Przejdź do głównej treści

XI Międzynarodowy Konkurs Lutniczy im. Henryka Wieniawskiego - Poznań, 7-13 maja 2006

XI Międzynarodowy Konkurs Lutniczy imienia Henryka Wieniawskiego odbędzie się w dniach 7- 13 maja 2006 roku w kategorii skrzypiec.

Konkurs dostępny jest dla zawodowych lutników wszystkich narodowości, niezależnie od wieku. Nie mogą jednak uczestniczyć w Konkursie laureaci I nagród z poprzednich Międzynarodowych Konkursów Lutniczych im. Henryka Wieniawskiego i najbliżsi członkowie rodzin Jurorów.

Warunkiem uczestnictwa w Konkursie jest nadesłanie zgłoszenia w terminie do 31 grudnia 2005 roku, na formularzu udostępnionym na stronie internetowej organizatora - www.wieniawski.pl.

Wpisowe wynosi 50, - USD lub równowartość w innej walucie wymienialnej za każdy instrument. W przypadku osobistego dostarczenia instrumentu do siedziby Konkursu, wysokość wpisowego będzie zmniejszona o 50%. W razie wycofania się lub niemożności udziału w Konkursie wpisowe nie będzie zwracane. Do zgłoszenia należy dołączyć kopię przekazu wpisowego na konto Towarzystwa Muzycznego:
BZ WBK S.A. I O/Poznań 82 1090 1463 0000 0000 4600 4297

Do Konkursu mogą być zgłoszone skrzypce będące oryginalną pracą i własnością uczestniczącego w Konkursie lutnika, zbudowane nie wcześniej niż w 2003 roku i nie nagrodzone na innych konkursach. Utrzymując tradycje artystycznej sztuki lutniczej, Jury Konkursu poczytywać będzie za swój obowiązek wyłączyć z Konkursu instrumenty:
1. mające znamiona obróbki mechanicznej,
2. o ekscentrycznych kształtach i kolorach,
3. wykończone w sposób rozmyślnie imitujący wygląd starych instrumentów,
4. zbudowane z innych materiałów niż drewno.
Każdy uczestnik Konkursu może nadesłać najwyżej dwa egzemplarze skrzypiec. W przypadku gdyby po ogłoszeniu wyników i otwarciu kopert z nazwiskami lutników Jury stwierdziło, że na Konkurs zgłoszono więcej niż dwoje skrzypiec tego samego autora, wszystkie nadesłane przez niego instrumenty automatycznie ulegną dyskwalifikacji, a ich dotychczasowy udział w Konkursie uważać się będzie za niebyły.

Konkurs jest anonimowy i w związku z tym lutnicy biorący w nim udział obowiązani są do spełnienia następujących postanowień:
1. Należy wybrać zaufaną osobę, która figurować będzie jako nadawca przesłanego instrumentu.
2. Do główki instrumentu należy doczepić sztywną kartkę z godłem lutnika (w razie nadesłania dwóch instrumentów przez jednego lutnika, godła te przy każdym instrumencie winny być różne). Godło lutnika powinno być napisane alfabetem łacińskim. Każde inne dodatkowe oznakowanie poza wyżej wymienionymi jest niedopuszczalne i spowoduje dyskwalifikację instrumentu.
3. Do opakowania zawierającego instrument należy włożyć zaklejoną kopertę "A" zaopatrzoną tym samym godłem, co na kartce przy główce skrzypiec. Wewnątrz koperty powinny znajdować się następujące dane:
a) imię i nazwisko lutnika, narodowość,
b) dokładny adres zamieszkania, telefon, fax, adres mailowy,
c) miejsce i rok budowy skrzypiec,
d) oryginalna etykietka lutnika,
e) krótki życiorys oraz dwie podpisane czytelnie kolorowe fotografie wraz ze zgodą na ich opublikowanie,
f) dwie kolorowe fotografie nadesłanego instrumentu o wymiarach nie mniejszych niż 9 x 12 cm: widok z przodu i z tyłu,
g) upoważnienie do dokonania drobnych napraw umożliwiających instrumentowi wzięcie udziału w Konkursie.
Ewentualne naprawy będą wykonywane wyłącznie przez lutnika opiekuna instrumentów konkursowych, nie biorącego udziału w Konkursie.
4. Do opakowania należy włożyć również drugą, nie zaklejoną kopertę "B", opatrzoną tym samym godłem, wewnątrz której zamieścić należy zapasowy naciąg strun tego samego typu, co zamontowane na instrumencie. Typ strun do zamontowania na instrumencie pozostaje do wyboru każdego lutnika.
5. Wszystkim instrumentom zostaną przyporządkowane numery, pod nadzorem osoby upoważnionej przez Organizatorów Konkursu. Lista z numerami i godłami instrumentów będzie przechowywana przez osobę upoważnioną.
Miejsce ustawienia duszy powinno być zaznaczone na dolnej płycie lekko ołówkiem, dla ułatwienia lutnikowi opiekunowi instrumentów konkursowych postawienia duszy na właściwym miejscu w razie jej przesunięcia się lub przewrócenia.

Instrumenty na Konkurs należy przesłać do dnia 7 kwietnia 2006 roku. W przypadku bezpośredniego dostarczenia instrumentów przez zaufaną osobę, powinny być one przekazane organizatorom do dnia 24 kwietnia 2006 roku (do godz. 15.00). Po zgłoszeniu się do Konkursu wszyscy uczestnicy otrzymają do 15 lutego 2006 roku potwierdzenie udziału w Konkursie oraz informację dotyczącą warunków dostarczenia instrumentów.
Instrumenty powinny być dostarczone w sposób umożliwiający ich odesłanie w tym samym opakowaniu. Wewnątrz opakowania winno znajdować się godło lutnika, a także kartka z adresem zwrotnym osoby lub firmy figurującej jako nadawca przesyłki. Kartka ta będzie wykorzystana jako adres przy zwrocie przesyłki po Konkursie. Zwrot przesyłki nastąpi na koszt uczestnika Konkursu.

Głównym celem konkursu jest wyłonienie instrumentów o najlepszych cechach dźwiękowych oraz instrumentów wykazujących najwyższe mistrzostwo pracy lutniczej. Przebieg Konkursu będzie następujący:
1. W I etapie Jurorzy - lutnicy dokonają ogólnego przeglądu nadesłanych instrumentów eliminując te, które nie odpowiadają warunkom niniejszego regulaminu, nie posiadają cech pracy artystycznej i reprezentują niski poziom warsztatowy.
2. W II etapie członkowie Jury dokonują indywidualnie oceny dopuszczonych instrumentów: lutnicy- oceny lutniczej, muzycy oceny użytkowo- brzmieniowej. W tej fazie Konkursu Jurorzy dysponować będą skalą ocen do 100 punktów, przy czym wprowadzone będą następujące zasady punktowania: dla grupy Jurorów - lutników:
a) poziom pracy technicznej 1 - 25 pkt.
b) montaż, przygotowanie do gry 1 - 20 pkt.
c) walory estetyczne lakieru 1 - 25 pkt.
d) ogólne walory stylistyczne 1 - 30 pkt.
dla grupy Jurorów - muzyków:
a) siła dźwięku ( do 5 pkt. na strunę) 4 - 20 pkt.
b) barwa dźwięku ( do 5 pkt. na strunę) 4 - 20 pkt.
c) łatwość odzywania się 1 - 20 pkt
d) wyrównanie między strunami 1 - 15 pkt
e) poprawność montażu ( wysokość strun, 1 - 10 pkt. prożka, gładkość szyjki, piętki, brzegu płyty i podstrunnicy)
f) walory indywidualne 1 - 15 pkt.
Na podstawie najwyższych łącznych ocen punktowych uzyskanych w II etapie, Jury ustali liczbę instrumentów wchodzących do III etapu Konkursu.
3. W III etapie Konkursu Jury w pełnym składzie dokona w warunkach estradowych oceny dźwiękowej instrumentów. W tej części Konkursu na poszczególnych instrumentach grać będą specjalnie zaproszeni skrzypkowie - soliści z towarzyszeniem fortepianu (w sali kameralnej) i z towarzyszeniem orkiestry (w dużej sali koncertowej). Przesłuchania te dostępne będą dla publiczności.
4. Kolejność nagrodzonych instrumentów zostanie ustalona po zsumowaniu punktacji lutniczej II etapu i średniej oceny dźwiękowej II i III etapu.

Nagrody regulaminowe:
I nagroda - 12.000 USD
II nagroda - 10.000 USD
III nagroda - 8.000 USD
oraz odpowiadające tym nagrodom dyplomy honorowe.
Instrumenty nagrodzone nagrodą pieniężną przechodzą na własność Kolekcji Instrumentów Lutniczych Ministerstwa Kultury.
Jury przyzna ponadto:
1. Medal Związku Polskich Artystów Lutników - za najwyżej ocenione walory lutnicze instrumentu,
2. Medal Towarzystwa Muzycznego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu - za najwyżej ocenione walory dźwiękowe instrumentu,
3. Nagrodę specjalną - "Złoty Groblicz", ufundowaną przez Muzeum Narodowe w Poznaniu - dla uczestnika Konkursu wyróżniającego się największą indywidualnością artystyczną.
Wszelkie inne nagrody pieniężne i rzeczowe ufundowane przez instytucje lub osoby prywatne, winny być zgłoszone do Sekretariatu Konkursu najpóźniej do 10 maja 2006 roku. Nagrody przyjęte przez organizatora Konkursu będą miały charakter wyróżnień pozaregulaminowych, a jeśli będą to nagrody pieniężne, zostaną wypłacone w tej walucie, w jakiej będą zdeponowane do dyspozycji Jury.

Od 13 do 30 maja 2006 roku w Muzeum Instrumentów Muzycznych czynna będzie wystawa instrumentów nagrodzonych oraz tych, które uczestniczyły w II i III etapie Konkursu, z podaniem nazwisk ich budowniczych.

Polmic

Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warszawa
e-mail: polmic@polmic.pl

tel: +48 785 370 000

Wsparcie projektu

Modernizacja strony odbywa się dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II.

Logo Ministerstwa NiSW program Nauka dla społeczeństwa

Nasze social media



© All rights reserved. POLMIC
Do góry