Przejdź do głównej treści

Błażejczyk Wojciech

Błażejczyk Wojciech

Nawigacja Kompozycje
  • kompozytor, wykonawca

kompozytor, gitarzysta, reżyser dźwięku; ur. 10 stycznia 1981, Warszawa. Jest absolwentem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina - Wydziału Reżyserii Dźwięku w klasie Andrzeja Lupy i kompozycji w klasie Zygmunta Krauze oraz Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego. W 2016 roku obronił doktorat w dyscyplinie sztuki muzyczne. Jest adiunktem w Katedrze Kompozycji na Wydziale Kompozycji i Teorii Muzyki Uniwersytu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, kierownikiem Chopin University Electronic Music Studio (dawne Studio Muzyki Elektronicznej i Komputerowej im. W. Kotońskiego).

Uczestniczył w polsko-niemieckich warsztatach kompozytorów-instrumentalistów w Genshagen (Niemcy, 2011). W 2013 brał udział w warsztatach IRCAM Forum Workshops w Paryżu, w 2017 – w programie Composer Collider z zespołem MusikFabrik.

Jest laureatem wielu konkursów kompozytorskich, m. in. nagrody publiczności, wykonawców i nagrody specjalnej jury III Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego Uczniowskiego Forum Muzycznego za utwór Schizofrenia (2002), I nagrody w konkursie 124 Konwencji Audio Engineering Society na nagranie stereo muzyki poważnej (2008), II nagrody na I Konkursie Kompozytorskim im. Zygmunta Mycielskiego Koła Młodych ZKP za utwór Protokół (2010), II nagrody na 51. Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda za utwór Apnea (2010), I nagrody na 52. Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda za utwór Exhorta (2011), III nagrody na I Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Krzysztofa Pendereckiego Arboretum (2012) za utwór Introjekcja, nagrody Prix CIME 2019 (nagroda Międzynarodowej Konfederacji Muzyki Elektroakustycznej) za utwór #NetworkMusic. Jego utwór Warsaw Music znalazł się w finale konkursu Europejskiej Unii Radiowej EBU Palm Ars Acustica 2016.

Był stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2006, 2008) oraz Keimyung Research Foundation (2007, 2010). W sezonie 2013/2014 był kompozytorem-rezydentem Chóru Akademickiego im. prof. Jana Szyrockiego Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Kompozytor-rezydent”.

Komponuje zarówno muzykę elektroakustyczną, jak i bez użycia elektroniki. Specjalizuje się w przetwarzaniu na żywo dźwięku instrumentów akustycznych i obiektów dźwiękowych. Jest twórcą obiektofonów (są to instrumenty powstałe z przedmiotów codziennego użytku, których dźwięk jest przetwarzany na żywo) oraz gestofonu – instrumentu elektronicznego, w którym wykonawca za pomocą gestów steruje nagranymi wcześniej dźwiękami instrumentów akustycznych. Tworzy także muzykę teatralną (ponad 20 spektakli) i filmową (kilkanaście filmów dokumentalnych).

Jego utwory były wykonywane na wielu festiwalach, m. in. na „Warszawskiej Jesieni”, New Music Concerts (Toronto), Polish Modern: New Directions in Polish Music Since 1945 (Nowy Jork), Visegard Portraits (Budapeszt), Musica Moderna (Łódź), ComIn Festival (Warszawa), Audio Art (Warszawa), Musica Electronica Nova, Afect Festival (Tallin), Musica Polonica Nova, Poznańska Wiosna Muzyczna, Warszawskie Spotkania Muzyczne, przez zespoły takie, jak Filharmonia Kaliska, New Music Concerts Ensemble, Orkiestra i Chór Stowarzyszenia Mozart 2003, An_arche New Music Ensemble, Kwadrofonik, Unplugged Orchestra, Scontri Ensemble, MusikFabrik, Polska Orkiestra Radiowa, Lucilin, Filharmonia Gorzowska, Orkiestra Wratislavia, Filharmonia Kaliska, Kwadrofonik, Sinfonia Iuventus, Kwartludium, Ensemble Nostri Temporis, Hashtag Ensemble.

W 2013 nakładem Domu Wydawniczego For Tune wydał płytę monograficzną Loopowizacje z utworami na gitarę elektryczną solo, w zespołach kameralnych i z elektroniką. W 2018 roku nakładem Requiem Records ukazała się jego płyta monograficzna Trash Music. Wydał dwie płyty improwizowane z zespołem Hashtag Ensemble – Visegrad Songs (2015) i #Witkacy (2018, obie płyty wydane przez Requiem Records).

Wojciech Błażejczyk jest także aktywnym gitarzystą. Wykonuje muzykę nową i improwizowaną na gitarze elektrycznej oraz z użyciem elektroniki. Dokonał prawykonania m. in. utworów Tomasza Opałki, Dariusza Przybylskiego, Krzysztofa Knittla, Krzysztofa Baculewskiego, Pawła Przezwańskiego, Detlefa Bensmana i in. Koncertował na takich festiwalach, jak "Warszawska Jesień", Sacrum Profanum, Musica Polonica Nova, Musica Electronica Nova, AdLibitum, Musica Moderna, Audio Art, Ankunft: Neue Musik (Berlin), Olympus Jazz Festival, Visegard Portraits, Meridien (Bukareszt), Poznańska Wiosna, EXPERIMENTELLE MUSIK (Monachium), Afekt Festival (Tallin). Występuje z zespołem muzyki nowej Hashtag Ensemble. Wykonuje także muzykę improwizowaną (występował m.in. z Kawalerami Błotnymi, Electronishes Gluck, Adamem Pierończykiem, Agatą Zubel, Krzysztofem Knittlem, Joëlle Léandre). Współtworzy zespół Niemy Movie wykonujący muzykę na żywo do filmów niemych.

Jako reżyser dźwięku specjalizuje się w realizowaniu warstwy elektroakustycznej w kompozycjach własnych i innych kompozytorów (współpraca m.in. z Zygmuntem Krauze, z festiwalem „Warszawska Jesień”), projekcji dźwięku na koncertach muzyki nowej oraz tworzeniu sound design'u do filmów. Prowadził warsztaty z muzyki elektroakustycznej na Międzynarodowym Kursie Kompozytorskim Synthesis w Radziejowicach. Prowadzi także warsztaty dla dzieci związane z muzyką elektroakustyczną i wykorzystaniem obiektów w muzyce.

Od 2015 roku jest członkiem Związku Kompozytorów Polskich.

aktualizacja: 2015 (iz), 2020 (wa)

Strona internetowa artysty: www.wojciech.blazejczyk.eu

Kompozycje

Cztery pory zmroku na fortepian (1999)

Spojrzenia na gitarę klasyczną (2000)

Schizofrenia na orkiestrę kameralną i taśmę (2002)

Obłęd na 2 lub 3 gitary klasyczne (2002)

Jasknia (wołanie uwięzionego) na 3 gitary klasyczne (2003)

Zbrodnia i kara na gitarę elektryczną, kwartet smyczkowy i fortepian (2004)

Kwartet smyczkowy (2006)

Syreny na flet i harfę (2006)

MAD-Mutual_Assured_Destruction na orkiestrę kameralną (2007)

Pętla histerezy na saksofon i taśmę (2007)

Postludium na 7 instrumentów dętych blaszanych i fortepian (2007)

Cebula na chór 3-głosowy, do słów W. Szymborskiej (2007)

Anamorfoza na orkiestrę smyczkową (2007)

2 Pieśni do słów Różewicza na tenor i 2 skrzypiec i fortepian / skrzypce, wiolonczelę i fortepian (2007)

Seica na 10 instrumentów (2008)

Klawesyn jako instrument towarzyski cykl miniatur na klawesyn z towarzyszeniem różnych instrumentów (2008)

Co mi zrobisz jak mnie złapiesz na fortepian 4 ręce (2008)

Rozedrganie na 3 skrzypiec i fortepian (2008)

Interlunium na gitarę klasyczną (2008)

Przestrzenie Haasa na trąbkę, harfę, gitarę elektryczną, fortepian i komputer (2008)

Loopowizacje.1 / .2 / .3 cykl utworów improwizowanych na gitarę elektryczną i live electronics (2008-2009)

Involutio na trąbkę, flet prosty, gitarę elektryczną, fortepian i komputer (2009)

Pur na chór mieszany (2009)

Muzyka kręgu na 6-12 dowolnych mobilnych instrumentów (2009)

Arytmia na 2 gitary elektryczne, wibrafon, marimbę i perkusję (2009)

3 Meanings of Nothing na klarnet, kwartet smyczkowy, fortepian i perkusję (2009)

Shimmer (Lśnienie) na 2 fortepiany i 2 perkusje (2009)

Dziki Gon na klarnet, gitarę elektryczną i fortepian (2009)

Hora Iudicii na orkiestrę kameralną i chór (2009)

Protokół na aktora, zespół instrumentalny i elektronikę (2010)

Apnea na 2 perkusje i 2 fortepiany (2010)

Chicken Run na gitarę elektryczną (2011)

Exhorta na taśmę i lektora (2011)

Kolonia karna na orkiestrę symfoniczną i aktora (2011)

Vo-Ce na zespół kameralny (2011)

Music 4 Four na gitarę elektryczną, wiolonczelę, klarnet basowy i akordeon (2012)

Hole in the Head na 3 flety i kontrabas (2012)

Lyddit na orkiestrę kameralną (2012)

Introjekcja na orkiestrę smyczkową (2012)

LoPassHiCut na kontrabas i elektronikę (2013)

Guitar Sculptures na gitarę elektryczną i live electronics (2013)

Trash music na zespół instrumentalny, głos, obiektofony (przetwarzane na żywo zużyte przedmioty) i live electronics (2014)

Horyzont cząstek na gitarę, bas, obiektofony i elektronikę (2014)

Treściwa historia śmierci Jana Calasa na baryton, chór i orkiestrę symfoniczną (2014)

Warsaw Music na zespół, głos i live electronics (przetwarzane na żywo dźwięki miasta) (2015)

Muzyka strun na gitarę elektryczną, fortepian i trio smyczkowe (2015)

Koncert na gitarę elektryczną i orkiestrę smyczkową (2016)

Angels of Peace na obój, klarnet basowy, waltornię i kontrabas (2017)

DATA Selfie na 3 wykonawców i elektronikę  (2017)

#NetworkMusic na głos, live electronics i zespół kameralny  (2017)

Spirits of the Dead na flet, skrzypce i altówkę (2018)

Teoria strun na 11 instrumentów strunowych Harrego Partcha (2018)

Koncert na altówkę, klarnet, elektronikę i orkiestrę smyczkową (2018)

Ryzmafory na gitarę elektryczną i live electronics  (2018)

Ogólna teoria względności na skrzypce, klarnet kontrabasowy, perkusję, fortepian i elektronikę  (2018)

Etude semiconcrete for Many Strikes On Different Objects na gitarę elektryczną, obiektofony i elektronikę  (2018)

Gestofonia na gestofon (2019)

Dziewięćset dwudziesty roczek na sopran, akordeon i live electronics (2019)


Muzyka teatralna
:
Opowieść wigilijna, reż. Ewa Piotrowska, Teatr Lalki i Aktora w Wałbrzychu (2009)
Pocztówka z Meksyku, reż. Ewa Piotrowska, Sląski Teatr Lalki i Aktora Ateneum (2010)
Mała Syrenka, reż. Ewa Piotrowska, Teatr Maska w Rzeszowie (2011)
Kalosze szczęścia, reż. Ewa Piotrowska, Teatr im. Andersena w Lublinie (2011)
Kopciuszek, reż. Ewa Piotrowska, Teatr Banialuka w Bielsku-Białej (2011)
Janosik. Naprawdę prawdziwa historia, reż Jacek Malinowski, Teatr Maska w Rzeszowie (2012)
Oskar i pani Róża, reż. Ewa Piotrowska, Teatr Pinokio w Łodzi (2012)
Królowa śniegu, reż Ewa Piotrowska, Teatr Powszechny w Radomiu (2012)
Czarnoksiężnik z krainy Oz w reż. Ewy Piotrowskiej (2014)
Biały Klaun w reż. Ewy Piotrowskiej (2014)
Księga dżungli w reż. Ewy Piotrowskiej (2015)
Nie dość blada królewna w reż. Ewy Piotrowskiej (2016)
A niech to czykolada w reż. Ewy Piotrowskiej (2016)
Happening w reż. Ewy Piotrowskiej (2017)
Nie wywołuj wilka z lasu w reż. Andrzeja Bociana (2018)
Maleńkie królestwo królewny Aurelki w reż. Ewy Piotrowskiej (2018)
Niespodzianka w reż. Igora Gorzkowskiego (2018)
Odprawa posłów greckich w reż. Waldemara Raźniaka (2018)
Arabella w reż. Igora Gorzkowskiego (2018)
Hachiko w reż. Ewy Piotrowskiej (2019)
Dziadek do orzechów w reż. Ewy Piotrowskiej (2020)
Jehoszua w reż. Katarzyny Michałkiewicz (2020)

Muzyka filmowa:
Na zdrowie, reż. Michał Bukojemski, produkcja TVP
Everest. Przesunąć horyzont, reż. i produkcja Dariusz Załuski
Zza płotu, reż. Leszek Dawid, produkcja TVP
Kilka prostych słów, reż. Anna Kazejak-Dawid
Falstart, reż. Igor Dewolt, film dyplomowy w Łódzkiej Szkole Filmowej
Dom Rodzinny, reż. Marek Cichy, produkcja Fundacja Świętego Mikołaja
Sisters of Himalaya, reż. i produkcja Dariusz Załuski
Był bunt w reż. Małgorzaty Kozery (2013)
Kolekcja w reż. Małgorzaty Kozery (2014)
Thea - to somre en vinter w reż. Igora Dewolda (2017)
Arabski sekret w reż. Julii Groszek (2017)
Chasing The Breath w reż. Adriana Dmocha (2017)
RunCamino w reż. Adriana Dmocha (2018)

Muzyka do gier komputerowych:
Hard Reset, produkcja Flying Wild Hog (2011)

Sound design:
Janosik. Historia prawdziwa, reż. Agnieszka Holland i Kasia Adamik
Nie kłam kochanie, reż. Piotr Wereśniak.
Belladonna, reż. Annika Glac
Blade Runner, reż. Krzysztof Czeczot (audiobook)
Niezwyciężony w reż. Grzegorza Pawlaka (audiobook)
Facet (nie)potrzebny od zaraz w reż. Weroniki Migoń
Ojciec w reż. Artura Urbańskiego
Anima w reż. Krzysztofa Komandera (audiobook)

Polmic

Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warszawa
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel: +48 785 370 000

Wsparcie projektu

Modernizacja strony odbywa się dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II.

Logo Ministerstwa NiSW program Nauka dla społeczeństwa

Nasze social media



© All rights reserved. POLMIC
Do góry