Vogel Beniamin
-
musicologist
Publications
Książki
Kolekcja Zabytkowych Fortepianów Muzeum Historii Przemysłu w Opatówku, Opatówek 2020
Słownik lutników działających na historycznych i obecnych ziemiach polskich oraz lutników polskich działających za granicą do 1950 roku, Wydawnictwa Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2007; wyd. 2, Bydgoszcz 2019
Fortepian Chopina, fot. W. Grzędziński, Warszawa 2018
Vogel Benjamin, Gul Joanna, Mierzejewska Agata Kolekcja Zabytkowych Fortepianów im. Andrzeja Szwalbego w Ostromecku, red. J. Gul, Bydgoszcz 2016
Spis zabytkowych instrumentów muzycznych w ewidencji Ośrodka Dokumentacji Zabytków (bez dzwonów i organów), opr. B. Bielawski, D. Popławska, B. Vogel, Warszawa 1996
Fortepian polski. Budownictwo fortepianów na ziemiach polskich od poł. XVIII w. do II wojny światowej, Historia muzyki polskiej, tom X, Sutkowski Edition, Warszawa 1995
Polskie fortepiany XIX-XX w. Kolekcja Muzeum Historii Przemysłu w Opatówku, Muzeum Historii Przemysłu, Opatówek 1994
Vogel Benjamin, Gołos Jerzy, Kobus Zenon Instrumenty muzyczne część 1: Instrumenty klawiszowe, w: Słownik terminologiczny zabytków, zeszyt 3, Ośrodek Dokumentacji Zabytków, Warszawa 1991
Budownictwo fortepianów na ziemiach polskich do II wojny światowej, Uniwersytet Warszawski, Warszawa 1988
Instrumenty muzyczne w kulturze Królestwa Polskiego. Przemysł muzyczny w latach 1815-1914, PWM, Kraków 1980
Kolekcja zabytkowych fortepianów Filharmonii Pomorskiej, Filharmonia Pomorska, Bydgoszcz 1980
Artykuły
– Addenda i corrigenda do słowników lutników, trąbomistrzów i innych instrumentarzy, działających na historycznych ziemiach polskich dawnych i obecnych oraz budowniczych polskich działających poza granicami Polski do 1950 r., w: Studia Musicologica Calisiensia IV, red. K. Rottermund, 2025, s.175-204.
– Fortepiany Moniuszków, w: Studia Musicologica Calisiensia IV, red. K. Rottermund, 2025, s. 205-224.
– Unikalny polski fortepian dla I.J. Paderewskiego i jego twórcy – firma Kerntopf i Syn, Warszawa 1894 r., w: Studia Musicologica Calisiensia IV, red. K. Rottermund, 2025, s. 225-236.
– Kolekcjoner instrumentów muzycznych Henryk Oppenheim i jego zbiory, w: Studia Musicologica Calisiensia IV, red. K. Rottermund, 2025, s. 237-250.
– Skarby muzyczne warszawskich siedzib krolewskich w XIX w. w: Studia Musicologica Calisiensia IV, red. K. Rottermund, 2025, s. 251-270.
– Fortepian, cichy bohater Konkursów Chopinowskich, "Culture.pl", 30-09-2025, https://culture.pl/pl/artykul/fortepian-cichy-bohater-konkursow-chopinowskich
– Jewish Musicians in the Polish Inn during the Nineteenth Century, in: The Jewish Inn in Polish Culture. Between Practice and Phantasm, ed. Halina Goldberg, Bożena Shallcross, Indiana University Press 2025.
– "Skrzypce nadziei" z Dachau, „Ruch Muzyczny” 2025, nr 13, s.42.
– Gitara w Polsce 1901-1939 - bibliografia Wojciecha Gurgula jako źródło wiedzy o roli instrumentu w kulturze muzycznej (+ wersja w j., angielskim) [recenzja], w: Edukacja Muzyczna XIX, 2024, s. 405-415.
– Markiewicz czy Mackiewicz, lutnik warszawski czy petersburski? „Ruch Muzyczny” 2024, nr 12, s.46.
– Żyrafa? Na dodatek leżąca? „Ruch Muzyczny” 2024, nr 9 , s.46.
– Klezmerzy nie grali na katarynkach, „Ruch Muzyczny” 2023, nr 11, s.36-38.
– Kilka uwag o materializacji mitów w kulcie góralszczyzny i kulcie Chopina, w: Studia Musicologica Calisiensia, III, red. K. Rottermund, 2023, s. 255-268.
– Dzieje zakupu ostatniego fortepianu Chopina przez warszawskie Muzeum Narodowe, w: Studia Musicologica Calisiensia, III, red. K. Rottermund, 2023, s. 241-254.
– Instrumentologia polska u progu nowego milenium, w: Studia Musicologica Calisiensia, III, red. K. Rottermund, 2023, s. 149-163.
– Kilka uwag na temat współczesnej polskiej terminologii instrumentologicznej, w: Studia Musicologica Calisiensia, III, red. K. Rottermund, 2023, s. 129-148.
– Pianino - instrument salonowy i domowy, w: Studia Musicologica Calisiensia, III, red. K. Rottermund, 2023, s. 117-128.
– "Fortepian historycznie poinformowany", w: Studia Musicologica Calisiensia, III, red. K. Rottermund, 2023, s. 107-116.
– Słownik lutników działających na historycznych i obecnych ziemiach polskich oraz lutników polskich działających za granicą do 1950 roku - addenda i corrigenda, w: Studia Musicologica Calisiensia, III, red. K. Rottermund, 2023, s. 79-106.
– Na jakich fortepianach grał Chopin?, w: Wszystko Co Najważniejsze, red. Michał Kleiber, nr 50, III 2023
– Polski przemysł muzyczny w ramach rosyjskiego imperium w XIX wieku, w: Polsko-rosyjskie spotkania w przestrzeni kultury muzycznej. XIX wiek i początek XX stulecia, red. Renata Suchowiejko, Kraków 2022, s. 513-543.
– Kilka uwag na temat polskiego instrumentarium ludowego w świetle migracji instrumentarium profesjonalnego i ludowego na przestrzeni ostatnich stuleci, w: Efemerofity na ziemiach polskich : śladem migracji instrumentów muzycznych. Ogólnopolska Konferencja Naukowa 10-16 grudnia 2020, Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych w Szydłowcu, red. Aneta Oborny, Szydłowiec 2021
– The State of Research into the History of Piano-Making on Polish Soil. From the Introduction to the new edition of Fortepian polski (‘The Polish piano’), w: "The Chopin Review" 3, 2020
– Budowniczowie instrumentów dętych aktywni na ziemiach polskich, historycznych i obecnych, oraz polscy aktywni za granicą do ok. 1950 r. Słownik biograficzny, w: Studia Musicologica Calisiensia, II, red. K. Rottermund, 2020, s. 281-347.
– Materializacja mitów w kulcie góraszczyzny i kulcie Chopina, IV Ogólnopolska Konferencja Instrumentologiczna, Beskid Żywiecki, online, XII 2020: http://konferencjainstrumentologiczna.pl/1865
– Materializacja mitów w kulcie góraszczyzny i kulcie Chopina, IV Ogólnopolska Konferencja Instrumentologiczna, Beskid Żywiecki, online, XII 2020: http://konferencjainstrumentologiczna.pl/1865
– Życiorys własnym okiem i piórem, w: „Studia Musicologica Calisiensia” III, red. K. Rottermund, 2020 s. 15-22.
– Bibliografia prac Beniamina Vogla, w: „Studia Musicologica Calisiensia” III, red. K. Rottermund, 2020 s. 23-40.
– Bibliografia prac Jerzego Stanisława Gołosa (oprac. Ewa Damiętka i B. Vogel), w: „Studia Musicologica Calisiensia” III, red. K. Rottermund, 2020 s. 359-378.
– Współczesna terminologia instrumentologiczna, III Ogólnopolska Konferencja Instrumentologiczna, Ostromecko, 16-18 IX 2019: http://konferencjainstrumentologiczna.pl/923
- Fortepiany młodego Chopina w: „Studia Musicologica Calisiensia" I, W kręgu fortepianu i muzyki fortepianowej, red. K. Rottermund, 2019 s. 167-183.
- Dzieje rodu Wiszniewskich, fortepianmistrzów gdańskich, w: „Studia Musicologica Calisiensia" I, W kręgu fortepianu i muzyki fortepianowej, red. K. Rottermund, 2019 s. 185-200.
- Fortepiany gdańskie do 1815 roku, w: „Studia Musicologica Calisiensia" I, W kręgu fortepianu i muzyki fortepianowej, red. K. Rottermund, 2019 s. 201-220.
- Tobias Norlind som organolog, w: Tobias Norlind - musikforskare, museichef, folkhögskoleman, red. H. Lundström, Lund 2019, s. 91-101.
- Musical instrument museum´s online-revision av Hornbostel-Sachs´klassifikation av musik instrument (przekład na szwedzki), w: Tobias Norlind - musikforskare, museichef, folkhögskoleman, red. H. Lundström, Lund 2019, s. 103-136.
- Bibliografi över Tobias Norlinds skrifter, F. Bohlin, B. Lindberg, B. Vogel, w: Tobias Norlind - musikforskare, museichef, folkhögskoleman, red. H. Lundström, Lund 2019, s. 137-171.
- Chopin historycznie poinformowany, II Ogólnopolska Konferencja Instrumentologiczna, Ostromecko, 16-18 IX 2018: http://konferencjainstrumentologiczna.pl/911
- Fortepianowy pejzaż ziem polskich czasów Chopina, Rocznik Chopinowski 26, 2018, s. 95-124.
- Prawdziwy fortepian Chopina? „Ruch Muzyczny” 2018, nr 8/9, s. 21-5.
- Odrodzony Buchholtz i co dalej..., „Ruch Muzyczny” 2018, nr 5, s. 96-9.
- Violin making in Gdansk (Danzig, Gdańsk), especially in the 17th and 18th centuries, w: Beiträge zur Geschichte der Musik und Musikkultur in Danzig und Westpreussen, Band 5, Stuttgart 2018, s. 109-19.
- Instrumentologia polska u progu nowego milienium, I Ogólnopolska Konferencja Instrumentologiczna, Ostromecko, 11-13 IX 2017: http://konferencjainstrumentologiczna.pl/85
- Organmistrzowski rodowód fortepianmistrzów, "Apekty Muzyki" 7, 2017, s. 177-194.
- Lutnictwo w Europie, http://www.skrzypce.instrumenty.edu.pl/pl/historia/lutnictwo-w-europie, 2016
- Instrumentologia polska w ostatnim stuleciu, w: Sto lat muzykologii polskiej – Historia – Teraźniejszość - Perspektywy, pod red. D. Łopatowskiej-Romsvik, A. Patalas, Kraków 2016, s. 151-178.
- Katalog zabytków muzycznych, oraz Zabytkowe instrumenty muzyczne – materialne świadectwo minionej kultury muzycznej, w: Zabytki muzyczne w zbiorach Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego, pod red. R. Suchowiejko, Kraków 2016, s. 15-82, 205-214; http://www.zabytkimuzyczne.uj.edu.pl/
- Pierwsze fortepiany na ziemiach polskich, Muzyka Fortepianowa XVI, Gdańsk 2015, s. 11-36.
-„Szpinet ze strunami i klawiszami”. Najstarszy zachowany fortepian polski. Zeszyty Sandomierskie, 2015, nr 39, red. K. Burek, s. 31-6.
- Philippe de Girard –żyrardeon – Żyrardów, Organy i Muzyka Organowa XV, Akademia Muzyczna, Gdańsk 2014, s. 165-83.
- Z fortepianem w herbie – saga rodu Szkielskich, Polski Rocznik Muzykologiczny XII, Warszawa 2014, s. 179-96.
- Piano - the main attraction of the Polish salon during Maria Szymanowska time, Annales- Centre Sparis.pan.pl/project/annales-vol-16/cientifique de l'Académie Polonaise des Sciences à Paris, vol. 16, 2014, s. 125-41.
- Communication [kapele janczarskie w Polsce w XVII-XVIII w.] , "Journal of the American Musical Instrument Society" XL 2014, s. 257-58.
- Wirginał królowej Marysieńki, Studia Wilanowskie XXI, 2014, s. 187-200.
- W samo południe - ikonograficzne omamy, „Ruch Muzyczny” 2014, nr 7, s. 96-97.
- Ewolucja konstrukcyjna fortepianu na ziemiach polskich w czasach Chopina, Muzyka Fortepianowa XV, Gdańsk 2012, s. 241-57.
- Źródła ikonograficzne w organologii - problem identyfikacji instrumentów, (w:) Z badań nad ikonografią muzyczną do 1800. Studia i materiały, t. 1, red. P. Gancarczyk, Warszawa 2012 s. 91-113.
- Klawesyn Fryderyka Wielkiego, "Spotkania z Zabytkami" lipiec-sierpień 2012, nr 7-8, s. 39-42.
- Klawesyn Fryderyka Wielkiego niegodzien miejsca w warszawskim Zamku Królewskim?, „Ruch Muzyczny” 2012, nr 10, s. 35-7.
- Maria Szymanowska’s Grand Pianos, Annales - Centre Scientifique de l'Académie Polonaise des Sciences à Paris, vol. 14, 2012, s. 241-55.
- Fortepiany Marii Szymanowskiej, Polski Rocznik Muzykologiczny IX, Warszawa 2011, s. 93-109.
- Wspaniałe kopie historycznych fortepianów. Teraz boisselot Liszta!, „Ruch Muzyczny” 2011, nr 26, s. 37-8.
- W salonie Marii Szymanowskiej, „Ruch Muzyczny” 2011, nr 24, s. 31-2.
- Orfika księcia Józefa Poniatowskiego, "Muzyka" 2011, nr 1, s. 25-46.
- Skarby z Kamiennej Góry jeszcze raz..., „Ruch Muzyczny” 2011, nr 10, s. 33-5.
- Fortepian polski - addenda i corrigenda, "Studia Musicologica Stetinensis" 2, 2010, s. 111-53.
- Słownik lutników działających na historycznych i obecnych ziemiach polskich oraz polskich działających za granicą do 1950 r. - addenda i corrigenda, "Studia Musicologica Stetinensis" 2, 2010 s. 155-81.
- Klezmerzy Księstwa Warszawskiego, "Studia Musicologica Stetinensis" 2, 2010, s. 183-88.
- Already a piano but still a harpsichord. Transitional instruments between harpsichord and fortepiano, (w:) Von Mozart bis Chopin. Das Fortepiano 1770-1850. Symposium im Rahmen der 32. Tage Alter Musik in Herne 2007, ed. Chr. Ahrens & G. Klinke, München 2010, s. 51-65.
- Instrumenty muzyczne w zbiorach Muzeum Narodowego w Szczecinie. "Studia Musicologica Stetinensis" 1, 2009, s. 171-89.
- Polsko-niemiecki dyskurs muzykologiczny i Dom Beethovena, “Ruch Muzyczny” 2009, nr 1, s. 31-2.
- Szafa gra w krainie pomarańczy, “Ruch Muzyczny” 2008, nr 15, s. 32-3.
- Wojsko gra na fujarkach – czyli o naukowej pornografii, „Ruch Muzyczny” 2008, nr 6, s. 36-8.
- -"Usłyszeć obraz" - nieprzyzwoity bubel, "Ruch Muzyczny" 2008, nr 3, s. 32-5.
- Szafa gra w... Stanach Zjednoczonych, czyli "Indiana Jones i zaginiona świątynia instrumentów", "Ruch Muzyczny" 2007, nr 17, s. 38-40.
- New Information About Orphicas, “The Galpin Society Journal” LX, 2007, s. 223-24.
- "Psalterium utożsamiane z cytrą" - o historykach sztuki i instrumentach muzycznych, czyli o tym samym ad libitum, "Ruch Muzyczny" 2007, nr 7, s. 32-4.
- Pole Stars, "The Strad", September 2006 s. 34-35.
- Pasje Zdzisława Szulca, "Ruch Muzyczny" 2006, nr 23, s. 38-9.
- Instrumentarium muzyczne gdańszczan w II połowie XVIII w., Organy i Muzyka Organowa XIII, Gdańsk 2006, s. 21-35.
- Square Pianos in Sweden at the turn of the Eighteenth Century, (w:) Geschichte und Bauweise des Tafelklaviers, Augsburg/Michaelstein 2006, s. 215-36.
- Historia fortepianu, addenda i corrigenda, "Ruch Muzyczny" 2005, nr 17, s. 36-9.
- The Young Chopin’s Domestic Pianos, (in:) Chopin in Performance: History, Theory, Practice, Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, Warszawa 2004, s. 27-45.
- Fortepian i muzyka fortepianowa na Śląsku do 1945 roku, „Ruch Muzyczny” 2004, nr 26, s. 39-40.
- Fortepianmistrze Gdańska kontra fortepianmistrze Królewca w świetle wystaw przemysłowo-rzemieślniczych w XIX i na pocz. XX w., Muzyka Fortepianowa XIII, Gdańsk, 2004, s. 483-98.
- Gdańskie klawikordy i klawesyny w XVII-XVIII wieku, „Muzyka” 2004, nr 1, s. 79-101.
- Orphicas - Genuine, Less Genuine and Fakes, “The Galpin Society Journal” LVII, May 2004, s. 19-45, 204-5.
- Na tropie fagotu – z notatnika badacza, (w: ) Muzyka wobec tradycji: idee - dzieło - recepcja,. red. Sz. Paczkowski, Studia et Dissertationes Instituti Musicologiae Universitatis Varsoviensis, Seria B, t. XVI, Warszawa 2004, s. 703-16.
- Instrumenty jako temat prac magisterskich, „Ruch Muzyczny” 2004, nr 2, s. 35-6.
- Z dziejów kaliskiego przemysłu fortepianowego – nie tylko Fibigerowie, (w:) Dziedzictwo przemysłowe Kalisza i regionu, Polskie Towarzystwo Historyczne, Oddział w Kaliszu, Kalisz 2003, s. 73-86.
- Pianos of Gdańsk until 1815, Muzyka Fortepianowa XII, 2001, s. 346-61.
- Gdańsk Musical Instruments from the 17th and 18th Centuries in Scandinavia, (w:) Musica Baltica. Gdańsk and European Musical Culture, Akademia Muzyczna, Gdańsk, 2000, s. 82-8.
- Historic Keyboard Instruments of the Academic Orchestra in Lund, The Galpin Society Journal LI, 1998, s.154-69.
-The Story of the Wiszniewski Family, Piano Makers of Gdansk, Muzyka Fortepianowa XI, 1998, s. 43-53.
- ’Polnisch-deutsche Kontakte im Bereich des Klavierbaus in der ersten Halfte des 19. Jahrhunderts’, Deutsche Musik im Wegekreuz zwischen Polen und Frankreich: Zum Problem musikalischer Wechselbeziehungen in 19. und 20 Jahrhundert, red. Ch.-H. Mahling & Ch. Pfarr, Tutzing, 1996, s. 266-70.
- Kulturhistoriska museets pianosamling, "Svensk tidskrift för musikforskning" 1994-95, s. 147-64.
- ‘Instrumentklenoder. De äldre klaveren’, (w:) Spelglädje i Lundagård. 250 år med Akademiska kapellet. red. G. Andersson, Lund, 1995, s. 237-46.
- Harmonika z Nieborowa, I. Grzeluk, B. Vogel, „Ruch Muzyczny”, 1995, nr 10, s. 26‑8.
- Two Tangent Square Pianos in Poland, Journal of the American Musical Instrument Society, 1994, nr XX, s. 84-9.
- The Clavichord as an Instrument and as a Term in Polish Musical Culture, (w:) De Clavicordio. Proceedings of the International Clavichord Symposium. Magnano 1993, Istituto per i Beni Musicali in Piemonte, Torino 1994, s. 209-13.
- The Piano as a Symbol of Burgher Culture in Nineteenth-century Warsaw, The Galpin Society Journal, 1993, nr XLVI, s. 137-46.
- Sound and technical possibilities of old pianos and their copies, (w:) Instrumenttenbau: Kopie oder Nachbau: Probleme und Tendenzen den Musikinstrumentbaus. Bericht über das 10. Symposium zu Fragen des Musikinstrumentenbaus: Michaelstein, 10.-11. November 1989. Beihefte zu den Studien zur Aufführungspraxis und Interpretation, nr 12, Institut für Aufführungspraxis Michaelstein: Blankenburg, 1992, s. 105-07.
- Włoscy fabrykanci strun w Warszawie, (w:) Recepcja wzorów włoskich w polskiej kulturze muzycznej. Oświecenie, Prace Zakładu Powszechnej Historii Muzyki, vol. 2, red. B. Vogel, Instytut Muzykologii UW, Warszawa, 1991, s. 30‑5.
- Instrumenty muzyczne na Warszawskiej Wystawie Muzycznej w 1888 r., "Muzyka" 1991, nr 3, s. 77‑83.
- Musical Instrument or Tool?„Newsletter of the American Musical Instrument Society” XX, 1991, nr 2, s. 3‑4.
- Firma Malko w Częstochowie, „Ruch Muzyczny”, 1989, nr 7, s. 25‑7.
- Instrument czy narzędzie muzyczne?, „Ruch Muzyczny”, 1988, nr 2, s. 22‑4.
- Fortepiany tangentowe w Polsce, Muzyka Fortepianowa VII, 1987, s. 291-302.
- Zaplecze materiałowo-ekonomiczne edukacji dzieci i młodzieży, (w:) Podstawowe uwarunkowania dostępu dzieci i młodzieży do kultury muzycznej, t.1 Założenia Ekspertyzy i raporty Zespołu Ekspertów, red. A. Rakowski, Akademia Muzyczna, Warszawa 1986, s. 96-106.
- Ewidencja zabytkowych fortepianów w Polsce, Muzyka Fortepianowa VI, 1985, s. 369‑78.
- Jeszcze raz o dwóch nieznanych kompozycjach Chopina na eolipantalion, Rocznik Chopinowski 17, 1985, s. 123‑28.
- Fortepiany epoki Chopina a współczesna praktyka wykonawcza, Rocznik Chopinowski 17, 1987, s. 129‑33.
- Przemysł muzyczny Warszawy w dwudziestoleciu międzywojennym, "Muzyka", 1985, nr 3, s. 57‑94.
- Ekspertyza. Na zapleczu (Podstawy edukacji muzycznej), „Ruch Muzyczny” 1984, nr 6, s. 5-7.
- Old Pianos in Contemporary Performance and Editorial Practice, (w:) Musica Antiqua. Acta Scientifica, Filharmonia Pomorska, Bydgoszcz, 1982, s. 47‑82.
- Fortepiany z Żelazowej Woli, „Ruch Muzyczny”, 1982, nr 15, s. 18.
- Przemysł muzyczny Warszawy w drugiej połowie XIX w. (w:) Kultura muzyczna Warszawy drugiej połowy XIX w. , red. A. Spóz, PWM, Warszawa, 1980, s. 283‑91.
- Z problematyki badań nad historią budownictwa fortepianów w Polsce, (w:) Materiały z sesji pt. Ochrona zabytkowych fortepianów i pianin oraz ich rola we współczesnym życiu muzycznym. Filharmonia Pomorska, Bydgoszcz, 1980, s. 15‑22.
- Przemysł muzyczny w Królestwie Polskim 1815‑1830, (w:) Szkice o kulturze muzycznej XIX w. , t. IV, red. Z. Chechlińska, PWN, Warszawa, 1980, s. 219‑73.
- Stan instrumentarium muzycznego w Polsce, (w:) Materiały z Kongresu Upowszechnienia Kultury Muzycznej, PWN, Warszawa, 1979
- Der Einfluss des professionellen auf den nicht professionellen Instrumentenbau in Polen, (w:) Studia instrumentorum musicae popularis VI, Musikhistoriska museet, Stockholm, 1979, s. 175‑77.
- Instrumenty muzyczne dawnej Warszawy, „Ruch Muzyczny” 1978, nr 10, s. 3‑5.
- Zgromadzenie Organmistrzów i Fortepianmistrzów w Królestwie Polskim 1815-1918, „Muzyka” 1976, nr 4, s. 73‑6.
- Muzycy, muzykanci i muzykusy Księstwa Warszawskiego, „Muzyka” 1975, nr 2, s. 82‑107.
- Fortepiany i idiofony klawiszowe w Królestwie Polskim w latach młodości Chopina, Rocznik Chopinowski IX, 1975, s. 38‑69.
- Instrumenty klawiszowe w Królestwie Polskim w latach młodości Chopina / Praca wykonana na III Konkurs TiFC na stypendia im F. Chopina w zakresie prac naukowych, 1973: mps. Bibioteka NIFC
Inne publikacje
- Przetłumaczenie na j. polski i opracowanie tekstu Pierra Érarda, Udoskonalenia mechaniki fortepianowej przez Érardów, od powstania instrumentu do francuskiej Wystawy
Przemysłowej w 1834 r., w: Studia Musicologica Calisiensia, II, red. K. Rottermund, 2020, s. 379-393.
- Przetłumaczenie na j. polski zweryfikowanej klasyfikacji instrumentów C. Sachsa i E. Hornbostela, http://imit.org.pl/listit2/141/default/rewizja-klasyfikacji-instrumentow-muzycznych-hornbostela-sachsa-przez-konsorcjum-mimo.html 2014
- Recenzja: Artificium Ars Scientia. Księga jubileuszowa w 80. rocznicę urodzin ks. profesora Jana Chwałka. Red. Maria Szymanowicz. Lublin 2010, "Muzyka" 2010, nr 4, s. 98-101.
- Recenzja: Krzysztof Rottermund, Budownictwo fortepianów na Śląsku do 1945 roku. "Muzyka" 2007, nr 4, s. 148-149.
- Recenzja: Jerzy Gołos, Warszawskie organy - historia i zabytki. T. I-III Warszawa 2003, "Muzyka" 2006, nr 4, s. 124-125.
- Recenzja: Complexus effectuum musicologiae. Studia Miroslao Perz septuagenario dedicata. Red. Tomasz Jeż, Kraków 2003, "Muzyka" 2005, nr 2, s. 146-49.
- Recenzja: Krzysztof Rottermund o fortepianach i muzyce fortepianowej na Śląsku do 1945 roku, ”Kurier Polonica”, marzec 2005, s. 25.
- Recenzja: Fortepian i muzyka fortepianowa na Śląsku do 1945 roku, „Ruch Muzyczny” 2004, nr 26, s. 39-40.
- Recenzja: Krzysztof Rottermund, Budownictwo instrumentów muzycznych na terenie Wielkopolski w XIX i I połowie XX wieku, Poznań 2002, "Rocznik Kaliski" XXIX, 2003 s. 375-6.
- Współautorstwo programu na Koncert Urodzinowy Fryderyka Chopina w Filharmonii Narodowej w Warszawie, 1 marca 2003
- Recenzja: Krzysztof Rottermund, Budownictwo instrumentów muzycznych na terenie Wielkopolski w XIX i 1. połowie XX wieku, Poznań 2002 (Przemysł muzyczny dawnej Wielkopolski), "Ruch Muzyczny" 2003, nr 6, s. 37.
- I. Fadiejew, S. Allon, Naprawa i strojenie fortepianów i pianin, tłumaczenie z rosyjskiego L. i B. Vogel, Wyd. Pomorze, Bydgoszcz 1990
- Instrukcja ewidencjonowania zabytkowych instrumentów muzycznych, autorzy: L. Bielawski, J. Gołos, B. Vogel, Ośrodek Dokumentacji Zabytków MKiS, Warszawa 1985
- Recenzja: Adam Chętnik, Instrumenty muzyczne na Kurpiach i Mazurach, opr. Stanisław Olędzki, Olsztyn 1983; "Ruch Muzyczny", 1984 nr 15 s. 24.
- Cykl audycji radiowych Muzyka na starym fortepianie, Program IV Polskiego Radia, Warszawa 1979/80.
- Recenzja: Józef Kański, Chopin i jego ziemia, Warszawa 1975, Rocznik Chopinowski, 1976/1977, t. 10, s. 76-77.
- Recenzja: Edward Harwtig, Żelazowa Wola, Warszawa 1975, Rocznik Chopinowski, 1976/1977, t. 10, s. 78-79.
- Recenzja: Jan Prosnak, Międzynarodowe konkursy pianistyczne imienia Fryderyka Chopina w Warszawie 1927-1970, Warszawa 1970; Rocznik Chopinowski, 1975, t. 9, s. 236-237.
Publicystyka
Artykuły popularno-naukowe, sprawozdania, felietony
– Jerzemu Gołosowi in memoriam (27 VII 1931–10 II 2019), „Muzyka” 2019, nr 2, s. 173-174
- Z ukosa: Komu potrzebni Sikorski i Drobner?, MEAKULTURA, 2015, nr 175
- Herbata z bromem. Z prof. Beniaminem Voglem rozmawia Przemysław Kaniecki, „Midrasz” 2018, nr 1, s. 64-69.
- W "Salonie Marii Szymanowskiej" po raz drugi, "Muzyka 21" 2014, nr 7, s. 10-11.
- Co w instrumencie piszczy? Wywiad z Beniaminem Voglem, MEAKULTURA 2014-06-24
- „Fortepian” królowej Marysieńki i bucik na dodatek, „Ruch Muzyczny” 2013, nr 18, s. 34-5.
- Przewrót w Valldemossie, "Ruch Muzyczny", 2012, nr 21, s. 24-25.
- Instrumentolodzy na Manhattanie, "Ruch Muzyczny", 2012, nr 20, s. 30-31.
- Święto skrzypiec w Poznaniu, "Ruch Muzyczny", 2011, nr 13, s. 11-12.
- Chopin w Lozannie, "Ruch Muzyczny", 2010, nr 21, s. 34.
- Fortepiany Chopina - prawda i legenda, "Spotkania z Zabytkami", 2010, nr 1, s. 12-17.
- W starym kinie..., "Ruch Muzyczny", 2010, nr 2, s. 35-37.
- Szafa gra... w USA ad libitum, "Ruch Muzyczny", 2009, nr 23, s. 36-38.
- Słoń w składzie... fortepianów, "Ruch Muzyczny", 2009, nr 13, s. 10-11.
- 32 Dni Muzyki Dawnej w Herne, 8-11 listopada. Cztery dni wśród instrumentów, koncertów, odczytów, "Ruch Muzyczny", 2008, nr 1, s. 36-37.
- Vis-à-vis, czyli naprzeciw, "Ruch Muzyczny" 2007, nr 7, s. 40.
- Jeszcze o Konkursie Lutniczym, "Ruch Muzyczny", 2006, nr 13, s. 36-37.
- O `Magicznych dźwiękach` i nieistniejącym instrumencie, "Ruch Muzyczny", 2006, nr 12, s. 41.
- Szafa gra... w Albionie, "Ruch Muzyczny", 2003, nr 25, s. 30-33.
- Czy fortepian stołowy dzisiaj to jeszcze "lew salonowy"?, "Ruch Muzyczny", 2002, nr 26, s. 33-35.
- Szafa gra... w Stanach, a i w Polsce również, "Ruch Muzyczny", 2002, nr 21, s. 27-30.
- O historykach, tłumaczach i instrumentach muzycznych, "Ruch Muzyczny", 2002, nr 5, s. 30-32.
- Ciekawe uzupełnienia, "Spotkania z zabytkami", 2001, nr 11, s. 40.
- Gitara lutniowa, „Galeria. Styl i Sztuka” 2000, nr 5, s. 45.
- Fortepian z dodatkowymi klawiszami, „Galeria. Styl i Sztuka” 2000, nr 2, s. 47.
- Pianino Beckera, „Galeria. Styl i Sztuka” 2000, nr 1, s. 45.
- W Poznaniu czas się zatrzymał, "Ruch Muzyczny", 1997, nr 3, s. 33-35.
- Chopin's pianos/Fortepiany Chopina, "Studio" 1995, nr 5, s. 26-7.
- Uwaga muzea i kolekcjonerzy: CIMCIM czeka!, "Ruch Muzyczny", 1991, nr 7, s. 8.
- Szafa gra… po szwedzku (3), "Ruch Muzyczny", 1990, nr 26, s. 6.
- Szafa gra… po szwedzku (2), "Ruch Muzyczny", 1990, nr 25, s. 6.
- Szafa gra… po szwedzku, "Ruch Muzyczny", 1990, nr 24 s. 5.
- Szafa gra noch einmal, "Ruch Muzyczny", 1990, nr 6 s. 6.
- W stulecie The Metropolitan Museum of Art, "Ruch Muzyczny", 1990, nr 3 s. 6.
- Muzealna prowincja, "Ruch Muzyczny", 1987, nr 8, s. 24-6.
- 15 lat Poljazzu, "Ruch Muzyczny", 1986, nr 23, s. 22-3.
- Szafa gra... w USA (II), "Ruch Muzyczny", 1986, nr 21, s. 24.
- Głowa na kółkach, "Ruch Muzyczny", 1986, nr 20 s. 25-6.
- Szafa gra... w USA (I), "Ruch Muzyczny", 1986, nr 16, s. 23-5.
- Jak wiązać struny fortepianowe, "Ruch Muzyczny", 1986, nr 15, s. 22-4.
- Music City Bloomington (2), "Ruch Muzyczny", 1986, nr 14, s. 20.
- Music City Bloomington, "Ruch Muzyczny", 1986, nr 11, s. 17-8.
- "Instrumentarium" w Łodzi, "Ruch Muzyczny", 1986, nr 2, s. 23.
- Instrumenty za dewizy po raz trzeci, "Ruch Muzyczny", 1985, nr 14, s. 25.
- Czy "żyrafa" była pianinem?, "Ruch Muzyczny", 1985, nr 8, s. 25.
- Duńskie polonika, "Ruch Muzyczny", 1984, nr 19, s. 16-7.
- Instrumenty za dewizy i złotówki, "Ruch Muzyczny", 1984, nr 12, s. 24.
- Lutnik-metaloplastyk, "Ruch Muzyczny", 1984, nr 8, s. 26-7.
- Jak to pani Catalani szkód narobiła (Chińczyk JKM), "Ruch Muzyczny", 1984, nr 7, s. 22.
- Turcy i.. fortepian, "Ruch Muzyczny", 1983, nr 25, s. 23-4.
- Miłość i fortepian, "Ruch Muzyczny", 1983, nr 14, s. 26-7.
- Cud nad Wisłą czyli instrumenty za dewizy, "Ruch Muzyczny", 1983, nr 12, s. 8-9.
- Kolekcjonerzy, pomóżcie!, "Ruch Muzyczny", 1983, nr 8, s. 26.
- Szafa gra... c.d., "Ruch Muzyczny", 1982, nr 10, s. 19.
- Skarby w chatce z pierników, "Ruch Muzyczny", 1982, nr 5, s. 19.
- Szafa gra..., "Ruch Muzyczny", 1982, nr 3, s. 18-9.
- Co dalej ze Stowarzyszeniem Stroicieli i Korektorów?, "Ruch Muzyczny", 1982, nr 2, s. 19.
- To nie był fortepian Chopina, "Ruch Muzyczny" 1981, nr 13, s. 18-19.
- Fortepiany, "Spotkania z zabytkami", 1981, nr 5, s. 45-8.
- Skalmierusy... i co dalej? ...rak czy ryba? "Ruch Muzyczny", 1980, nr 9, s. 17-8.
- Warszawskie fortepiany, "Stolica", 1980, nr 43-4, s. 12-3.
- Zabytki zasługują na ochronę, "Ruch Muzyczny", 1980, nr 8, s. 173-5.
- Odnalezienie pianina Chopina z Majorki?, "Życie Warszawy" 1980, nr 185, s. 1-2.
- Salzburg Seminar in American Studies, "Ruch Muzyczny", 1979, nr 13 s. 15-6.
- Konserwacja czy remont, "Ruch Muzyczny", 1979, nr 6, s. 6-7.
- Czy możemy uratować stare fortepiany?, "Ruch Muzyczny", 1978, nr 1, s. 3-5.
- Co z fortepianem Chopina. Przypuszczenia i... fakty, "Życie Warszawy" 1975, nr 260, s. 7.
- Klezmerzy Księstwa Warszawskiego, "Folks=Sztyme" 1975, nr 43, s. 5.
- Gdzie jest "czerwona księga". Fortepian Chopina, "Życie Warszawy" 1975, nr 104, s. 7.
- Choćby ocalał tylko jeden klawisz. (Fortepian Chopina), "Życie Warszawy" 1975, nr 77, s. 7.
- Gdzie jest fortepian Chopina? - Czy tylko pamiątka narodowa?, "Życie Warszawy" 1975, nr 60, s. 7.
Redakcja naukowa
- Współudział w tworzeniu i redagowaniu tekstów strony internetowej Związku Polskich Artystów Lutników, 2025: zpal.pl
- Współudział w tworzeniu i redagowaniu materiałów portalu Polskie ludowe instrumenty muzyczne (Instytut Muzyki i Tańca), 2014/15, portalu Fortepian w zbiorach polskich, 2015, portalu Skrzypce w zbiorach polskich, 2016 : http://www.instrumenty.edu.pl/
- Encyklopedia muzyki, red. A. Chodkowski, red. działu instrumentów muzycznych B. Vogel, PWN: Warszawa 1995, 2001, 2006
- Om Tobias Norlind, en pionjär inom musikforskningen, red. F. Bohlin, współredakcja, redakcja techniczna i layout B. Vogel, Tobias Norlind-Sammfundet, Lund 2004
- Recepcja wzorców włoskich w polskiej kulturze muzycznej. Czasy saskie. Prace Zakładu Powszechnej Historii Muzyki. Zeszyt 1, Instytut Muzykologii Uniwerstetu Warszawskiego: Warszawa, 1991
- Recepcja wzorców włoskich w polskiej kulturze muzycznej. Oświecenie. Prace Zakładu Powszechnej Historii Muzyki. Zeszyt 2, Instytut Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego: Warszawa, 1991


