kompozytor; ur. 18 października 1993, Radom. Ukończył Zespół Szkół Muzycznych im. Oskara Kolberga w Radomiu, gdzie kształcił się w zakresie gry na fortepianie, trąbce oraz organach. Jego zainteresowania skoncentrowały się jednak głównie na kompozycji oraz teorii muzyki. Jest absolwentem klasy kompozycji dr. hab. Roberta Kurdybachy w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu (dyplom z wyróżnieniem oraz honorowy dyplom „Primus inter pares” w 2017 r.). Od 2015 swoje utwory konsultuje z prof. dr. h.c. mult. Krzysztofem Pendereckim, a od roku akademickiego 2017/2018 jest doktorantem w jego klasie w Akademii Muzycznej w Krakowie.
Odbywał stypendia w Hochschule der Künste Bern (Berno, Szwajcaria) w ramach programu „Swiss mobility“ oraz w Conservatorio superior de música „Joaquín Rodrigo" Valencia (Walencja, Hiszpania), w ramach programu „Erasmus +“, gdzie doskonalił swoje umiejętności w klasach kompozycji prof. Xavier’a Dayer’a, prof. Daniela Glausa oraz prof. César’a Cano.
Laureat i finalista ponad 20 międzynarodowych i krajowych konkursów kompozytorskich. Do najbardziej znaczących sukcesów należą m.in. I Nagroda w International Concerto Competition „Debut Berlin 2017” w Berlinie, I Nagroda w The 12th Young Composers' Competition w Vancouver (2015), I Nagroda w 1st Call for Scores Competition w Yuba City (California, USA), I Nagroda w Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim „Sinfonietta per Sinfonietta” w Krakowie (2015), II Nagroda w II International Composition Competition „Generace” w Ostrawie (2013), II Nagroda w „Scary 2014” Composition Competition w Chapel Hill w Karolinie Północnej (USA), Tytuł Finalisty 3rd Annual Young Composers Competition, konkursie zorganizowanym przez Chorus Austin (Texas, USA), Tytuł Finalisty 2017 Metropolitan Youth Symphony Orchestra Student Composition Competition w Chicago (2017), nagroda The Respighi Prize, przyznawana przez Chamber Orchestra of New York oraz rodzinę Ottorino Resighi’ego (2018).
Maciej Bałenkowski jest laureatem Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP „Młoda Polska” 2017, stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za wybitne osiągnięcia (2016), Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego za wybitne osiągnięcia (2014), laureatem Stypendium Artystycznego Prezydenta Wrocławia (2014, 2015, 2016), Stypendium „Grazella“ im. Marii Anny Siemieńskiej (2015), Stypendium w ramach „Studenckiego Programu Stypendialnego“ Urzędu Miasta Wrocławia (2015), Stypendium Rektora Akademii Muzycznej we Wrocławiu (2014, 2015, 2016), Stypendium im. Jacka Malczewskiego w Radomiu (2012) oraz Stypendium artystycznego Prezydenta Miasta Radom (2011). W 2017 został laureatem Nagrody Dolnośląskiego Klubu Kapitału w kategorii sukces artystyczny oraz Nagrody Twórczej Marszałka Województwa Mazowieckiego (2017).
Utwory Macieja Bałenkowskiego prezentowano m.in. w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Rosji, Holandii, Belgii, Szwajcarii, Niemczech, Czechach i Polsce; w salach takich, jak: Filharmonia Berlińska, Filharmonia w Utrechcie, Sala Koncertowa Konserwatorium Moskiewskiego, Di Menna Center for Classical Music w Nowym Jorku, Filharmonia Krakowska, Filharmonia Szczecińska, Filharmonia Poznańska, Sala Koncertowa Królewskiego Konserwatorium w Antwerpii, Splendor Concert Hall w Amsterdamie, Muzeum Narodowym w Krakowie w Sukiennicach.
Kompozycje były wykonywane przez orkiestry, zespoły i chóry takie, jak: Narodowa Orkiestra Republiki Federalnej Niemiec (Berlin, Niemcy), Vancouver Chamber Choir (Vancouver, Kanada), Sinfonietta Cracovia (Kraków), Orkiestra Polskiego Radia „Amadeus“ (Poznań), Veridian Symphony Orchestra (Yuba City, Kalifornia, USA), Urban Playground Chamber Orchestra (Nowy Jork, USA), Sound Factory Ochestra (Wrocław), Polsko-Norweska Młodzieżowa Orkiestra Symfoniczna, Orkiestra Festiwalowa UFM (Warszawa), Krakowski Chór Żeński i wiele innych.
W sezonie artystycznym 2017/2018 jest Kompozytorem-Rezydentem Orkiestry Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa „Sinfonietta Cracovia”.
aktualizacja: 2018 (wa)
Evening impressions na trąbkę, fortepian i smyczki (2009)
Ghosts‘ Hour na orkiestrę kameralną (2010)
Comets na orkiestrę kameralną (2011)
Polonez na orkiestrę symfoniczną (2011)
Melodies and rhytms coming from the depths of the forest na 2 fortepiany (2012)
3 Pieśni bożonarodzeniowe (2012)
Epizod na orkiestrę smyczkową (2013)
Koniunkcja na orkiestrę symfoniczną (2013)
Quaeram te, Domine na 8-głosowy chór mieszany (2013)
Sinfonietta - Time is ticking na orkiestrę smyczkową (2014)
Omnia tempus habent na 8-głosowy chór mieszany (2014)
In space na orkiestrę symfoniczną (2014-2015)
Farewell na orkiestrę smyczkową (2015-2016)
Obrazy na orkiestrę symfoniczną (2016)
Polonez nr 2 na orkiestrę symfoniczną (2017)
Sinfonietta nr 2 „Polonia“ – hommage á Wojciech Kilar (2017)