kompozytor, pianista, aranżer, pedagog i publicysta muzyczny; ur. 9 listopada 1929, Bystromowice koło Wilna, zm. 24 stycznia 2021, Warszawa. Studiował początkowo w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Poznaniu, następnie teorię muzyki oraz kompozycję pod kierunkiem Witolda Rudzińskiego w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie (dyplom w 1962).
W latach 1961-66 był kierownikiem muzycznym kabaretu studenckiego „Stodoła” w Warszawie, w 1964 – zespołu Alibabki, od 1966 do 1970 – Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego „Granica”. Współpracował z Redakcją Muzyki dla Dzieci Polskiego Radia jako twórca audycji dydaktycznych i popularyzatorskich. Prowadził wykłady z zakresu aranżacji w Akademii Muzycznej w Warszawie, a także uczył przedmiotów muzycznych w Instytucie Wychowania Muzycznego w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Kielcach. Pełnił funkcję redaktora czasopisma „Wychowanie Muzyczne w Szkole” Był autorem pierwszego w Polsce podręcznika aranżacji muzyki rozrywkowej Aranżacja (Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury, Warszawa 1970) oraz innych podręczników: Nauczyciel i twórczość muzyczna uczniów (Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1990), Zabawy z echem. Od melodii do aranżacji (COMUK, Warszawa 1990), Grająca klawiatura. Melodie na keyboard (Agencja Autorska, Warszawa 1992).
Zbigniew Ciechan został laureatem wielu nagród – otrzymał Nagrody Polskiego Radia (1963, 1965, 1971, 1973), nagrodę specjalną na Krajowym Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu za piosenkę Idzie świt do słów Jerzego Litwiniuka, którą wykonał zespół Alibabki (1964), Srebrny Pierścień na Festiwalu Piosenki Żołnierskiej w Kołobrzegu (1971), Nagrodę Związku Kompozytorów Polskich (1977) i Nagrodę Prezesa Rady Ministrów (1983). W 2018 roku został uhonorowany Nagrodą Specjalną Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Pieśń o nocy czerwcowej (Noctes aninenses) na mezzosopran, narratora i orkiestrę smyczkową (1962)
Zasłony, kantata na sopran, baryton, narratora, chór mieszany i małą orkiestrę symfoniczną (1963)
Ekstrema 63 na gitarę basową i dwie orkiestry symfoniczne (1963)
Kwartet smyczkowy w dwóch częściach (1964)
Świątek przydrożny (Le Christe en bois) na narratora i orkiestrę kameralną (1964)
Kwartet smyczkowy w dwóch częściach nr 2 (1964)
O tym powiedzieć dzisiaj chcemy [wersja I] na chór mieszany i fortepian (1965)
O tym powiedzieć dzisiaj chcemy [wersja II] na chór mieszany i małą orkiestrę symfoniczną (1965)
O tym powiedzieć dzisiaj chcemy [wersja III] na chór dziecięcy i zespół instrumentalny (1965)
Suita olimpijska (Meksyk 65) [wersja I] na małą orkiestrę symfoniczną (1965)
Suita olimpijska (Meksyk 65) [wersja II] na wielką orkiestrę dętą symfoniczną (1965)
Hiroshima mon amour [wersja I] na alt i małą orkiestrę symfoniczną (1966)
Hiroshima mon amour [wersja II] na alt i zespół instrumentalny (1966)
Hiroshima mon amour [wersja III] na głos i fortepian (1966)
L’âme du vin (Przy winie) [wersja I] na głos żeński i małą orkiestrę symfoniczną (1966)
L’âme du vin (Przy winie) [wersja II] na głos żeński i zespół instrumentalny (1966)
L’âme du vin (Przy winie) [wersja III] na głos żeński i fortepian (1966)
L’âme du vin (Przy winie) [wersja IV] na głos żeński i mały zespół taneczny (1966)
Kwintet fortepianowy w trzech fragmentach (1966)
Amoroso [wersja I] na alt i zespół instrumentalny (1967)
Amoroso [wersja II] na głos i fortepian (1967)
Ricercar na organy (1967)
Antipodes for chamber ensemble (1967)
Tryptyk na altówkę i zespół smyczkowy (1967)
Eufonia na organy (1968)
Podróże, obrazek sceniczny (1968)
Zielony brzegu Odry [wersja I], mała kantata na baryton solo, chór mieszany i małą orkiestrę symfoniczną (1969)
Zielony brzegu Odry [wersja II], mała kantata na głos i fortepian (1969)
Antytezy na flet, fortepian, altówkę i wiolonczelę (1969)
Toccata na organy (1969)
Kwintet na flet, trio smyczkowe i fortepian (1971)
Angela, balet w jednym akcie (1971)
Passacaglia (alla polacca) na orkiestrę (1972)
Dokąd zaszła dzieweczka [wersja I], obrazek sceniczny (śpiewogra z tańcami) na głosy solowe, chór męski i małą orkiestrę symfoniczną (1972)
Dokąd zaszła dzieweczka [wersja II], obrazek sceniczny (śpiewogra z tańcami) na głos, chór i fortepian (1972)
Warszawskie kuranty, śpiewogra (musical) dla młodzieży (1978)
Antithesis for chamber orchestra (1979)
Dzieci w Cyrku, widowisko muzyczne (piosenki i tańce) (1979)
Czas pracy [wersja I], śpiewogra dla młodzieży (1979)
Czas pracy [wersja II], śpiewogra dla młodzieży (1979)
Marsz jubileuszowy [wersja I] na wielką orkiestrę dętą (1979)
Marsz jubileuszowy [wersja II] na instrument solowy i fortepian (1979)
Scherzino na skrzypce i orkiestrę kameralną (1980)
Niewesołe miasteczko, obrazek sceniczny (1981)
Diabeł tanecznik, komedia baletowa (1985)
Suite nr 2 na skrzypce i altówkę (1986)
Gayo na flet, fortepian, perkusję i małą orkiestrę smyczkową (1986)
Taniec chorałowy na zespół instrumentalny (1987)
Cadenza na akordeon solo (1988)
Kwartet smyczkowy w dwóch częściach nr 3 (1989)
Deszczowy wiersz na flet, fortepian, perkusję i małą orkiestrę smyczkową (1989)
Dwie pieśni do słów Anny Bernat [wersja I] na chór mieszany a cappella (1991)
Dwie pieśni do słów Anny Bernat [wersja II] na głos i fortepian (1991)
Capriccio na dwoje skrzypiec i fortepian (1991)
Opowiadania dźwiękowe (Obrazki dziecięce) na narratora i orkiestrę kameralną (1992)
Toccatina na gitarę (1992)
Mattinata – Przedświt na fortepian (1993)
Rondino na skrzypce i fortepian (1994)
Spotkanie z choinką [wersja I] na narratora, głosy solowe, chór, zespół taneczny i zespół instrumentalny (1995)
Spotkanie z choinką [wersja II] na głos, chór i fortepian (1995)
Po zbożopławnej sztyrując Wiśle... na chór męski a cappella (1995)
Quatre pièces filigranées pour violino solo (1995)
Podróż dookoła globusa, rondo instrumentalne, kreacja sceniczna z improwizacją (1995)
Miniatury sceniczne dla dzieci młodszych [wersja I] na narratora, głosy solowe, chór, zespół taneczny i zespół instrumentalny (1995-97)
Miniatury sceniczne dla dzieci młodszych [wersja II] na głos, chór i fortepian (1995-97)
Gdy dorosnę [wersja I] na narratora, głosy solowe, chór, zespół taneczny i zespół instrumentalny (1996)
Gdy dorosnę [wersja II] na głos, chór i fortepian (1996)
Fuga quasi fantasia per violino solo (1996)
Kot w butach, opera dla dzieci i młodzieży w 1 akcie (1997)
Babcia, Dziadek i Koziołek [wersja I] na narratora, głosy solowe, chór, zespół taneczny i zespół instrumentalny (1997)
Babcia, Dziadek i Koziołek [wersja II] na głos, chór i fortepian (1997)
Gdy wszyscy wziemięwzięci..., poemat symfoniczny (1997)
Gdzie jest ta pieśń..., obrazek sceniczny (1997)
Kasztanowy bal [wersja I] na narratora, głosy solowe, chór, zespół taneczny i zespół instrumentalny (1997)
Kasztanowy bal [wersja II] na głos, chór i fortepian (1997)
Concertino (alla rustica) per archi (1998)
Fantazja jubileuszowa na skrzypce i fortepian (1999)
Aranżacja, Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury, Warszawa 1970
Nauczyciel i twórczość muzyczna uczniów, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1990
Zabawy z echem. Od melodii do aranżacji, Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury, Warszawa 1990
Grająca klawiatura. Melodie na keyboard, Agencja Autorska, Warszawa 1992
Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warszawa
e-mail:
tel: +48 785 370 000
Modernizacja strony odbywa się dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II.