III Międzynarodowy Kongres "Chopin 1810-2010. Idee - Interpretacje - Oddziaływania" - Warszawa, 25 lutego - 1 marca 2010
Narodowy Instytut Fryderyka Chopina pod patronatem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego organizuje w dniach 25 lutego – 1 marca 2010 roku w 200 rocznicę urodzin Fryderyka Chopina III Międzynarodowy Kongres Chopin 1810-2010. Idee – Interpretacje – Oddziaływania. Obrady odbywać się będą w dawnym budynku Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego.
Upłynęło niemal 200 lat od urodzin Fryderyka Chopina w 1810 roku. Dla uczczenia tej rocznicy oraz by podkreślić znaczenie Chopina i jego muzyki na przestrzeni ostatnich dwóch stuleci, Narodowy Instytut Fryderyka Chopina w Warszawie organizuje obchody rocznicowe pod hasłem „Chopin 2010”, podczas których odbywać się będą koncerty, konkursy i festiwale, a także III Międzynarodowy Kongres poświęcony kompozytorowi i jego dziełu. Pierwszy Międzynarodowy Kongres odbył się w Warszawie w 1960 roku pod egidą Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego. Drugi Kongres, zorganizowany w 1999 roku przez stowarzyszenie Polska Akademia Chopinowska, odbył się pod hasłem Chopin i jego świat w kontekście kultury.
III Międzynarodowy Kongres w 2010 roku obejmować będzie szerokie spectrum tematyczne, zagadnienia koncentrować się mają jednak przede wszystkim wokół idei, jakie stały się inspiracją dzieł Chopina, interpretacji tych dzieł, a także ich oddziaływania na muzykę innych kompozytorów oraz na inne formy wypowiedzi artystycznych i działalności intelektualnej.
Najistotniejsze obszary tematyczne:
1. Osobowość, dziedzictwo, środowisko Chopina, biografia kompozytora, historyczne konteksty procesu twórczego Chopina, prądy estetyczne epoki i ich wpływ na Chopina.
2. Interpretacje muzyki Chopina, źródła, aspekty metodologiczne, historyczne i współczesne tradycje i style wykonawcze, analiza dzieła (w szerokim rozumieniu).
3. Promieniowanie sztuki muzycznej Chopina, jej rezonans w muzyce innych kompozytorów, oddziaływanie na literaturę i sztukę, wizerunek Chopina i odbiór jego muzyki w recepcji społecznej – w kategoriach historycznych i socjologicznych.
Podczas Kongresu oprócz oficjalnego programu sesji naukowych, odbędą się koncerty, zostanie także otwarte nowe Muzeum Fryderyka Chopina w Pałacu Ostrogskich.
Rada Programowa Kongresu: Prezydium: Jean-Jacques Eigeldinger, Irena Poniatowska (przewodnicząca), John Rink
Zofia Chechlińska, Maciej Gołąb, Jeffrey Kallberg, Wojciech Nowik, Jim Samson, Zbigniew Skowron, Artur Szklener, Mieczysław Tomaszewski
Pobierz folder Kongresu - plik pdf
PROGRAM
10.00 – 10.30 Otwarcie Kongresu
10.30 – 11.00 Zofia Helman Correspondance de Chopin. Aspects de la nouvelle édition (vol. 1, 1816–1831)
11.00 – 11.30 John Rink Chopin's First Editions: Documenting a Creative History
11.30 – 12.00 Jean-Jacques Eigeldinger Quand Chopin annote pour une élève Das Wohltemperierte Klavier
12.00 – 12.30 Przerwa
12.30 – 13.00 Odsłonięcie tablicy pamiątkowej (Pałac Kazimierzowski)
13.30 – 14.00 Koncert (Pałac Kazimierzowski): J.S. Bach, Das Wohltemperierte Klavier, wyk. Katarzyna Drogosz, Lilianna Stawarz
14.00 Lunch
Osobowość, dziedzictwo, środowisko Chopina, Przewodniczy Zofia Chechlińska
15.00 – 15.30 Ewa Zarzycka Nicolas Chopin dans le champ de daimonion de Frédéric Chopin
15.30 – 16.00 Piotr Mysłakowski Le milieu educatif de Frédéric Chopin
16.00 – 16.30 Przerwa
16.30 – 16.45 Kuniko Inoue The Quest for Adolf Gutmann’s Life: New Findings Concerning His Biograph (raport badawczy)
16.45 – 17.00 Ewa Sławińska-Dahlig Adolph Gutmann as a Pianist-Composer and as a Friend of Fryderyk Chopin (raport badawczy)
17.00 – 17.15 Andrzej Sikorski The Chopin family – the myths and the reality (raport badawczy)
17.15 – 17.30 Kazumi Oshima A lifelong friendship of exiles - Matuszyński and Chopin (raport badawczy)
17.30 – 18.00 Dyskusja
15.00 – 15.30 Eero Tarasti On the Semiotic Forces, Processes and Strategies Creating the Style and Signification of Chopin’s Music
15.30 – 16.00 Bruno Moysan Chopin est-il de sensibilité libérale?
16.00 – 16.30 Przerwa
17.00 – 17.30 Wojciech Nowik In Search of Turpistic Tendencies in Chopin’s Music
17.30 – 18.00 Dyskusja
15.00 – 15.30 Zbigniew Skowron Ludwig Rellstab critique de Chopin
15.30 – 16.00 Marie-Paule Rambeau Chopin malmené par la critique. Un aspect de la réception de Chopin en France (XIX° et XX° siècles)
16.00 – 16.30 Przerwa
16.30 – 17.00 Rosalba Agresta Entre compositeur et compositeur de salon: la “canonisation” de Chopin en Angleterre (1848-1914)
17.00 – 17.30 Wojciech Bońkowski Chopin as Gourmand
17.30 – 18.00 Dyskusja
9.00 – 9.30 Jeffrey Kallberg Chopin’s pencil
9.30 – 10.00 Jonathan D. Bellman Consumer Music as a Stylistic Context for Chopin
10.00 – 10.30 Jolanta T. Pekacz Chopin and the Discourse on the Old Regime under the July Monarchy
10.30 – 11.00 Przerwa
11.00 – 11.30 Ljudmila Volskaya Fryderyk Chopin. Overview from Ukraine
11.30 – 12.00 Pierre Goy Joseph Christoph Kessler - Frédéric Chopin
12.00 – 12.30 Bożena Schmid-Adamczyk Le manuscirt autographe de F.Chopin, l’Etude en fa-mineur op.25 no 2 dans l’ Album d’Antoni Teichman de la collection du Musée F.Chopin et G.Sand a Valldemossa
12.30 – 13.00 Dyskusja
13.00 Lunch
14.00 – 14.45 Koncert (Pałac Kazimierzowski)
Przewodniczy Zofia Helman
15.00 – 15.30 Jordi Desola New research about diseases suffered by Frédéric Chopin
15.30 – 16.00 Halina Goldberg Chopin and the Stammbuch Tradition: Conventions and Contexts
16.00 – 16.30 Przerwa
16.30 – 16.45 Mariola Nałęcz Old and New Chopiniana in the National Library in Warsaw as a Contribution Research on Fryderyk Chopin’s Life and Work (raport badawczy)
16.45 – 17.15 Jerzy Miziołek Chopin and the University of Warsaw: A ‘Musical Genius’ among Artists and Scholars (prezentacja)
17.15 – 17.45 Dyskusja
SALA 106
9.00 – 9.30 Piotr Dahlig Fryderyk Chopin’s Experiences with Folk-Ethnic Music in Europe
9.30 – 10.00 Raoul Meloncelli Chopin, Bellini and Italian Bel Canto
10.00 – 10.30 Marco Bizzarini New Observations on Chopin and Contemporary Italian Vocal Treatises
10.30 – 11.00 Przerwa
11.00 – 11.30 Artur Szklener Rhythm of variability in Chopin themes
11.30 – 12.00 Ewa Dahlig-Turek The Mazurka before and after Chopin
12.00 – 12.30 Dyskusja
13.00 Lunch
14.00 – 14.45 Koncert (Pałac Kazimierzowski)
Przewodniczy Jeffrey Kallberg
15.00 – 15.30 Zofia Chechlińska Chopin and the meaning of keys
15.30 – 16.00 Andrzej Tuchowski The Tragic, Pathos, Heroizm: The Expressive Meaning of Chopin’s Use of the C Minor Key in the Context of the Romantic Tradition
16.00 – 16.30 Przerwa
17.00 – 17.30 Stefan Keym The Historical Context of the Tonal Dramaturgy in Fryderyk Chopin’s Piano Sonata, Op. 35
17.00 – 17.30 Petra Weber-Bockholdt F-Dur bei Chopin
17.30 – 18.00 Dyskusja
9.00 – 9.30 Irina Nikolskaya Stasov on Chopin
9.30 – 10.00 Maja Trochimczyk From “Eternal Eloquence” to “What Does He Know?” – Images of Chopin in English-language Poetry
10.00 – 10.30 David Kasunic The Legacy of Chopin’s Dance: Taglioni, Fokine, Mikuli, and Schenker
10.30 – 11.00 Przerwa
11.00 – 11.30 Elżbieta Szczepańska-Lange The Political Context of the History of the Chopin Monument in Warsaw
11.30 – 12.00 Magdalena Dziadek The Dispute Concerning Chopin Piano Competitions and the Polish School of Chopin Performance
12.00 – 12.30 Dyskusja
13.00 Lunch
14.00 – 14.45 Koncert (Pałac Kazimierzowski)
Przewodniczy Sławomira Żerańska-Kominek
15.00 – 15.30 Katarzyna Naliwajek Chopin inter arma
15.30 – 16.00 Sławomir Wieczorek Chopin in Stalinist Poland
16.00 – 16.30 Przerwa
16.30 – 17.00 Anna Nowak Chopin’s Influence on Piano Mazurkas Written by 20th Century Polish Composers: From Borrowings to Inspirations
17.00 – 17.30 Małgorzata Gamrat "Le Syndrome Chopinien" dans l'œuvre pianistique d'Alexandre Tansman
17.30 – 18.00 Dyskusja
9.00 – 9.30 Elena Esteban Muñoz Chopin’s Chamber Music and Piano Soloist Behaviour
9.30 – 10.00 Nigel Nettheim Vladimir de Pachmann and Chopin
10.00 – 10.30 Agnieszka Cieślak, Piotr Dębski, Paulina Klebba, Emilia Kołodziej, Alicja Kraft, Małgorzata Olechniewicz, Maria Peryt, Monika Poroszewska, Barbara Śnieżek, Michalina Wierzbicka, Kacper Miklaszewski Flash Time How is Tempo Rubato Performed? Timing and Intensity of Sounds from Measures 51-53 of Fryderyk Chopin’s Nocturne in D-flat Major Op. 27 No. 2, as Recorded by Pianists from Various Time Periods
10.30 – 11.00 Przerwa
11.00 – 11.30 Harald Krebs Josephine Lang’s Mazurkas: Evidence of Chopin’s Influence in Munich
11.30 – 12.00 Lidia Kozubek Die Ausführungs - und Interpretations - Probleme der Etüden von Chopin aus op.10 und 25 an einigen Beispielen
12.00 – 12.30 Joachim Draheim Chopin à quatre mains
12.30 – 13.00 Dyskusja
13.00 Lunch
14.00 – 14.45 Koncert (Pałac Kazimierzowski)
Przewodniczy Marie-Paule Rambeau
15.00 – 15.30 Krzysztof Grabowski L'évolution des premières éditions des œuvres de Chopin au cours de la seconde moitié du XIXe siècle
15.30 – 16.00 Nicolas Dufetel Après une lecture de Chopin. Les Préludes à l'épreuve de Liszt La place et l'interprétation de l'opus 28 dans la mythologie chopinéenne de Liszt
16.00 – 16.30 Przerwa
17.00 – 17.30 Tomasz Nowak Fryderyk Chopin in Context of Trends in Dance Culture from The First Half of the 19th Century
17.30 – 18.00 Dyskusja
SALA 106
9.00 – 9.30 Andreas Waczkat Nachtsemantik und Nachtmetaphorik in den Nocturnes von Field und Chopin
9.30 – 10.00 Adriana Ponce Coherence as a non-linear, end-oriented process in Chopin’s Nocturnes
10.00 – 10.30 David Heyer Hidden Repetition in Two Chopin 'Chorale Nocturnes'
10.30 – 11.00 Przerwa
11.00 – 11.30 Konstantin Vladimirovich Zenkin Time in Chopin's Ballades and Contemporary Romantic Aesthetics
11.30 – 12.00 Zbigniew Granat Chopin the Postmodernist: Redefining Narrativity in His Select Piano Compositions
12.00 – 12.30 Dyskusja
13.00 Lunch
14.00 – 14.45 Koncert (Pałac Kazimierzowski)
Przewodniczy Jan Stęszewski
15.00 – 15.30 Mieczysław Tomaszewski Die Knotenpunkte, Schwellen, Phasen und Fixationen des schöpferischen Weges Chopins
15.30 – 16.00 Helmut Loos Chopin im Spiegel der Briefe Felix Mendelssohn Bartholdys
16.00 – 16.30 Przerwa
16.30 – 17.00 Magdalena Oliferko Chopin – Liszt – Fontana – Intertextuelle Verbindungen
17.00 – 17.30 Eric Mckee The Influence of Strauss and Lanner on Chopin’s Waltz in E flat Major, Op. 18
17.30 – 18.00 Dyskusja
9.00 – 9.30 Barbara Literska The Meaning of Chopin’s Original Compositions Dispersed through their 19th Century Transcriptions
9.30 – 10.00 Magdalena Chylińska Chopin-Liszt-Zarębski: The Reception of Style in Ballades and Berceuses
10.00 – 10.30 Stephen Downes Mannerism, Miniaturism and the ‘Chopinesque’ in the Russian Fin-de-Siècle
10.30 – 11.00 Przerwa
11.00 – 11.30 Barbara Milewski Chopin, Balakirev, and the Search for Monumental Greatness
11.30 – 12.00 Iza Nemirovskaya Ballades in the Works of Chopin and Tchaikovsky
12.00 – 12.30 Marek Keprt Vorformen der Musiksprache von Alexander Skrjabins „mittlerer“ und „später“ Schaffensperiode in den Werken Fryderyk Chopins
12.30 – 13.00 Dyskusja
13.00 Lunch
14.00 – 14.45 Koncert (Pałac Kazimierzowski)
Przewodniczy Jim Samson
15.00 – 15.30 María Nagore Chopin et l’Espagne: nouvelles perspectives (Chopin and Spain: New Perspectives)
15.30 – 16.00 Yvan Nommick Fryderyk Chopin: un modèle fondamental pour Manuel de Falla. Analyse des parentés mélodiques, harmoniques et texturales entre les deux compositeurs
16.00 – 16.30 Przerwa
16.30 – 17.00 Carmen García Mallo The Transmission of Chopin's Technique through Spanish Romantic Piano Pedagogy
17.00 – 17.30 Ruth Piquer Sanclemente Chopin as Modernist: The Idea of Purity in Spanish Musical Neoclassicism (1915-1939)
17.30 – 18.00 Dyskusja
9.00 – 9.30 Alicia C.Levin Navigating the Virtuoso Mold: Chopin’s Professional Tactics in Paris
9.30 – 10.00 Sandra P. Rosenblum Improvisatory or Purposeful? Divergent Pedalings in Original French and German Editions of Chopin’s Later Works
10.00 – 10.30 Martin Hansen Pedalling the Chopin Concertos: Chopin and the Stile Brillante
10.30 – 11.00 Przerwa
11.00 – 11.30 Stephanie Frakes Understanding Chopin’s Cantabile
11.30 – 12.00 Alison Hood Structural Coupling in the Coda of Chopin’s Barcarolle
12.00 – 12.30 Dyskusja
13.00 Lunch
14.00 – 14.45 Koncert (Pałac Kazimierzowski)
Przewodniczy Michał Bristiger
15.00 – 15.30 Bożena Weber; Irena Poniatowska Le piano de Jane Stirling au Musée de l'Université Jagellonne. Une fausse attribution (raport badawczy)
15.30 – 16.00 James Methuen-Campbell Huneker’s Writings on Chopin - Elitist or Educator?
16.00 – 16.30 Przerwa
16.30 – 16.45 Cecilio Tieles Ferrer Julian Fontana l'introducteur de Chopin à Cuba (raport badawczy)
16.45 – 17.15 Charles Bodman Rae Chopin and the Ninth: comparison of the original with a new orchestral version of the Prelude op.45 (prezentacja)
17.15 – 17.45 Dyskusja
9.00 – 9.30 Anatole Leikin Cyclic aspects of Chopin’s Twenty-four Preludes, op. 28, in analysis and performance
9.30 – 10.00 Mirosław Majchrzak Remarks regarding the Chronological Hypotheses for Chopin’s Preludes and Etudes Based upon Tonal Structure
10.00 – 10.30 Bengt Edlund The Mallorcan Connection
10.30 - 11.00 Przerwa
11.00 – 11.30 Maria Warchoł-Sobiesiak Les Préludes op.28 de Frédéric Chopin, étudiés à la lumière des problèmes envisagés par le compositeur dans sa Méthode pour le jeu de piano
11.30 – 12.00 Antonio Cascelli A Prelude as postlude: a look at Schenker’s graph of the last movement of the Sonata Op. 3
12.00 – 12.30 Dyskusja
13.00 Lunch
14.00 – 14.45 Koncert (Pałac Kazimierzowski)
Promieniowanie sztuki muzycznej Chopina, Przewodniczy Mieczysław Tomaszewski
15.00 – 15.30 Hartmuth Kinzler Zwei generative Ideen in Chopin Präludiensammlung op. 28
15.30 – 16.00 Norbert Müllemann Skizzennotate aus der Warschauer Zeit – Keimzellen zu den Etüden op. 10 und op. 25?
16.00 – 16.30 Przerwa
16.30 – 17.00 Krzysztof Bilica Polnische Kadenz in Chopin-Werken als Ausdruck des Einflusses der polnischen Sprache auf die nationale Musik
17.00 – 17.30 Krzysztof Rottermund Chopin und das Beethoven-Denkmal in Bonn
17.30 – 18.00 Dyskusja
9.00 – 9.30 Jiří Kopecký Fryderyk Chopin and the Concept of ‘Czechslavonic Style’
9.30 – 10.00 Agnieszka Nadolska Between Inspiration and Influence of Chopin’s Music on the Piano Works of Bortkiewicz
10.00 – 10.30 Audrone Žiūraitytė Chopin and his music in the works of lithuanian composers
10.30 - 11.00 Przerwa
11.00 – 11.30 James Sobaskie Chopin’s Legacy in France: The Music of Gabriel Fauré
11.30 – 11.45 Knud Ketting A Century of Danish Chopin Reception (raport badawczy)
11.45 – 12.15 Eva Maria Jensen The Reception of Chopin in Denmark – Historical and Aesthetic Analysis
12.15 – 12.45 Dyskusja
13.00 Lunch
14.00 – 14.45 Koncert (Pałac Kazimierzowski)
Przewodniczy Maciej Jabłoński
15.00 – 15.30 Marcin Krajewski Schoenberg’s Chopin
15.30 – 16.00 Christopher Mark Back to the Future: Chopin in Smalley
16.00 – 16.30 Przerwa
16.30 – 17.00 Arnfried Edler Chopin und die Neuromantik
17.00 – 17.30 Naďa Hrčková Warum Chopin? Zur kompositorischen Resonanz im zeitgenössischen Musikschaffen (hauptsächlich in der Slowakei)
17.30 – 18.00 Dyskusja
9.00 – 11.00: Chopin we współczesnej kulturze, Przewodniczy Halina Goldberg
Rafał Ciesielski Chopin als Merkzeichen auf dem Kulturmarkt
Barbara Pabjan Reception of Chopin and his music in Polish society
Barbara Barry ‘The Pianist’ Plays: Chopin’s G Minor Ballade as Reflexive Narrative
Dyskusja
11.00 Zamknięcie Kongresu