Przejdź do głównej treści

Bilińska-Słomkowska Aleksandra

Bilińska-Słomkowska Aleksandra

kompozytorka, teoretyk muzyki, etnomuzykolog. W 1998 roku ukończyła katowicką Akademię Muzyczną (Wydział Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki). Jest ponadto absolwentką Podyplomowych Studiów Etnomuzykologicznych Uniwersytetu Warszawskiego. W 2019 roku nadano jej stopien naukowy doktora sztuki na podstawie rozprawy Twórczość instrumentalna kompozytorek polskich XX i XXI wieku i jej kontekst kulturowy. Wybrane przykłady z lat 1945-2005 (Katowice 2018).

Od 2003 roku wykłada na Akademii Muzycznej w Katowicach improwizację fortepianową i analizę dzieła muzycznego. Od 2012 roku jako pedagog współpracuje również z Uniwersytetem Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie; obecnie pełni funkcję adiunkta.

W sferze jej zainteresowań są techniki kompozytorskie muzyki XX i XXI wieku, muzyka elektroakustyczna, zagadnienia korespondencji sztuk, muzyka w formach interdyscyplinarnych, ze szczególnym uwzględnieniem teatru tańca współczesnego, twórczość kompozytorek oraz utwory inspirowane folklorem. Stworzyła obszerny Katalog polskich utworów inspirowanych folklorem (dofinansowany przez NIMiT).

Jako kompozytorka specjalizuje się w muzyce dla teatru tańca współczesnego. Stworzyła nie tylko oprawę muzyczną, lecz także scenariusze do kilkunastu spektakli baletowych z choreografią m.in. Ewy Wycichowskiej Aleksandry Dziurosz, Jacka Przybyłowicza Andrzeja Morawca, Wojciecha Mochnieja, współpracowała także z Ulrike Hager.

Jej instrumentalne kompozycje autonomiczne wykonywane były w Europie, Ameryce Południowej, na Tajwanie, a także Stanach Zjednoczonych, w tym na najważniejszych festiwalach muzyki współczesnej, takich jak: June in Buffalo, w Buffalo, NY, Annual CSUF New Music Festival, Fullerton, California, New York City Electroacoustic Music Festival w Nowym Yorku oraz w Kanadzie: Montreal / Nouvelles Musiques, w Montrealu.

Jako teoretyk muzyki i dydaktyk bierze udział w konferencjach naukowych oraz sesjach warsztatowych.

Należy do Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej, stowarzyszenia Strefa otwarta, ISME.

aktualizacja: 2025 (Wiktoria Antonczyk)

Kompozycje

P®uder-ja na media elektroniczne i tancerzy (2003)

Scontri, etiuda na taśmę i tancerzy (2006)

Światło na taśmę i tancerza (2006)

Homo Querens na media elektroniczne, warstwę wideo i tancerzy (2006)

Związki frazeolog_uliczne, czyli słuchowisko radiowe w ruchu na media elektroniczne i performerów (2007)

Preludia fortepianowe hommage a… (2007)

Struna światła, spektakl performatywny na głos żeński, fortepian, flet, wiolonczelę, tancerkę i media elektroniczne (2008)

Głosy na taśmę i tancerzy (2009)

Mów-ment na media elektroniczne i tancerzy (2010)

Kontrasty na głos, media elektroniczne i tancerzy (2011)

Few_Few na media elektroniczne i tancerzy (2012)

Für Otto_Performer (2013)

Pink Noise na media elektroniczne i tancerzy (2013)

Age quod agis [wersja I], muzyka elektroniczna (2014)

Puppet®-ja na media elektroniczne i tancerzy (2015)

FunAB®-ja na fortepian, media elektroniczne i performerów (2015)

Muzyka do filmu Woman at the cemetery, reż. Łukasz Łasica (2016)

Deep Dancing albo Andron®-ja na media elektroniczne i tancerza (2016-2017)

Passage of Time, muzyka elektroniczna (2017)

Age quod agis [wersja II], muzyka elektroniczna (2017)

To Pauline, muzyka elektroniczna (2017)

Alphaville, muzyka elektroniczna (2018)

Love letters never sent, muzyka elektroniczna (2018)

The Bell Jar, muzyka elektroniczna (2018)

Qui est na bas-baryton solo i elektronikę (2019)

Schaefferiana_Contour I na fortepian, flet i elektronikę (2019)

Zaklęcia na głos żeński solo, elektronikę i tancerzy (2019)

#123start na media elektroniczne i tancerzy (2020)

#2020 na media elektroniczne (2020)

Mysie trele z kotem w tle na dwa głosy, fortepian i niby fortepian, (2021)

#2020…Study na media elektroniczne (2021)

Pejzaż [wersja I] na warstwę wideo i media elektroniczne (2021)

Pejzaż [wersja II] na media elektroniczne i tancerzy (2021)

Deszcz na warstwę wideo i media elektroniczne (2021)

Muzyka do filmu Czułość, koncepcja, reż. Ola Rajska (2021)

#2020…Covid 1984 for NicholasI. na głos męski i elektronikę (2022)

#2020…Soledad for Alessandra R. na flet i media elektroniczne (2023)

#2020 …Scream for AleksandraP. na obój i media elektroniczne (2023)

and then…Subekumena, Hommage a Barbara Buczek na saksofon barytonowy i media elektroniczne (2024)

Co schody słyszały, miniatura elektroniczna (2024)

Publikacje

Artykuły

Internet jako środowisko autorytatywne i opiniotwórcze dla młodzieży oraz wyzwanie dla współczesnej edukacji muzycznej, w: "Kto chce zapalać innych sam musi płonąć". O relacji mistrz - uczeń. Księga jubileuszowa dedykowana profesorowi dr. hab. Leonowi Markiewiczowi w osiemdziesiąte piąte urodziny, Akademia Muzyczna w Katowicach, Katowice 2014 

Polmic

Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warszawa
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel: +48 22 635 91 40

Wsparcie projektu

Modernizacja strony odbywa się dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II.

Logo Ministerstwa NiSW program Nauka dla społeczeństwa

Nasze social media



© All rights reserved. POLMIC
Do góry