Skip to main content

Szoka Marta

Szoka Marta

Navigation Publications
  • Musicologist, Performer

Publications

books

Język muzyczny Franka Martina, Astra, Łódź 1995

Bęben Aleksandra, Kowalska-Zając Ewa, Szoka Marta, Łódzkie środowisko kompozytorskie 1945-2000. Leksykon, Akademia Muzyczna w Łodzi, Łódź 2001

Frank Martin. Muzyczne konteksty, Astra, Łódź 2002

George Crumb. Muzyka onirycznych wizji i magicznych formuł, Akademia Muzyczna w Łodzi, Łódź 2011

articles & papers

Marcel Dupré, „Ruch Muzyczny” 1981 nr 10, s. 14-15

Flor Peeters – wszechstronność i perfekcja, „Ruch Muzyczny” 1984 nr 3, s. 16-18

Twórczość organowa Jerzego Bauera – próba charakterystyki, w: Organy i muzyka organowa, tom V, Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki, Gdańsk 1984

Tradycja i awangarda. Na marginesie książki Joachima Dorfmüllera, w: Organy i muzyka organowa, tom VI, Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki, Gdańsk 1986

Cztery spojrzenia na „Oratorium” Augustyna Blocha, „Ruch Muzyczny” 1986 nr 25, s. 4-6

Klaster i jego funkcjonowanie w muzyce organowej, w: Organy i muzyka organowa, tom VII, Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki, Gdańsk 1988

Łabędzi śpiew organów. O inspiracjach messiaenowskich w polskiej muzyce organowej, „Ruch Muzyczny” 1988 nr 17, s. 10-11

Franka Martina refleksja o muzyce, „Ruch Muzyczny” 1990 nr 17, s. 7

Quelques remarques sur certains aspects de la technique de basse obstinée dans l’oeuvre de Frank Martin, w: Mitteilungen der Paul Sacher Stiftung, tom V, Bazylea 1992

Reminiscencje chopinowskie w muzyce fortepianowej Franka Martina, w: Muzyka fortepianowa, tom IX, Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki, Gdańsk 1992

Sonata organowa Aleksandra Glinkowskiego – studium faktury, w: Twórczość kompozytorów środowiska katowickiego, red. J. Bauman-Szulakowska, I. Bias, Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego, Katowice 1993

Zur Tradition der Polnischen Schule des Orgelspiels, „Ars Organi” 1993 nr 3, s. 141-145

Między etyką a estetyką – postawa twórcy w rozważaniach Franka Martina, „W drodze” 1994 nr 5, s. 51-60

„Mała” muzyka i wielkie tematy Philipa Glassa, „Ruch Muzyczny” 1994 nr 7, s. 1 i 5

„Dzieje Tristana i Izoldy” w ujęciu Franka Martina, „Ruch Muzyczny” 1994 nr 23, s. 1 i 6

Twórczość Williama Albrighta na tle współczesnej muzyki organowej w Stanach Zjednoczonych, w: Organy i muzyka organowa, tom IX, Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki, Gdańsk 1994

Problemy techniki i formy w „Symfonii” Franka Martina, „Muzyka” 1994 nr 4, s. 65-87

Current streams in Polish organ music, „The Diapason” (Chicago) 1995 nr 5, s. 11-13

An exquisite work of an unknown composer: „The Organ Sonata” of Aleksander Glinkowski, „The Diapason” (Chicago) 1996 nr 1, s. 12-13

„Liturgia sacra” Zygmunta Mycielskiego – misterium tremendum et fascinosum, w: Muzyka polska 1945-1995. Materiały sesji naukowej 6-10.XII.1995 w 20-lecie Zakładu Analizy i Interpretacji Muzyki, red. K. Droba, T. Malecka, K. Szwajgier, Akademia Muzyczna w Krakowie, Kraków 1996

Nurt etniczny we współczesnej amerykańskiej muzyce organowej, w: Organy i muzyka organowa, tom X, red. J. Krassowski, Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki, Gdańsk 1997

Aleksandra Tansmana monografia Igora Strawińskiego, w: Aleksander Tansman 1897-1986, Materiały z Ogólnopolskiej Sesji Naukowej, Łódź, kwiecień '97, red. M. Szoka, Akademia Muzyczna w Łodzi, Łódź 1997

From Sonorous Exploration to „Open Tonality”: Organ Music of Wiesław Rentowski, „The Diapason” (Chicago) 1998 nr 7, s. 14-17

Missa in musica Feliksasa Bajorasa jako interpretacja rytu mszalnego, w: Interpretacja muzyki. XXVII Konferencja Muzykologiczna Związku Kompozytorów Polskich Naukowe podstawy interpretacji muzyki Warszawa, 24-25 kwietnia 1998, red. L. Bielawski, J. K. Dadak-Kozicka, , Związek Kompozytorów Polskich, Akademia Muzyczna im. F. Chopina, Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, Warszawa 1998

Ernest Ansermet i Frank Martin – dzieje przyjaźni, „Res Facta Nova” 1999 nr 3 (12), s. 93-100

Muzyka organowa Wiesława Rentowskiego jako postmodernistyczne „oswajanie stylów”, w: Organy i muzyka organowa, tom XI, Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki, Gdańsk 2000

Między elitarnym estetyzmem a duszpasterskim pragmatyzmem – kilka uwag na temat obecnej sytuacji muzyki kościelnej w Polsce, „Ruch Muzyczny” 2000 nr 21, s. 8-11

Der Cornet Rainera Marii Rilkego i Franka Martina – problem kwalifikacji gatunkowej, w: Pieśń europejska między romantyzmem a modernizmem, „Muzyka i liryka”, tom IX, red. M. Tomaszewski, Akademia Muzyczna, Kraków 2000

„Der Cornet” Rainera Marii Rilkego i Franka Martina – problem kwalifikacji gatunkowej, w: Pieśń europejska między romantyzmem a modernizmem, „Muzyka i liryka”, tom IX, red. M. Tomaszewski, Akademia Muzyczna w Krakowie, Kraków 2000

Między elitarnym estetyzmem a duszpasterskim pragmatyzmem – kilka uwag na temat obecnej sytuacji muzyki kościelnej w Polsce, w: Polska muzyka organowa na przełomie wieków: podsumowania i prognozy, red. M. Szoka, Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina w Warszawie, Warszawa 2001

„Grand Sonata” G-dur op. 37 Piotra Czajkowskiego – zagadnienie formy, w: Sonata romantyczna w świetle metod hermeneutycznych, semiotycznych i strukturalnych, Warszawa 2001

W trójkącie bermudzkim determinant. Polska muzyka organowa w XX wieku, w: Polska kultura muzyczna w XX wieku, red. T. Brodniewicz, H. Kostrzewska, J. Tatarska, Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskigo w Poznaniu, Poznań 2001

D`un certain signe du métier de Frank Martin, w: Music in the World of Ideas (księga dedykowana prof. Michałowi Bristigerowi), red. H. Geyer, M. Jabłoński, J. Stęszewski, Ars Nova, Poznań 2001

Symbolika życia i śmierci w „Apparition” George`a Crumba, w: Muzyka w kontekście kultury. Studia dedykowane Profesorowi Mieczysławowi Tomaszewskiemu w osiemdziesięciolecie urodzin, red. M. Janicka-Słysz, T. Malecka, K. Szwajgier, Akademia Muzyczna, Kraków 2001

Współczesna sztuka wykonawcza wobec wyzwań nowej muzyki, w: Muzykologia wobec przemian kultury i cywilizacji. XXX Ogólnopolska Konferencja Muzykologiczna ZKP, AM w Łodzi, 20-21 kwietnia 2001, red. L. Bielawski, J. K. Dadak-Kozicka, A. Leszczyńska, Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, Warszawa 2001

Felikso Bajoro „Missa in musica”: kaip mišių rito interpretacja, w: Feliksas Bajoras. Viskas yra muzika, Wilno 2002

Continuum ar novum? Felikso Bajoro kūryba po 1989 metų, w: Feliksas Bajoras. Viskas yra muzika, Wilno 2002

From Independence to Freedom: Frank Martin`s Dispute with the Avant-garde of 1950s, w: Composing Principles: Continuity and Innovation in Contemporary Music, Wilno 2002

Frank Martin i Emil Jaques-Dalcroze – czyli o fenomenie rytmu, w: Ratio Musicae, Akademia Muzyczna w Warszawie, Warszawa 2003

Mit tristanowski w ujęciu Franka Martina (na tropie pewnej powieści), „Res Facta Nova” 2005, 8 (17), 2005

„Forum Muzykologiczne 2005”, 2005

Pejzaż dźwiękowy jako kategoria interpretacyjna w muzyce George’a Crumba, w: Dzieło muzyczne. Estetyka, struktura, recepcja, red. A. Nowak, Akademia Muzyczna w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2005

Genealogical Aspects of Creative Process in George Crumb, w: Principles of Music Composing: Creative Process, Wilno 2006

Pisarstwo kompozytora jako egzegeza jego twórczości – przypadek szczególny: Roman Berger, w: Muzyka i jej konteksty, cz. II, Akademia Muzyczna w Poznaniu, Poznań 2006

Frank Martin's Interpretation of the Tristan and Isolde Myth: Following the Trail of a Certain Novel, w: Interdisciplinary Studies in Musicology, red. M. Jabłoński I J. Stęszewski, nr 6, Poznań 2007

The Avant-Garde in Polish Music – Yesterday and Today, w: Ein anderes Europa. Innovation – Anstöße – Tradition in Mittel- und Osteuropa, red. W. Schmitz, Drezno 2007

Teoria muzyki w Polsce – próba redefinicji, „Ruch Muzyczny” 2008, nr 15, s. 6-9

Alexander Tansman and the Syndrom of „Wandering Jew”, w: Poetics and Politics of Place in Music. Red. R. Staneviciute i L. Navickaite-Martinelli, Wilno/Helsinki 2009

Messiaen – Dupré – Alain. Filiacje i kontradykcje, w: Olivier Messiaen we wspomnieniach i refleksji badawczej, red. R. D. Golianek i M. Szoka, Akademia Muzyczna w Łodzi, Łódź 2009

The music of Paweł Mykietyn. In between pastiche, deconstruction and great narration, „Quarta” (Polish contemporary music magazine PWM), nr 1, lipiec 2009

George Crumb i Federico Garcia Lorka. O wspólnocie wyobraźni i komplementarności słowa i muzyki, „Res Facta Nova” 11 (20), 2010

Mit o Penthesilei w interpretacji Hugo Wolfa, w: Dzieło muzyczne. Funkcje, red. A. Nowak, Akademia Muzyczna w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2010

The Concept of Organ Repertoire as Sacral Music, w: Principles of Music Composing: Sacred Music, Wilno 2010

critical & collective editions

Rodzeństwo Bacewiczów., Materiały z międzynarodowej sesji naukowej. Łódź, kwiecień 1995, Akademia Muzyczna w Łodzi, Łódź 1996

Aleksander Tansman 1897-1986., Materiały z Ogólnopolskiej Sesji Naukowej, Łódź, kwiecień '97, Akademia Muzyczna w Łodzi, Łódź 1997

Bernard Pietrzak (1924-1978) – portret kompozytora, (autor: Ewa Kowalska-Zając), Akademia Muzyczna w Łodzi, Łódź 1998

Arcana musicae., Księga prac dedykowanych prof. Franciszkowi Wesołowskiemu z okazji 85-lecia urodzin, Akademia Muzyczna w Łodzi, Łódź 1999

Kowalska-Zając Ewa, Oblicza awangardy. Roman Haubenstock-Ramati, Akademia Muzyczna w Łodzi, Łódź 2000

Polska muzyka organowa na przełomie wieków: podsumowania i prognozy, Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina w Warszawie, Warszawa 2001

Sztuki nie sposób tworzyć „ex nihilo”. Jerzemu Bauerowi na 70-lecie, Akademia Muzyczna w Łodzi, Łódź 2006

Olivier Messiaen we wspomnieniach i refleksji badawczej, (współredakcja), Akademia Muzyczna w Łodzi, Łódź 2009

Rozmowy z Włodzimierzem Kotońskim, (współredakcja; autor: Małgorzata Gąsiorowska), Warszawa 2010

Siła tradycji – smak nowości. 25 lat Conversatorium Organowego w Legnicy, (współredakcja), Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie, Warszawa 2011

lexicografic entries

Sikorski Kazimierz, w: Polski Słownik Biograficzny, t. XXXVII, Warszawa/Kraków 1997

Martin Frank, w: Encyklopedia Muzyczna PWM, t. m, PWM, Kraków 2000

Rimbaud Artur, w: Encyklopedia Muzyczna PWM, t. p-r, PWM, Kraków 2004

Reger Max, w: Encyklopedia Muzyczna PWM, t. p-r, PWM, Kraków 2004

Bacewicz Kiejstut, w: Kompozytorzy polscy 1918-2000, red. M. Podhajski, Gdańsk-Warszawa 2005

Dowlasz Bogdan, w: Kompozytorzy polscy 1918-2000, red. M. Podhajski, Gdańsk-Warszawa 2005

Grajter Piotr, w: Kompozytorzy polscy 1918-2000, red. M. Podhajski, Gdańsk-Warszawa 2005

Iżykowski Roman Jan, w: Kompozytorzy polscy 1918-2000, red. M. Podhajski, Gdańsk-Warszawa 2005

Joteyko Tadeusz, w: Kompozytorzy polscy 1918-2000, red. M. Podhajski, Gdańsk-Warszawa 2005

Jurdziński Kazimierz, w: Kompozytorzy polscy 1918-2000, red. M. Podhajski, Gdańsk-Warszawa 2005

Kiesewetter Tomasz, w: Kompozytorzy polscy 1918-2000, red. M. Podhajski, Gdańsk-Warszawa 2005

Kowalska-Zając Ewa, w: Kompozytorzy polscy 1918-2000, red. M. Podhajski, Gdańsk-Warszawa 2005

Kozłowski Aleksander, w: Kompozytorzy polscy 1918-2000, red. M. Podhajski, Gdańsk-Warszawa 2005

Mazur Krzysztof Antoni, w: Kompozytorzy polscy 1918-2000, red. M. Podhajski, Gdańsk-Warszawa 2005

Mroszczyk Karol, w: Kompozytorzy polscy 1918-2000, red. M. Podhajski, Gdańsk-Warszawa 2005

Rentowski Wiesław, w: Kompozytorzy polscy 1918-2000, red. M. Podhajski, Gdańsk-Warszawa 2005

Sikorski Kazimierz, w: Kompozytorzy polscy 1918-2000, red. M. Podhajski, Gdańsk-Warszawa 2005

Tansman Aleksander, w: Kompozytorzy polscy 1918-2000, red. M. Podhajski, Gdańsk-Warszawa 2005

Wesołowski Franciszek, w: Kompozytorzy polscy 1918-2000, red. M. Podhajski, Gdańsk-Warszawa 2005

Tansman Aleksander, w: Encyklopedia Muzyczna PWM, t. t-v, PWM, Kraków 2009

reviews, notes, reports

Recenzja książki S. Bruhn Messiaen’s Explorations of Love and Death. Musico-Poetic Signification in the “Tristan Trilogy” and Three Related Song Cycles. Pendragon Press, Hillsdale, NY 2008, „Muzyka” 2010 nr 2, s. 151-153

Polmic

Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warsaw, Poland
e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

tel: +48 785 370 000

Project support

The website was modernised thanks to the support of the Minister of Education and Science under the Science for Society II program.

Logo Ministerstwa NiSW program Nauka dla społeczeństwa

Our social media


Join Our Newsletter


© All rights reserved. POLMIC
Go to top