - Martin O’Leary, Kevin O’Connell, Kevin Volans, John McLachlan, Ian Brabazon, 2012 - Martin O’Leary, Kevin O’Connell, Bent Sørensen), w 2011 - w kursie kompozytorskim pisania na orkiestrę symfoniczną podczas International Music Festival – Aberystwyth Music Centre, Walia (klasy mistrzowskie: John Metcalf i Gareth Churchill), w 2013 - w Dartington International Summer School, Wielka Brytania (klasy mistrzowskie prowadził: Dominic Muldovney), w 2015 - w kursie kompozytorskim podczas ‛Livorno Music Festival we Włoszech (klasy mistrzowskie prowadził Christopher Austin) oraz w American Academy w Berlinie (lekcję prywatną poprowadził: Elliott Sharp).
W latach 1997-99 uczył się gry na organach pod kierunkiem prof. J. Dziubińskiego, a w roku akademickim 1997-98 improwizacji fortepianowej pod kierunkiem prof. S. Esztényiego.
W 1997 otrzymał nagrodę Ministra Kultury i Sztuki za najwyższą średnią ocen na I wydziale Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, w 2002 zdobył III nagrodę na I Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim dla Studentów Akademii Muzycznych zorganizowanym przez Katedrę Kameralistyki i Katedrę Kompozycji Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie za Małą suitę na 2 trąbki i 2 puzony (2001) – utwór został wykonany w ramach koncertu Warszawskiego Oddziału ZKP podczas „Warszawskiej Jesieni” 21 września 2004, w kwietniu 2002 jego Epizody na taśmę (2001) zostały rekomendowane jako polski utwór na „Światowe Dni Muzyki 2003” w Słowenii, w grudniu 2002 otrzymał II nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim z okazji 140 rocznicy budowy organów w kościele Św. Wojciecha w Mikołowie za Koncert na organy, kotły i orkiestrę smyczkową (2002), we wrześniu 2004 – I nagrodę (ex aequo) na Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda za Piano Quintet (2003), w maju 2008 – III nagrodę na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim z okazji Roku Herbertowskiego 2008, zorganizowanym przez Fundację Kultury Bałtyckiej PROBALTICA i Związek Kompozytorów Polskich pod patronatem Prezydenta RP za Przesłuchanie Anioła na baryton i fortepian do słów Zbigniewa Herberta (2008), a w kwietniu 2009 roku – najwyższe z trzech przyznanych wyróżnień na Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda za Summer Dreams na 14 wykonawców i taśmę (2008).
W latach 2001-2005 przygotował i obronił pod kierunkiem prof. Zbigniewa Skowrona pracę doktorską („Nowy romantyzm” w twórczości kompozytorów polskich po roku 1975) w Zakładzie Teorii i Estetyki Muzyki Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego.
Jest autorem ośmiu haseł w Almanachu kompozytorów Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie pod redakcją Alicji Gronau-Osińskiej i dziesięciu biogramów w słowniku Kompozytorzy polscy 1918-2000 pod red. Marka Podhajskiego (hasła na temat następujących twórców: Krzysztof Baculewski, Zbigniew Bagiński, Paweł Buczyński, Andrzej Chorosiński, Jan Fotek, Stefan Kisielewski, Zygmunt Krauze, Stanisław Krupowicz, Maciej Małecki, Stanisław Moryto, Zbigniew Rudziński, Izabela Targońska oraz Tadeusz Wielecki). W marcu 2008 roku udzielił wywiadu dla Programu II Polskiego Radia na temat twórczości Zbigniewa Rudzińskiego, a roku 2011 - dla Marii Pawlik: Czy muzyka się kiedyś skończy? (portal rebelya.pl).
W latach 2002-2004 pracował w PWSM II stopnia im. F. Chopina w Sochaczewie, gdzie odbył staż uzyskując stopień nauczyciela kontraktowego. Prowadził tam zajęcia z harmonii, kształcenia słuchu, zasad i historii muzyki. W latach 2003-2014 pracował na Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie (od roku 2008 - UMFC), gdzie wykładał analizę dzieła muzycznego XX i XXI w., czytanie partytur, historię form muzycznych XIX-XXI w., historię kontrapunktu, instrumentację, kontrapunkt dla dyrygentów, kontrapunkt dla organistów, literaturę muzyczną XIX w., literaturę muzyczna XX i XXI w., propedeutykę muzyki fortepianowej XX i XXI w., technologia pracy naukowej, współczesne techniki kompozytorskie i udzielał konsultacji prac magisterskich dla obcokrajowców. Prowadził wykłady popularyzujące muzykę i jej recepcję. W roku 2010: Polskość w muzyce Fryderyka Chopina, Nowa Sól, Biblioteka Miejska (maj 2010); w 2012: Dokąd zmierza muzyka nowa, Nowa Sól, Biblioteka Miejska (czerwiec, 2012); w 2014: Podstawy kształcenia słuchu, wykład podczas kursów muzycznych ‟Jazz in Badia 2014. Campus Sperimentale di Musica e Scienze, Abbazia di Santa Maria Annunziata” zorganizowanych przez AvantGarde Music School di Rosalba Lazzarotto, Mandanici, Włochy (wrzesień 2014) i w 2015: Współczesne techniki kompozytorskie, cykl trzech wykładów w Liceo Musicale ‟E. Ainis” – wydarzenie zorganizowane przez Associazione Musicale Vincenzo Bellini, Mesyna, Włochy (13, 20 i 27 listopada 2015).
Jego utwory były grane w Polsce i za granicą: w USA, Wielkiej Brytanii, Irlandii, Francji, we Włoszech, w Niemczech, na Białorusi, i Ukrainie.
Jest członkiem Związku Kompozytorów Polskich i Society for Music Theory.
Oficjalna strona kompozytora: http://pawelstrzelecki.wixsite.com/music
aktualizacja
Compositions
Nokturn na fortepian (1990) Góry na fortepian (1993) Preludium i fuga w stylu Bacha na fortepian (1994) Sitowie na baryton i fortepian do słów Juliana Tuwima (1995) Preludium na fortepian (1995) Miniatura na klarnet i skrzypce (1996) Burleska na 27 wykonawców (1997) Suita na klarnet solo (1997) Pater Noster na chór mieszany (1997) Trio fortepianowe (1998) Rekonstrukcja pieśni Kazimierza Twardowskiego pt. Jesienią na sopran i fortepian do słów Lucjana Rydla (1998) 5 pieśni do sł. Kazimiery Iłłakowiczówny na mezzosopran i orkiestrę (1998, 2017) Retrospekcje na fortepian (1999) 1944. Pamięci Żołnierzy Armii Krajowej na flet, klarnet, fagot, róg, trąbkę, fortepian, skrzypce, altówkę i wiolonczelę (2000) Sonata na skrzypce i fortepian (2000) 2 Etiudy na perkusję (2000) Szkic Wielkopostny na orkiestrę smyczkową (2001) Suplikacja na orkiestrę symfoniczną (2001) Kwartet smyczkowy (2001) Mała suita na 2 trąbki i 2 puzony (2001) Etiuda na taśmę (2001) Episodes na taśmę (2001) Koncert na organy, kotły i orkiestrę smyczkową (2002) Msza na solistów, chór i orkiestrę (2002) Bogurodzica na chór mieszany i organy (2003) Hymn Św. Franciszka na baryton i fortepian (2003) Ostinatoes and Chords na klarnet i gitarę (2003) Kwintet fortepianowy (2003) 9 Etiud na klarnet solo (2003) Toccata, Passacaglia i Fuga na organy (2006) O nata lux na chór mieszany i organy (2006) Sinfonietta (After Hours) na orkiestrę (2006) 9 Pieśni do słów Jana Kochanowskiego na baryton i fortepian (2007) Sonata fortepianowa (2007) Zdrowaś Mario na chór a cappella (2007) 12 Preludiów na fortepian (2007) Przesłuchanie Anioła do słów Zbigniewa Herberta na baryton i fortepian (2008) Mood Swings na organy i kwintet dęty blaszany (2008) Fanfara na organy (2008) Summer Dreams na 14 wykonawców i taśmę (2008) Textures na dwa fortepiany i na dwóch perkusistów (2009) In the Beginning was Chaos na taśmę (2009) Ballada na fortepian (2009) Sonata na obój i fortepian (2009) Vagabond Music na kwintet gitarowy (2010) Smoleńsk 2010 na taśmę (2010) Elegia. Pamięci 17 września 1939 na orkiestrę dętą (2010, 2012) Calling All Heroes Souls na trąbkę i kwartet smyczkowy (2011) Voices from Old Poland na orkiestrę kameralną (2011) Polish Chronicles 2010-2011 na taśmę (2011) Kwintet dęty (2011, 2012) Koncert na fortepian i orkiestrę (2012) II Kwartet smyczkowy (2012) Tryptyk na klarnet basowy, wibrafon i akordeon (2012) 9 bagatel na fortepian (2012) 3 Spanish Songs na sopran i fortepian do sł. Gustava Adolfa Becquera (2013) Sensibility na sopran i fortepian do sł. Roberta Burnsa (2013) Sonata na flet i fortepian (2013) Reflections na harfę (2013) Sonata na saksofon altowy i fortepian (2014) Avrei voluto na mezzosopran i fortepian do sł. Eugenia Montale (2015) Toccata na organy (2015) Fantasy na gitarę (2015) Sonata na tubę i fortepian (2015) Sonata na waltornię i fortepian (2015) Sonata na wiolonczelę i fortepian (2015) Suita na flet i saksofon altowy (2015) Marsz z Suity “Dziadek do orzechów” op. 71 (1892) Piotra Czajkowskiego – aranżacja na zespół instrumentalny: flet, 2 trąbki, skrzypce, skrzypce łatwe, perkusja, gitara, harfa, fortepian na cztery ręce (2015) Lupi na baryton i fortepian do sł. Zbigniewa Herberta; przekł. na jęz. wł.: Valeria Rossella (2016) Walc kwiatów z Suity “Dziadek do orzechów” op. 71 (1892) Piotra Czajkowskiego – aranżacja na zespół instrumentalny: flet, 2 trąbki, skrzypce, skrzypce łatwe, perkusja, gitara, harfa, fortepian na cztery ręce (2016) Sonata na trąbkę i fortepian (2017) Sonata na altówkę i fortepian (2017) 4 pieśni na sopran i fortepian do sł. Eugenio Montale (2017) Imagined Isles na 2 harfy celtyckie (2017) Symphony No. 1 "The Serious" for orchestra (2017) Duo na altówkę i waltornię (2018) Sonata na puzon i fortepian (2018) Sonata na klarnet i fortepian (2018) Symphony No. 2 "The 4 Places in Time&Space" for orchestra (2018) Sonata na fagot i fortepian (2018) Sonata na harfę (2019) 4 pieśni na mezzosopran i fortepian do słów Giovanniego Pascoli (2019) Sonata na rożek angielski i fortepian (2019) Symphony No. 3 "The Summer" for orchestra (2019)
Publications
książki „Nowy romantyzm” w twórczości kompozytorów polskich po roku 1975, Musica Iagellonica, Kraków 2006 rozprawy Poglądy Zygmunta Mycielskiego na awangardę muzyczną drugiej połowy XX wieku w: Twórczość Zygmunta Mycielskiego jako dziedzictwo kultury polskiej i europejskiej (red. Grzegorz Oliwa), Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów 2008 Kwintet fortepianowy [Pawła Strzeleckiego] w: Muzyka kameralna kompozytorów Akademii Muzycznej im. F. Chopina. IV Sympozjum Kompozytorskie Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina (pod red. Alicji Gronau-Osińskiej), Akademia Muzyczna, Warszawa 2006 Przeszłość w twórczości kompozytorów polskich pierwszej połowy XIX wieku w: Topos narodowy w muzyce polskiej pierwszej połowy XIX wieku (pod red. Wojciecha Nowika), Akademia Muzyczna, Warszawa 2006 artykuły A Few Pictures Zbigniewa Bagińskiego w: Muzyka symfoniczna kompozytorów UMFC (pod red. Alicji Gronau-Osińskiej), Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina, Warszawa 2009 Idea programowości w moich pieśniach, "Forum muzykologiczne 2009. Odwieczne pieśni w muzyce, kulturze i w człowieku. Mieczysławowi Karłowiczowi w stulecie śmierci", Sekcja Muzykologów ZKP, Warszawa 2009 Emocja kontrolowana Wywiad z Aleksandrem Lasoniem, „Ruch Muzyczny” 2004 nr 18, s. 12-13 Koncert na wiolonczelę i orkiestrę smyczkową Stanisława Moryto, „Heksis” 2000 nr 4, s. 57-67 Nowy romantyzm w muzyce amerykańskiej. Spojrzenie na narrację w: Nowa muzyka amerykańska (pod red. Jana Topolskiego), ha!art, Kraków 2010 Zawiść?, „Ruch Muzyczny” 2007 nr 12, s. 4-6 edycje krytyczne vel redakcje naukowe wydawnictw nutowych Rekonstrukcja pieśni Kazimierza Twardowskiego pt. Jesienią na sopran i fortepian do słów Lucjana Rydla (1998) w: Jacek Juliusz Jadacki Kazimierz Twardowski. Filozofia i muzyka [książka z CD], Semper, Warszawa 2005 hasła encyklopedyczne [10 biogramów] w: Kompozytorzy polscy 1918-2000 (pod red. Marka Podhajskiego), Akademia Muzyczna, Gdańsk-Warszawa 2005 [8 haseł] w: Almanach kompozytorów Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie (pod red. Alicji Gronau-Osińskiej), Akademia Muzyczna, Warszawa 2004