muzykolog; ur. 6 października 1934, Białowieża; zm. 10 lutego 2025, Wrocław. Była córką Józefa Brzezińskiego i Janiny z Klepackich. Po ukończeniu ogólnokształcącej szkoły średniej rozpoczęła w 1955 roku studia w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego. Ukończyła je w 1963 roku, uzyskując stopień magistra muzykologii na podstawie egzaminu i wykonanej pod kierunkiem prof. dr. Józefa Chomińskiego pracy Faktura i forma w preludiach Chopina.
Jeszcze podczas studiów podjęła w latach 1958-1960 pracę w Towarzystwie im. F. Chopina, gdzie zajmowała się kompletowaniem fotograficznej dokumentacji spuścizny rękopiśmiennej Fryderyka Chopina oraz sporządziła pełny zestaw źródeł dla Wydania Narodowego dzieł kompozytora. Następnie współpracowała z Filharmonią Narodową (1963-1964), tworząc kompletną kartotekę kompozytorską repertuaru Filharmonii Warszawskiej za lata 1901-1934 oraz niepełną za lata 1945-1954.
Od 1964 roku pracowała w Zakładzie Muzycznym Biblioteki Narodowej jako starszy asystent, a następnie adiunkt i pracownik naukowo-badawczy. Współpracowała z redakcją Répertoire International de Littérature Musicale, dla której wykonywała w języku angielskim analizy artykułów muzycznych z polskich czasopism niemuzycznych oraz z czasopisma "Muzyka". Autorka informatora Zbiory muzyczne w bibliotekach polskich (1966). Opracowała wraz z Wandą Bogdany-Popielową i Marią Prokopowicz cz. 3 Katalogu mikrofilmów muzycznych (1965) oraz stworzyła wystawę Muzyka polska w rękopisach i drukach od XI do XX wieku (1966).
Napisała scenariusze kilku wystaw w Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy, m.in. Polska muzyka kameralna XIX wieku z okazji V Bydgoskiego Festiwalu Muzycznego (1968), Pieśń polska w XVI i XVII wieku z okazji II Międzynarodowego Festiwalu Dawnej Muzyki Europy Środkowej i Wschodniej (1969), Muzyka w Polsce w okresie baroku w ramach III Międzynarodowego Festiwalu Dawnej Muzyki Europy Środkowej i Wschodniej (1972).
Autorka kilku książek, m.in. Repertuar polskich tabulatur organowych z pierwszej połowy XVI wieku (PWM, 1987), Z fortepianem w tle (Kraków, "Szkice", 1999), Fortissimo! (Kraków, Miniatura, 2004). Była redaktorką Pieśni Chwał Boskich Jana Zaremby (PWM, PAN, 1989) i Śpiewnika Artystów Salonu Zwierzynieckiego (Kraków, Towarzystwo Słowaków w Polsce, 2000).
Od 1968 roku należała do Związku Kompozytorów Polskich.
Wiktoria Antonczyk (2025)