Przejdź do głównej treści

XXXIV Ogólnopolska Konferencja Muzykologiczna ZKP Style muzyczne w kontekście historyczno-kulturowym - Gdańsk, 21-23 kwietnia 2005

XXXIV Ogólnopolska Konferencja Muzykologiczna Style muzyczne. Konteksty historyczno-kulturowe odbędzie się w Gdańsku, w dniach 21-22 kwietnia 2005 roku w Akademii Muzycznej im. St. Moniuszki w Gdańsku (Gdańsk, Łąkowa 1-2, Budynek żółty - Sala 214, 314)

Czwartek, 21 kwietnia 2005
    Audytorium im. Prof. Pawła Podejki, sala 214
  • 9.00-9.30
    Powitanie i otwarcie Konferencji
    Przewodnicząca Sekcji Muzykologów ZKP – J. Katarzyna Dadak-Kozicka
    Dyr. Instytutu Teorii Muzyki AM - Teresa Błaszkiewicz
  • 9.30-11.00
    - Jerzy Samp (Gdańsk UG) Styl postrzegania Gdańska w relacjach z podróży XVIII-XX wieku
    - Mirosław Perz (Warszawa UW) Styl muzyczny w kontekście globalizacji
godz. 11.00-11.30 – Przerwa na kawę
  • 11.30-13.00
    - Zofia Helman (Warszawa UW) Pojęcie stylu muzycznego w muzyce XX wieku
    - Regina Chłopicka (Kraków AM), Alicja Jarzębska (Kraków UJ) Problem ikoniczności w refleksji o muzyce
godz. 13.00-14.00 – Przerwa na obiad
  • 14.00-15.30
    Audytorium im. Prof. Pawła Podejki, sala 214
    - Ryszard Daniel Golianek (Poznań UAM) Ryszard Strauss – neoklasyk
    - Małgorzata Janicka-Słysz (Kraków AM) Karol Szymanowski. Między stylami
    - Violetta Kostka (Gdańsk AM) Styl muzyczny oper Tadeusza Kasserna
    Audytorium im. Prof. Romana Heisinga, sala 314
    - Stanisław Dąbek (Lublin KUL) Teologia „człowieka wewnętrznego” i styl polifonii flamandzkiej XV i XVI wieku
    - Agnieszka Leszczyńska (Warszawa UW) Technika parodii w twórczości renesansowych kompozytorów kręgu gdańskiego
    - Barbara Przybyszewska-Jarmińska (Warszawa IS PAN) Włoskie „szkoły” polichóralności z perspektywy siedemnastowiecznej Europy środkowej
godz. 15.30-16.00 – Przerwa na kawę
  • 16.00-18.00
    Audytorium im. Prof. Pawła Podejki, sala 214
    - Maryla Renat (Częstochowa WSP) Idiom skrzypcowy w muzyce Grażyny Bacewicz
    - Ewa Siemdaj (Kraków AM) Andrzej Panufnik. Idiom stylistyczny kompozytora
    - Renata Skupin (Gdańsk, AM) „Un royaume différent” (Inne królestwo) – o „Hurqualii” w kontekście stylu muzycznego Giacinto Scelsiego
    - Marta Szoka (Łódź AM) Idiom stylistyczny, czy styl idiomatyczny – rozważania nad twórczością George`a Crumba
    Audytorium im. Prof. Romana Heisinga, sala 314
    - Danuta Szlagowska (Gdańsk AM) Przemiany stylistyczne w muzyce XVII wieku w Gdańsku
    - Jerzy M. Michalak (Gdańsk) Kantata okolicznościowa Georga Friedricha Händla na 500-lecie Elbląga (1737). Przyczynek do biografii gdańskiego organisty Johanna Jeremiasa du Graina (komunikat)
    - Danuta Popinigis (Gdańsk AM) W swoim stylu - melodie wież Ratusza Głównego Miasta i kościoła św. Katarzyny w Gdańsku
    - Jolanta Woźniak (Gdańsk AM) Styl salonowy. O kolekcji rękopisów muzycznych gdańskiego astronoma Ernsta Kaysera
Godz. 18.00 - Kolacja
  • 20.00 Nowy Ratusz - Sala Herbowa. Gdańsk, Wały Jagiellońskie 1
    Koncert W kręgu barokowych stylów
    Zespół Muzyki Dawnej Cappella Gedanensis
    Kierownictwo: Alina Kowalska-Pińczak

Piątek, 22 kwietnia 2005
  • 9.00-10.30
    Audytorium im. Prof. Pawła Podejki, sala 214
    - Teresa Malecka (Kraków, AM) Aspekty stylistyczne twórczości Bujarskiego wobec kategorii ekphrasis
    - Anna Granat-Janki (Wrocław) „Wariacje pożegnalne na temat Mozarta” Staniaława Krupowicza – w stronę gry pluralizmu stylistycznego
    - Aleksandra Bartos (Warszawa) Próba rekonstrukcji procesu twórczego w koncercie fortepianowym Witolda Lutosławskiego
    Audytorium im. Prof. Romana Heisinga, sala 314
    - Beata Stróżyńska (Łódź, AM) Między Berlinem a Wiedniem, między barokiem a klasycyzmem. Przemiany stylistyczne w muzyce II połowy XVIII wieku na przykładzie drezdeńskiej sonaty instrumentalnej
    - Elżbieta Zwolińska (Warszawa, UW) Młodzieńcze wariacje D-dur na cztery ręce F. Chopina w kontekście pieśni T. Moora i wariacji F. Riesa – fakty i domniemania
    - Jan Węcowski (Warszawa) Nieznany polski styl narodowy w twórczości Fryderyka Chopina
godz. 10.30-11.00 – Przerwa na kawę
  • 11.00-12.30
    Audytorium im. Prof. Pawła Podejki, sala 214
    - Maciej Jabłoński (Poznań UAM) Styl czy maniera? Maria Callas „vocal acting” jako wcielenie aktorstwa zaangażowanego w teatrze operowym
    - Bogumiła Mika (Katowice UŚ) Sposoby użycia cytatu jako strategia interstylistyczna
    Audytorium im. Prof. Romana Heisinga, sala 314
    - Agnieszka Chwiłek (Warszawa UW) Faktura jako dominanta stylistyczna wybranych cykli fortepianowych Roberta Schumanna
    - Grzegorz Zieziula (Warszawa IS PAN) Werystyczne „loci communes” i relikty „grand opera” - paradoks stylu opery Münchheimera „Il vendicatore”
    - Remigiusz Pośpiech (Opole UO) Specyfika stylu i formy w „Stacjach na Boże Ciało” kompozytorów śląskich XVIII i XIX wieku
godz. 12.30-13.00 – Przerwa na kawę
  • 13.00-14.30
    Audytorium im. Prof. Pawła Podejki, sala 214
    - J. Katarzyna Dadak-Kozicka (Warszawa UKSW) O znaczeniu polistylistyki i polifunkcyjności muzyki obrzędowej
    - Piotr Dahlig (Warszawa UW) Lament – między prawdą a teatralizacją
    - Zbigniew J. Przerembski (Warszawa IS PAN) O stylu gry i repertuarze polskich dudziarzy
    - Jadwiga Bobrowska (Katowice AM) Mikołaj Rej o muzyce (komunikat)
    Audytorium im. Prof. Romana Heisinga, sala 314
    - Zbigniew Chaniecki (Łódź AM) Muzyka w Paryżu w początkach XIX stulecia - wrażenia Polaków z imprez muzycznych w czasach Napoleona (komunikat)
    - Krzysztof Rottermund (Berlin) Utwory fortepianowe Salomona Jadassohna, Alexisa Hollaendra i Arnolda Mendelssohna – w kręgu muzyki w stylu eklektycznym i epigońskim
    - Tadeusz Przybylski (Kraków) Działalność koncertowa Krakowskiego Towarzystwa Oratoryjnego w latach międzywojennych (komunikat)
godz. 14.30-15.30 – Przerwa na obiad
  • 15.30-18.00
    Audytorium im. Prof. Pawła Podejki, sala 214
    Panel pamięci Prof. Józefa Michała Chomińskiego: Irena Poniatowska (Warszawa UW) - prowadzenie, Anna Czekanowska (Warszawa UW), Ludwik Bielawski (Warszawa IS PAN) , Michał Bristiger (Warszawa IS PAN), Maciej Gołąb (Warszawa UW), Mariusz Wrona (Warszawa UW)
    - Dyskusja końcowa i zamknięcie Konferencji
godz. 18.00 - Kolacja
  • 20.00, Akademia Muzyczna im. St. Moniuszki w Gdańsku, ul. Łąkowa 1-2, Budynek żółty - foyer
    Koncert Muzyka z gdańskich źródeł
    Bornus Consort, Jerzy Żak (lutnia)
Polmic

Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warszawa
e-mail: polmic@polmic.pl

tel: +48 785 370 000

Wsparcie projektu

Modernizacja strony odbywa się dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II.

Logo Ministerstwa NiSW program Nauka dla społeczeństwa

Nasze social media



© All rights reserved. POLMIC
Do góry