dyrygent i kompozytor; ur. 11 maja 1983, Bejrut (Liban). Studiował w klasie oboju w Lebanese National Higher Conservatory of Music oraz filozofię w Lebanese International University. W 2003 roku rozpoczął studia na kierunku dyrygentura chóralna w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie Stanisława Krawczyńskiego, które ukończył z wyróżnieniem w 2008 roku. W 2010, również z wyróżnieniem, ukończył klasę dyrygentury Marka Pijarowskiego w Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Jego praca magisterska, poświęcona została poglądom estetycznym R. Wagnera, F. Nietzschego i R. Straussa. Z tematem rozprawy doktorskiej pt. Antropocentryzm i teocentryzm w muzyce XXI wieku na przykładzie opery Petera Eötvösa "Angels in America" związana była premiera dzieła Petera pod batutą Bassema Akikiego w ramach Festiwalu Opery Współczesnej we Wrocławiu (2012). W 2013 roku artysta uzyskał stopień doktora, w 2023 - doktora habilitowanego sztuki.
W latach 2007-2009 prowadził cykl wykładów na temat wzajemnych wpływów muzyki Zachodu i Wschodu w Philipps-Universität Marburg (Niemcy).
Bassem Akiki był półfinalistą prestiżowego 11. Międzynarodowego Konkursu dla Dyrygentów im. Antonia Pedrottiego odbywającego się w Trento we Włoszech.
Maestro ma w swoim repertuarze dzieła symfoniczne i operowe twórców klasycznych i romantycznych, a także współczesnych kompozytorów polskich (m.in. opera Matka czarnoskrzydłych snów Hanny Kulenty oraz La libertà chiama la libertà Eugeniusza Knapika).
W 2005 roku rozpoczął współpracę z Operą Wrocławską jako artysta chóru, następnie jako asystent dyrygenta chóru, dodatkowo prowadził chór dziecięcy, którego był dyrygentem i opiekunem artystycznym. W 2007 roku zadebiutował jako dyrygent operowy, prowadząc spektakl Traviata G. Verdiego. W latach 2009-2013 był dyrygentem Opery Wrocławskiej i poprowadził około 150 spektakli. W tym okresie pełnił funkcję kierownika muzycznego spektakli: Anioły w Ameryce Pétera Eötvösa i Sid, wąż, który chciał śpiewać M. Foxa, współpracował przy przygotowaniu muzycznym widowisk: Kniaź Igor A. Borodina, Bal Maskowy G. Verdiego i Turandot G. Pucciniego. W 2012 roku poprowadził w Teatrze Wielkim w Poznaniu światową premierę opery Slow Man Nicholasa Lensa.
W sezonie 2013/14 prowadził kilkakrotnie spektakle w Teatrze Wielkim w Łodzi (Carmen G. Bizeta i Czarodziejski flet W.A Mozarta), w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie (Nabucco G. Verdiego, Jolanta P. Czajkowskiego i Zamek Sinobrodego B. Bartóka), a także w Teatrze Wielkim w Poznaniu (Carmen G. Bizeta).
Od 2014 roku ma obywatelstwo polskie.
Pełnił funkcję dyrektora artystycznego Festiwalu Noworocznego w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu (2016-2020), Opery Śląskiej w Bytomiu (2018–2019). Piastował stanowisko dyrektora muzycznego Opery Wrocławskiej (2020-2022).
Niejednokrotnie powierzano mu prowadzenie premier operowych. W 2014 roku zadebiutował w Théâtre royal de la Monnaie, przygotowując premierę Shell Shock Nicholasa Lensa; operę tę wykonana w 2018 roku pod batutą Akikiego w paryskiej sali koncertowej podczas światowych obchodów 100-lecia zakończenia I wojny światowej. W 2015 poprowadził w Théâtre royal de la Monnaie światową premierę opery Medúlla z muzyką Björk. W 2019 odbyła się premiera opery Frankenstein Marka Grey'a w opracowaniu muzycznym Bassema Akikiego. W 2023 roku poprowadził premierę opery Animal Farm Alexandra Raskatova w Nationale Opera & Ballet w Amsterdamie. Stał za pulpitem dyrygenckim również podczas premier oper Hémon Zada Moultakii i Don Giovanni’s Inferno Simona Steena-Andersona w Opéra National du Rhin. Poprowadził prawykonanie utworu Music, action! Piotra Peszata na malarza, orkiestrę, live-electronics i live-video w Norwegii, podczas koncertu "Polish Fantasy" w Stavanger Konserthus (2022).
Jako dyrygent Bassem Akiki otrzymał szereg prestiżowych nagród. Wystawionej w Operze Śląskiej operze Romeo i Julia Ch. Gounoda pod jego batutą przyznano nagrodę Złota Maska za najlepszy spektakl operowy w 2017 roku w województwie śląskim. Maestro został laureatem XII Teatralnych Nagród Muzycznych im. Jana Kiepury w 2018 roku w kategorii "Najlepszy dyrygent". Spektakl Tosca, który poprowadził w Operze Wrocławskiej, został nagrodzony w 2022 roku pięcioma statuetkami Teatralnych Nagród Muzycznych im. Jana Kiepury, a Bassem Akiki ponownie otrzymał nagrodę w kategorii "Najlepszy dyrygent". Premierę Animal Farm Alexandra Raskatova pod batutą Akikiego w Nationale Opera & Ballet w Amsterdamie nagrodzono podczas 10. gali International Opera Awards w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej (2023).
Płytę monograficzną Mykietyn, nagraną z udziałem Marcina Zdunika i NFM Filharmonii Wrocławskiej pod dyrekcją Bassema Akikiego i Benjamina Shwartza, nagrodzono "Fryderykiem" w kategorii "Album Roku - Muzyka Współczesna" (2022).
Jego utwór Huis Clos I został zamówiony przez Sinfonię Varsovię (2020); natomiast Huis Clos II - przez Orkiestrę Polskiego Radia (2020). Na zamówienie Théâtre royal de la Monnaie skomponował swoją pierwszą operę Amor Fati (2022).
Prowadzi klasę dyrygentury, od 2020 roku na stanowisku adiunkta, na Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. Prowadził kursy mistrzowskie w Queen Elisabeth Music Chapel w Waterloo, w Akademii Operowej przy Théâtre royal de la Monnaie, Swarthmore College w Stanach Zjednoczonych.
aktualizacja: 2017, 2025 (Wiktoria Antonczyk)