Skip to main content

Vogel Beniamin

Vogel Beniamin

Photo.: Igo Miedziński
Navigation Publications
  • musicologist

Publications

Książki

Kolekcja Zabytkowych Fortepianów Muzeum Historii Przemysłu w Opatówku, Opatówek 2020

Słownik lutników działających na historycznych i obecnych ziemiach polskich oraz lutników polskich działających za granicą do 1950 roku, Wydawnictwa Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin 2007; wyd. 2, Bydgoszcz 2019

Fortepian Chopina, fot. W. Grzędziński, Warszawa 2018

Vogel Benjamin, Gul Joanna, Mierzejewska Agata Kolekcja Zabytkowych Fortepianów im. Andrzeja Szwalbego w Ostromecku, red. J. Gul, Bydgoszcz 2016

Spis zabytkowych instrumentów muzycznych w ewidencji Ośrodka Dokumentacji Zabytków (bez dzwonów i organów), opr. B. Bielawski, D. Popławska, B. Vogel, Warszawa 1996

Fortepian polski. Budownictwo fortepianów na ziemiach polskich od poł. XVIII w. do II wojny światowej, Historia muzyki polskiej, tom X, Sutkowski Edition, Warszawa 1995

Polskie fortepiany XIX-XX w. Kolekcja Muzeum Historii Przemysłu w Opatówku, Muzeum Historii Przemysłu, Opatówek 1994

Vogel Benjamin, Gołos Jerzy, Kobus Zenon Instrumenty muzyczne część 1: Instrumenty klawiszowe, w: Słownik terminologiczny zabytków, zeszyt 3, Ośrodek Dokumentacji Zabytków, Warszawa 1991

Budownictwo fortepianów na ziemiach polskich do II wojny światowej, Uniwersytet Warszawski, Warszawa 1988

Instrumenty muzyczne w kulturze Królestwa Polskiego. Przemysł muzyczny w latach 1815-1914, PWM, Kraków 1980

Kolekcja zabytkowych fortepianów Filharmonii Pomorskiej, Filharmonia Pomorska, Bydgoszcz 1980

Artykuły

  Addenda i corrigenda do słowników lutników, trąbomistrzów i innych instrumentarzy, działających na historycznych ziemiach polskich dawnych i obecnych oraz budowniczych polskich działających poza granicami Polski do 1950 r., w: Studia Musicologica Calisiensia IV, red. K. Rottermund, 2025, s.175-204.

 Fortepiany Moniuszków, w: Studia Musicologica Calisiensia IV, red. K. Rottermund, 2025, s. 205-224.

 Unikalny polski fortepian dla I.J. Paderewskiego i jego twórcy – firma Kerntopf i Syn, Warszawa 1894 r., w: Studia Musicologica Calisiensia IV, red. K. Rottermund, 2025, s. 225-236.

  Kolekcjoner instrumentów muzycznych Henryk Oppenheim i jego zbiory, w: Studia Musicologica Calisiensia IV, red. K. Rottermund, 2025, s. 237-250.

 Skarby muzyczne warszawskich siedzib krolewskich w XIX w. w: Studia Musicologica Calisiensia IV, red. K. Rottermund, 2025, s. 251-270.

 Fortepian, cichy bohater Konkursów Chopinowskich, "Culture.pl", 30-09-2025, https://culture.pl/pl/artykul/fortepian-cichy-bohater-konkursow-chopinowskich

– Jewish Musicians in the Polish Inn during the Nineteenth Century, in: The Jewish Inn in Polish Culture. Between Practice and Phantasm, ed. Halina Goldberg, Bożena Shallcross, Indiana University Press 2025.

–  "Skrzypce nadziei" z Dachau, „Ruch Muzyczny” 2025, nr 13, s.42.
– Gitara w Polsce 1901-1939 - bibliografia Wojciecha Gurgula jako źródło wiedzy o roli instrumentu w kulturze muzycznej (+ wersja w j., angielskim) [recenzja], w: Edukacja Muzyczna XIX, 2024, s. 405-415.  

– Markiewicz czy Mackiewicz, lutnik warszawski czy petersburski? „Ruch Muzyczny” 2024, nr 12, s.46.

– Żyrafa? Na dodatek leżąca? „Ruch Muzyczny” 2024, nr 9 , s.46.

– Klezmerzy nie grali na katarynkach, „Ruch Muzyczny” 2023, nr 11, s.36-38.

– Kilka uwag o materializacji mitów w kulcie góralszczyzny i kulcie Chopina, w: Studia Musicologica Calisiensia, III, red. K. Rottermund2023, s. 255-268. 

– Dzieje zakupu ostatniego fortepianu Chopina przez warszawskie Muzeum Narodowe, w: Studia Musicologica Calisiensia, III, red. K. Rottermund2023, s. 241-254. 

– Instrumentologia polska u progu nowego milenium, w: Studia Musicologica Calisiensia, III, red. K. Rottermund2023, s. 149-163. 

– Kilka uwag na temat współczesnej polskiej terminologii instrumentologicznej, w: Studia Musicologica Calisiensia, III, red. K. Rottermund2023, s. 129-148. 

– Pianino - instrument salonowy i domowy, w: Studia Musicologica Calisiensia, III, red. K. Rottermund2023, s. 117-128. 

– "Fortepian historycznie poinformowany", w: Studia Musicologica Calisiensia, III, red. K. Rottermund2023, s. 107-116. 

– Słownik lutników działających na historycznych i obecnych ziemiach polskich oraz lutników polskich działających za granicą do 1950 roku - addenda i corrigenda, w: Studia       Musicologica Calisiensia, III, red. K. Rottermund2023, s. 79-106. 

– Na jakich fortepianach grał Chopin?, w: Wszystko Co Najważniejsze, red. Michał Kleiber, nr 50,  III 2023

 – Polski przemysł muzyczny w ramach rosyjskiego imperium w XIX wieku, w: Polsko-rosyjskie spotkania w przestrzeni kultury muzycznej. XIX wiek i początek XX stulecia, red. Renata Suchowiejko, Kraków 2022, s. 513-543.

– Kilka uwag na temat polskiego instrumentarium ludowego w świetle migracji  instrumentarium profesjonalnego i ludowego na przestrzeni ostatnich stuleci, w: Efemerofity na ziemiach polskich : śladem migracji instrumentów muzycznych. Ogólnopolska Konferencja Naukowa 10-16 grudnia 2020, Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych w Szydłowcu, red. Aneta Oborny, Szydłowiec 2021

– The State of Research into the History of Piano-Making on Polish Soil. From the Introduction to the new edition of Fortepian polski (‘The Polish piano’), w: "The Chopin Review" 3, 2020

– Budowniczowie instrumentów dętych aktywni na ziemiach polskich, historycznych i obecnych, oraz polscy aktywni za granicą do ok. 1950 r. Słownik biograficzny, w: Studia Musicologica Calisiensia, II, red. K. Rottermund2020, s. 281-347.

– Materializacja mitów w kulcie góraszczyzny i kulcie Chopina, IV Ogólnopolska Konferencja Instrumentologiczna, Beskid Żywiecki, online, XII 2020: http://konferencjainstrumentologiczna.pl/1865

  – Materializacja mitów w kulcie góraszczyzny i kulcie Chopina, IV Ogólnopolska Konferencja Instrumentologiczna, Beskid Żywiecki, online, XII 2020: http://konferencjainstrumentologiczna.pl/1865

– Życiorys własnym okiem i piórem, w: „Studia Musicologica Calisiensia” III, red. K. Rottermund, 2020 s. 15-22.

 Bibliografia prac Beniamina Vogla, w: „Studia Musicologica Calisiensia” III, red. K. Rottermund, 2020 s. 23-40.

  Bibliografia prac Jerzego Stanisława Gołosa (oprac. Ewa Damiętka i B. Vogel), w: „Studia Musicologica Calisiensia” III, red. K. Rottermund, 2020 s. 359-378.

– Współczesna terminologia instrumentologiczna, III Ogólnopolska Konferencja Instrumentologiczna, Ostromecko, 16-18 IX 2019: http://konferencjainstrumentologiczna.pl/923

- Fortepiany młodego Chopina w: „Studia Musicologica Calisiensia" I,  W kręgu fortepianu i muzyki fortepianowej, red. K. Rottermund, 2019 s. 167-183.

- Dzieje rodu Wiszniewskich, fortepianmistrzów gdańskich, w: „Studia Musicologica Calisiensia" I, W kręgu fortepianu i muzyki fortepianowej, red. K. Rottermund, 2019 s.  185-200.

- Fortepiany gdańskie do 1815 roku, w: „Studia Musicologica Calisiensia" I, W kręgu fortepianu i muzyki fortepianowej, red. K. Rottermund, 2019 s.  201-220.

Tobias Norlind som organologw: Tobias Norlind - musikforskare, museichef, folkhögskoleman, red. H. Lundström, Lund 2019,  s. 91-101.

Musical instrument museum´s online-revision av Hornbostel-Sachs´klassifikation av musik instrument (przekład na szwedzki)w: Tobias Norlind - musikforskare, museichef, folkhögskoleman, red. H. Lundström, Lund 2019, s. 103-136.

Bibliografi över Tobias Norlinds skrifterF. Bohlin, B. Lindberg, B. Vogelw: Tobias Norlind - musikforskare, museichef, folkhögskoleman, red. H. Lundström, Lund 2019, s. 137-171.

- Chopin historycznie poinformowany, II Ogólnopolska Konferencja Instrumentologiczna, Ostromecko, 16-18 IX 2018: http://konferencjainstrumentologiczna.pl/911

- Fortepianowy pejzaż ziem polskich czasów Chopina, Rocznik Chopinowski 26, 2018, s. 95-124.

Prawdziwy fortepian Chopina? „Ruch Muzyczny” 2018, nr 8/9, s. 21-5. 

Odrodzony Buchholtz i co dalej..., „Ruch Muzyczny” 2018, nr 5, s. 96-9.

Violin making in Gdansk (Danzig, Gdańsk), especially in the 17th and 18th centuries, w: Beiträge zur Geschichte der Musik und Musikkultur in Danzig und Westpreussen, Band 5, Stuttgart 2018, s. 109-19.   

- Instrumentologia polska u progu nowego milienium, I Ogólnopolska Konferencja Instrumentologiczna, Ostromecko, 11-13 IX 2017: http://konferencjainstrumentologiczna.pl/85

Organmistrzowski rodowód fortepianmistrzów"Apekty Muzyki" 7, 2017, s. 177-194.

Lutnictwo w Europie, http://www.skrzypce.instrumenty.edu.pl/pl/historia/lutnictwo-w-europie, 2016

Instrumentologia polska w ostatnim stuleciu, w: Sto lat muzykologii polskiej – Historia – Teraźniejszość - Perspektywy, pod red. D. Łopatowskiej-Romsvik, A. Patalas, Kraków 2016, s. 151-178.

Katalog zabytków muzycznych, oraz Zabytkowe instrumenty muzyczne – materialne świadectwo minionej kultury muzycznej, w: Zabytki muzyczne w zbiorach Muzeum Uniwersytetu  Jagiellońskiego, pod red. R. Suchowiejko, Kraków 2016, s. 15-82, 205-214; http://www.zabytkimuzyczne.uj.edu.pl/

Pierwsze fortepiany na ziemiach polskich, Muzyka Fortepianowa XVI, Gdańsk 2015, s. 11-36. 

-„Szpinet ze strunami i klawiszami”. Najstarszy zachowany fortepian polski. Zeszyty Sandomierskie, 2015, nr 39, red. K. Burek, s. 31-6.

- Königsberg as a Center of Musical Instrument Manufacture, (w:) Musica Baltica. Music-making in Baltic Cities, ed. D. Popinigis, D. Szlagowska, J. Woźniak, Gdańsk 2015, s. 299-313. 

Philippe de Girard –żyrardeon – Żyrardów, Organy i Muzyka Organowa XV, Akademia Muzyczna, Gdańsk 2014, s. 165-83. 

- Z fortepianem w herbie – saga rodu Szkielskich, Polski Rocznik Muzykologiczny XII, Warszawa 2014, s. 179-96.

- Piano - the main attraction of the Polish salon during Maria Szymanowska time, Annales- Centre Sparis.pan.pl/project/annales-vol-16/cientifique de l'Académie Polonaise des Sciences     à Paris, vol. 16, 2014, s. 125-41.

- Communication [kapele janczarskie w Polsce w XVII-XVIII w.] , "Journal of the American Musical Instrument Society" XL 2014, s. 257-58.

- Wirginał królowej Marysieńki, Studia Wilanowskie XXI, 2014, s. 187-200.

- W samo południe - ikonograficzne omamy, „Ruch Muzyczny” 2014, nr 7, s. 96-97. 

- Ewolucja konstrukcyjna fortepianu na ziemiach polskich w czasach Chopina, Muzyka Fortepianowa XV, Gdańsk 2012, s. 241-57.

Źródła ikonograficzne w organologii - problem identyfikacji instrumentów, (w:) Z badań nad ikonografią muzyczną do 1800. Studia i materiały, t. 1, red. P. Gancarczyk, Warszawa 2012 s. 91-113. 

Klawesyn Fryderyka Wielkiego, "Spotkania z Zabytkami" lipiec-sierpień 2012, nr 7-8, s. 39-42.

Klawesyn Fryderyka Wielkiego niegodzien miejsca w warszawskim Zamku Królewskim?, „Ruch Muzyczny” 2012, nr 10, s. 35-7.

Maria Szymanowska’s Grand Pianos, Annales - Centre Scientifique de l'Académie Polonaise des Sciences à Paris, vol. 14, 2012, s. 241-55.

Fortepiany Marii Szymanowskiej, Polski Rocznik Muzykologiczny IX, Warszawa 2011, s. 93-109.

- Wspaniałe kopie historycznych fortepianów. Teraz boisselot Liszta!„Ruch Muzyczny” 2011, nr 26, s. 37-8.

- W salonie Marii Szymanowskiej, „Ruch Muzyczny” 2011, nr 24, s. 31-2.

-  Orfika księcia Józefa Poniatowskiego, "Muzyka" 2011, nr 1, s. 25-46.

- Skarby z Kamiennej Góry jeszcze raz..., „Ruch Muzyczny” 2011, nr 10, s. 33-5.

- Fortepian polski - addenda i corrigenda, "Studia Musicologica Stetinensis" 2, 2010, s. 111-53.

Słownik lutników działających na historycznych i obecnych ziemiach polskich oraz polskich działających za granicą do 1950 r. - addenda i corrigenda, "Studia Musicologica Stetinensis" 2, 2010 s. 155-81.

Klezmerzy Księstwa Warszawskiego, "Studia Musicologica Stetinensis" 2, 2010, s. 183-88.

"New trumpets, sent out from Gdansk with two Mouthpieces, 1770 - 2" - on Wind Instrument Makers in Old Danzig, Musica Baltica. The Music Culture of Baltic Cities, ed. J. Woźniak,  Gdańsk 2010, s. 421-34.

Already a piano but still a harpsichord. Transitional instruments between harpsichord and fortepiano, (w:) Von Mozart bis Chopin. Das Fortepiano 1770-1850. Symposium im Rahmen  der 32. Tage Alter Musik in Herne 2007, ed. Chr. Ahrens & G. Klinke, München 2010, s. 51-65.

Instrumenty muzyczne w zbiorach Muzeum Narodowego w Szczecinie. "Studia Musicologica Stetinensis" 1, 2009, s. 171-89.

-Welsche-positive i inne „samograje” w domach Gdańszczan w drugiej połowie XVIII wieku, Organy i Muzyka Organowa XIV, Gdańsk 2009, s. 343-62.

"There on the willows we hung our”…violins: On Old Macewas, Synagogues and Klezmorim, "Muzykalia" VII/"Judaica" 2, 2009.

- Polsko-niemiecki dyskurs muzykologiczny i Dom Beethovena, “Ruch Muzyczny” 2009, nr 1, s. 31-2.

- Szafa gra w krainie pomarańczy, “Ruch Muzyczny” 2008, nr 15, s. 32-3.

Wojsko gra na fujarkach – czyli o naukowej pornografii, „Ruch Muzyczny” 2008, nr 6, s. 36-8.

- -"Usłyszeć obraz" - nieprzyzwoity bubel, "Ruch Muzyczny" 2008, nr 3, s. 32-5.

Johann Werner Woge – harpsichord builder of Danzig (Gdańsk), Muzyka Fortepianowa XIV, Gdańsk 2007, s. 541-52.

"Na wierzbach zawiesiliśmy nasze... skrzypce". Rzecz o dawnych instrumentach, macewach, synagogach i klezmerach, „Muzyka” 2007, nr 2, s. 75-113.

Szafa gra w... Stanach Zjednoczonych, czyli "Indiana Jones i zaginiona świątynia instrumentów", "Ruch Muzyczny" 2007, nr 17, s. 38-40.

New Information About Orphicas, “The Galpin Society Journal” LX, 2007, s. 223-24.

- "Psalterium utożsamiane z cytrą" - o historykach sztuki i instrumentach muzycznych, czyli o tym samym ad libitum"Ruch Muzyczny" 2007, nr 7, s. 32-4.

Pole Stars, "The Strad", September 2006 s. 34-35.

Ważniejsze ośrodki lutnicze w dawnej Europie środkowej, (w:) V Międzynarodowe Sympozjum Lutnicze: Twórczość klasyków lutnictwa a współczesna sztuka lutnicza, 11-13 maja 2006 Poznań, Związek Polskich Artystów Lutników, Poznań 2006, s. 21-30.

Pasje Zdzisława Szulca, "Ruch Muzyczny" 2006, nr 23, s. 38-9.

Instrumentarium muzyczne gdańszczan w II połowie XVIII w., Organy i Muzyka Organowa XIII,  Gdańsk 2006, s. 21-35.

- Square Pianos in Sweden at the turn of the Eighteenth Century, (w:) Geschichte  und Bauweise des Tafelklaviers, Augsburg/Michaelstein 2006, s. 215-36.  

Historia fortepianu, addenda i corrigenda, "Ruch Muzyczny" 2005, nr 17,  s. 36-9.

The Young Chopin’s Domestic Pianos, (in:) Chopin in Performance: History, Theory, Practice, Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, Warszawa  2004, s.  27-45.

Fortepian i muzyka fortepianowa na Śląsku do 1945 roku, „Ruch Muzyczny” 2004, nr 26, s. 39-40.

Fortepianmistrze Gdańska kontra fortepianmistrze Królewca w świetle wystaw przemysłowo-rzemieślniczych w XIX i na pocz. XX w., Muzyka Fortepianowa XIII, Gdańsk, 2004, s. 483-98.                        

Gdańskie klawikordy i klawesyny w XVII-XVIII wieku, „Muzyka” 2004, nr 1, s. 79-101.                       

Orphicas - Genuine, Less Genuine and Fakes, “The Galpin Society Journal” LVII, May 2004, s. 19-45, 204-5.

Na tropie fagotu – z notatnika badacza, (w: ) Muzyka wobec tradycji: idee - dzieło - recepcja,. red. Sz. Paczkowski, Studia et Dissertationes Instituti Musicologiae Universitatis Varsoviensis, Seria B, t. XVI, Warszawa 2004, s. 703-16.

Instrumenty jako temat prac magisterskich, „Ruch Muzyczny” 2004, nr 2, s. 35-6.

Z dziejów kaliskiego przemysłu fortepianowego – nie tylko Fibigerowie, (w:) Dziedzictwo przemysłowe Kalisza i regionu, Polskie Towarzystwo Historyczne, Oddział w Kaliszu, Kalisz 2003, s. 73-86.

Pianos of Gdańsk until 1815, Muzyka Fortepianowa XII, 2001, s. 346-61.

Rudolph Friedrich Dalitz – Instrument Maker, Citizen, Man, Organy i Muzyka Organowa XI, 2000, s. 153-67.

Gdańsk Musical Instruments from the 17th and 18th Centuries in Scandinavia, (w:) Musica Baltica. Gdańsk and European Musical Culture, Akademia Muzyczna, Gdańsk, 2000, s. 82-8.

Historic Keyboard Instruments of the Academic Orchestra in Lund, The Galpin Society Journal LI, 1998, s.154-69.

-The Story of the Wiszniewski Family, Piano Makers of Gdansk, Muzyka Fortepianowa XI, 1998, s. 43-53.

- ’Polnisch-deutsche Kontakte im Bereich des Klavierbaus in der ersten Halfte des 19. Jahrhunderts’, Deutsche Musik im Wegekreuz zwischen Polen und Frankreich: Zum Problem   musikalischer Wechselbeziehungen in 19. und 20 Jahrhundert, red. Ch.-H. Mahling & Ch. Pfarr, Tutzing, 1996, s. 266-70.

Kulturhistoriska museets pianosamling, "Svensk tidskrift för musikforskning" 1994-95, s. 147-64.

- ‘Instrumentklenoder. De äldre klaveren’, (w:) Spelglädje i Lundagård. 250 år med Akademiska kapellet. red. G. Andersson,  Lund, 1995, s. 237-46.

Harmonika z Nieborowa, I. Grzeluk, B. Vogel, „Ruch Muzyczny”, 1995, nr 10, s. 26‑8. 

Two Tangent Square Pianos in Poland, Journal of the American Musical Instrument Society, 1994, nr XX, s. 84-9.

The Clavi­chord as an Ins­trument and as a Term in Polish Musical Culture, (w:) De Clavi­cordio. Proceed­ings of the International Clavichord Symposium. Magnano 1993, Istituto per i Beni Musicali in Pie­monte, Torino 1994, s. 209-13.

The Piano as a Symbol of Burgher Culture in Nineteenth-century Warsaw, The Galpin Society Journal, 1993, nr XLVI, s. 137-46. 

Sound and technical possibilities of old pianos and their copies, (w:) Instrumentten­bau: Kopie oder Nachbau: Probleme und Tendenzen den Musikinstrumentbaus. Bericht über das 10. Symposium zu Fragen des Musikinstrumenten­baus: Michaelstein, 10.-11. November 1989. Beihefte zu den Studien zur Aufführungspraxis und Interpretation, nr 12, Institut für       Aufführungspraxis Michael­stein: Blankenburg, 1992, s. 105-07.

Włoscy fabrykanci strun w Warszawie, (w:) Recepcja wzorów wło­s­kich w polskiej kulturze muzycznej. Oświecenie, Prace Zakładu Powszechnej Historii Muzyki, vol. 2, red. B. Vogel,     Instytut Muzykologii UW, Warszawa, 1991, s. 30‑­5.

Instrumenty muzyczne na Warszawskiej Wystawie Muzycznej w 1888 r., "Muzyka" 1991, nr 3, s. 77‑83.

Musical Instrument or Tool?„Newsletter of the American Musical Instrument Society” XX, 1991, nr 2, s. 3‑4.

Firma Malko w Częstochowie, „Ruch Muzyczny”, 1989, nr 7, s. 25‑7. 

Instrument czy narzędzie muzyczne?, „Ruch Muzyczny”, 1988, nr 2, s. 22‑4. 

Fortepiany tangentowe w Polsce, Muzyka Fortepianowa VII, 1987, s. 291-302.

Zaplecze materiałowo-ekonomiczne edukacji dzieci i młodzieży, (w:) Podstawowe uwarunkowania dostępu dzieci i młodzieży do kultury muzycznej, t.1 Założenia Ekspertyzy i raporty Zespołu Ekspertów, red. A. Rakowski, Akademia Muzyczna, Warszawa 1986, s. 96-106.

Ewidencja zabytkowych fortepianów w Polsce, Muzyka Fortepianowa VI, 1985, s. 369‑78.

Jeszcze raz o dwóch nieznanych kompozycjach Chopina na eolipantalion, Rocznik Chopinowski 17, 1985, s. 123‑28. 

Fortepiany epoki Chopina a współczesna praktyka wykonawcza, Rocznik ­Chopi­nowski 17, 1987, s. 129‑33.

Przemysł muzyczny Warszawy w dwudziestoleciu międzywojennym, "Muzyka", 1985, nr 3, s. 57‑94.

Ekspertyza. Na zapleczu (Podstawy edukacji muzycznej), „Ruch Muzyczny” 1984, nr 6, s. 5-7.

Old Pianos in Contemporary Performance and Editorial Prac­­tice, (w:) Musica Antiqua. Acta Scientifica, Filharmonia Pomorska, Bydgoszcz, 1982, s. 47‑82.

Fortepiany z Żelazowej Woli, „Ruch Muzyczny”, 1982, nr 15, s. 18. 

Przemysł muzyczny Warszawy w drugiej połowie XIX w. (w:) Kultura muzyczna Warszawy drugiej połowy XIX w. , red. A. Spóz, PWM, Warszawa, 1980, s. 283‑91.

Z problematyki badań nad historią budownictwa fortepianów w Polsce, (w:) Materiały z sesji pt. Ochrona zabytkowych fortepianów i pianin oraz ich rola we współczesnym życiu muzycznym. Filharmonia Pomorska, Bydgoszcz, 1980, s. 15‑22.

Przemysł muzyczny w Królestwie Polskim 1815‑1830, (w:) Szkice o kulturze muzycznej XIX w. , t. IV, red. Z. Chechlińska, PWN, Warszawa, 1980, s. 219‑73. 

Stan instrumentarium muzycznego w Polsce, (w:) Materiały z Kongresu Upowszech­nienia Kultury Muzycz­nej, PWN, Warszawa, 1979

Der Einfluss des professionellen auf den nicht pro­fes­sionellen Instrumentenbau in Polen, (w:) Studia ins­tru­mentorum musicae popula­ris VI, Musikhistoris­ka museet, Stockholm, 1979, s. 175‑­77.

Instrumenty muzyczne dawnej Warszawy, „Ruch Muzyczny” 1978, nr 10, s. 3‑5. 

Zgromadzenie Organmistrzów i Fortepianmistrzów w Królestwie Polskim 1815-1918, „Muzyka” 1976, nr 4,  s. 73‑6.   

Muzycy, muzykanci i muzykusy Księstwa Warszawskiego, „Muzyka” 1975, nr 2, s. 82‑107.

Fortepiany i idiofony klawiszowe w Królestwie Polskim w latach młodości Chopina, Rocznik Cho­pino­wski IX, 1975, s. 38‑69.  

Instrumenty klawiszowe w  Królestwie Polskim w latach młodości Chopina /  Praca wykonana na III Konkurs TiFC na stypendia im F. Chopina w zakresie prac naukowych, 1973: mps. Bibioteka NIFC 

Inne publikacje

- Przetłumaczenie na j. polski i opracowanie tekstu Pierra Érarda, Udoskonalenia mechaniki fortepianowej przez Érardów, od powstania instrumentu do francuskiej Wystawy 

Przemysłowej w 1834 r., w:  Studia Musicologica Calisiensia, II, red. K. Rottermund, 2020, s. 379-393. 

- Przetłumaczenie na j. polski zweryfikowanej klasyfikacji instrumentów C. Sachsa i E. Hornbostela,  http://imit.org.pl/listit2/141/default/rewizja-klasyfikacji-instrumentow-muzycznych-hornbostela-sachsa-przez-konsorcjum-mimo.html 2014

- Recenzja: Artificium Ars Scientia. Księga jubileuszowa w 80. rocznicę urodzin ks. profesora Jana Chwałka. Red. Maria Szymanowicz. Lublin 2010, "Muzyka" 2010, nr 4, s. 98-101.

- Recenzja: Krzysztof Rottermund, Budownictwo fortepianów na Śląsku do 1945 roku. "Muzyka" 2007, nr 4, s. 148-149.

- Recenzja: Jerzy Gołos, Warszawskie organy - historia i zabytki. T. I-III Warszawa 2003, "Muzyka" 2006, nr 4, s. 124-125.                 

- Recenzja: Complexus effectuum musicologiae. Studia Miroslao Perz septuagenario dedicata. Red. Tomasz Jeż, Kraków 2003, "Muzyka" 2005, nr 2, s. 146-49.

- Recenzja: Krzysztof Rottermund o fortepianach i muzyce fortepianowej na Śląsku do 1945 roku, ”Kurier Polonica”, marzec 2005, s. 25.

- Recenzja: Fortepian i muzyka fortepianowa na Śląsku do 1945 roku, „Ruch Muzyczny” 2004, nr 26, s. 39-40.

- Recenzja: Krzysztof Rottermund, Budownictwo instrumentów muzycznych na terenie Wielkopolski w XIX i I połowie XX wieku, Poznań 2002, "Rocznik Kaliski" XXIX, 2003 s. 375-6.

- Współautorstwo programu na Koncert Urodzinowy Fryderyka Chopina w Filharmonii Narodowej w Warszawie, 1 marca 2003

- Recenzja: Krzysztof Rottermund, Budownictwo instrumentów muzycznych na terenie Wielkopolski w XIX i 1. połowie XX wieku, Poznań 2002 (Przemysł muzyczny dawnej Wielkopolski), "Ruch Muzyczny" 2003, nr 6, s. 37.

- I. Fadiejew, S. Allon, Naprawa i strojenie fortepianów i pianin, tłumaczenie z rosyjskiego L. i B. Vogel, Wyd. Pomorze, Bydgoszcz 1990

- Instrukcja ewidencjonowania zabytkowych instrumentów muzycznych, autorzy: L. Bielawski, J. Gołos, B. Vogel, Ośrodek Dokumentacji Zabytków MKiS, Warszawa 1985 

- Recenzja: Adam Chętnik, Instrumenty muzyczne na Kurpiach i Mazurach, opr. Stanisław Olędzki, Olsztyn 1983; "Ruch Muzyczny", 1984 nr 15 s. 24.

- Cykl audycji radiowych Muzyka na starym fortepianie, Program IV Polskiego Radia, Warszawa 1979/80.

- Recenzja: Józef Kański, Chopin i jego ziemia, Warszawa 1975, Rocznik Chopinowski, 1976/1977, t. 10, s. 76-77.

- Recenzja: Edward Harwtig, Żelazowa Wola, Warszawa 1975, Rocznik Chopinowski, 1976/1977, t. 10, s. 78-79. 

- Recenzja: Jan Prosnak, Międzynarodowe konkursy pianistyczne imienia Fryderyka Chopina w Warszawie 1927-1970, Warszawa 1970; Rocznik Chopinowski, 1975, t. 9, s. 236-237.

          Publicystyka

Artykuły popularno-naukowe, sprawozdania, felietony

Jerzemu Gołosowi in memoriam (27 VII 1931–10 II 2019), „Muzyka” 2019, nr 2, s. 173-174

-  Z ukosa: Komu potrzebni Sikorski i Drobner?, MEAKULTURA, 2015, nr 175

- Herbata z bromem. Z prof. Beniaminem Voglem rozmawia Przemysław Kaniecki, „Midrasz” 2018, nr 1, s. 64-69.

- W "Salonie Marii Szymanowskiej" po raz drugi, "Muzyka 21" 2014, nr 7, s. 10-11. 

- Co w instrumencie piszczy? Wywiad z Beniaminem Voglem, MEAKULTURA 2014-06-24

- „Fortepian” królowej Marysieńki i bucik na dodatek, „Ruch Muzyczny” 2013, nr 18, s. 34-5.

- Przewrót w Valldemossie, "Ruch Muzyczny", 2012, nr 21, s. 24-25.

- Instrumentolodzy na Manhattanie, "Ruch Muzyczny", 2012, nr 20, s. 30-31. 

- Święto skrzypiec w Poznaniu, "Ruch Muzyczny", 2011, nr 13, s. 11-12.

- Chopin w Lozannie, "Ruch Muzyczny", 2010, nr 21, s. 34.

- Fortepiany Chopina - prawda i legenda, "Spotkania z Zabytkami", 2010, nr 1, s. 12-17.

- W starym kinie..., "Ruch Muzyczny", 2010, nr 2, s. 35-37.

- Szafa gra... w USA ad libitum, "Ruch Muzyczny", 2009, nr 23, s. 36-38.

- Słoń w składzie... fortepianów, "Ruch Muzyczny", 2009, nr 13, s. 10-11.

- 32 Dni Muzyki Dawnej w Herne, 8-11 listopada. Cztery dni wśród instrumentów, koncertów, odczytów, "Ruch Muzyczny", 2008, nr 1, s. 36-37.

- Vis-à-vis, czyli naprzeciw, "Ruch Muzyczny" 2007, nr 7, s. 40. 

- Jeszcze o Konkursie Lutniczym, "Ruch Muzyczny", 2006, nr 13, s. 36-37.    

- O `Magicznych dźwiękach` i nieistniejącym instrumencie, "Ruch Muzyczny", 2006, nr 12, s. 41. 

- Szafa gra... w Albionie, "Ruch Muzyczny", 2003, nr 25, s. 30-33. 

- Czy fortepian stołowy dzisiaj to jeszcze "lew salonowy"?, "Ruch Muzyczny", 2002, nr 26, s. 33-35.

- Szafa gra... w Stanach, a i w Polsce również, "Ruch Muzyczny", 2002, nr 21, s. 27-30.

- O historykach, tłumaczach i instrumentach muzycznych, "Ruch Muzyczny", 2002, nr 5, s. 30-32.

- Ciekawe uzupełnienia, "Spotkania z zabytkami", 2001, nr 11, s. 40.

- Gitara lutniowa, „Galeria. Styl i Sztuka” 2000, nr 5, s. 45.

- Fortepian z dodatkowymi klawiszami, „Galeria. Styl i Sztuka” 2000, nr 2, s. 47.

- Pianino Beckera, „Galeria. Styl i Sztuka” 2000, nr 1, s. 45.

- W Poznaniu czas się zatrzymał, "Ruch Muzyczny", 1997, nr 3, s. 33-35.

- Chopin's pianos/Fortepiany Chopina, "Studio" 1995, nr 5, s. 26-7.

- Uwaga muzea i kolekcjonerzy: CIMCIM czeka!, "Ruch Muzyczny", 1991, nr 7, s. 8.

- Szafa gra… po szwedzku (3), "Ruch Muzyczny", 1990, nr 26, s. 6.

- Szafa gra… po szwedzku (2), "Ruch Muzyczny", 1990, nr 25, s. 6.

- Szafa gra… po szwedzku, "Ruch Muzyczny", 1990, nr 24 s. 5.

- Szafa gra noch einmal, "Ruch Muzyczny", 1990, nr 6 s. 6.

- W stulecie The Metropolitan Museum of Art, "Ruch Muzyczny", 1990, nr 3 s. 6.

- Muzealna prowincja, "Ruch Muzyczny", 1987, nr 8, s. 24-6.

- 15 lat Poljazzu, "Ruch Muzyczny", 1986, nr 23, s. 22-3.

- Szafa gra... w USA (II), "Ruch Muzyczny", 1986, nr 21, s. 24.

- Głowa na kółkach, "Ruch Muzyczny", 1986, nr 20 s. 25-6.

- Szafa gra... w USA (I), "Ruch Muzyczny", 1986, nr 16, s. 23-5.

- Jak wiązać struny fortepianowe, "Ruch Muzyczny", 1986, nr 15, s. 22-4.

- Music City Bloomington (2), "Ruch Muzyczny", 1986, nr 14, s. 20.

- Music City Bloomington, "Ruch Muzyczny", 1986, nr 11, s. 17-8.

- "Instrumentarium" w Łodzi, "Ruch Muzyczny", 1986, nr 2, s. 23.

- Instrumenty za dewizy po raz trzeci, "Ruch Muzyczny", 1985, nr 14, s. 25.

- Czy "żyrafa" była pianinem?, "Ruch Muzyczny", 1985, nr 8, s. 25.

- Duńskie polonika, "Ruch Muzyczny", 1984, nr 19, s. 16-7.

- Instrumenty za dewizy i złotówki, "Ruch Muzyczny", 1984, nr 12, s. 24.

- Lutnik-metaloplastyk, "Ruch Muzyczny", 1984, nr 8, s. 26-7.

- Jak to pani Catalani szkód narobiła (Chińczyk JKM), "Ruch Muzyczny", 1984, nr 7, s. 22.

- Turcy i.. fortepian, "Ruch Muzyczny", 1983, nr 25, s. 23-4.

- Miłość i fortepian, "Ruch Muzyczny", 1983, nr 14, s. 26-7.

- Cud nad Wisłą czyli instrumenty za dewizy, "Ruch Muzyczny", 1983, nr 12, s. 8-9.

- Kolekcjonerzy, pomóżcie!, "Ruch Muzyczny", 1983, nr 8, s. 26.

- Szafa gra... c.d., "Ruch Muzyczny", 1982, nr 10, s. 19.

- Skarby w chatce z pierników, "Ruch Muzyczny", 1982, nr 5, s. 19.

- Szafa gra..., "Ruch Muzyczny", 1982, nr 3, s. 18-9.

- Co dalej ze Stowarzyszeniem Stroicieli i Korektorów?, "Ruch Muzyczny", 1982, nr 2, s. 19.

- To nie był fortepian Chopina, "Ruch Muzyczny" 1981, nr 13, s. 18-19. 

- Fortepiany, "Spotkania z zabytkami", 1981, nr 5, s. 45-8.

- Skalmierusy... i co dalej? ...rak czy ryba? "Ruch Muzyczny", 1980, nr 9, s. 17-8.

- Warszawskie fortepiany, "Stolica", 1980, nr 43-4, s. 12-3.

- Zabytki zasługują na ochronę, "Ruch Muzyczny", 1980, nr 8, s. 173-5. 

- Odnalezienie pianina Chopina z Majorki?, "Życie Warszawy" 1980, nr 185, s. 1-2.

- Salzburg Seminar in American Studies, "Ruch Muzyczny", 1979, nr 13 s. 15-6. 

- Konserwacja czy remont, "Ruch Muzyczny", 1979, nr 6, s. 6-7. 

- Czy możemy uratować stare fortepiany?, "Ruch Muzyczny", 1978, nr 1, s. 3-5. 

- Co z fortepianem Chopina. Przypuszczenia i... fakty, "Życie Warszawy" 1975, nr 260, s. 7.

- Klezmerzy Księstwa Warszawskiego, "Folks=Sztyme" 1975, nr 43, s. 5.

- Gdzie jest "czerwona księga". Fortepian Chopina, "Życie Warszawy" 1975, nr 104, s. 7.

- Choćby ocalał tylko jeden klawisz. (Fortepian Chopina), "Życie Warszawy" 1975, nr 77, s. 7.

- Gdzie jest fortepian Chopina? - Czy tylko pamiątka narodowa?, "Życie Warszawy" 1975, nr 60, s. 7.

   Redakcja naukowa

- Współudział w tworzeniu i redagowaniu tekstów strony internetowej Związku Polskich Artystów Lutników, 2025: zpal.pl 

- Współudział w tworzeniu i redagowaniu materiałów portalu Polskie ludowe instrumenty muzyczne (Instytut Muzyki i Tańca), 2014/15, portalu Fortepian w zbiorach polskich, 2015, portalu Skrzypce w zbiorach polskich, 2016 : http://www.instrumenty.edu.pl/  

- Encyklopedia muzyki, red. A. Chodkowski, red. działu instrumentów muzycznych B. Vogel, PWN: Warszawa 1995, 2001, 2006

- Om Tobias Norlind, en pionjär inom musikforskningen, red. F. Bohlin, współredakcja, redakcja techniczna i layout B. Vogel, Tobias Norlind-Sammfundet, Lund 2004

- Recepcja wzorców włoskich w polskiej kulturze muzycznej. Czasy saskie. Prace Zakładu Powszechnej Historii Muzyki. Zeszyt 1, Instytut Muzykologii Uniwerstetu Warszawskiego: Warszawa, 1991

- Recepcja wzorców włoskich w polskiej kulturze muzycznej. Oświecenie. Prace Zakładu Powszechnej Historii Muzyki. Zeszyt 2, Instytut Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego: Warszawa, 1991

Polmic

Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warsaw, Poland
e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

tel: +48 22 635 91 40

Project support

The website was modernised thanks to the support of the Minister of Education and Science under the Science for Society II program.

Logo Ministerstwa NiSW program Nauka dla społeczeństwa

Our social media



© All rights reserved. POLMIC
Go to top