XV Międzynarodowa Konferencja z cyklu „Musica practica, musica theoretica” – Powtórzenie w muzyce – ontologia, aksjologia, konteksty, 17–18 IV 2018
W centrum badawczego obszaru poznańskich konferencji sytuuje się zawsze problematyka dzieła muzycznego oraz różnego typu relacje między teorią a praktyką kompozytorską. W ten krąg zagadnień tym razem organizatorzy proponują włączyć rozważania o konstytutywnej – na gruncie kultury muzycznej – roli kategorii powtórzenia.
Pojęcie powtórzenia/powtarzania długo pozostawało poza zakresem refleksji naukowej. Dopiero Søren Kierkegaard, w I połowie XIX wieku, podjął – dość zakresowo wąskie (bo skupione głównie na religii) – badania, które sto lat później znacząco rozwinęli Gilles Deleuze i Jacques Derrida. Przede wszystkim właśnie za sprawą dwóch francuskich myślicieli kategoria powtórzenia stała się jedną z tych, które pozostają w centrum uwagi współczesnej humanistyki. Takie ukierunkowanie naukowego programu konferencji wynika z przekonania, że właśnie powtórzenie znacząco wpływa na istotę praktyki artystycznej, także muzycznej: na preferencje stylistyczne twórców, na wybór stosowanych przez nich technik i środków kompozytorskich, a ostatecznie – na kreowane w tym obrębie wartości artystyczne i estetyczne. Ze zjawiskiem powtarzalności – rozumianym jako powtórne wystąpienie jakiegoś stanu rzeczy, w szczególności podjęcie tej samej czynności i/lub zrealizowanie tego samego rezultatu jakiejś czynności – spotykamy się nieustannie w życiu zarówno społecznym, jak i w sferze przyrody. Wydaje się jednak, że w zakresie sztuki szczególne odniesienie do pojęcia powtórzenia ma miejsce na gruncie sztuki muzycznej; można je próbować uporządkować, stawiając w pierwszym rzędzie pytanie: co jest przedmiotem, „materią” powtórzenia? Rozwiązanie tej kwestii prowadzi do uznania podstawowej dychotomii w ramach rozważanego problemu: przedmiotem powtórzenia może być zarówno dźwięk (ściślej: relacje między dźwiękami), jak i pewien model, wzorzec czy „idea” – a więc paradygmat (paradygmat może być np. formą muzyczną, stylem, konwencją twórczą, techniką kompozytorską). Powtórzenie zatem (analizowane z tej perspektywy) może funkcjonować jako środek stylistyczny, w całej gamie rodzajów i odmian, generujący zagadnienia, które mogą stać się przedmiotem obrad.
Na uwagę zasługują w szczególności następujące zakresy rozważań:
- powtórzenie a elementy wspólne zjawisk, dzieł, stanowiące o ich istocie,
- powtórzenie a tożsamość dzieła muzycznego,
- powtórzenie jako działanie prezentujące (w sposób ikoniczny)
- przedmioty, zjawiska, wydarzenia mające miejsce w przeszłości,
- powtarzalność a indywidualność dzieła, eklektyzm,
- powtórzenie a „urozmaicenie” muzycznej narracji,
- zakres i rodzaj powtórzenia (dosłowne – modyfikujące wzorzec, np. augmentacja, dyminucja),
- powtórzenie jako metoda postępowania twórczego (w procesie twórczym); naczelna wartość zastosowania powtórzenia,
- rola repetycji struktury muzycznej (rozumianej szeroko),
- formy muzyczne oparte na powtórzeniu, m.in.: ABA, rondo, uwertura do opery, allegro sonatowe, fuga, kanon, wariacje na temat,
- techniki kompozytorskie, np.: imitacja, echo, minimalizm,
- cytaty, autocytaty i zapożyczenia,
- kategoria ekfrazy.
Prezentacja referatu łącznie z przykładami muzycznymi nie powinna przekraczać 20 minut. Językiem konferencyjnym jest język polski oraz angielski, przy czym wygłaszaniu referatu w języku polskim powinna towarzyszyć prezentacja w języku angielskim lub przetłumaczony referat, dostarczony organizatorom do dnia 12 marca 2018 roku.
Uczestnikom konferencji oferujemy zakwaterowanie, wyżywienie oraz skromne honorarium.
Zgłoszenie chęci uczestnictwa w konferencji, które należy przesłać do dnia 15 stycznia 2018 roku, powinno zawierać (w języku polskim i angielskim):
- tytuł wystąpienia,
- notę biograficzną (do 400 znaków),
- abstrakt referatu (do 3000 znaków).
Po otrzymaniu przez Państwa – do dnia 31 stycznia 2018 r. – informacji o przyjęciu w poczet uczestników konferencji, należy – w terminie do 20 lutego 2018 r. uiścić opłatę konferencyjną w wysokości 300 zł na konto Akademii:
BZ WBK S.A. VI O/POZNAŃ 66 1090 1362 0000 0000 3601 7907
Zgłoszenie, temat, notę biograficzną i abstrakt oraz potwierdzenie dokonania wpłaty należy przesłać dr Julii Gołębiowskiej na adres:
Dalsze, szczegółowe informacje zostaną rozesłane w terminie późniejszym.
POBIERZ: Formularz zgłoszeniowy.