Przejdź do głównej treści

Bajerski Tomasz

Bajerski Tomasz

  • kompozytor, wykonawca

kompozytor i pianista; ur. 3 marca 1956, Chełmża. Studiował w latach 1975-79 w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie kompozycję pod kierunkiem Witolda Rudzińskiego.

Po ukończeniu studiów pełnił funkcję kierownika muzycznego w warszawskich teatrach: Narodowym (1981-82), „Ateneum” (1982-83) oraz w Teatrze Nowym. Współpracował z Pracownią „Teatr” (1983-1993), gdzie zrealizował swój autorski spektakl Obiad. W latach 1985-88 prowadził warsztaty dotyczące muzyki teatralnej w Warszawie. W Akademii Teatralnej w Oslo (1989) prowadził warsztaty dotyczące technik oraz języka muzycznego teatru instrumentalnego. Ponadto w latach 1997-98 opublikował w miesięczniku „Scena” cykl artykułów poświęconych muzyce w teatrze.

Jako kompozytor współpracuje niemal ze wszystkimi scenami teatralnymi w kraju, także z Teatrem Telewizji i Teatrem Polskiego Radia. Jest autorem muzyki do około 100 spektakli. Za wiele z nich otrzymał nagrody podczas festiwali teatralnych, m.in. na Festiwalu Teatrów Północnych w Toruniu - za muzykę do sztuki Ślub Witolda Gombrowicza (1984), podczas Przeglądu Teatrów Małych Form w Szczecinie - Grand Prix za muzykę do spektaklu De profundis (1985), za muzykę do sztuki Partytura (1986) oraz za muzykę do sztuki Andrzej Bursa czyli nauka chodzenia (1988), na Festiwalu w Rzeszowie - za muzykę do sztuki Do góry nosami (1985), a podczas Konfrontacji Teatralnych w Opolu - nagrodę za muzykę do spektaklu Kordian Juliusza Słowackiego (1987).

Wspólnie z reżyserem Cezarym Domagałą stworzył szereg znanych musicali dla dzieci i młodzieży: Mały Książę, Pinokio, O dwóch takich co ukradli księżyc, Tajemniczy ogród, Król Maciuś Pierwszy oraz Alicja w krainie czarów. Wystawiane one były niemal we wszystkich teatrach dramatycznych w Polsce oraz w Teatrze Muzycznym Roma w Warszawie (Mały Książę, Alicja w Krainie Czarów), Teatrze Rampa w Warszawie (Tajemniczy Ogród, O dwóch takich co ukradli księżyc) i Gliwickim Teatrze Muzycznym (Mały Książę).

Jako pianista występował m.in. w Australii, Austrii, Czechach, Francji, Kanadzie, Niemczech, Rosji, Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii oraz Watykanie. W latach 1984-2002 był kierownikiem zespołu muzycznego, a następnie akompaniatorem piosenkarki Edyty Geppert.

Od wielu lat współpracuje z aktorką Stanisławą Celińską, pisząc specjalnie dla niej muzykę do spektakli teatralnych, m.in. Strach i nędza Trzeciej Rzeszy Bertolta Brechta (muzyka do kilkunastu songów - Teatr Telewizji), Pieśń świętojańska o sobótce Jana Kochanowskiego, operę kameralną Wilkołak, na motywach średniowiecznego poematu Marie de France pod tym samym tytułem, spektakl muzyczny pt. Hiob, oparty na biblijnej Księdze Hioba, z pieśniami i trenami Jana Kochanowskiego. Ze Stanisławą Celińską współpracuje również jako pianista, towarzysząc jej w spektaklach muzycznych oraz recitalach.
 

 2013

Kompozycje

Ragtime na fortepian (1977)

Stopping na dwie wiolonczele (1979)

Medytacje na fortepian (1979)

Muzyka unistyczna na 40 instrumentów smyczkowych (1980)

Słońce balet w 1 akcie na orkiestrę kameralną i chór żeński (1980)

Piano e pianissimo na kwartet smyczkowy (1980)

Punkty w przestrzeni na 12 instrumentów dętych i perkusję (1981)

muzyka do sztuk teatralnych:
Yerma Federico Garcia Lorca, reż. Krzysztof Kelm - Lubuski Teatr im. Leona Kruczkowskiego w Zielonej Górze (1982)
Elektra Sofoklesa, reż. Wojciech Maryański - Lubuski Teatr im. Leona Kruczkowskiego w Zielonej Górze (1982)
Horsztyński Juliusza Słowackiego (opracowanie muzyczne), reż. Ryszard Peryt – Teatr Narodowy w Warszawie (1982)
Koriolan Williama Shakespeare’a, reż. Krzysztof Kelm – Teatr Dramatyczny w Warszawie (1982)
Krotochwile ucieszne Lucyny Legut, reż. Edward Wojtaszek - Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu (1982)
Szkoda, że jest nierządnicą Johna Forda, reż. Edward Wojtaszek – Pracownia Teatr w Warszawie (1983)
Czarująca szewcowa Federico Garcia Lorca, reż. Krzysztof Orzechowski – Teatr Narodowy w Warszawie (1983)
Salome Oskara Wilde’a, reż. Krzysztof Kelm – Pracownia Teatr w Warszawie (1983)
Pornografia Witolda Gombrowicza (opracowanie muzyczne), reż. Andrzej Pawłowski - Teatr Ateneum im. Stefana Jaracza w Warszawie (1983)
Ślub Witolda Gombrowicza, reż. Wojciech Maryański – Teatr im. Stefana Jaracza w Olsztynie (1983)
Jesienny wieczór Friedricha Durrenmatta, reż. Przemysław Basiński - - Teatr Ateneum im. Stefana Jaracza w Warszawie (1984)
Nocna rozmowa z człowiekiem... Friedricha Durrenmatta, reż. Przemysław Basiński - - Teatr Ateneum im. Stefana Jaracza w Warszawie (1984)
Sobowtór Friedricha Durrenmatta, reż. Przemysław Basiński - - Teatr Ateneum im. Stefana Jaracza w Warszawie (1984)
Edukacja Rity Willy Russella (opracowanie muzyczne), reż. Andrzej Rozhin - Teatr Ateneum im. Stefana Jaracza w Warszawie (1984)
De Profundis, reż. Bohdan Cybulski – Teatr Nowy w Warszawie (1984)
Partytura Tomasza Bajerskiego i Edwarda Wojtaszka, reż. Edward Wojtaszek – Pracownia Teatr w Warszawie (1985)
Zadig Georgesa Coulonges, reż. Wojciech Maryański - Teatr Studyjny`83 im. Juliana Tuwima w Łodzi (1986)
Sen srebrny Salomei Juliusza Słowackiego, reż. Maciej Dzienisiewicz - Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego w Płocku (1986)
Doktor Johann Faust, reż. Zbigniew Mich – Teatr Nowy w Warszawie (1986)
Babcia i wnuczek czyli Noc cudów Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, reż. Ryszard Major – Teatr Nowy w Warszawie (1986)
Antygona Sofoklesa, reż. Andrzej Ziębiński – Teatr Popularny w Warszawie (1986)
Kordian Juliusza Słowackiego, reż. Wojciech Maryański - Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu (1987)
Don Juan - sny, halucynacje, wątpliwości Molière’a, reż. Edward Wojtaszek – Pracownia Teatr w Warszawie (1987)
Andrzej Bursa czyli nauka chodzenia, reż. Edward Wojtaszek – Pracownia Teatr w Warszawie (1987)
Poskromienie złośnicy Williama Shakespeare’a, reż. Danuta Jagła - Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego w Płocku (1987)
Godzina prawdy (1832) Krzysztofa Choińskiego, reż. Zdzisław Tobiasz - Teatr Ateneum im. Stefana Jaracza w Warszawie (1988)
Miłość Don Perlimplina do Belisy Federico Garcia Lorca, reż. Wojciech Maryański - Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu (1988)
Ceremonie Edwarda Wojtaszka, reż. Edward Wojtaszek – Pracownia Teatr w Warszawie (1988)
Obiad Tomasza Bajerskiego, reż. Tomasz Bajerski – Pracownia Teatr w Warszawie (1988)
Dziewczyna z dzbanem Lope de Vega, reż. Jan Kulczyński – PWST w Warszawie (1989)
Historia Witolda Gombrowicza, reż. Wojciech Maryański - Teatr Szwedzka 2/4 w Warszawie (1990)
Wesele krwi Federico Garcia Lorca, reż. Krzysztof Kelm - Teatr Szwedzka 2/4 w Warszawie (1990)
…Tak chcę tak Joyce James , reż. Henryk Baranowski - Teatr Szwedzka 2/4 w Warszawie (1991)
Cztery bliźniaczki Copi, reż. Edward Wojtaszek – Pracownia Teatr w Warszawie (1991)
Homoseksualista czyli jak... Copi, reż. Edward Wojtaszek – Pracownia Teatr w Warszawie (1991)
Piosenki przypartych do muru Andrzeja Ozgi, reż. Andrzej Ozga – Pracownia Teatr w Warszawie (1991)
Radosne dni Samuela Becketta, reż. Dorota Brodowska - Teatr Powszechny im. Jana Kochanowskiego w Radomiu (1991)
Kabriolet Alain van Crugten, reż. Edward Wojtaszek – Pracownia Teatr w Warszawie (1993)
Woyzeck Georga Büchnera, reż. Wojciech Maryański - Teatr Szwedzka 2/4 w Warszawie (1993)
Do Arkadii Andrzeja Ozgi, reż. Jan Buchwald - Teatr Szwedzka 2/4 w Warszawie (1993)
Mały Książę Antoine de Saint-Exupéry, reż. Cezary Domagała - Teatr Powszechny im. Jana Kochanowskiego w Radomiu (1993), Wrocławski Teatr Współczesny im. Edmunda Wiercińskiego (1994), Teatr Nowy im. Gustawa Morcinka w Zabrzu (1994), Teatr Staromiejski w Warszawie (1995), Tarnowski Teatr im. Ludwika Solskiego (1995), Teatr Powszechny w Łodzi (1995), Teatr im. Cypriana Kamila Norwida w Jeleniej Górze (1996), Teatr im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie (2001), Teatr Zagłębia w Sosnowcu (2002), Teatr Muzyczny "Roma" w Warszawie (2010), Tarnowski Teatr im. Ludwika Solskiego (2011)
Rosencrantz i Guildenstern ... Toma Stopparda, reż. Jacek Pazdro - Teatr Szwedzka 2/4 w Warszawie (1994)
Sługa dwóch panów Carlo Goldoni, reż. Edward Wojtaszek – Teatr Polski w Szczecinie (1994)
Ucieczka Xingjian Gao, reż. Edward Wojtaszek – Teatr Polski w Poznaniu (1994)
Poczekamy, zobaczymy Krzysztofa Choińskiego, reż. Alicja Choińska - Teatr Powszechny im. Jana Kochanowskiego w Radomiu (1995)
Jowisz i zwierzęta wg Jeana de laFontaine, reż. Janusz Łagodziński – Teatr Rozmaitości w Warszawie (1995)
Szał łowienia motyli wg Brunona Schulza, reż. Wojciech Maryański - Teatr Rozmaitości w Warszawie (1995)
Parady Jana Potockiego, reż. Edward Wojtaszek – Teatr Atlantis w Warszawie (1996), Teatr Polski w Warszawie (2012)
Yerma, czyli bezpłodna Federico Garcia Lorca, reż. Marek Wilk – Teatr Zagłębia w Sosnowcu (1996)
Królowa przedmieścia Konstantego Krumłowskiego, reż. Barbara Borys-Damięcka Teatr Syrena w Warszawie (1996)
Na krawędzi życia Xingjian Gao, reż. Edward Wojtaszek – Teatr Miejski w Gdyni (1996)
Król Maciuś Pierwszy Janusza Korczaka, reż. Cezary Domagała - Teatr im. Cypriana Kamila Norwida w Jeleniej Górze (1997), Teatr Komedia w Warszawie (1998), Teatr Rampa na Targówku w Warszawie (2001)
Pinokio, czyli muzyczna opowieść o dobrym wychowaniu Tomasza Bajerskiego i Cezarego Domagały, reż. Cezary Domagała - Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu (1997), Teatr Syrena w Warszawie (1999), Teatr im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie (1999), Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu (2000), Teatr Rampa na Targówku w Warszawie (2009)
Tumor Mózgowicz Stanisława Ignacego Witkiewicza, reż. Jan Nowara - Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu (1998), Teatr im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu (2000)
Ślub Witolda Gombrowicza, reż. Marcel Kochańczyk - Teatr im. Juliusza Osterwy w Lublinie (1998)
Calineczka Hansa Christiana Andersena, reż. Ilona Zgiet - Teatr Lalki i Aktora im. Hansa Christiana Andersena w Lublinie (1998)
Mistrz Piotr Pathelin, reż. Edward Wojtaszek – Teatr Miejski w Gdyni (1998)
Treny Jana Kochanowskiego, reż. Edward Wojtaszek - Teatr Powszechny im. Jana Kochanowskiego Radom (1998), Teatr na Woli im. Tadeusza Łomnickiego w Warszawie (1999)
Krwawe gody Federico Garcia Lorca, reż. Jan Nowara - Teatr im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu (1999)
Gra Cezarego Domagały i Tomasza Bajerskiego, reż. Cezary Domagała - Teatr im. Wilama Horzycy w Toruniu (1999)
Biwak pod gołym niebem Mariana Pankowskiego, reż. Jan Kulczyński – Teatr Polski w Warszawie (2000)
Sztuka Yasmina Reza, reż. Edward Wojtaszek – Teatr Nowy w Poznaniu (2000)
Lustro Niny Andrycz i Andrzeja Kondratiuka, reż. Tomasz Zygadło – Teatr Polski w Warszawie (2000)
Damy i huzary Aleksandra Fredry, reż. Edward Wojtaszek - Teatr im. Juliusza Osterwy w Lublinie (2001)
O dwóch takich, co ukradli księżyc wg Kornela Makuszyńskiego, reż. Cezary Domagała – Teatr Nowy w Warszawie (2002), Teatr im. Juliusza Osterwy w Gorzowie Wielkopolskim (2005), Teatr im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie (2010)
Elektra Eurypidesa, reż. Jan Nowara - Teatr Dramatyczny im. Aleksandra Węgierki w Białymstoku (2002)
Rewizor Mikołaja Gogola, reż. Edward Wojtaszek - Teatr im. Juliusza Osterwy w Lublinie (2002)
Zasady savoir-vivre`u w nowoczesnym społeczeństwie Jean-Luc Lagarce, reż. Edward Wojtaszek - Teatr Stara ProchOFFnia w Warszawie (2003)
Tajemniczy ogród Frances Eliza Hodgson Burnett, reż. Cezary Domagała – Teatr Dramatyczny w Elblągu (2003), Teatr im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie (2004), Teatr Zagłębia w Sosnowcu (2006), Teatr im. Adama Mickiewicza Częstochowa (2007), Teatr Rampa na Targówku Warszawa (2007), Teatr Powszechny im. Jana Kochanowskiego w Radomiu (2007), Teatr im. Juliusza Osterwy w Gorzowie Wielkopolskim (2009)
Don Juan Molière’a, reż. Edward Wojtaszek – Teatr im. Juliusza Osterwy w Lublinie (2004)
Fioletowa Krowa, reż. Edward Wojtaszek - Teatr Nowy Praga w Warszawie (2005)
Alicja w Krainie Czarów Carroll Lewis, reż. Cezary Domagała - Teatr im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie (2005), Teatr Powszechny im. Jana Kochanowskiego w Radomiu (2012)
Calineczka Marka Bartkowicza i Andrzeja Ozgi, reż. Andrzej Ozga - Teatr Dramatyczny w Elblągu (2007)
Jesteśmy braćmi? Ronalda Harwooda, reż. Janusz Zaorski - Teatr im. Cypriana Kamila Norwida w Jeleniej Górze (2009)
Music-hall Jean-Luc Lagarce, reż. Edward Wojtaszek - Teatr im. Stanisława Ignacego Witkiewicza w Zakopanem (2010)

muzyka dla Teatru Telewizji:
Strach i nędza III Rzeszy Bertolta Brechta, reż. Maciej Dzienisiewcz (1985)
Nagi król Eugeniusza Szwarca, reż. Edward Wojtaszek (1986)
Zawsze poezja ze mną Władysława Broniewskiego, reż. Stefan Szlachtycz (1987)
Dziewięćdziesiąty trzeci Stanisławy Przybyszewskiej, reż. Edward Wojtaszek (1988)
Kwartet Michała Komara, reż. Tomasz Zygadło (1989)
Chłodna jesień Eustachego Rylskiego, reż. Janusz Zaorski (1990)
Wyspa króla snu Norberto Avrila, reż. Artur Barciś (1990)
Leonce i Lena Georga Büchnera, reż. Wojciech Maryański (1991)
...Tak chcę, tak Jamesa Joyce’a, reż. Henryk Baranowski (1992)
Olbrzym samolub Oskara Wilde’a, reż. Krzysztof Kelm i B. Chwedorzewska (1996)
Odbita sława Ronalda Harwooda, reż. Janusz Zaorski (1997)
Cyrograf Jerzego Niemczuka, reż. Janusz Zaorski (2000)
Mizerykordia Jerzego Niemczuka, reż. Janusz Zaorski (2000)

Literatura

[baza danych na www.e-teatr.pl],   

Stowpiec Mariusz, Gronau Alicja, Kazem-Bek Jan, Nowe pokolenie kompozytorów polskich. Almanach, „Pomorze”, Bydgoszcz 1988

Iwanicka-Nijakowska Anna, Tomasz Bajerski, w: Kompozytorzy polscy 1918-2000, t. II Biogramy (pod red. Marka Podhajskiego), Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina w Warszawie / Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, Warszawa / Gdańsk 2005

Polmic

Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warszawa
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel: +48 785 370 000

Wsparcie projektu

Modernizacja strony odbywa się dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II.

Logo Ministerstwa NiSW program Nauka dla społeczeństwa

Nasze social media



© All rights reserved. POLMIC
Do góry