Skip to main content

Bristiger Michał

Bristiger Michał

  • Muzykolog

muzykolog; ur. 1 sierpnia 1921, Jagielnica koło Tarnopola; zm. 16 grudnia 2016, Warszawa. Odbył studia lekarskie we Lwowie (1940-41), Bolonii (1945-46) i Warszawie (1946-51). Studiował również w Wyższej Szkole Higieny Psychicznej w Warszawie. Uczył się gry na fortepianie m.in. u Giuseppe Piccioli w Bolonii i u Jerzego Lefelda w Warszawie. W latach 1948-53 studiował muzykologię na Uniwersytecie Warszawskim, w 1955 roku uzyskał tytuł magistra muzykologii. W 1951 roku rozpoczął pracę zawodową w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego jako asystent, a następnie w latach 1958-70 jako adiunkt. W latach 1959-60 w ramach stypendium odbył studia zagraniczne w zakresie historii i teorii muzyki w Accademia di Santa Cecilia w Rzymie i Centre National de la Recherche Scientifique w Paryżu. W 1963 doktoryzował się na podstawie dysertacji Forma wariacyjna w muzyce instrumentalnej Renesansu napisanej pod kierunkiem Józefa M. Chomińskiego. Praca (nieopublikowana, jedynie jej części ukazały się w kraju i za granicą w formie artykułów) została nagrodzona przez Ministra Szkolnictwa Wyższego. Od 1970 roku był pracownikiem naukowym Instytutu Sztuki Państwowej Akademii Nauk w Warszawie, gdzie w 1980 habilitował się na podstawie pracy Związki muzyki ze słowem. Z zagadnień analizy muzycznej (wyd. PWM, Kraków 1986). W 1982 otrzymał tytuł docenta, a w 1990 profesora zwyczajnego. W 1991 przeszedł na emeryturę.
W latach 1985-88 prowadził badania jako senior fellow w Institut für die Wissenschaften von Menschen w Wiedniu. Brał udział w wielu konferencjach muzykologicznych w Polsce i na świecie. Współorganizował kilkadziesiąt polsko-włoskich konferencji muzykologicznych. Prowadził zajęcia dydaktyczne z zakresu teorii i estetyki muzyki oraz historii muzyki na Uniwersytetach: Warszawskim (1955-72), Jagiellońskim (1970-1976), Adama Mickiewicza w Poznaniu (1983-85, 1987/88) oraz na studium doktoranckim Instytutu Sztuki PAN (1990-1991). Od 1983 współpracował z Instytutem Muzykologicznym Uniwersytetu w Palermo, a w latach 1992-1998 był zatrudniony na stałe jako profesor muzyki na Uniwersytecie Kalabryjskim w Arcavacata di Rende i równolegle przez trzy lata wykładał na Uniwersytecie Macerata-Fermo. Był konsultantem artystycznym w Teatrze Wielkim w Poznaniu i Łodzi oraz rektorem Międzynarodowej Akademii Mozartowskiej w Krakowie (1994/95). W latach 1994-1998 był kierownikiem artystycznym „Incontri” we Włoszech (Canna-Nocara i Nocera Terinese).
Ważną dziedziną działalności Michała Bristigera jest krytyka muzyczna, popularyzacja muzyki oraz aktywne uczestnictwo w organizacji życia muzycznego. W latach 1952-57 współredagował dział muzyczny w "Przeglądzie Kulturalnym". Od 1967 był redaktorem naczelnym założonego przez siebie czasopisma "Res Facta" (po przerwie wznowionego jako "Res Facta Nova") oraz towarzyszącej periodykowi „Biblioteki Res Facta”. Był twórcą i redaktorem naczelnym wydawanej w latach 1972-89 serii muzykologicznej "Pagine. Polsko-włoskie materiały muzyczne. Argomenti musicali polacco-italiani", zawierającej materiały z organizowanych przez niego sympozjów. W 2001 powołał do życia stowarzyszenie i czasopismo internetowe o charakterze akademickim "De Musica" (www.demusica.pl), w którym zamieszczane są prace autorów polskich i zagranicznych dotyczące muzyki, filozofii, estetyki, poezji i literatury. Ponadto w 1970 roku został członkiem redakcji „Collage” (Palermo), a w latach 1978-1986 był członkiem kolegium redakcyjnego „Acta Musicologica”, czasopisma wydawanego przez Międzynarodowe Towarzystwo Muzykologiczne. W 1980 został członkiem redakcji „International Review of the Aesthetics and Sociology of Music” (Zagrzeb). Zajmował się również muzyczną publicystyką radiową, współtworząc magazyn „Atelier” w Programie II Polskiego Radia.
Był członkiem prestiżowych komitetów i stowarzyszeń naukowych w kraju i zagranicą, m.in. Rady Artystycznej w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie, konsultantem artystycznym Festiwalu Muzycznego Polskiego Radia, członkiem honorowym Związku Kompozytorów Polskich, członkiem Rady Naukowej Instytutu Sztuki PAN i Komitetu Nauk o Sztuce PAN oraz Antiquae Musicae Italicae Studiosi w Bolonii (od 1977). Od 1978 był członkiem korespondentem Accademia delle Scienze dell’Instituto di Bologna, a od 1994 członkiem honorowym Institute of Advanced Musical Studies w Londynie. Był również członkiem założycielem Towarzystwa im. Witolda Lutosławskiego.
Za swoją działalność otrzymał wiele nagród, m.in.: Nagrodę Związku Kompozytorów Polskich (1983), Nagrodę Fundacji im. Alfreda Jurzykowskiego w Nowym Yorku za całokształt swojej pracy (1993), Nagrodę Muzyczną Polskiego Radia (2001). W 2004 roku otrzymał tytuł doktora honoris causa Uniwersytetu w Palermo, a rok później został laureatem Dorocznej Nagrody Ministra Kultury w dziedzinie muzyki. W 2013 został uhonorowany Medalem stulecia urodzin Witolda Lutosławskiego.

Michał Bristiger specjalizował się w problematyce relacji między muzyką a słowem we włoskiej muzyce wokalnej XVII i XVIII wieku. Był autorem wielu przekładów librett operowych i tłumaczeń tekstów muzykologicznych z języka włoskiego. W 2001 Instytut Sztuki PAN wydał tom prac zebranych Myśl muzyczna ilustrujący interdyscyplinarny charakter zainteresowań Michała Bristigera.

aktualizacja: grudzień 2016 (wa)

Publikacje

książki

Związki muzyki ze słowem. Z zagadnień analizy muzycznej, „Biblioteka « Res Facta»” nr 4, PWM, Kraków 1986

Myśl muzyczna. Studia wybrane, [faksymilowa edycja wybranych studiów Profesora Michała Bristigera] (przygot. do wyd. Halina Sieradz), Instytut Sztuki PAN, Warszawa 2001

artykuły

Krytyka ogólnej koncepcji teoretycznej Ernsta Kurtha, ze szczególnym uwzględnieniem przesłanek harmoniki teoretycznej, [praca magisterska w Instytucie Muzykologii UW] Ms., Warszawa 1954

The problem of the Folkmusic in the Polish Radio on the Background of Social and Cultural, w: Cahier d’Études de Radio-Télévision, zeszyt 3-4, Paryż 1955

Problem formy sonatowej w „Kwartecie smyczkowym nr 5” Béli Bartóka, „Muzyka” 1956 nr 3, s. 146-175

"Circles" Luciano Berio, „Ruch Muzyczny” 1963 nr 2, przedruk. w serii: „Biblioteka «Res Facta»” nr 34, PWM

Forma wariacyjna w muzyce instrumentalnej Renesansu, [dysertacja doktorska w Instytucie Muzykologii UW], Ms., Warszawa 1963

Z problematyki kiczu, ”Polska Sztuka Ludowa” 1966 nr 3-4, s. 164-167

Krytyka muzyczna w sytuacji współczesnej, w: Krytycy przy okrągłym stole, WAiF, Warszawa 1966

L. M. Rogowskiego skale i idee muzyczne, w: Studia Hieronymo Feicht septuagenario dedicata, (red. Zofia Lissa), PWM, Kraków 1967

L’analyse musicale dans la musicologie contemporaine, w: Actes du XIe Congrès International d’Histoires des Sciences Varsovie-Cracovie 1965. T. II, Ossolineum, Wrocław 1967

Muzykologia i piśmiennictwo muzyczne w latach 1957-1964, w: Polska współczesna kultura muzyczna 1944-1964, PWM, Kraków 1968

Perspektywy muzyki nagrywanej, [dyskusja nad tekstem Glenna Goulda], „Res Facta” nr 3, Kraków 1969, s. 123-126

Muzykologia wobec muzyki, "Ruch Muzyczny” 1970 nr 5, s. 8

Postawa artystyczna Goffredo Petrassiego, w serii: „Biblioteka «Res Facta»” nr 46, PWM, Kraków 1970

Sonorismo e strutturalismo: due modi di considerare la musica in Polonia, “Collage”, Palermo 1970 nr 9

Kategorie podstawowe w muzykologii polskiej, "Zeszyty Wielkopolskie”, 1970 nr 12, s. 105-107

O przedmiocie badań historii muzyki, „Muzyka” 1971 nr 3, s. 27-29, 70-73

Teoria muzyki C. Durutte’a (przypadek wpływu filozofii polskiej na francuską myśl muzyczną), “Muzyka” 1972 nr 2, s. 69-79

Toccata Alessandro Stradelli, „Pagine” 1972 nr 1, s. 52-62

Analiza pieśni wczesnoromantycznej. Rozważania o pieśni Theodora Fröhlicha „Rückkehr in die Heimat” do słów Friedricha Hölderlina, w: Ze studiów nad sztuką romantyzmu. Studia i rozprawy, Zeszyt 2 (red. Dariusz Żebrowski), Towarzystwo im. Fryderyka Chopina, Warszawa 1972

Strukturelle und genetische Perspektive, w: Reflexionen über Musikwissenschaft heute. Bericht über das Symposium [...], Bonn 1970 (red. Carl Dahlhaus i in.), Kassel, Basel, Tours, London, Bävenseiter 1972

Krytyka muzyczna a poetyka muzyki, „Teksty” 1972 nr 4, s. 56-66, przedruk: Współczesne problemy krytyki artystycznej, Ossolineum, Wrocław 1973, s. 107-113 oraz Hudebni kritika a poetika hudby, „Opus Musicum” 1979 nr 3, s. 11, 67-71

Socjologia wiedzy muzycznej, w: Muzyka a społeczeństwo. Przegląd zagadnień socjologii muzyki [materiały z VII Ogólnopolskiej Konferencji Muzykologów], Brzeg 1973

O duetach Sigismondo d’India (1609-1615), „Pagine” 1974 nr 2, s. 239-252

Pojęcie manieryzmu w muzyce, „Pagine” 1974 nr 2, s. 79-89

„Zasady muzyki” Luisa Andreè – nieznane źródło do historii muzyki w Polsce w XVIII wieku, „Muzyka” 1974 nr 4, s. 74-79

Appunti sulla forma delle variazioni strumentali nel Rinascimento, w: Atti del primo incontri con la musica italiana in Polonia dal Rinascimento al Barocco, Bologna 1971, AMIS, Bologna 1974

Premesse teoriche sulla forma delle variazioni strutturali del Rinascimento, w: Atti del primo incontri con la musica italiana in Polonia dal Rinascimento al Barocco, Bologna 1971, AMIS, Bologna 1974

Osobliwości słyszenia muzycznego w XVI wieku, w: Renesans. Sztuka i ideologia. Materiały sympozjum naukowego Komitetu Nauk o Sztuce PAN. Kraków 1972, PWN, Warszawa 1976

Zur Organisation des Worttextes in der vokalen Musik, w: Colloquium „Worttonbeziehungen in der vokalen Musik [materiały z konferencji], Instytut Muzykologii Uniwersytetu w Brnie, Brno 1976

O zmianie poglądów Johna Vintona, „Res Facta” nr 8, Kraków 1977, s. 150-156

Zagadnienie genezy form muzycznych (na przykładzie form wariacyjnych Renesansu), w: Proces historyczny w literaturze i sztuce (red. Maria Janion i Aniela Piorunowa) PIW, Warszawa 1967, przedruk: The Problem of the Genesis of Musical Forms based on Renaissance Variation Forms w: Polish Musicological Studies t. I, (red. Jan Stęszewski, Zofia Chechlińska, Elżbieta Szczepańska), PWM, Kraków 1977

Musicologie et linquistique, “La Musique en Pologne”, 1977 nr 1, s. 6-30, przedruk: Muzykologia a lingwistyka (zagadnienia z pogranicza dyscypliny) w: Spotkania muzyczne w Baranowie I: Muzyka w kontekście kultury (red. Leszek Polony), PWM, Kraków 1978

La serva padrona, „Literatura na świecie” 1978 nr 5, s. 256-261

O estetyce Kurta Hubera – próba spojrzenia historycznego, w: Spotkania muzyczne w Baranowie I: Muzyka w kontekście kultury (red. Leszek Polony), PWM, Kraków 1978

Sulla “Introduzione ad un nuovo sistema d’harmonia” di Abramo Basevi, w: Contributi e ricerche su musica e teatro, AMIS, Istituto d’Filologia Latina e Medioevale, Bologna 1978

Tre arie di Antonio Vivaldi, [Materiały XXXIII Sagra Musicale Umbra], Perugia 1978

Domenico Scarlatti: „Narciso”, w: Narciso [program], Teatr Wielki, Warszawa 1978

Postface, w: C. Durutte Esthétique musicale. Résumé élémentaire de la technie harmonique et complement de cette technie suivi de l’exposé de la loi de l’enchaînement dans la mélodie, dans l’harmonie et dans leur concours Paris 1878, Reimpression: Meinkoff Reprint, Genève 1978

Drugi “Ruch Muzyczny” 1945-1949, „Ruch Muzyczny” 1977 nr 18, s. 2-7 w: Polskie powojenne czasopiśmiennictwo artystyczne. Materiały z sesji. Warszawa, 20-21 stycznia 1977, Zakład Narodowy imienia Ossolinskich, Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk, Wrocław, Warszawa, Kraków, Gdańsk 1979 s. 67-79

Problem związków słowa i muzyki. Założenia wstępne, „Muzyka” 1979 nr 4, s. 17-34

Włoskie i klasyczne momenty argumentacji muzycznej Francesco Mireckiego, “Pagine” 1979 nr 3, s. 199-217

Problemy muzyczne w traktatach Wojciecha Tylkowskiego, w: Studia musicologica. Aesthetica – theoretica – historica [Księga pamiątkowa Zofii Lissy] (red. Elżbieta Dziębowska, Zofia Helman, Danuta Idaszak, Adam Neuer), PWM, Kraków 1979

Nietzsche jako kompozytor (kilka uwag po lekturze jego utworów), “Teksty” 1980 nr 3 (51), s. 95-106

Teorie harmoniczne Abramo Baseviego (1862-65), „Pagine” 1980 nr 4, Warszawa, s. 51-61

Traktat ornamentacji Diego Ortiza z 1553 roku, w: Spotkania muzyczne w Baranowie II: Muzyka w muzyce (red. Teresa Malecka i Leszek Polony), PWM, Kraków 1980

„Curler River” Benjamina Brittena, Teatr Wielki, Poznań 1980

Compositori polacchi – la generazione dei trentenni w: Europa musicale oggi. Aspetti della composizione, Teatro Comunale di Bologna, Bologna 1981

Les unités élementaires de signification considérés sous l’angle de relations entre le texte et la musique, „Polish Art Studies” 1982 nr 3, s. 113-127

Die Wende in Karol Szymanowskis Schaffen, w: Karol Szymanowski in seiner Zeit (red. Michał Bristiger, Roger Scruton, Petra Weber-Bockholdt), Wilhelm Fink Verlag, München 1984

Domenico Scarlatti fra le due epoche, w: Vita teatrale in Italia e Polonia fra Seicento e Settecento. Atti del VI Convegno di Studi promoso ed organizzato dall’Academia Polacca delle Scienze e della Fondazione Cini di Venezia (red. Michał Bristiger, Jerzy Kowalczyk, Jacek Lipińsk, PWN, Warszawa 1984

Niektóre zagadnienia organizacji tekstu słownego w wokalnych utworach muzycznych, w: Dzieło muzyczne. Teoria, historia, interpretacja [Księga pamiątkowa Józefa M. Chomińskiego] (red. Irena Poniatowska), PWM, Kraków 1984

Webern e Bach, Varèse e Hoene-Wroński: radici romantiche del pensiero musicale di due musicisti moderni, w: Webern e Varèse poli della musica moderna. Comporre arcano (red. Antonio Fiorenza), Sellerio Editore, Palermo 1985

Stefan Jarociński (1912-1980), w: Polish Musicological Studies t. II (red. Jan Stęszewski, Zofia Chechlińska, Elżbieta Szczepańska), PWM, Kraków 1986

Czarna książeczka i czerwona wstążeczka: o operze Benjamina Brittena „Śmierć w Wenecji”, w: Benjamin Britten „Śmierć w Wenecji” [program], Teatr Wielki, Poznań 1987

Zu den semantischen Erscheinungen in der Vokalmusik („die sekundäre Semantik”), w: Verbalisierung und Sinngehalt. Über semantische Tendenzen im Denken in und über Musik heute (red. Otto Kolleritsch), Universal Edition, Wien-Graz 1989

Le unità elementari del significato nel campo delle relazioni fra testo e musica, “Rivista italiana di musicologia” 1990 nr 1, s. 3-17

Sztuczne dzieło cudowności, [o Gioacchino Rossinim], “Ruch Muzyczny” 1992 nr 7, s. 1, 6

Osservazioni sulla relazione di Jean-Jacques Nattiez, w: Secondo Convegno europeo di analisi musicale (ed. Rossana Dalmonte, Mario Baroni), Università degli Studi di Trento Dipartimento di Storia della Civiltà Europea, Trento 1992

Wstęp, w: Carl Dahlhaus, Hans Heinrich Eggebrecht Co to jest muzyka?, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1992

Philosophisches Denkmodell von J. Hoene-Wroński und seine musiktheoretischen Auswirkungen, w: „Interdisciplinary Studies in Musicology“ 1 (red. Jan Stęszewski, Maciej Jabłoński), Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, Poznań 1993

Refleksje na temat muzyki G. Rossiniego i jej przesilenia w „Semiramidzie”, w: Twórczość Gioacchino Rossiniego. W dwusetną rocznicę urodzin. Materiały Ogólnopolskiej Konferencji Muzykologicznej. Poznań, 28-29 lutego 1992 (red. Maciej Jabłoński), Ars Nova, Poznań 1993

Las unidades elementale del significado el campo de las relaciones entre texto y musica, „Revista del Instituto Superior de Musica. Universidad Nacional del Litoral” nr 4, Santa Fe 1995, s. 39-51

O filozofii muzyki Aleksieja F. Łosiewa (1893-1988), „Res Facta Nova” 2001 nr 4 (13), s. 103-114, przedruk: La questione principale della filosofia della musica secondo Aleksej F. Losev (1898-1988) w: Il pensiero musicale degli anni venti e trenta. Atti del Convegno Arcavacata di Rende 1-4 Aprile 1993, (red. Michał Bristiger, Nadia Capogreco, Giorgio Reda) Centro Editoriale F. Librario, Università degli Studi della Calabria, Calabria 1996, s. 259-272

Franciszek Mirecki und seine Ansichten über Musik, w: Deutsche Musik im Wegekreuz zwischen Polen und Frankreich. Zum Problem musikalischer Wechselbeziehungen im 19. und 20. Jahrhundert. Bericht der Tagung (red. Christoph-Hellmut Mahling, Kristina Pfarr), Mainzer Studien zur Musikwissenschaft, Bd 34, Hans Schneider, Tutzing 1996

W stronę Karola Szymanowskiego, w: Szymanowski i jego Europa. Festiwal Muzyczny Polskiego Radia, Polskie Radio, Warszawa 1997

Epoka, którą pragniemy zachować w pamięci, w: Mieczysław Karłowicz – pokrewieństwo z wyboru. II Festiwal Muzyczny Polskiego Radia, Polskie Radio, Warszawa 1998

„Odys płaczący” Tadeusza Szeligowskiego i Romana Brandstaettera. Próba charakterystyki, w: Artes atque humaniora. Studia Stanislao Mossakowski sexagenario dicata (red. Hanna Samsonowicz przy współpracy Marii Dłutek), Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, Warszawa 1998

The Notion of Musical Prose in the Aesthetics of Mario Pilo, w: Contexts of Musicology vol. 2 [Księga pamiątkowa Jana Stęszewskiego] (red. Maciej Jabłoński, Danuta Jasińska, Bożena Muszkalska, Ryszard J. Wieczorek), Ars Nova, Poznań 1998

Rękopisy Karola Rathausa z teorii i praktyki muzyki filmowej, „Muzyka” 1999 nr 4, 95-110

Boris de Schloezer (1881-1969) – świadek epoki, „Res Facta Nova” 1999 nr 3 (12), s. 83-89

Dziewiętnastowieczne aspekty myśli muzycznej Antona Weberna i Edgara Varèse’a, w: Muzykolog wobec dzieła muzycznego [Księga pamiątkowa Elżbiety Dziębowskiej] (red. Małgorzata Woźna-Stankiewicz, Zofia Dobrzańska-Fabiańska), Musica Iagellonica, Kraków 1999

Chopin 1999, w: Chopin 1999 – źródła i konteksty. III Festiwal Muzyczny Polskiego Radia, Polskie Radio, Warszawa 1999

Między elegią a zamilknięciem. O komponowaniu tekstów poetyckich Paula Celana, w: Muzyka i totalitaryzm (red. Maciej Jabłoński, Janina Tatarska) Ars Nova, Poznań 1996; przedruk: Elegia ed ammutalimento nella poesia di Paul Celan e nelle musiche ad essa ispirate, „Avidi Lumi” 9 [czerwiec] 2000, s. 5-14 [tamże wersja ang. i arab.]

Bachowska kadencja, w: Bach tysiąclecia. IV Festiwal Muzyczny Polskiego Radia, Polskie Radio, Warszawa 2000

Stefan Jarociński (16.VIII.1912-7.V.1980), w: Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk 1949-1999 (red. Lech Sokół), Warszawa 2000

Pielgrzym miłości w kraju Hafiza i Emira: „Achmed” Władysława Tarnowskiego, w: Opera polska w XVIII i XIX wieku (red. Maciej Jabłoński, Jan Stęszewski, Janina Tatarska), Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, Poznań 2000

Die Musik von Fryderyk Chopin in zwei Sichtweisen der zwanziger Jahre des XX. Jahrhunderts: Lucien Bourguès – Alexandre Denéréaz (1921) und Leonid L. Sabaneev (1925-1927), [tekst wygłoszony podczas Il Kongresu Chopinowskiego, Warszawa,10-17 października 1999] w: Myśl muzyczna. Studia wybrane, Instytut Sztuki PAN, Warszawa 2001

„Libertà, marito e trono fur miei beni...” – odzyskana „L'Andromaca” Antonio Bioniego (1730), Materiały z sesji muzykologicznej polsko-włoskiej „Wątki włoskie w muzyce europejskiej” (Warszawa, 4-5 września 1997) oraz konferencji „Opera Subjects and European Relationships” (Warszawa 19-21 października 2001) w: Myśl muzycz, Instytut Sztuki PAN, Warszawa 2001

Muzyka Lutosławskiego, que me veut-tu?, w: Witold Lutosławski. V Festiwal muzyczny Polskiego Radia, Polskie Radio, Warszawa 2001

Lektura „The Treatise on Harmony” Ezry Pounda, w: Muzyka w kontekście kultury [Księga pamiątkowa Mieczysława Tomaszewskiego] (red. Małgorzata Janicka-Słysz, Teresa Malecka, Krzysztof Szwajgier), Akademia Muzyczna w Krakowie, Kraków 2001

La filosofia della Musica di Giuseppe Mazzini. Parallelismi col pensiero musicale polacco, “De musica/Nuove Pagine” 1 (6) 2003

Muzyka włoska z polskiego okna, [przekład tekstu przemówienia wygłoszonego podczas uroczystości przyznania doktoratu honoris causa Uniwersytetu w Palermo 22 listopada 2004 roku], “De Musica” Vol. IX 2004

edycje krytyczne, redakcje naukowe

Tarquinio Merula, Satiro e Corisca. Dialogo musicale, (1626). Tekst: B. Cuarini, Il Pastor Fido, akt II, scena 6, [restytucja zaginionej partytury] Ms.

"De Musica", www.free.art.pl/demusica, (strona internetowa pod red. Michała Bristigera)

„Res Facta. Teksty o muzyce współczesnej”, Kraków, nr 1 (1967), nr 2 (1968), nr 3 (1969), nr 4 (1970), nr 5 (1971), nr 6 (1972), nr 7 (1973), nr 8 (1977), nr 9 (1982)

„Biblioteka «Res Facta»”,, [seria], Kraków: nr 1 (1970), nr 2 (1974), nr 3 (1978), nr 4 (1985), nr 5 (1988)

„Pagine. Polsko-włoskie materiały muzyczne. Argomenti musicali polacco-italiano.”, Warszawa: nr 1 (1972), nr 2 (1974), Kraków-Warszawa: nr 3 (1979), nr 4 (1980), nr 5 (1989)

Domenico Scarlatti, Narciso, [restytucja partytury i opracowanie muzykologiczne], Centralna Biblioteka Nutowa PWM, Warszawa 1978

Karol Szymanowski in seiner Zeit, [wspólnie z Rogerem Scruton i Petrą Weber-Bockholdt], Wilhelm Fink Verlag, München 1984

Vita teatrale in Italia e Polonia fra Seicento e Settecento. Atti del VI Convegno di Studi promoso ed organizzato dall’Academia Polacca delle Scienze e della Fondazione Cini di Venezia, [wspólnie z Jerzym Kowalczykiem i Jackiem Lipińskim], PWN, Warszawa 1984

Del Buono, Sonate, w serii: “Constellatio musica” zeszyt 1, PWM, Kraków 1989

„Constellatio Musica“, [seria], PWM, zesz.1, Kraków 1989

„Res Facta Nova. Teksty o muzyce współczesnej”, Poznań nr 1 [10] (1994), 2 [11] (1997), nr 3 [12] 1999, 4 [13] (2001), 5 [14] (2002), 6 [15] (2003), 7 [16] (2004)

Il pensiero musicale degli anni venti e trenta. Atti del Convegno Arcavacata di Rende 1-4 Aprile 1993, [wspólnie z Nadią Capogreco i Giorgio Reda], Centro Editoriale F. Librario, Università degli Studi della Calabria, Calabria 1996

Poznańskie Studia Operowe, [seria], [wspólnie z Maciejem Jabłońskim, Dobrochną Ratajczakową i Janem Stęszewskim], Polskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk. Wydział Nauk o Sztuce, Prace Komisji Muzykologicznej, Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, Poznań 1999

hasła encyklopedyczne

Serocki Kazimierz, w: Dutton Dictionary of Contemporary Music (red. John Vinton), E.P. Dutton, New York 1974

recenzje, komentarze, sprawozdania

Peters-Jahrbuch. Aufsätze zur Musik, Hrsg. von Eberhardt Klemm, 1 (1978), 2 (1979) [recenzja], „Muzyka“ 1984 nr 3, s. 107-109

II Festiwal Muzyczny Polskiego Radia, „Mandragora” 4 (15) 2000

O Festiwalach Muzycznych Polskiego Radia mówią Michał Bristiger i Elżbieta Markowska, „Ruch Muzyczny” nr 10, 2001

Socrealizm? Dyskusja redakcyjna, Michał Bristiger, Andrzej Mencwel, Stefan Morawski, Wojciech Tomasik, Władysław Malinowski, „De Musica” Vol. III 2002

Recenzja w postępowaniu Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie o nadanie tytułu Doktora Honoris Causa Panu Placido Domingo 30 kwietnia 2003 roku, „De Musica” Vol. IV 2003

„Don Giovanni" w Warszawie, „Zeszyty Literackie” nr 2 (82) 2003, s. 162-165, przedruk: „De Musica” Vol. IV 2003

Zaproszenie do podróży, [Podróż do Reims G. Rossiniego], „De Musica” Vol. IV 2003

Komentarze zamieszczone w programie koncertu „De Musica”, [I koncert „De Musica”], „De Musica” Vol. IV 2003

Wmyślanie się w muzykologię. Dyskusja redakcyjna, [nad tekstem Macieja Jabłońskiego] Irena Poniatowska, Jan Stęszewski, Dobrochna Ratajczakowa, Michał Bristiger, „De Musica” Vol. V 2003

Koncert „De Musica” w ramach projektu Jabłonna Janusza Palikota, [Program i objaśnienia - II koncert „De Musica”], „De Musica” Vol. VIII 2004

Literatura

Jarociński Stefan, Bristiger Michał, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t.„ab”, PWM, Kraków 1979

Dziębowska Elżbieta , Bristiger Michał, w: Encyklopedia Muzyczna PWM (część biograficzna pod red. Elżbiety Dziębowskiej), t.„ab - suplement”, PWM, Kraków 1998

Michał Bristiger: The selected bibliography of writings (in chronological order), w: Music in the World of Ideas [dedicated to Michał Bristiger] (ed. Helen Geyer, Maciej Jabłoński, Jan Stęszewski), Ars Nova, Poznań 2001

Bielawski Ludwik , Słowo o Michale Bristigerze / A Word on Prof. Michał Bristiger, „Muzyka” 2002 nr 3-4, s. 3-10

Sokół Lech , Laudacja [Przemówienie wygłoszone w czasie uroczystości wręczenia księgi pamiątkowej Music in the Worls of Ideas profesorowi dr hab. Michałowi Bristigerowi z okazji osiemdziesiątych urodzin, Poznań, 7 października 2001 roku], „Zeszyty Literackie” nr 1 (77) 2002 s. 61-63

Kłoczowski Piotr , Profesor i syreny, „Zeszyty Literackie” nr 1 (77) 2002 s. 59-60

Sokół Lech (oprac.) , Michał Bristiger, „Zeszyty Literackie” nr 1 (77) 2002 s. 64-65

Sieradz Halina (oprac.), Publikacje Michała Bristigera, „Zeszyty Literackie” nr 1 (77) 2002 s. 65-69

Mycielski Zygmunt, List do Michała Bristigera, „Zeszyty Literackie” nr 1 (77) 2002

Muzyka jako utopia - z prof. Michałem Bristigerem rozmawia Tomasz Cyz, „Tygodnik Powszechny” 2003 nr 22

Polmic

Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warszawa
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel: +48 785 370 000

Wsparcie projektu

Modernizacja strony odbywa się dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II.

Logo Ministerstwa NiSW program Nauka dla społeczeństwa

Nasze social media



© All rights reserved. POLMIC
Do góry