17. Międzynarodowe Sympozjum Beethoven: wzniosłość i entuzjazm w ramach 17. Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena
Warszawa, 18-19 marca 2013
PROGRAM
18 marca 2013 (poniedziałek)
godz. 9.30–12.30
• Hartmut KRONES (Universität für Musik und Darstellende Kunst Wien)
Wzniosłość i entuzjazm w figurach retorycznych Beethovenowskiego dzieła
• Maciej NEGREY (Akademia Muzyczna w Krakowie)
Na drodze do IX Symfonii. O pewnych przejawach wzniosłości w symfonicznych dziełach Beethovena
• Michael HEINEMANN (Hochschule für Musik Dresden)
Brak końca. Brak granic w kwartetach smyczkowych Beethovena
• Helmut LOOS (Universität Leipzig)
O Beethovenie Wagnera
godz. 12.30–13 przerwa
godz. 13–15
• Hermann JUNG (Staatliche Hochschule für Musik und Darstellende Kunst Mannheim)
„Himmelhoch jauchzend, zum Tode betrübt”. Oblicza miłości w pieśni Beethovena
• Małgorzata GRAJTER (Akademia Muzyczna w Łodzi)
Romantyczny duch – klasyczna forma. Struktura Beethovenowskiego cyklu ‘An die ferne Geliebte’ w świetle osiemnastowiecznych koncepcji rytmu i prozodii
• John David WILSON (Universität Wien)
Beethoven, d-moll i ombra: od tradycji operowej do toposu instrumentalnego
• Marcin TRZĘSIOK (Akademia Muzyczna w Katowicach)
Wzniosłość, entuzjazm i humor. Beethoven i Schumann w perspektywie ironii romantycznej
19 marca 2013 (wtorek)
godz. 9.30–11.30
• Mieczysław TOMASZEWSKI (Akademia Muzyczna w Krakowie)
• Hartmuth KINZLER (Universität Osnabrück)
Dyspozycje rejestrowe w sonatach fortepianowych Beethovena
• Heinz von LOESCH (Staatliches Institut für Musikforschung, Berlin)
„Ogniste” czy „majestatyczne”? – Tempo i interpretacja w Sonacie „Hammerklavier” Beethovena
• Joanna BIERMANN (University of Alabama)
Pastoralność w bagatelach Beethovena: klasyczny Schäferspiel czy romantyczny Naturschwärmerei?
godz. 11.30–12 przerwa
godz. 12–15.30
• Krzysztof BILICA (Warszawa)
O entuzjazmie bez wzniosłości, ale z entuzjazmem!
• Małgorzata JANICKA-SŁYSZ (Akademia Muzyczna w Krakowie)
Wzniosły entuzjazm. Beethoven – Szymanowski
• Marcin GMYS (Uniwersytet w Poznaniu)
Polscy kompozytorzy w kręgu wzniosłości post-Beethovenowskiej. Od Mieczysława Karłowicza do Krzysztofa Pendereckiego
• Regina CHŁOPICKA (Akademia Muzyczna w Krakowie)
Pendereckiego ‘Powiało na mnie morze snów’
dyskusja końcowa
MIEJSCE
Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki
sala multimedialna wstęp wolny
Kierownictwo naukowe Sympozjum - Prof. dr hab. Mieczysław Tomaszewski
Współpraca - Prof. dr (kw. II st.) Teresa Malecka
Sekretarz naukowy Sympozjum - Magdalena Chrenkoff