Przejdź do głównej treści

Bromboszcz Stanisław

Bromboszcz Stanisław

Fot.: Iwo Książek
Nawigacja Kompozycje
  • kompozytor, wykonawca

kompozytor i pianista; ur. 24 marca 1980, Kraków. W latach 1999-2005 studiował w Akademii Muzycznej w Katowicach: grę na fortepianie w klasie Józefa Stompla (1999-2004) oraz kompozycję pod kierunkiem Eugeniusza Knapika (2000-2005). Otrzymał stypendium Towarzystwa im. Fryderyka Chopina (2001), Ministra Kultury za wyróżniające wyniki w nauce (2003-2005), Fundacji "Sapere Auso” dla studentów szczególnie aktywnych edukacyjnie (2005). W ramach programu "Sokrates-Erasmus” doskonalił umiejętności w zakresie kompozycji pod kierunkiem Marca Stroppy w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Stuttgarcie. Od 2006 do 2009 kontynuował studia w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst Stuttgart u Caspara Johannesa Waltera (kompozycja) oraz Nicolasa Hodgesa (fortepian); uzyskał dyplom w specjalizacji Zusatzstiudium Neue Musik Hauptfach Komposition und Klavier. W latach 2007-2010 był uczestnikiem programu opieki nad młodymi kompozytorami Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego; zdobył ponadto stypendium "Młoda Polska" (2009). W 2013 roku uzyskał stopień naukowy doktora na podstawie kompozycji Air na zespół instrumentalny i media elektroniczne (promotor prof. Eugeniusz Knapik). W 2023 roku nadano mu stopień naukowy doktora habilitowanego na podstawie oceny ogólnego dorobku artystycznego oraz osiągnięcia artystycznego Solaris / pejzaże parafrazy. Kompozycja na dźwięki elektroniczne, projekcję wideo i ruch sceniczny.

Jest laureatem konkursów kompozytorskich i pianistycznych, m.in. w 2000 otrzymał II nagrodę na Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie, w 2003 – wyróżnienie na 8th Tokyo International Competition for Chamber Music Composition, w 2006 – Nagrodę "Bravissimo” Instytutu Polskiego w Sztokholmie dla najlepiej zapowiadającego się polskiego artysty na Międzynarodowym Konkursie Współczesnej Muzyki Kameralnej w Krakowie, w 2007 – II nagrodę w kategorii solistów na tym samym konkursie. W 2009 roku był finalistą 36th Bourges International Competition.

Stanisław Bromboszcz jako solista koncertował na wielu festiwalach, takich jak „Gwiazdy Promują” w Jeleniej Górze, „Alkagran” w Czechowicach-Dziedzicach, „Maraton Twórczości Henryka Mikołaja Góreckiego” w Katowicach, „Muzyka w zabytkowych wnętrzach i kościołach Księstwa Nyskiego” w Nysie, "Festiwal Czterech Kultur” w Łodzi, "Łańcuch” w Warszawie, „Letnia Filharmonia Aukso” w Wigrach, „Warszawska Jesień”, „Carl Orff – Festspiele” w Andechs w Niemczech, "Rottenburg Neue Musik Tage”, z towarzyszeniem m.in. Orkiestry Filharmonii Śląskiej, Orkiestry Filharmonii Dolnośląskiej i Orkiestry Aukso. Był też członkiem Stirling Ensemble Stuttgart i Junge Münchner Philharmonie. Prawykonywał utwory Wojciecha Stępnia, Marty Kleszcz.

Jego utwory wykonywane były podczas Ostrawskich Dni Nowej Muzyki (Czechy), New Music Festival w Louisville (Stany Zjednoczone), festiwalu "Muzyka w zabytkowych wnętrzach i kościołach Księstwa Nyskiego”, "Giornate della Percussione” w Fermo (Włochy), Festiwalu Prawykonań,  "Warszawskiej Jesieni", "Sound New Contemporary Festival” w Canterbury Kent (Wielka Brytania), m.in. przez Śląską Orkiestrę Kameralną, Orkiestrę Muzyki Nowej, Ensemble Intercontemporain.

Instalacja multimedialna Air (stworzona wspólnie z Ewą Satalecką) prezentowana była na retrospektywie Moving Types – Lettern in Bewegung (Mainz, Dortmund, Warszawa). W 2011 roku był uczestnikiem projektu Where from? Where to? Myths – Nation – Identities, zorganizowanego przez Ensemble Modern oraz Goethe Instytut.

Kilkakrotnie był beneficjentem programu "Zamówienia kompozytorskie", realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Nakładem firmy fonograficznej DUX w 2010 roku ukazała się jego płyta monograficzna Stanisław Bromboszcz Muzyka kameralna (DUX 0746). 

Od 2008 roku zatrudniony jest w Akademii Muzycznej w Katowicach; od 2014 pełni stanowisko adiunkta, jest również opiekunem naukowym Koła Naukowego Kompozytorów i Teoretyków Muzyki. W latach 2014-2018 wykładał także w Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie (na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu). Prowadzi warsztaty kompozytorskie dla uczniów szkół muzycznych II stopnia.

Od 2020 roku sprawuje funkcję prezesa katowickiego oddziału Związku Kompozytorów Polskich.

aktualizacja: 2011 (Anna Iwanicka), 2014 (Beata Dźwigaj), 2023, 2025 (Wiktoria Antonczyk)

Kompozycje

  • Haiku na sopran, skrzypce, dzwonki i fortepian (2001)
  • Pięć utworów na altówkę i fortepian (2002)
  • Sonata na fortepian (2003)
  • Sceny na skrzypce i orkiestrę kameralną (2004)
  • Przemiany na wiolonczelę i zespół kameralny (2004)
  • Etiudy aleatoryczne na dwa fortepiany (2005)
  • Recitativo, corale e arioso na zespół kameralny (2006)
  • Continuum na marimbę solo (2006)
  • Semi-sonore na trzy zespoły smyczkowe (2007)
  • Muzyka lustrzana na fortepian i elektronikę (2008)
  • Piú niente na marimbę solo (2008)
  • Obrazy na wiolonczelę i elektronikę (2009)
  • Solo na wiolonczelę amplifikowaną (2011)
  • Air, instalacja [wspólnie z Ewą Satalecką] (2011)
  • Con tensione na zespół kameralny (2012)
  • Air na zespół instrumentalny i media elektroniczne (2013)
  • Muzykanci na zespół instrumentalny i elektronikę (2014)
  • Intensamente. Muzyka na dwa flety i fortepian (2014)
  • Kwintet fortepianowy (2015)
  • agitato/deciso. Muzyka na 2 flety i organy (2016)
  • Solaris / pejzaże, parafrazy, kompozycja na dźwięki elektroniczne, projekcję wideo i ruch sceniczny (2018)
  • Piu niente na gitarę solo (2019)
  • Monodram na saksofon barytonowy i elektronikę (2020)
  • Muzyka do spektaklu tanecznego Pieśni – odzyskiwanie utraconego czasu w choreografii Anny Kosiorowskiej (2021)
  • Symetriady na media elektroniczne (2021)
  • Recytatyw w trzech odsłonach na akordeon i elektronikę (2022)
  • Cztery epizody na altówkę i elektronikę (2023)
  • Akord: A1, E2, B♭2, D♭3, F3, E♭4, C5 na oktofoniczną projekcję dźwięku (2023)
  • Muzyka na fortepian i kwartet smyczkowy (2023)
  • Parafrazy 1. Preludium e-moll, Mazurek a-moll na fortepian (2024)
  • Rashomon. Scena 1 na flet i elektronikę (2024)
Polmic

Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warszawa
e-mail: polmic@polmic.pl

tel: +48 785 370 000

Wsparcie projektu

Modernizacja strony odbywa się dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II.

Logo Ministerstwa NiSW program Nauka dla społeczeństwa

Nasze social media



© All rights reserved. POLMIC
Do góry