Przejdź do głównej treści

III konferencja muzykologiczna z cyklu "Podstawowe zagadnienia współczesnej muzykologii i teorii muzyki" - Warszawa, PWM - Zachęta - Siedziba Stowarzyszenia De Musica, 24-25 listopada 2007


Trzecia konferencja muzykologiczna z cyklu Podstawowe zagadnienia współczesnej muzykologii i teorii muzyki odbędzie się w dniach 24-25 listopada 2007 roku w Warszawie. Przed konferencją zalecana jest lektura książki Zofii Posmysz Pasażerka (Warszawa 1962 Czytelnik, 150 s.), na podstawie której powstały: film Andrzeja Munka i opera Mieczysława Weinberga. Autorka zapowiedziała swój udział w spotkaniu.

PROGRAM


SOBOTA, 24 XI 2007
Sala koncertowa Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, ul. Aleksandra Fredry 8
  • 10:00 – 11:00 - Alicja Jarzębska (UJ): Systematische Musikwissenschaft w ujęciu Carla Dahlhausa, prekursora „muzykologii empirycznej”
  • Krzysztof Kozłowski (UAM): Carl Dahlhaus – Stefan Kunze: dwugłos o dramacie muzycznym Ryszarda Wagnera
  • 11:15 – 12:00 – Koncert
    Józef Koffler Sonatina op.12 (1930 r.), 40 polskich pieśni ludowych op. 6 (wybór)
    Claude Debussy Images
    Wyk.: Elżbieta Sternlicht (Berlin) – fortepian

Zachęta - Narodowa Galeria Sztuki, pl. Małachowskiego 3
  • 12:30 – 13:30 - Pasażerka (1963) – film Andrzeja Munka, r. (projekcja filmu)
  • 15:00– 16:15 - Pasażerka (1968) – opera Mieczysława Weinberga (prezentacja fragmentów nagrania i video opery)
  • 16:30– 20:00 Dyskusja okrągłego stołu (V, III): Pasażerka - Z. Posmysz, A. Munka, M. Weinberga
    Prowadzenie: Michał Bristiger, Barbara Przybyszewska-Jarmińska
    Udział biorą: Michał Bristiger (muzyka), Sławomir Buryła (literatura), Dariusz Czaja (antropologia kultury), Paulina Kwiatkowska (film), Natalia Nikolska (sztuka rosyjska)
    Dalsze wypowiedzi w ramach wieczoru (oraz w niedzielę po południu w Siedzibie Stowarzyszenia De Musica)

NIEDZIELA, 25 XI 2007
Sala koncertowa Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, ul. Aleksandra Fredry 8
  • 10:00 – 12:00 - Bogumiła Mika (UŚ): Kategoria „nowości” a zagadnienie przemian gatunkowych w muzyce (wedle Dahlhausa)
  • Rafał Ciesielski (UZ): Czy muzyka może być ułomna? Dahlhausa koncepcja „Trivialmusik”
  • Marcin Krajewski (UW): Bachowska fuga w Webernowskiej orkiestracji - ujęcie Carla Dahlhausa
  • Marcin Gmys (UAM): Wyspiański kompozytorów młodopolskich
  • 12:30 – 14:30 - Sławomir Wieczorek (UWr): Muzyka po Zagładzie
  • Antoni Buchner (Berlin): Szymon Laks i jego muzyka
  • Anna Tenczyńska (UW): „Co powinno być funkcją sztuki, jeżeli ma mieć ona dla nas znaczenie?” Estetyka i etyka w ujęciu Karola Bergera (na marginesie „Teorii sztuki”) oraz Romana Bergera (na marginesie lektury „Celanstimmen” Floriana Dąbrowskiego)
  • Michał Klubiński (UW): Muzyka mową milczenia? Celanowskie „Argumentum e silentio” w „Notturno” (Quartetto III) (1986-1993) Luciana Berio

Siedziba Stowarzyszenia De Musica
(część dla uczestników Seminarium oraz członków Stowarzyszenia De Musica. Możliwość zgłoszenia udziału)
  • 16:00 – 19:00 - Marta Wryk (UW, AMFC): Samuel Barber: „Mélodies Passagères” do słów Rainera Marii Rilkego
  • Marcin Krajewski (UW): „Antymechaniczna melancholia”. Na marginesie „Mélodies Passagères” op. 27 Samuela Barbera
  • Giusy Caruso (Cosenza): Concerto „Musica e imagine”: M. Ravel „Miroirs” i O. Messiaen „Préludes”
Polmic

Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warszawa
e-mail: polmic@polmic.pl

tel: +48 785 370 000

Wsparcie projektu

Modernizacja strony odbywa się dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II.

Logo Ministerstwa NiSW program Nauka dla społeczeństwa

Nasze social media



© All rights reserved. POLMIC
Do góry