XXXIV Ogólnopolska Konferencja Muzykologiczna ZKP Style muzyczne w kontekście historyczno-kulturowym - Gdańsk, 21-23 kwietnia 2005
XXXIV Ogólnopolska Konferencja Muzykologiczna Style muzyczne. Konteksty historyczno-kulturowe odbędzie się w Gdańsku, w dniach 21-22 kwietnia 2005 roku w Akademii Muzycznej im. St. Moniuszki w Gdańsku (Gdańsk, Łąkowa 1-2, Budynek żółty - Sala 214, 314)
Czwartek, 21 kwietnia 2005
Czwartek, 21 kwietnia 2005
- Audytorium im. Prof. Pawła Podejki, sala 214
- 9.00-9.30
Powitanie i otwarcie Konferencji
Przewodnicząca Sekcji Muzykologów ZKP – J. Katarzyna Dadak-Kozicka
Dyr. Instytutu Teorii Muzyki AM - Teresa Błaszkiewicz
- 9.30-11.00
- Jerzy Samp (Gdańsk UG) Styl postrzegania Gdańska w relacjach z podróży XVIII-XX wieku
- Mirosław Perz (Warszawa UW) Styl muzyczny w kontekście globalizacji
- 11.30-13.00
- Zofia Helman (Warszawa UW) Pojęcie stylu muzycznego w muzyce XX wieku
- Regina Chłopicka (Kraków AM), Alicja Jarzębska (Kraków UJ) Problem ikoniczności w refleksji o muzyce
- 14.00-15.30
Audytorium im. Prof. Pawła Podejki, sala 214
- Ryszard Daniel Golianek (Poznań UAM) Ryszard Strauss – neoklasyk
- Małgorzata Janicka-Słysz (Kraków AM) Karol Szymanowski. Między stylami
- Violetta Kostka (Gdańsk AM) Styl muzyczny oper Tadeusza Kasserna
Audytorium im. Prof. Romana Heisinga, sala 314
- Stanisław Dąbek (Lublin KUL) Teologia „człowieka wewnętrznego” i styl polifonii flamandzkiej XV i XVI wieku
- Agnieszka Leszczyńska (Warszawa UW) Technika parodii w twórczości renesansowych kompozytorów kręgu gdańskiego
- Barbara Przybyszewska-Jarmińska (Warszawa IS PAN) Włoskie „szkoły” polichóralności z perspektywy siedemnastowiecznej Europy środkowej
- 16.00-18.00
Audytorium im. Prof. Pawła Podejki, sala 214
- Maryla Renat (Częstochowa WSP) Idiom skrzypcowy w muzyce Grażyny Bacewicz
- Ewa Siemdaj (Kraków AM) Andrzej Panufnik. Idiom stylistyczny kompozytora
- Renata Skupin (Gdańsk, AM) „Un royaume différent” (Inne królestwo) – o „Hurqualii” w kontekście stylu muzycznego Giacinto Scelsiego
- Marta Szoka (Łódź AM) Idiom stylistyczny, czy styl idiomatyczny – rozważania nad twórczością George`a Crumba
Audytorium im. Prof. Romana Heisinga, sala 314
- Danuta Szlagowska (Gdańsk AM) Przemiany stylistyczne w muzyce XVII wieku w Gdańsku
- Jerzy M. Michalak (Gdańsk) Kantata okolicznościowa Georga Friedricha Händla na 500-lecie Elbląga (1737). Przyczynek do biografii gdańskiego organisty Johanna Jeremiasa du Graina (komunikat)
- Danuta Popinigis (Gdańsk AM) W swoim stylu - melodie wież Ratusza Głównego Miasta i kościoła św. Katarzyny w Gdańsku
- Jolanta Woźniak (Gdańsk AM) Styl salonowy. O kolekcji rękopisów muzycznych gdańskiego astronoma Ernsta Kaysera
- 20.00 Nowy Ratusz - Sala Herbowa. Gdańsk, Wały Jagiellońskie 1
Koncert W kręgu barokowych stylów
Zespół Muzyki Dawnej Cappella Gedanensis
Kierownictwo: Alina Kowalska-Pińczak
- 9.00-10.30
Audytorium im. Prof. Pawła Podejki, sala 214
- Teresa Malecka (Kraków, AM) Aspekty stylistyczne twórczości Bujarskiego wobec kategorii ekphrasis
- Anna Granat-Janki (Wrocław) „Wariacje pożegnalne na temat Mozarta” Staniaława Krupowicza – w stronę gry pluralizmu stylistycznego
- Aleksandra Bartos (Warszawa) Próba rekonstrukcji procesu twórczego w koncercie fortepianowym Witolda Lutosławskiego
Audytorium im. Prof. Romana Heisinga, sala 314
- Beata Stróżyńska (Łódź, AM) Między Berlinem a Wiedniem, między barokiem a klasycyzmem. Przemiany stylistyczne w muzyce II połowy XVIII wieku na przykładzie drezdeńskiej sonaty instrumentalnej
- Elżbieta Zwolińska (Warszawa, UW) Młodzieńcze wariacje D-dur na cztery ręce F. Chopina w kontekście pieśni T. Moora i wariacji F. Riesa – fakty i domniemania
- Jan Węcowski (Warszawa) Nieznany polski styl narodowy w twórczości Fryderyka Chopina
- 11.00-12.30
Audytorium im. Prof. Pawła Podejki, sala 214
- Maciej Jabłoński (Poznań UAM) Styl czy maniera? Maria Callas „vocal acting” jako wcielenie aktorstwa zaangażowanego w teatrze operowym
- Bogumiła Mika (Katowice UŚ) Sposoby użycia cytatu jako strategia interstylistyczna
Audytorium im. Prof. Romana Heisinga, sala 314
- Agnieszka Chwiłek (Warszawa UW) Faktura jako dominanta stylistyczna wybranych cykli fortepianowych Roberta Schumanna
- Grzegorz Zieziula (Warszawa IS PAN) Werystyczne „loci communes” i relikty „grand opera” - paradoks stylu opery Münchheimera „Il vendicatore”
- Remigiusz Pośpiech (Opole UO) Specyfika stylu i formy w „Stacjach na Boże Ciało” kompozytorów śląskich XVIII i XIX wieku
- 13.00-14.30
Audytorium im. Prof. Pawła Podejki, sala 214
- J. Katarzyna Dadak-Kozicka (Warszawa UKSW) O znaczeniu polistylistyki i polifunkcyjności muzyki obrzędowej
- Piotr Dahlig (Warszawa UW) Lament – między prawdą a teatralizacją
- Zbigniew J. Przerembski (Warszawa IS PAN) O stylu gry i repertuarze polskich dudziarzy
- Jadwiga Bobrowska (Katowice AM) Mikołaj Rej o muzyce (komunikat)
Audytorium im. Prof. Romana Heisinga, sala 314
- Zbigniew Chaniecki (Łódź AM) Muzyka w Paryżu w początkach XIX stulecia - wrażenia Polaków z imprez muzycznych w czasach Napoleona (komunikat)
- Krzysztof Rottermund (Berlin) Utwory fortepianowe Salomona Jadassohna, Alexisa Hollaendra i Arnolda Mendelssohna – w kręgu muzyki w stylu eklektycznym i epigońskim
- Tadeusz Przybylski (Kraków) Działalność koncertowa Krakowskiego Towarzystwa Oratoryjnego w latach międzywojennych (komunikat)
- 15.30-18.00
Audytorium im. Prof. Pawła Podejki, sala 214
Panel pamięci Prof. Józefa Michała Chomińskiego: Irena Poniatowska (Warszawa UW) - prowadzenie, Anna Czekanowska (Warszawa UW), Ludwik Bielawski (Warszawa IS PAN) , Michał Bristiger (Warszawa IS PAN), Maciej Gołąb (Warszawa UW), Mariusz Wrona (Warszawa UW)
- Dyskusja końcowa i zamknięcie Konferencji
- 20.00, Akademia Muzyczna im. St. Moniuszki w Gdańsku, ul. Łąkowa 1-2, Budynek żółty - foyer
Koncert Muzyka z gdańskich źródeł
Bornus Consort, Jerzy Żak (lutnia)