II Międzynarodowa Konferencja „Analiza dzieła muzycznego. Historia – theoria – praxis” – Wrocław, 22-23 marca 2011
II Międzynarodowa Konferencja „Analiza dzieła muzycznego. Historia – theoria – praxis” / "Musical Analysis. Historia – theoria – praxis"
Wrocław, 22 – 23 marca 2011
Honorowy patronat: Prezydent Wrocławia Rafał Dutkiewicz, JM Rektor Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego prof. AM dr hab. Krystian KiełbWrocław, 22 – 23 marca 2011
Miejsce: Sala Kameralna Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, pl. Jana Pawła II nr 2, I piętro
Kierownictwo naukowe i organizacyjne / Scholary and Organisational Supervision: prof. AM dr hab. Anna Granat-Janki
Kierownictwo artystyczne / Artistic Management: prof. Grażyna Pstrokońska-Nawratil
PROGRAM / PROGRAMME
Wtorek, 22 marca 2011 / Tuesday, 22nd March 2011
Sala Kameralna / Chamber Hall Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, pl. Jana Pawła 2 nr 2, I piętro
9.30 / 9.30 a.m. - Otwarcie konferencji / Opening Address
Rektor AM we Wrocławiu – prof. AM dr hab. Krystian Kiełb
9.45 – 10. 30 / 9.45 – 10.30 a.m. - Wykład inauguracyjny / Introductory speech
Eero Tarasti (Helsinki) Semiotics and Music Analysis / Semiotyka a muzyczna analiza
HISTORIA / THEORIA
10.30 – 11.30 / 10.30 – 11.30 a.m. - Prowadzenie / Chair: Maciej Gołąb
10.30 – 11.00
Mieczysław Tomaszewski (Kraków) Aspekty dzieła muzycznego i jego kategorie fundamentalne. Rekonesans / Aspects and Fundamental Categories of a Work of Music. An Overview
11.00 – 11.20
Alicja Jarzębska (Kraków) Wybrane problemy analizy i interpretacji muzyki w kontekście "rewolucji kognitywnej" / On Some Aspects of the Theory of Musical Work in the Context of Cognitive Revolution
11.20 – 11.40 dyskusja / 11.20 – 11.40 a.m. discussion
11.40 – 12.00 przerwa na kawę / 11.40 – 12.00 a.m. coffee break
12.00 – 13.30 / 12.00 a.m. – 1.30 p.m. - Prowadzenie / Chair: Andrzej Tuchowski
12.00 – 12.20
Jagna Dankowska (Warszawa) Wokół filozoficznej analizy dzieła muzycznego / Around Philosophical Analysis of Music Masterpiece
12.20 – 12.40
Hartmut Krones (Wiedeń) Rhetorical Semantic Analysis of Music in the 18th and Early 19th Century / Retoryczno-semantyczna analiza muzyki w XVIII i wczesnym XIX wieku
12.40 – 13.00
Marc-André Rappaz (Genewa) From a Single Chord, From What we See to What we Hear / Od pojedynczego akordu, od tego, co widzimy, do tego, co słyszymy
13.00 – 13.30 dyskusja / 1.00 – 1.30 p.m. discussion
13.30 – 15.00 przerwa obiadowa / 1.30 – 3.00 p.m. lunch break
15.00 – 16.30 / 3.00 – 4.30 p.m. - Prowadzenie / Chair: Alicja Jarzębska
15.00 – 15.20
Iwona Lindstedt (Warszawa) Komputerowe narzędzia analityczne w muzykologii. Możliwości i zastosowania z perspektywy pierwszej dekady XXI wieku / Computer-aided Analytical Tools in Musicology: Possibilities and Applications in the Perspective of the First Decade of the Twenty-first Century
15.20 – 15.40
Bogumiła Mika (Cieszyn) Analiza syntagmatyczno-paradygmatyczna w kontekście praktyki kulturowej / Paradigmatic and Syntagmatic Analysis in the Context of Cultural Practice
15.40 – 16.00
Renata Skupin (Gdańsk) W poszukiwaniu metod analizy orientalizmu w muzyce polskiej I połowy XX wieku / In Search of Methods for Analysis of Orientalism in Polish Music of the First Half of the 20th Century
16.00 – 16.30 dyskusja / 4.00 – 4.30 p.m. discussion
16.30 – 17.00 przerwa na kawę / 4.30 – 5.00 p.m. coffee break
17.00 – 18.30 / 5.00 – 6.30 p.m. - Prowadzenie / Chair: Iwona Lindstedt
17.00 – 17.20
Stephan Lewandowski (Weimar) A Revisionist View on Schenker: Roy Travis´ Concept of Tonality / Ponowne spojrzenie na Schenkera: koncepcja tonalności Roya Travisa
17.20 – 17.40
Bogusław Raba (Wrocław) Analiza harmoniczna Józefa Michała Chomińskiego / Method of Harmonic Analysis of Józef Michał Chomiński
17.40 – 18.00
Andrzej Wolański (Wrocław) Opera i dramat muzyczny w kontekście ogólnej teorii dramatu / Opera and Drama in the Context of the General Theory of Drama
18.00 – 18.30 dyskusja / 6.00 – 6.30 p.m. discussion
THEORIA / PRAXIS
Środa, 23 marca 2011 / Wednesday, 23rd March 2011
9.00 – 10.40 / 9.00 – 10.40 a.m. - Prowadzenie / Chair: Anna Granat-Janki
9.00 – 9.20
Michel Lehmann (Tuluza) Poetics of French Art Song: New Ways of Textual and Musical Analysis / Poetyka francuskiej pieśni artystycznej: nowe sposoby formalnej i muzycznej analizy
9.20 – 9.40
Małgorzata Janicka-Słysz (Kraków) Ekspresja – kluczem do zrozumienia i odczytania muzyki Karola Szymanowskiego. W kręgu hermeneutyki i semiotyki / Expression: Key to Reading Karol Szymanowski’s Music. In the Realm of Hermeneutics and Semiotics
9.40 – 10.00
Anna Nowak (Bydgoszcz) Kategorie stylu Leonarda B. Meyera jako narzędzia analizy „Mazurków na fortepian” Aleksandra Tansmana / Stylistic Categories of Leonard B. Meyer as Analytical Tools of ‘Piano mazurkas’ by Aleksander Tansman
10.00 – 10.20
Janina Tatarska (Poznań) Edward Wolff – dialektyka formy cyklicznej / Edward Wolff – Dialectics of Cyclic Form
10.20 – 10.40 dyskusja / 10.20 – 10.40 a.m. discussion
10.40 – 11.00 przerwa na kawę / 10.40 – 11.00 a.m. coffee break
11.00 – 12.40 / 11.00 a.m. – 12.40 p.m. - Prowadzenie / Chair: Małgorzata Janicka-Słysz
11.00 – 11.20
Anna Granat-Janki (Wrocław) Muzyka jako polityczny dyskurs. O utworach kompozytorów polskich drugiej połowy XX wieku w perspektywie semiotycznej / Music as Political Discourse. On Works of Polish Composers of the Second Half of the 20th Century from Semiotic Perspective
11.20 – 11.40
Marta Szoka (Łódź) Przejawy symetryczności w kształtowaniu formy na przykładzie dzieł George'a Crumba / Symmetry as a Formal Factor in Music by George Crumb
11.40 – 12.00
Marcin Trzęsiok (Katowice) Ton tragiczny. O „Apollon musagete” Igora Strawińskiego / The Tragic Tone. On Igor Stravinsky's “Apollon musagete”
12.00 – 12.20
Andrzej Tuchowski (Zielona Góra) Symbolika marsza w „Symfonii Olimpijskiej” Zbigniewa Turskiego / Symbolic Meaning of a March in Zbigniew Turski’s “Olympic Symphony”
12.20 – 12.40 dyskusja / 12.20 – 12.40 p.m. discussion
12.40 – 13.00 przerwa na kawę / 12.40 – 1.00 p.m. coffee break
13.00 – 14.20 / 1.00 – 2.20 p.m. - Prowadzenie / Chair: Marta Szoka
13.00 – 13.20
Joanna Subel (Wrocław) Realizacja tekstu missa pro defunctis w wybranych kompozycjach / Missa pro Defunctis Text Interpretation in Selected Compositions
13.20 – 13.40
Agnieszka Zwierzycka (Wrocław) „Zaczarowana królewna” Adama Asnyka w ujęciu Władysława Żeleńskiego, Jana Galla i Mieczysława Karłowicza. Analiza porównawcza / “Enchanted Princess” by Adam Asnyk in Songs of Władysław Żeleński, Jan Gall and Mieczysław Karłowicz. A Comparative Analysis
13.40 – 14.00
Aleksandra Pijarowska (Wrocław) Słowo i dźwięk w serialnych „Inwokacjach” Ryszarda Bukowskiego / The Word and the Tone in the Serial “Invocations” of Ryszard Bukowski
14.00 – 14.20 dyskusja / 2.00 – 2.20 p.m. discussion
14.20 zakończenie konferencji / 2.20 p.m. end of the conference
14.30 obiad / 2.30 p.m. lunch
UCZESTNICY KONFERENCJI / PARTICIPANTS:
Gość specjalny / Special Guest:
prof. Eero Tarasti – University of Helsinki
prof. UMFC dr hab. Jagna Dankowska – Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie
prof. dr hab. Maciej Gołąb – Uniwersytet Wrocławski
prof. AM dr hab. Anna Granat-Janki – Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu
dr Małgorzata Janicka-Słysz – Akademia Muzyczna w Krakowie
prof. dr hab. Alicja Jarzębska – Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
prof. dr Hartmut Krones – Universität für Musik und Darstellende Kunst, Wien
dr Michel Lehmann – Université de Toulouse
mgr Stephan Lewandowski – Hochschule für Musik Franz Liszt, Weimar
dr Iwona Lindstedt – Uniwersytet Warszawski
dr Bogumiła Mika – Uniwersytet Śląski w Cieszynie
prof. AM dr (kw. II st.) Anna Nowak – Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy
mgr Aleksandra Pijarowska – Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu
dr Bogusław Raba – Uniwersytet Wrocławski, Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego
we Wrocławiu
prof. Marc-André Rappaz – Haute Ecole de Musique de Genève
dr Renata Skupin – Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku
dr hab. Joanna Subel – Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu
prof. AM dr Marta Szoka – Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi
prof. AM dr Janina Tatarska – Akademia Muzyczna im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu
prof. dr hab. Mieczysław Tomaszewski – Akademia Muzyczna w Krakowie
dr Marcin Trzęsiok – Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach
prof. UZ dr hab. Andrzej Tuchowski – Uniwersytet Zielonogórski, Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu
dr Andrzej Wolański – Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu
mgr Agnieszka Zwierzycka – Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu
IMPREZY TOWARZYSZĄCE / ACCOMPANYING EVENTS
Wtorek, 22 marca 2011 roku, godz. 19.00, Sala Teatralna Akademii Muzycznej, III piętro / Tuesday, 22nd March 2011, 7.00 p.m. Theatre Hall of the Music Academy, 3rd floor
KONCERT KAMERALNY Muzyka kompozytorów wrocławskich / CHAMBER CONCERT Music of Wrocław’s Composers
WROCŁAW MODERN QUARTET, Agnieszka Drożdżewska – sopran / soprano
21 – 23 marca 2011, Foyer Sali Teatralnej Akademii Muzycznej, III piętro / 21st – 23rd March 2011, Theatre Hall Foyer of the Music Academy, 3rd floor
WYSTAWA Kompozytorzy wrocławscy 1945 – 2010 / EXHIBITION Wrocław’s Composers 1945 – 2010
Ekspozycja przygotowana przez Bibliotekę Główną Akademii Muzycznej we Wrocławiu / The exhibitions prepared by the Main Library of the Karol Lipiński Academy of Music in Wrocław.