Przejdź do głównej treści

Bogusławski Edward

Bogusławski Edward

  • kompozytor

kompozytor i pedagog; ur. 22 września 1940, Chorzów; zm. 24 maja 2003, Katowice. W latach 1959-64 studiował w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Katowicach teorię muzyki (dyplom w 1964), a w latach 1961-66 kompozycję w klasie Bolesława Szabelskiego (dyplom w 1966). Studia uzupełniające odbył w Wiedniu u Romana Haubenstocka-Ramatiego w 1967.

Od 1963 aż do śmierci pracował w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Katowicach, od 1983 jako profesor; w latach 1971-72 był dziekanem Wydziału Wychowania Muzycznego, w latach 1971-75 i 1990-96 – dziekanem Wydziału Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki, w latach 1979-81 pełnił funkcję prorektora, w latach 1981-84, 1987-90 i 1996-99 prorektora do spraw dydaktycznych. W latach 1971-84 współpracował z Filią Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie, a od 1984 był kierownikiem Zakładu Teorii i Pedagogiki Muzycznej Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie.

Edward Bogusławski pełnił funkcję prezesa Zarządu Oddziału Katowickiego Związku Kompozytorów Polskich (1975-79, 1981-83). Był członkiem Rady Wyższego Szkolnictwa Artystycznego przy Ministerstwie Kultury i Sztuki (1985-88) oraz Rady Naukowej Śląskiego Instytutu Naukowego w Katowicach (1987-92). Był również członkiem Stowarzyszenia Autorów ZAiKS, Towarzystwa im. Karola Szymanowskiego, Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej.
Jego utwory były wykonywane w kraju (m.in podczas Festiwalu „Warszawska Jesień”, Poznańskiej Wiosny Muzycznej, Śląskich Dni Muzyki Współczesnej) oraz za granicą – w Anglii, Belgii, Francji, Holandii, Niemczech, Portugalii i Stanach Zjednoczonych.

Edward Bogusławski był trzykrotnym laureatem Konkursu Kompozytorskiego im. Artura Malawskiego w Krakowie: w 1966 otrzymał I nagrodę za Sygnały na zespół symfoniczny (1965-66), w 1970 – II nagrodę za Sinfonia per coro e orchestra (1968-69), a w 1972 – wyróżnienie za Capriccioso notturno per orchestra (1972). Otrzymał także: w 1971 – wyróżnione za Concerto per oboe, oboe d’amore, corno inglese, musette e orchestra (1967-68) na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu, w 1975 – I nagrodę za Ewokację na bas, głos recytujący i orkiestrę (1974) na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim z okazji 30. rocznicy wyzwolenia Warszawy, w 1982 – III nagrodę za oratorium Pieśń o ziemi naszej na głosy solowe, recytatora, chór i orkiestrę (1982) na Konkursie Muzyki Oratoryjno-Kantatowej w Katowicach, w 1992 – III nagrodę za Dies irae na chór mieszany, perkusję i fortepian (1992) na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim Schola Cantorum Gedanensis w Gdańsku, w 1993 – II nagrodę za Małą fantazję na skrzypce solo na Konkursie Kompozytorskim im. Grażyny Bacewicz w Warszawie w kategorii utworów o charakterze dydaktycznym oraz I nagrodę za Trio fortepianowe (1993) na tym samym konkursie, w 1995 – I nagrodę za Studi per fisharmonica (1995) na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim w Castelfidardo we Włoszech, w 1996 – I nagrodę za Pater noster na chór mieszany (1996) na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. Feliksa Nowowiejskiego w Warszawie oraz I nagrodę za Concerto per organo e orchestra (1996) na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim w Krakowie, w 1997 – II nagrodę za Musica per archi (1997) na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim im. Karola Szymanowskiego w Warszawie, w 2002 – I nagrodę za Lamento per soprano, oboe e organo (2002) na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim w Saarlouis. Ponadto został uhonorowany m.in.: Złotym Krzyżem Zasługi (1975), Nagrodą Ministra Kultury i Sztuki II stopnia (1975, 1977, 1984, 1989, 1991) i I stopnia (1981), Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski (1985), Medalem Edukacji Narodowej (2000).

aktualizacja: 2002, 2009 (mk)

Kompozycje

Wariacje na flet i fortepian (1962)

Miniatury na fortepian (1962)

Intonazioni I na 9 instrumentów (1963)

Trzy pieśni na głos i zespół instrumentalny (1963)

Quartetto per archi (1964-75)

Szkice na obój i fortepian (1965)

Apokalypsis na głos recytujący, chór mieszany i zespół instrumentalny (1965)

Sygnały na zespół symfoniczny (1965-66)

Intonazioni II na orkiestrę symfoniczną (1966)

Canti per soprano e orchestra (1966-67)

Metamorfozy na obój, klarnet, skrzypce, altówkę i wiolonczelę (1967)

Concerto per oboe, oboe d’amore, corno inglese, musette e orchestra (1967-68)

Wersje na 6 instrumentów (1968)

Per pianoforte (1968)

Wierzba, pieśń na chór mieszany a cappella (1968)

Pieśń staropolska na chór mieszany a cappella (1968)

Ziemia nad Przemszą, pieśń na chór mieszany a cappella (1968)

Trzy pieśni na sopran i fortepian (1969)

Kontemplacje na sopran i fortepian (1969)

Sinfonia per coro e orchestra (1970)

Musica per Ensemble MW-2 na flet, wiolonczelę i dwa fortepiany (1970)

Five pictures (a Angelica-Regina Sweekhorst) for flute solo (1970)

Trio per flauto, oboe e chitarra (1971)

Capriccioso notturno per orchestra (1971-72)

Impromptu pour flûte, alto et harpe (1972)

4 + 1 per clavicordo (1973)

L’Être na sopran, flet, wiolonczelę i 2 fortepiany (1973)

Pro Varsovia per orchestra (1973-74)

Ewokacja na bas, głos recytujący i orkiestrę (1974)

Musica notturna per oboe e pianoforte (1974)

Nasza ziemia, pieśń na chór męski a cappella (1974)

Divertimento per 9 strumenti (1975)

Concerto per oboe anche musette, soprano e orchestra (1975-76)

Sonata Belzebuba, opera kameralna (1977)

Preludio e cadenza per arpa solo (1977)

Aria per flauto, violoncello e 2 pianoforti (1978)

Preludi e cadenza per violino solo (1979)

Kwartet dziecięcy na czworo skrzypiec (1979)

Musica concertante per saxofono alto e orchestra (1979-80)

Sonet na sopran, flet, wiolonczelę i 2 fortepiany (1980)

Trzy postludia na akordeon solo (1980)

Concerto per pianoforte e orchestra (1980-81)

Divertimento II na kwintet akordeonowy (1981)

Symfonia koncertująca na skrzypce i orkiestrę kameralną (1982)

Pieśń o ziemi naszej, oratorium na głosy solowe, recytatora, chór i orkiestrę (1982)

Preludi e cadenza per violino e pianoforte (1983)

Polonia, poemat symfoniczny na skrzypce i orkiestrę (1983-84)

Gra snów, dramat muzyczny (1983-85)

Preludium pamięci Dawida Ojstracha na skrzypce solo (1984-87)

Capriccioso per accordeono solo (1985)

Concerto per accordeono, batteria e archi (1985)

Les Extrêmes se touchent na orkiestrę (1985-86)

Divertimento III per violino, violoncello e accordeono (1986)

Nokturny na harfę solo (1986)

Dialogues for saxophone and vibraphone (1987)

Continuo na kwintet akordeonowy (1987)

Continuo II per accordeono solo (1988)

Play for flute and chamber orchestra (1988)

Polskie melodie ludowe na chór mieszany, zespół akordeonowy i perkusję (1989)

Musica per Ensemble d’Accord na 10 akordeonów (1989)

Gaude Mater Polonia na sopran, chór mieszany i orkiestrę (1989-90)

Musica per 2 accordeoni (1990)

Lacrimosa per soprano e pianoforte (1990-91)

Miniatury na akordeon (I) (1991)

Concerto per chitarra e orchestra (1991-92)

Dies irae na chór mieszany, perkusję i fortepian (1992)

Viborg, opera kameralna (1992)

Musica per chitarra solo (1993)

Trio fortepianowe (1993)

Miniatury na akordeon (II) (1993)

Miniatury na akordeon (III) (1993)

Kompozycja na zespół instrumentów perkusyjnych (1993-94)

Elegia [wersja I] na wiolonczelę i fortepian (1994)

Oda na głos recytujący, chór mieszany, fortepian i orkiestrę (1994)

Preludium na organy (1994)

Solo per pianoforte (1994)

Elegia [wersja II] na wiolonczelę i orkiestrę (1994)

Agnus Dei na sopran i fortepian (1994-95)

Et in terra pax na chór mieszany (1995)

Concerto classico per archi (1995)

Kwartet smyczkowy nr 2 (1995)

Studi per fisharmonica (1995)

Requiem na sopran, chór mieszany, perkusję i organy (1995-96)

Inwokacja na organy (1996)

Pater noster na chór mieszany (1996)

Concerto per organo e orchestra (1996)

Miniatury dziecięce na akordeon (1996)

Musica per archi (1997)

Psalmy Dawida na chór mieszany a cappella (1997-98)

Pieśni Safony na żeński głos recytujący, flet, perkusję i 2 akordeony (1998)

Et in terra pax, motet na chór mieszany (1998)

Adagio e vivo per accordeono (1998)

Fantasia per viola da gamba (1998)

Impromptu II na obój, klarnet, fagot i fortepian (1998-99)

Strofy na 2 chóry mieszane i organy (1998-99)

Concerto-Fantasia na kontrabas i smyczki (1999)

Do*** na chór żeński (1999)

Impromptu II A na kwartet smyczkowy i akordeon (1999)

Canti na chór mieszany (1999)

Pieśni pielgrzymów, kantata na sopran, baryton, głos recytujący, chór mieszany i orkiestrę (1999)

Inwokacja na sopran i chór mieszany (2000)

Preludium, Interludium i Kadencja na organy solo (2000)

Concerto piccolo per clarinetto e batteria (2000)

Medytacje na baryton i fortepian (2000-2002)

Preludia dziecięce na 2 fortepiany (2001)

Elegia na wiolonczelę solo (2001)

Lamento per soprano, oboe e organo (2002)

Inwokacja na chór mieszany (2002)

Supplement for accordion (2002)

Dialogi II na saksofon i fortepian (2002)

Kwartet smyczkowy nr 3 (2002-2003)

Canzoni d’amore per voce recitazione, soprano, batteria e archi (2002-2003)

Sekwencje na sopran i zespół kameralny (2003)

Laudacja na chór mieszany i organy (2003)

Inwokacja II na chór mieszany (2003)

Publikacje

Symfonie Jana Wincentego Hawela, Akademia Muzyczna w Katowicach, Katowice 1998

Literatura

Perkowska Małgorzata, Bogusławski Edward, Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t. „ab”, PWM, Kraków 1986

Bias Iwona, Bieda Monika, Stachura Anna, Emocja utkana z dźwięku. Edward Bogusławski. Życie – dzieło., Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie, Częstochowa 2005

Polmic

Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warszawa
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel: +48 785 370 000

Wsparcie projektu

Modernizacja strony odbywa się dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II.

Logo Ministerstwa NiSW program Nauka dla społeczeństwa

Nasze social media



© All rights reserved. POLMIC
Do góry