Przejdź do głównej treści

Chmielewska Aleksandra

Chmielewska Aleksandra

  • kompozytor
kompozytorka; ur. 1 września 1993, Warszawa. Jest absolwentką Zespołu Państwowych Ogólnokształcących Szkół Muzycznych im. Grażyny Bacewicz nr 3 w Warszawie, gdzie uczyła się w klasie oboju Marka Roszkowskiego. Ukończyła studia kompozytorskie w klasie Pawła Łukaszewskiego na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Obecnie jest doktorantką kompozycji na Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie Eugeniusza Knapika. Studiowała też historię sztuki oraz filologię iberyjską na Uniwersytecie Warszawskim.

Doskonaliła warsztat kompozytorski na kursach kompozytorskich „Synthetis” w Radziejowicach (2015, 2016), pod okiem takich twórców, jak Simon Steen-Andersen, Martijn Padding, Phillipe Manoury, Zhou Long, Martijn Bresnick, Johannes Kreidler, Zygmunt Krauze. Ponadto uczestniczyła w warsztatach kompozytorskich z takimi twórcami, jak Paul Mealor, Daniel Moreira czy Lowell Liebermann. Była uczestniczką SyncCampu dla kompozytorów muzyki filmowej w Lusławicach (2019). W zakresie muzyki filmowej szkoliła się pod kierunkiem Krzesimira Dębskiego i Krzysztofa Knittla.

Jest laureatką I nagrody w Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim organizowanym w ramach Nordhessische Kindermusiktage w Kassel (2011), III nagrody w Międzyuczelnianym Konkursie Kompozytorskim Koła Naukowo-Artystycznego Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina (2014), zwyciężyła w Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Transatlantyk Instant Composition Contest (2015), zdobyła II nagrodę w Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Musica Sacra Nova i III nagrodę w Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim Opus 966 (2016), I nagrodę przyznano kompozytorce w Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. Andrzeja Koszewskiego (2017) i w III Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Patri Patriae (2018) oraz II nagrodę w Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Musica Sacra Nova (2018). Otrzymała ponadto szereg wyróżnień: w Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim „Fide et Amore” (2014, honorowe wyróżnienie), dwukrotnie w Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim „Sinfonietta per Sinfonietta” (2015 i 2016), w Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim Opus 966 (2015), w 57. Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda (2016), w Konkursie Kompozytorskim Centrum Myśli Jana Pawła II (2018), w 5. Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Pendereckiego (2019).

Tworzy utwory orkiestrowe, chóralne i kameralne, które są wykonywane przez zespoły polskie i zagraniczne, rejestrowane na płytach oraz wydawane drukiem – na stałe współpracuje z holenderskim wydawnictwem nutowym Donemus. Interesują ją związki muzyki i zjawisk wizualnych – stąd wiele jej utworów ma charakter programowy. W swojej muzyce poszukuje przede wszystkim pogłębionego emocjonalnego kontaktu ze słuchaczem.

Kompozycje Aleksandry Chmielewskiej wykonywane są w Polsce, na Ukrainie, na Białorusi, w Niemczech, w Słowenii w Stanach Zjednoczonych, w Rosji, na Węgrzech, w Austrii i w Indiach, przez Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Lwowskiej, Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Słoweńskiej, Chór Narodowego Forum Muzyki, Orkiestrę Leopoldinum, Vogler Quartett, sekstet muzyki wokalnej proMODERN, E-MEX Ensemble, Dziołak&Stankiewicz Duo, Windswept Trio, Poznański Chór Kameralny, Polski Chór Kameralny, Unplugged Orchestra, Chór Akademicki Politechniki Warszawskiej.

Jej muzyka była prezentowana przy okazji takich wydarzeń, jak: 58. Festiwal „Warszawska Jesień”, Śląska Trybuna Kompozytorów, European Contemporary Composers Orchestra, Festival Musica Sacra Nova, Festiwal Studenckich Zespołów Kameralnych Krajów Nadbałtyckich 2016, Spotkania Muzyczne Młodzieży Polskiej i Ukraińskiej we Lwowie. Oprócz kompozycji zajmuje się aranżacją – jej symfoniczne opracowania były wykonywane m. in. na największym festiwalu muzycznym w Meksyku – Cervantino.

W 2018 roku pełniła funkcję kompozytora-rezydenta w Salonie Muzycznym im. Feliksa Nowowiejskiego w Poznaniu.

Jest przewodniczącą Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich, a także członkiem zwyczajnym Stowarzyszenia Autorów ZAiKS, członkiem zarządu Fundacji Muzyczne Talenty Europy, członkiem komisji wykonawczej Międzynarodowej Rady Twórców CIAM.

Aleksandra Chmielewska prowadzi także działalność literacką. W 2014 roku jej debiutancka powieść Uczeń Czarnoksiężnika ukazała się nakładem wydawnictwa Novae Res. W 2015 roku jej scenariusz słuchowiska Tam, gdzie mieszka cisza został wyróżniony II nagrodą w konkursie organizowanym przez Festiwal Literacki Sopot. Słuchowisko zostało zrealizowane przez artystów z gdańskiego Teatru Miniatura i w 2016 otrzymało I nagrodę w kategorii słuchowisk dla dzieci i młodzieży na Festiwalu Dwa Teatry.

Oficjalna strona kompozytorki - https://aleksandrachmielewska.pl/ 


 

aktualizacja: 2015 (ab), 2020 (wa)

Kompozycje

Tanz der Schloss na kwartet smyczkowy (2011)

The snakes charmer na obój i kwintet smyczkowy (2012)

Cubik’s rube na kwintet smyczkowy (2012)

The carrousel na 3 marimby (2013)

Noc trzech księżyców na trio smyczkowe (2013)

De musica in ecclesia na chór mieszany a cappella (2013)

Phantasmagorie na obój i orkiestrę smyczkową (2013)

Ostinato na akordeon solo (2013)

Meditation na organy solo (2014)

Mesmerettes na orkiestrę symfoniczną (2014)

Kwartet smyczkowy nr 1 (2014)

Trzy pieśni do słów K.K.Baczyńskiego na mezzosopran i harfę (2014)

Koncert na klawesyn i orkiestrę kameralną (2014)

Gloria na chór mieszany a cappella (2015)

Salutatio Angelica na chór mieszany a cappella (2015)

Magnificat na chór i orkiestrę symfoniczną (2015)

Trzy miniatury na obój i kwintet smyczkowy (2015)

Concertino na rożek angielski i orkiestrę smyczkową (2016)

Four temperaments na akordeon i klarnet (2016)

Noli me tangere na chór mieszany a cappella (2016)

Padre Nuestro na chór mieszany a cappella (2016)

Polish Dances na kwintet dęty (2016)

Trio waltorniowe (2016)

De Marsyas et Apollo na chór mieszany (2017)

Ego Dormio na chór mieszany i orkiestrę kameralną (2017)

Fantastic scenes na orkiestrę symfoniczną (2017)

Luxe, calme et volupte na orkiestrę symfoniczną (2017)

O, Helena! na chór żeński i orkiestrę kameralną (2017)

Verbum caro na chór mieszany a cappella (2017)

Ad te levavi oculus meos na chór żeński i orkiestrę kameralną (2018)

Hail o Mother na chór mieszany a cappella (2018)

Tańce żydowskie na klarnet, skrzypce i fortepian (2018)

Letter from faraway island na organy i perkusję (2018)

Nunc scio vere na chór mieszany a capella (2018)

Pieśni warmińskie na chór mieszany a cappella (2018)

Sinfonietta– The Night of Fireworks na orkiestrę smyczkową (2018)

Sonata oniryczna na fortepian solo (2018)

To be or not to be na chór mieszany a cappella (2018)

Concertino na akordeon i orkiestrę smyczkową (2019)

Pomerania na orkiestrę smyczkową (2019)

Postcards from Warsaw na kwintet smyczkowy (2019)

Venetian Masks na trio gitarowe (2019)

Publikacje

książki

Uczeń Czarnoksiężnika, Novae Res, Gdynia 2014

Polmic

Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warszawa
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel: +48 785 370 000

Wsparcie projektu

Modernizacja strony odbywa się dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II.

Logo Ministerstwa NiSW program Nauka dla społeczeństwa

Nasze social media



© All rights reserved. POLMIC
Do góry