saksofonista i kompozytor; ur. 5 stycznia 1961, Wrocław. Tytuł magistra sztuki uzyskał w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu.
Jako saksofonista zadebiutował w 1977 roku. W 1978 został wyróżniony, a w 1980 zdobył II nagrodę na festiwalu Jazz nad Odrą. W 1984 otrzymał Grand Prix na San Sebastian „Jazz Aldia” w Hiszpanii.
Od 1998 roku pracuje jako nauczyciel i wykładowca. Obecnie prowadzi zajęcia na Wydziale Jazzu Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Nysie. Prowadził również otwarte wykłady jazzowe w USA na University of California Irvine, California Institute of the Arts w Valencia, w Turcji na Ankara Bilkent University, w Austrii na Kunst Universitaet Graz, uczył na letnich warsztatach jazzowych w Pradze, we Lwowie i wielu miastach Polski. W 1998 pełnił funkcję koncertmistrza (pierwszy saksofon altowy) orkiestry European Broadcasting Union Big Band w Sztokholmie. W latach 1994 –2011 prowadził swój autorski program w Polskim Radiu Wrocław, a od 2012 roku współpracuje z radioJAZZ.fm. Jego artykuły ukazują się na łamach „Jazz Forum”, „Wszystko co najważniejsze”; jest również autorem kilkunastu publikacji naukowych.
W latach 2015–2018 był zatrudniony w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego jako doradca podsekretarza stanu i zastępca dyrektora departamentu. Od września 2018 pełni stanowisko dyrektora Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus.
Tworzy muzykę do sztuk teatralnych (współpracował z Wrocławskim Teatrem Lalek, Narodowym Teatrem Starym w Krakowie, Słupskim Teatrem Dramatycznym, Wrocławskim Teatrem Współczesnym).
Piotr Baron Uczestniczył w szeregu przedsięwzięć z pogranicza jazzu i muzyki poważnej, m.in. w seriach Monady Cezarego Duchnowskiego, poemacie symfonicznym Sceny z Macondo Jacka Niedzieli-Meiry, suicie Looking for Balance Krzysztofa Herdzina, kilkukrotnie wykonywał Pory roku Antonia Vivaldiego z białostockim zespołem Consort 415.
Saksofonista współpracował z wybitnymi artystami z Europy i USA (Zbigniew Namysłowski, Tomasz Stańko, Henryk Majewski, Henryk Miśkiewicz, Jarosław Śmietana, Wojciech Karolak, Zbigniew Lewandowski, Kazimierz Jonkisz, Krzesimir Dębski, Janusz Muniak, Tomasz Szukalski, Darek „Oles” Oleszkiewicz, Piotr Wojtasik, Jan Ptaszyn Wróblewski, Bo Stief, Jasper Van’t Hof, Ray Charles, Art Farmer, James Newton, Al Porcino, Billy Harper, David Murray, Kevin Mahogany, Victor Lewis, Roy McCurdy, John Hicks, Jon Mayer, Eddie Henderson, Gary Smulyan, Marvin „Smitty” Smith, Carter Jefferson, Bobby Watson, Kei Akagi, Larry Koonse, Joe LaBarbera, Charlie Shoemake, Mark Soskin, Kevin Hays, Billy Hart, Harvie Swartz, David Friesen, Clarence Seay, Ed Schuller, John Betsch, Wadada Leo Smith, Ronnie Burrage, Greg Bandy, Malcolm Pinson, Skip Hadden, Steve McCraven, Wayne Bartlett, Carlos Johnson, Karen Edwards).
Artysta wziął udział w nagraniu ponad 100 płyt, w tym nagrał 10 płyt autorskich: Take One (1995), Tango (1996), Blue Rain (1997), Bogurodzica (2000), Reference (2004), Salve Regina (2007), Sanctus, Sanctus, Sanctus (2008), Kaddish (2011), Jazz na Hrade (2012) i Wodecki Jazz (2019).
Od ćwierćwiecza jego nazwisko znajduje się w czołówce ankiety „Jazz Top” magazynu „Jazz Forum”; w 2015 roku został zwycięzca tejże w kategorii „saksofon barytonowy”. Piotr Baron nominowany został do nagrody Polskiej Akademii Fonograficznej „Fryderyk” jako muzyk roku w 2000, 2004 i 2009, a w kategorii „Jazzowy album roku” nominację otrzymały jego płyty Bogurodzica (2000) i Sanctus, Sanctus, Sanctus (2009).
Piotr Baron jest artystą firmowym Cannonball Musical Instruments, Drake Mouthpieces i D’Addario Woodwinds.
Artystę odznaczono brązowym i srebrnym medalem „Gloria Artis”, medalem „Zasłużony dla Wrocławia” i „Złotą Odznaką” PSJ.
aktualizacja: 2021 (wa)