Przejdź do głównej treści

Bortnowski Marcin

Bortnowski Marcin

Fot.: Marcin Rupociński
Nawigacja Kompozycje
  • kompozytor

kompozytor; ur. 1 marca 1972, Żary. W 1997 ukończył Akademię Muzyczną we Wrocławiu w klasie kompozycji Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil (dyplom z wyróżnieniem). W 1996 uczestniczył w II Międzynarodowych Spotkaniach Młodych Kompozytorów w Apeldoorn w Holandii, organizowanych przez Fundację Gaudeamus. W 1997 brał udział w warsztatach muzyki eksperymentalnej i komputerowej na uniwersytecie w Gandawie. Był stypendystą Ministra Kultury i Sztuki, Stowarzyszenia Autorów ZAiKS, Fundacji Przyjaciół Warszawskiej Jesieni i Ernst von Siemens Musikstiftung oraz Deutschlandfunk. W 2003 uzyskał stopień doktora, zaś w 2012 stopień doktora habilitowanego sztuki muzycznej w zakresie kompozycji. W 2020 nadano mu tytuł profesora sztuki w zakresie kompozycji. 

Jest dwukrotnym laureatem Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda: w 1995 otrzymał II nagrodę za Kwartet smyczkowy nr 2 oraz nagrodę specjalną za Kwartet smyczkowy nr 1, zaś w 1997 – II nagrodę za Music for... na dwie perkusje i dwa akordeony. Ponadto zdobył w 1997 III nagrodę na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim w Gdańsku za Symfonię nr 1 na wielką orkiestrę symfoniczną, oraz w 2000 – I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Pan Accordion za Music in Lent na akordeon i kwartet smyczkowy. W 2011 kompozycja Bortnowskiego I już nocy nie będzie na akordeon i orkiestrę kameralną reprezentowała Polskie Radio na 54. Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNECO w Paryżu.

Jego utwory Ku dźwiękom nocy i Oczekiwanie powstały na zamówienie NOSPR i Orkiestry Muzyki Nowej w ramach programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego "Kolekcje” – priorytet "Zamówienia kompozytorskie” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca (2016).

Otrzymał stypendia Ministra Kultury i Sztuki, Stowarzyszenia Autorów ZAiKS, Fundacji Przyjaciół "Warszawskiej Jesieni" i Ernst von Siemens Musikstiftung oraz Deutschlandfunk.

Wraz ze Stanisławem Krupowiczem i Marcinem Rupocińskim tworzy zespół "Tonus Finalis Ensemble”, który specjalizuje się w tworzeniu i wykonawstwie muzyki elektroakustycznej.

Dzieła Marcina Bortnowskiego wykonywano na festiwalach w Polsce i zagranicą, m. in. podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień”, Ultraschall (Berlin), Kiev Music Fest (Kijów), Aksamitna Kurtyna (Lwów), Audio Art Festival (Kraków), Festiwalu Polskiej Muzyki Współczesnej "Musica Polonica Nova” (Wrocław), Festiwalu Prawykonań (Katowice), Jesiennego Festiwalu Muzycznego "Alkagran”. Jego utwory symfoniczne, kameralne, elektroakustyczne, chóralne i solowe wykonywane były przez takie zespoły, jak m.in. Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, Filharmonia Narodowa w Warszawie, Deutsche Symphonie-Orchester w Berlinie, Filharmonia Wrocławska, Orkiestra Muzyki Nowej, Aukso - Orkiestra Kameralna Miasta Tychy, Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus, Orkest de Ereprijs, oh-tone Ensemble, Kwartet Śląski, Zespół Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia, Chór Chłopięcy NFM, a także takich znanych artystów, jak Marek Andrysek, Klaudiusz Baran, Andrzej Bauer, Maciej Frąckiewicz, Geir Draugsvoll, Jakub Jakowicz, Christine Pryn, Aleksandra Rupocińska, Marcin Zdunik. Kompozycje Bortnowskiego transmitowane były przez radiofonie zrzeszone w Europejskiej Unii Nadawców (56 krajów) oraz Telewizję Polską S.A.

Na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury, Teorii Muzyki i Muzykoterapii w Akademii Muzycznej we Wrocławiu od 1998 roku prowadzi zajęcia z kompozycji, współczesnych technik kompozytorskich i muzyki komputerowej. Jest autorem referatów poświęconych twórczości muzycznej XX i XXI w. prezentowanych podczas konferencji oraz publikacji naukowych. Bortnowski był recenzentem w przewodach doktorskich, habilitacyjnych oraz w postępowaniu o nadanie tytułu profesora. Prowadzi warsztaty i kursy kompozytorskie. Bierze udział w pracach jury konkursów muzycznych (kompozytorskich i wykonawczych). W latach 2017-2018 oraz 2022 pełnił funkcję eksperta Zespołu Ewaluacji do spraw nauki o sztuce i twórczości artystycznej przy Komitecie Ewaluacji Jednostek Naukowych i Komitecie Ewaluacji Nauki.

Marcin Bortnowski należy do Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej (od 2005) oraz do Związku Kompozytorów Polskich; od 1999 roku uczestniczy w pracach Zarządu Oddziału Wrocławskiego ZKP, jako sekretarz, skarbnik oraz prezes, brał również udział w powołaniu do życia Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Elektroakustycznej "Musica Electronica Nova” we Wrocławiu (2005). 

Za swoją działalność odznaczony został przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Brązowym (2017) i Srebrnym Krzyżem Zasługi (2024).

aktualizacja: 2003 (Małgorzata Kosińska), 2016, 2021, 2024 (Wiktoria Antonczyk)

Strona internetowa kompozytora: www.bortnowski.pl

Kompozycje

  • Epitafium pamięci Andrzeja Krzanowskiego na akordeon solo (1991)
  • Fantazja na dwa akordeony i dwie perkusje (1992)
  • Muzyka na wiosnę na orkiestrę smyczkową (1993)
  • Litania [wersja A] na mezzosopran, wiolonczelę i fortepian (1993)
  • Acco II na akordeon (1994)
  • Kwartet smyczkowy nr 1 (1994)
  • Ex Animo na orkiestrę (1994)
  • Muzyka na lato na perkusję i akordeon (1994)
  • Muzyka Nienazwana na orkiestrę symfoniczną (1994)
  • Agnus Dei na mezzosopran, chór i orkiestrę (1995)
  • Litania [wersja B] na mezzosopran, klawesyn i akordeon (1995)
  • Kwartet smyczkowy nr 2 (1995)
  • Pieśni do słów Guillaume’a Apollinaire’a na alt, klawesyn i akordeon (1996)
  • Clair de lune na zespół kameralny (1996)
  • Koncert na akordeon i orkiestrę kameralną (1996)
  • Music in Autumn na orkiestrę kameralną (1996)
  • Music for... na dwie perkusje i dwa akordeony (1997)
  • Music in Winter na orkiestrę kameralną (1997)
  • Symfonia nr 1 na wielką orkiestrę symfoniczną (1997)
  • Suita snów na akordeon solo (1998)
  • Music in Spring na kwintet fortepianowy (1998)
  • Symfonia nr 2 na wielką orkiestrę symfoniczną (1999)
  • Music in Lent na akordeon i kwartet smyczkowy (2000)
  • White Angels na 13 instrumentów smyczkowych (2001)
  • Między Snami na skrzypce i taśmę (2002)
  • Kawałki Światła na akordeon, klawesyn i komputer (2003)
  • Już czas na orkiestrę kameralną (2003)
  • Brzmienia czasu na klarnet, puzon, wiolonczelę i fortepian (2004)
  • Pod mgłą brunatną zimowego świtu na klawesyn i komputer (2005)
  • Muzyka Wielkanocna na zespół kameralny (2005-2006)
  • … zapatrzony w serce światła, w ciszę na orkiestrę (2006)
  • fiftyfifty na klawesyn (2007)
  • Interrogavi terram na głosy i wiolonczelę (2008)
  • Cztery kwartety na cztery komputery (2009)
  • I już nocy nie będzie na akordeon i orkiestrę kameralną (2010)
  • Etiudy na disklavier i komputer (2010)
  • I morza już nie ma na klawesyn i orkiestrę kameralną (2011-2012)
  • Miserere [wersja I] na chór kameralny i zespół perkusyjny (2012-2013)
  • Miserere [wersja II] na głosy i instrumenty (2014)
  • ku dźwiękom nocy na kwartet smyczkowy i akordeon (2014-2015)
  • Oczekiwanie na wiolonczelę i orkiestrę kameralną (2016)
  • Kwartet smyczkowy nr 3 (2017)
  • Dźwięcząca samotność na zespół kameralny (2017)
  • Psalmy na akordeon i trzy komputery (2018)
  • In Paradisum na chór (2019)
  • In Ictu Oculi na orkiestrę kameralną (2020)
  • Sero Te Amavi na akordeon, klawesyn, chaór chłopięcy i elektronikę (2021)
  • Zanim ranek nadejdzie na akordeon solo (2022)
  • Trinity na akordeon, skrzypce i wiolonczelę (2023)
  • Niech płyną twe łzy jak rzeka na akordeon i osiem wiolonczel (2023-2024)
Polmic

Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warszawa
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel: +48 785 370 000

Wsparcie projektu

Modernizacja strony odbywa się dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II.

Logo Ministerstwa NiSW program Nauka dla społeczeństwa

Nasze social media



© All rights reserved. POLMIC
Do góry