amerykański kompozytor, pianista jazzowy, improwizator, który wziął udział w Programie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Polski „Kolekcje – priorytet Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca; ur. 8 czerwca 1953, Filadelfia.
Studiował w klasie kompozycji George’a Rochberga i George’a Crumba w University of Pennsylvania. Jako jazzowy kompozytor i pianista zadebiutował jeszcze w okresie studiów. Grał w zespołach takich znanych jazzmanów, jak Philly Joe Jones, Hank Mobley, Johnny Coles, Mickey Roker, Odean Pope, Bootsie Barnes, Bobby Durham i Grover Washington. Otrzymał granty artystyczne The National Endowment for the Arts, The Pew Foundation i The USA Artist Fellowships.
Występował podczas wielu festiwali, w tym na North Sea Jazz Festival, Monterey Jazz Festival, Montreal Jazz Festival oraz Newport Jazz Festival, a także brał udział w festiwalach muzyki klasycznej, takich jak Salzburg Festival, Munich Opera, Holland Festival, IRCAM oraz Great Performers at Lincoln Center.
Jako leader nagrał 25 albumów. Jeden z nich Space Kiss został nagrany z zespołem Lutoslawski Quartet, który prezentuje nowe kompozycje Caina na fortepian i zespół smyczkowy. W 2009 Uri Caine był nominowany do nagrody Grammy za album The Othello Syndrome (Winter & Winter, 2008). Gał także w składzie zespołów, kierowanych przez Dona Byrona, Dave’a Douglasa, Johna Zorna, Arta Lindsay’a, Terry’ego Gibbsa i Buddy’ego DeFranca, Sama Riversa, Barry’ego Altschula, ponadto uczestniczył w występach zespołów The Woody Herman Band oraz Master Musicians of Jajouka. W 2003 Caine pełnił funkcję dyrektora The Venice Biennale. W latach 2006 – 2009 był kompozytorem rezydentem The Los Angeles Chamber Orchestra.
Ma na swoim koncie wiele jazzowych aranżacji utworów z klasycznego repertuaru. W jego bogatej dyskografii znaleźć można albumy będące hołdem dla takich kompozytorów jak: Johann Sebastian Bach, Robert Schumann, Richard Wagner, Gustav Mahler oraz dla legend jazzu – Theloniousa Monka i Herbie Hancocka. Polskim słuchaczom znany jest m.in. z interpretacji piosenek Władysława Szpilmana. W jego własnych kompozycjach, utrzymanych głównie w idiomie jazzowym, pojawiają się też wpływy muzyki klezmerskiej, ale również romantycznej symfoniki oraz współczesnych technik kompozytorskich.
Caine komponuje utwory na zamówienie takich znanych zespołów, jak American Composers Orchestra, The Philadelphia Orchestra, The Arditti Quartet, The Vienna Volksoper, Concerto Koln, The Basel Chamber Orchestra, The Afiara String Quartet and The Beaux Arts Trio. Własną transkrypcję Wariacji na temat walca Diabellego L. van Beethovena Uri Caine wykonywał z The Cleveland Orchestra, The Swedish Chamber Orchestra i Moskiewską Orkiestrą Kameralną.
Jego utwór In memoriam na sopran, orkiestrę smyczkową i improwizującego pianistę do wierszy Czesława Miłosza (Niebiańskie, Do natury, Jeżeli) został zamówiony przez Fundację f.o.r.t.e. w 2013 w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”. Premiera kompozycji w wykonaniu Joanny Freszel, samego autora i Orkiestry Kameralnej Aukso pod kierownictwem Marka Mosia odbyła się w Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie.
aktualizacja: lipiec 2016 (wa)