XII Konkurs Sztuki Wokalnej im. Ady Sari - Nowy Sącz, 19-26 maja 2007
1. Konkurs odbywa się w ramach Festiwalu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari. Składa się z 3 etapów, które są otwarte dla publiczności.
Kalendarium:
Otwarcie konkursu i losowanie kolejności występowania - 19.05.2007 godz. 19.30
I ETAP - 20-21.05.2007
II ETAP - 22-23.05.2007
Próba z orkiestrą dla finalistów - 24.05. 2007
III ETAP - 25.05.2007
Rozdanie nagród i koncert laureatów 26.05.2007
2. W Konkursie mogą brać udział studenci i absolwenci wydziałów wokalno-aktorskich polskich i zagranicznych uczelni muzycznych. Dopuszczalny wiek uczestników: kobiety urodzone po 20 maja 1977, mężczyźni urodzeni po 20 maja 1975. Kandydaci winni zgłosić swe uczestnictwo na karcie zgłoszenia wypełnionej pismem drukowanym, przesłanej pocztą oraz per e-mail (wysoce pożądane!) - wraz z dokumentem potwierdzającym wymagane kwalifikacje (kopia ważnej legitymacji studenckiej lub dyplomu) oraz czarno-białą fotografią do 15 marca 2007 roku pod adres:
Małopolskie Centrum Kultury SOKÓŁ
Konkurs Sztuki Wokalnej im. Ady Sari
ul. Długosza 3
33-300 Nowy Sącz
3. Do udziału w konkursie może być dopuszczonych nie więcej niż 75 kandydatów – według kolejności nadesłanych zgłoszeń.
4. Uczestnicy są zobowiązani zgłosić swego akompaniatora lub poinformować czy będą korzystać ze współpracy z akompaniatorami konkursu.
PROGRAM KONKURSU
W programie konkursu każdy kandydat jest obowiązany przygotować 10 dowolnych utworów*), wśród których muszą znajdować się dwie arie operowe przewidziane do wykonania z orkiestrą w III etapie - wybrane z podanej listy obowiązkowej. Należy nieodzownie zaznaczyć, które arie kandydat pragnie wykonać z orkiestrą. Przy każdym z 10 podanych utworów należy zamieścić dokładny czas trwania.
W I etapie kandydat wykonuje 3 utwory wedle własnego wyboru - obowiązkowo należy je podkreślić w proponowanym programie! Brak podkreślenia spowoduje wybór repertuaru przez jury, w momencie gdy kandydat będzie już na estradzie. Czas trwania max. 12 min. W razie przekroczenia przewidzianego czasu jury ma prawo przerwać wykonanie!
W II etapie kandydat będzie wykonywać 4 (lub 3) utwory z wyboru jury, o którym to wyborze będzie poinformowany po ogłoszeniu wyników z I etapu.
Do III etapu dopuszczonych zostanie 6-8 kandydatów, którzy wykonają wybrane przez siebie, z podanej listy, 2 arie operowe z towarzyszeniem orkiestry. Nie istnieje żadna możliwość zmiany tych arii po 15.03.2007! Próba z orkiestrą będzie miała miejsce w dniu poprzedzającym III etap.
*) Program powinien uwzględniać różne style i gatunki muzyczne oraz zawierać:
1) 1 utwór polskiego kompozytora
2) 1 utwór W.A. Mozarta
3) 1 utwór zawierający istotne elementy kompozycji współczesnej
Dobór programu wpływa na ogólną punktację.
Ponadto:
* Jeden kompozytor może być reprezentowany najwyżej dwukrotnie (nie dotyczy to autora cyklu pieśni);
* Obowiązuje śpiewanie w języku oryginalnym (za wyjątkiem polskiego utworu – w wypadku obcokrajowców), przy czym należy wykazać się prawidłową wymową (!) w co najmniej dwóch językach obcych.
* Wyklucza się transpozycje arii operowych, poza wyjątkami uznanymi w praktyce przez tradycję wykonawczą.
* Zaleca się wykonywanie pieśni w powszechnie drukowanych wydaniach (na głos wysoki, średni i niski).
NAGRODA za wykonanie PIEŚNI
Istnieje możliwość ubiegania się o nagrodę dotyczącą wykonania cyklu pieśni albo jego części - z niemieckiego lub francuskiego kręgu muzyki (dla uczestników ze słowiańskiego kręgu muzyki) tak, aby czas trwania nie przekraczał 12 min. Wykonanie tego cyklu przewidziane jest w II etapie - obok obowiązującego programu.
O przejściu kandydatów do finału decyduje łączna punktacja z I oraz II etapu.
W rozdziale nagród brana jest pod uwagę łączna punktacja ze wszystkich trzech etapów.
JURY
1. Skład jury zostanie podany w terminie późniejszym. Zasiądą w nim, jak zwykle, wybitne osobowości artystyczne z Polski i zagranicy.
2. Obrady jury są tajne, a decyzje ostateczne.
NAGRODY
1. Dla zwycięzców przewiduje się po trzy nagrody – oddzielnie dla głosów męskich i żeńskich (I nagroda w każdej grupie – równowartość ok. 4.000 EURO) oraz wyróżnienia, jak również nagrody specjalne: za wybitne wykonanie pieśni (równowartość ok. 800 EURO), dla wybitnego sopranu koloraturowego, za utwór Mozarta, za utwór polski, dla wybitnego pianisty – akompaniatora i inne.
2. Jury ma prawo innego podziału miejsc i liczby nagród, przy czym tylko wysokość pierwszej nagrody jest niepodzielna.
3. Wszyscy finaliści otrzymują dyplomy uczestnictwa. Będą one wraz z nagrodami wręczone w trakcie koncertu laureatów, za który uczestnicy nie otrzymują wynagrodzenia – podobnie jak i za ewentualne nagrania radiowe i telewizyjne dokonane w trakcie Konkursu.
SPRAWY ORGANIZACYJNE
1. Koszty przejazdu uczestników oraz akompaniatorów pokrywają osoby zainteresowane lub uczelnie.
2. Uczestnicy Konkursu zobowiązani są do wpłacenia bezzwrotnego wpisowego w następującej wysokości:
• obywatele polscy - równowartość 50 EURO w złotych; wysokość wpłaty powinna być obliczona zgodnie z kursem NBP w dniu dokonywania wpłaty,
• obywatele pozostałych krajów – równowartość 100 EURO.
Wpisowe należy wpłacić do dnia 15 marca 2007 r. na konto:
KREDYT BANK S.A. O/Nowy Sącz
Oddział KB SA w Nowym Sączu,
ul. Jagiellońska 56, 33-300 Nowy Sącz
Nr 55 1500 1559 1215 5000 9513 0000.
Każdy uczestnik powinien okazać w Biurze Organizacyjnym odcinek wpłaty wpisowego, niezależnie od tego, czy koszty wpisowego pokrywa uczelnia, czy sam uczestnik. Okazanie odcinka wpłaty będzie podstawą dopuszczenia uczestnika do Konkursu i zameldowania w hotelu.
3. Uczestnicy Konkursu winni się zgłosić w dniu 19.05.2007 r. w godzinach od 8.00 do 23.00 w Biurze Organizacyjnym, które mieścić się będzie w Nowym Sączu w hotelu Orbis „Beskid” ul. Limanowskiego 1.
4. W ramach wpisowego uczestnikom podczas pobytu na Konkursie zostają zagwarantowane:
• noclegi w hotelach średniej klasy w Nowym Sączu (pokoje 2 oraz 3-osobowe) w I etapie, a w przypadku zakwalifikowania się do II etapu – noclegi aż do końca Konkursu, tj. do 27 maja,
• wyżywienie w I etapie (pierwszy posiłek – kolacja w dniu 19.05., następnie 3 posiłki dziennie), a w przypadku zakwalifikowania się do II etapu – wyżywienie aż do końca Konkursu (ostatni posiłek to śniadanie w dniu 27.05.),
• materiały związane z Festiwalem i Konkursem Sztuki Wokalnej im. Ady Sari – folder, katalog itp.
• wejściówka na przesłuchania konkursowe oraz koncerty wieczorne, która nie gwarantuje miejsca siedzącego.
• możliwość skorzystania ze współpracy z akompaniatorem Konkursu.
5. Uczestnikom, którzy nie zakwalifikowali się do II etapu, organizatorzy nie zapewniają zakwaterowania oraz wyżywienia od II etapu. W tym przypadku dla uczestnika ostatnim posiłkiem jest śniadanie w dniu 22.05., a zwolnienie miejsca w hotelu powinno nastąpić w dniu 22.05.2007r. do godziny 10.00.
6. Koszty zakwaterowania oraz wyżywienia akompaniatora własnego podczas Konkursu, pokrywa uczestnik Konkursu lub uczelnia delegująca i wynoszą one 700 zł. Kwotę tę należy wpłacić do dnia 31 marca 2007r. na konto:
KREDYT BANK S.A. O/Nowy Sącz
(Oddział KB SA w Nowym Sączu,
ul. Jagiellońska 56, 33-300 Nowy Sącz)
Nr 55 1500 1559 1215 5000 9513 0000.
Każdy akompaniator powinien okazać w Biurze Organizacyjnym odcinek wpłaty wpisowego, niezależnie od tego, czy koszty wpisowego pokrywa uczelnia, czy uczestnik, któremu towarzyszy akompaniator. Okazanie odcinka wpłaty będzie podstawą zameldowania akompaniatora w hotelu.
7. Akompaniatorzy winni się zgłosić w dniu 19.05.2007 w godzinach od 8.00 do 23.00 w Biurze Organizacyjnym, które mieścić się będzie w Nowym Sączu w hotelu Orbis „Beskid” ul. Limanowskiego 1.
8. W ramach opłaty wymienionej w punkcie VI/6. podczas pobytu na Konkursie akompaniatorom zostają zagwarantowane:
• noclegi w hotelach średniej klasy w Nowym Sączu (pokoje 2 oraz 3-osobowe) w I etapie oraz – w razie zakwalifikowania się uczestnika do II etapu – do końca Konkursu.
• wyżywienie w I etapie (pierwszy posiłek – kolacja w dniu 19.05., następnie 3 posiłki dziennie, ostatni posiłek – śniadanie w dniu 22.05.) oraz – ewentualnie – w II etapie (ostatni posiłek – śniadanie w dniu 27.05.)
• materiały związane z Festiwalem i Konkursem Sztuki Wokalnej im. Ady Sari – folder, katalog itp.,
• wejściówka na przesłuchania konkursowe oraz koncerty wieczorne, która nie gwarantuje miejsca siedzącego.
9. Akompaniatorom, którzy wyjadą z Nowego Sącza w trakcie Konkursu ze względu na nie zakwalifikowanie się uczestnika do kolejnych etapów, zostanie zwrócona różnica kosztów (przelewem na konto) po zakończeniu konkursu oraz po rozliczeniu rachunków restauracyjnych i hotelowych. Pobyt każdego akompaniatora zostanie rozliczony odrębnie, w zależności od liczby noclegów, rodzaju hotelu oraz pokoju, a także liczby posiłków. W kwocie opłaty dla akompaniatora mieści się także opłata za korespondencję oraz druk materiałów. Organizatorzy nie przewidują rozliczeń związanych z kosztami pobytu akompaniatorów w trakcie trwania Konkursu.
10. WAŻNE!! Akompaniatorom, którzy wycofali się z udziału w Konkursie, wpłacona przez nich opłata zostanie zwrócona po zakończeniu Konkursu, po potrąceniu 20% kwoty (jeżeli poinformują Biuro Organizacyjne pisemnie o swej nieobecności najpóźniej do 30 kwietnia 2007 r.) lub 50% kwoty (jeżeli nie poinformują Biura Organizacyjnego o swej nieobecności lub uczynią to 1 maja 2007 r. albo później).
11. Osoby, które chcą wziąć udział w Konkursie w charakterze obserwatora, prosimy o kontakt z Biurem Organizacyjnym – adres i telefon w punkcie 14.
12. W dniu 19.05. o godz. 19.30 sekretarz jury w obecności uczestników Konkursu przeprowadzi losowanie kolejności występowania, która będzie obowiązywała we wszystkich etapach konkursu.
13. W miarę przyjazdu uczestników zostanie ustalona kolejność krótkiej próby akustycznej w sali przesłuchań. Pozostałe próby zapewnia się w innych salach. Dokładne informacje dotyczące sal prób zostaną przekazane w specjalnie przygotowywanym informatorze dla uczestników Konkursu.
Kalendarium:
Otwarcie konkursu i losowanie kolejności występowania - 19.05.2007 godz. 19.30
I ETAP - 20-21.05.2007
II ETAP - 22-23.05.2007
Próba z orkiestrą dla finalistów - 24.05. 2007
III ETAP - 25.05.2007
Rozdanie nagród i koncert laureatów 26.05.2007
2. W Konkursie mogą brać udział studenci i absolwenci wydziałów wokalno-aktorskich polskich i zagranicznych uczelni muzycznych. Dopuszczalny wiek uczestników: kobiety urodzone po 20 maja 1977, mężczyźni urodzeni po 20 maja 1975. Kandydaci winni zgłosić swe uczestnictwo na karcie zgłoszenia wypełnionej pismem drukowanym, przesłanej pocztą oraz per e-mail (wysoce pożądane!) - wraz z dokumentem potwierdzającym wymagane kwalifikacje (kopia ważnej legitymacji studenckiej lub dyplomu) oraz czarno-białą fotografią do 15 marca 2007 roku pod adres:
Małopolskie Centrum Kultury SOKÓŁ
Konkurs Sztuki Wokalnej im. Ady Sari
ul. Długosza 3
33-300 Nowy Sącz
3. Do udziału w konkursie może być dopuszczonych nie więcej niż 75 kandydatów – według kolejności nadesłanych zgłoszeń.
4. Uczestnicy są zobowiązani zgłosić swego akompaniatora lub poinformować czy będą korzystać ze współpracy z akompaniatorami konkursu.
PROGRAM KONKURSU
W programie konkursu każdy kandydat jest obowiązany przygotować 10 dowolnych utworów*), wśród których muszą znajdować się dwie arie operowe przewidziane do wykonania z orkiestrą w III etapie - wybrane z podanej listy obowiązkowej. Należy nieodzownie zaznaczyć, które arie kandydat pragnie wykonać z orkiestrą. Przy każdym z 10 podanych utworów należy zamieścić dokładny czas trwania.
W I etapie kandydat wykonuje 3 utwory wedle własnego wyboru - obowiązkowo należy je podkreślić w proponowanym programie! Brak podkreślenia spowoduje wybór repertuaru przez jury, w momencie gdy kandydat będzie już na estradzie. Czas trwania max. 12 min. W razie przekroczenia przewidzianego czasu jury ma prawo przerwać wykonanie!
W II etapie kandydat będzie wykonywać 4 (lub 3) utwory z wyboru jury, o którym to wyborze będzie poinformowany po ogłoszeniu wyników z I etapu.
Do III etapu dopuszczonych zostanie 6-8 kandydatów, którzy wykonają wybrane przez siebie, z podanej listy, 2 arie operowe z towarzyszeniem orkiestry. Nie istnieje żadna możliwość zmiany tych arii po 15.03.2007! Próba z orkiestrą będzie miała miejsce w dniu poprzedzającym III etap.
*) Program powinien uwzględniać różne style i gatunki muzyczne oraz zawierać:
1) 1 utwór polskiego kompozytora
2) 1 utwór W.A. Mozarta
3) 1 utwór zawierający istotne elementy kompozycji współczesnej
Dobór programu wpływa na ogólną punktację.
Ponadto:
* Jeden kompozytor może być reprezentowany najwyżej dwukrotnie (nie dotyczy to autora cyklu pieśni);
* Obowiązuje śpiewanie w języku oryginalnym (za wyjątkiem polskiego utworu – w wypadku obcokrajowców), przy czym należy wykazać się prawidłową wymową (!) w co najmniej dwóch językach obcych.
* Wyklucza się transpozycje arii operowych, poza wyjątkami uznanymi w praktyce przez tradycję wykonawczą.
* Zaleca się wykonywanie pieśni w powszechnie drukowanych wydaniach (na głos wysoki, średni i niski).
NAGRODA za wykonanie PIEŚNI
Istnieje możliwość ubiegania się o nagrodę dotyczącą wykonania cyklu pieśni albo jego części - z niemieckiego lub francuskiego kręgu muzyki (dla uczestników ze słowiańskiego kręgu muzyki) tak, aby czas trwania nie przekraczał 12 min. Wykonanie tego cyklu przewidziane jest w II etapie - obok obowiązującego programu.
O przejściu kandydatów do finału decyduje łączna punktacja z I oraz II etapu.
W rozdziale nagród brana jest pod uwagę łączna punktacja ze wszystkich trzech etapów.
JURY
1. Skład jury zostanie podany w terminie późniejszym. Zasiądą w nim, jak zwykle, wybitne osobowości artystyczne z Polski i zagranicy.
2. Obrady jury są tajne, a decyzje ostateczne.
NAGRODY
1. Dla zwycięzców przewiduje się po trzy nagrody – oddzielnie dla głosów męskich i żeńskich (I nagroda w każdej grupie – równowartość ok. 4.000 EURO) oraz wyróżnienia, jak również nagrody specjalne: za wybitne wykonanie pieśni (równowartość ok. 800 EURO), dla wybitnego sopranu koloraturowego, za utwór Mozarta, za utwór polski, dla wybitnego pianisty – akompaniatora i inne.
2. Jury ma prawo innego podziału miejsc i liczby nagród, przy czym tylko wysokość pierwszej nagrody jest niepodzielna.
3. Wszyscy finaliści otrzymują dyplomy uczestnictwa. Będą one wraz z nagrodami wręczone w trakcie koncertu laureatów, za który uczestnicy nie otrzymują wynagrodzenia – podobnie jak i za ewentualne nagrania radiowe i telewizyjne dokonane w trakcie Konkursu.
SPRAWY ORGANIZACYJNE
1. Koszty przejazdu uczestników oraz akompaniatorów pokrywają osoby zainteresowane lub uczelnie.
2. Uczestnicy Konkursu zobowiązani są do wpłacenia bezzwrotnego wpisowego w następującej wysokości:
• obywatele polscy - równowartość 50 EURO w złotych; wysokość wpłaty powinna być obliczona zgodnie z kursem NBP w dniu dokonywania wpłaty,
• obywatele pozostałych krajów – równowartość 100 EURO.
Wpisowe należy wpłacić do dnia 15 marca 2007 r. na konto:
KREDYT BANK S.A. O/Nowy Sącz
Oddział KB SA w Nowym Sączu,
ul. Jagiellońska 56, 33-300 Nowy Sącz
Nr 55 1500 1559 1215 5000 9513 0000.
Każdy uczestnik powinien okazać w Biurze Organizacyjnym odcinek wpłaty wpisowego, niezależnie od tego, czy koszty wpisowego pokrywa uczelnia, czy sam uczestnik. Okazanie odcinka wpłaty będzie podstawą dopuszczenia uczestnika do Konkursu i zameldowania w hotelu.
3. Uczestnicy Konkursu winni się zgłosić w dniu 19.05.2007 r. w godzinach od 8.00 do 23.00 w Biurze Organizacyjnym, które mieścić się będzie w Nowym Sączu w hotelu Orbis „Beskid” ul. Limanowskiego 1.
4. W ramach wpisowego uczestnikom podczas pobytu na Konkursie zostają zagwarantowane:
• noclegi w hotelach średniej klasy w Nowym Sączu (pokoje 2 oraz 3-osobowe) w I etapie, a w przypadku zakwalifikowania się do II etapu – noclegi aż do końca Konkursu, tj. do 27 maja,
• wyżywienie w I etapie (pierwszy posiłek – kolacja w dniu 19.05., następnie 3 posiłki dziennie), a w przypadku zakwalifikowania się do II etapu – wyżywienie aż do końca Konkursu (ostatni posiłek to śniadanie w dniu 27.05.),
• materiały związane z Festiwalem i Konkursem Sztuki Wokalnej im. Ady Sari – folder, katalog itp.
• wejściówka na przesłuchania konkursowe oraz koncerty wieczorne, która nie gwarantuje miejsca siedzącego.
• możliwość skorzystania ze współpracy z akompaniatorem Konkursu.
5. Uczestnikom, którzy nie zakwalifikowali się do II etapu, organizatorzy nie zapewniają zakwaterowania oraz wyżywienia od II etapu. W tym przypadku dla uczestnika ostatnim posiłkiem jest śniadanie w dniu 22.05., a zwolnienie miejsca w hotelu powinno nastąpić w dniu 22.05.2007r. do godziny 10.00.
6. Koszty zakwaterowania oraz wyżywienia akompaniatora własnego podczas Konkursu, pokrywa uczestnik Konkursu lub uczelnia delegująca i wynoszą one 700 zł. Kwotę tę należy wpłacić do dnia 31 marca 2007r. na konto:
KREDYT BANK S.A. O/Nowy Sącz
(Oddział KB SA w Nowym Sączu,
ul. Jagiellońska 56, 33-300 Nowy Sącz)
Nr 55 1500 1559 1215 5000 9513 0000.
Każdy akompaniator powinien okazać w Biurze Organizacyjnym odcinek wpłaty wpisowego, niezależnie od tego, czy koszty wpisowego pokrywa uczelnia, czy uczestnik, któremu towarzyszy akompaniator. Okazanie odcinka wpłaty będzie podstawą zameldowania akompaniatora w hotelu.
7. Akompaniatorzy winni się zgłosić w dniu 19.05.2007 w godzinach od 8.00 do 23.00 w Biurze Organizacyjnym, które mieścić się będzie w Nowym Sączu w hotelu Orbis „Beskid” ul. Limanowskiego 1.
8. W ramach opłaty wymienionej w punkcie VI/6. podczas pobytu na Konkursie akompaniatorom zostają zagwarantowane:
• noclegi w hotelach średniej klasy w Nowym Sączu (pokoje 2 oraz 3-osobowe) w I etapie oraz – w razie zakwalifikowania się uczestnika do II etapu – do końca Konkursu.
• wyżywienie w I etapie (pierwszy posiłek – kolacja w dniu 19.05., następnie 3 posiłki dziennie, ostatni posiłek – śniadanie w dniu 22.05.) oraz – ewentualnie – w II etapie (ostatni posiłek – śniadanie w dniu 27.05.)
• materiały związane z Festiwalem i Konkursem Sztuki Wokalnej im. Ady Sari – folder, katalog itp.,
• wejściówka na przesłuchania konkursowe oraz koncerty wieczorne, która nie gwarantuje miejsca siedzącego.
9. Akompaniatorom, którzy wyjadą z Nowego Sącza w trakcie Konkursu ze względu na nie zakwalifikowanie się uczestnika do kolejnych etapów, zostanie zwrócona różnica kosztów (przelewem na konto) po zakończeniu konkursu oraz po rozliczeniu rachunków restauracyjnych i hotelowych. Pobyt każdego akompaniatora zostanie rozliczony odrębnie, w zależności od liczby noclegów, rodzaju hotelu oraz pokoju, a także liczby posiłków. W kwocie opłaty dla akompaniatora mieści się także opłata za korespondencję oraz druk materiałów. Organizatorzy nie przewidują rozliczeń związanych z kosztami pobytu akompaniatorów w trakcie trwania Konkursu.
10. WAŻNE!! Akompaniatorom, którzy wycofali się z udziału w Konkursie, wpłacona przez nich opłata zostanie zwrócona po zakończeniu Konkursu, po potrąceniu 20% kwoty (jeżeli poinformują Biuro Organizacyjne pisemnie o swej nieobecności najpóźniej do 30 kwietnia 2007 r.) lub 50% kwoty (jeżeli nie poinformują Biura Organizacyjnego o swej nieobecności lub uczynią to 1 maja 2007 r. albo później).
11. Osoby, które chcą wziąć udział w Konkursie w charakterze obserwatora, prosimy o kontakt z Biurem Organizacyjnym – adres i telefon w punkcie 14.
12. W dniu 19.05. o godz. 19.30 sekretarz jury w obecności uczestników Konkursu przeprowadzi losowanie kolejności występowania, która będzie obowiązywała we wszystkich etapach konkursu.
13. W miarę przyjazdu uczestników zostanie ustalona kolejność krótkiej próby akustycznej w sali przesłuchań. Pozostałe próby zapewnia się w innych salach. Dokładne informacje dotyczące sal prób zostaną przekazane w specjalnie przygotowywanym informatorze dla uczestników Konkursu.