Skip to main content

Ciechan Zbigniew

Ciechan Zbigniew

  • Kompozytor, Wykonawca

kompozytor, pianista, aranżer, pedagog i publicysta muzyczny; ur. 9 listopada 1929, Bystromowice koło Wilna, zm. 24 stycznia 2021, Warszawa. Studiował początkowo w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Poznaniu, następnie teorię muzyki oraz kompozycję pod kierunkiem Witolda Rudzińskiego w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie (dyplom w 1962).

W latach 1961-66 był kierownikiem muzycznym kabaretu studenckiego „Stodoła” w Warszawie, w 1964 – zespołu Alibabki, od 1966 do 1970 – Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego „Granica”. Współpracował z Redakcją Muzyki dla Dzieci Polskiego Radia jako twórca audycji dydaktycznych i popularyzatorskich. Prowadził wykłady z zakresu aranżacji w Akademii Muzycznej w Warszawie, a także uczył przedmiotów muzycznych w Instytucie Wychowania Muzycznego w Wyższej Szkole Pedagogicznej w Kielcach. Pełnił funkcję redaktora czasopisma „Wychowanie Muzyczne w Szkole” Był autorem pierwszego w Polsce podręcznika aranżacji muzyki rozrywkowej Aranżacja (Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury, Warszawa 1970) oraz innych podręczników: Nauczyciel i twórczość muzyczna uczniów (Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1990), Zabawy z echem. Od melodii do aranżacji (COMUK, Warszawa 1990), Grająca klawiatura. Melodie na keyboard (Agencja Autorska, Warszawa 1992).

Zbigniew Ciechan został laureatem wielu nagród – otrzymał Nagrody Polskiego Radia (1963, 1965, 1971, 1973), nagrodę specjalną na Krajowym Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu za piosenkę Idzie świt do słów Jerzego Litwiniuka, którą wykonał zespół Alibabki (1964), Srebrny Pierścień na Festiwalu Piosenki Żołnierskiej w Kołobrzegu (1971), Nagrodę Związku Kompozytorów Polskich (1977) i Nagrodę Prezesa Rady Ministrów (1983). W 2018 roku został uhonorowany Nagrodą Specjalną Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

aktualizacja: 2008 (mk), 2020, 2021 (wa)

Kompozycje

Pieśń o nocy czerwcowej (Noctes aninenses) na mezzosopran, narratora i orkiestrę smyczkową (1962)

Zasłony, kantata na sopran, baryton, narratora, chór mieszany i małą orkiestrę symfoniczną (1963)

Ekstrema 63 na gitarę basową i dwie orkiestry symfoniczne (1963)

Kwartet smyczkowy w dwóch częściach (1964)

Świątek przydrożny (Le Christe en bois) na narratora i orkiestrę kameralną (1964)

Kwartet smyczkowy w dwóch częściach nr 2 (1964)

O tym powiedzieć dzisiaj chcemy [wersja I] na chór mieszany i fortepian (1965)

O tym powiedzieć dzisiaj chcemy [wersja II] na chór mieszany i małą orkiestrę symfoniczną (1965)

O tym powiedzieć dzisiaj chcemy [wersja III] na chór dziecięcy i zespół instrumentalny (1965)

Suita olimpijska (Meksyk 65) [wersja I] na małą orkiestrę symfoniczną (1965)

Suita olimpijska (Meksyk 65) [wersja II] na wielką orkiestrę dętą symfoniczną (1965)

Hiroshima mon amour [wersja I] na alt i małą orkiestrę symfoniczną (1966)

Hiroshima mon amour [wersja II] na alt i zespół instrumentalny (1966)

Hiroshima mon amour [wersja III] na głos i fortepian (1966)

L’âme du vin (Przy winie) [wersja I] na głos żeński i małą orkiestrę symfoniczną (1966)

L’âme du vin (Przy winie) [wersja II] na głos żeński i zespół instrumentalny (1966)

L’âme du vin (Przy winie) [wersja III] na głos żeński i fortepian (1966)

L’âme du vin (Przy winie) [wersja IV] na głos żeński i mały zespół taneczny (1966)

Kwintet fortepianowy w trzech fragmentach (1966)

Amoroso [wersja I] na alt i zespół instrumentalny (1967)

Amoroso [wersja II] na głos i fortepian (1967)

Ricercar na organy (1967)

Antipodes for chamber ensemble (1967)

Tryptyk na altówkę i zespół smyczkowy (1967)

Eufonia na organy (1968)

Podróże, obrazek sceniczny (1968)

Zielony brzegu Odry [wersja I], mała kantata na baryton solo, chór mieszany i małą orkiestrę symfoniczną (1969)

Zielony brzegu Odry [wersja II], mała kantata na głos i fortepian (1969)

Antytezy na flet, fortepian, altówkę i wiolonczelę (1969)

Toccata na organy (1969)

Kwintet na flet, trio smyczkowe i fortepian (1971)

Angela, balet w jednym akcie (1971)

Passacaglia (alla polacca) na orkiestrę (1972)

Dokąd zaszła dzieweczka [wersja I], obrazek sceniczny (śpiewogra z tańcami) na głosy solowe, chór męski i małą orkiestrę symfoniczną (1972)

Dokąd zaszła dzieweczka [wersja II], obrazek sceniczny (śpiewogra z tańcami) na głos, chór i fortepian (1972)

Warszawskie kuranty, śpiewogra (musical) dla młodzieży (1978)

Antithesis for chamber orchestra (1979)

Dzieci w Cyrku, widowisko muzyczne (piosenki i tańce) (1979)

Czas pracy [wersja I], śpiewogra dla młodzieży (1979)

Czas pracy [wersja II], śpiewogra dla młodzieży (1979)

Marsz jubileuszowy [wersja I] na wielką orkiestrę dętą (1979)

Marsz jubileuszowy [wersja II] na instrument solowy i fortepian (1979)

Scherzino na skrzypce i orkiestrę kameralną (1980)

Niewesołe miasteczko, obrazek sceniczny (1981)

Diabeł tanecznik, komedia baletowa (1985)

Suite nr 2 na skrzypce i altówkę (1986)

Gayo na flet, fortepian, perkusję i małą orkiestrę smyczkową (1986)

Taniec chorałowy na zespół instrumentalny (1987)

Cadenza na akordeon solo (1988)

Kwartet smyczkowy w dwóch częściach nr 3 (1989)

Deszczowy wiersz na flet, fortepian, perkusję i małą orkiestrę smyczkową (1989)

Dwie pieśni do słów Anny Bernat [wersja I] na chór mieszany a cappella (1991)

Dwie pieśni do słów Anny Bernat [wersja II] na głos i fortepian (1991)

Capriccio na dwoje skrzypiec i fortepian (1991)

Opowiadania dźwiękowe (Obrazki dziecięce) na narratora i orkiestrę kameralną (1992)

Toccatina na gitarę (1992)

Mattinata – Przedświt na fortepian (1993)

Rondino na skrzypce i fortepian (1994)

Spotkanie z choinką [wersja I] na narratora, głosy solowe, chór, zespół taneczny i zespół instrumentalny (1995)

Spotkanie z choinką [wersja II] na głos, chór i fortepian (1995)

Po zbożopławnej sztyrując Wiśle... na chór męski a cappella (1995)

Quatre pièces filigranées pour violino solo (1995)

Podróż dookoła globusa, rondo instrumentalne, kreacja sceniczna z improwizacją (1995)

Miniatury sceniczne dla dzieci młodszych [wersja I] na narratora, głosy solowe, chór, zespół taneczny i zespół instrumentalny (1995-97)

Miniatury sceniczne dla dzieci młodszych [wersja II] na głos, chór i fortepian (1995-97)

Gdy dorosnę [wersja I] na narratora, głosy solowe, chór, zespół taneczny i zespół instrumentalny (1996)

Gdy dorosnę [wersja II] na głos, chór i fortepian (1996)

Fuga quasi fantasia per violino solo (1996)

Kot w butach, opera dla dzieci i młodzieży w 1 akcie (1997)

Babcia, Dziadek i Koziołek [wersja I] na narratora, głosy solowe, chór, zespół taneczny i zespół instrumentalny (1997)

Babcia, Dziadek i Koziołek [wersja II] na głos, chór i fortepian (1997)

Gdy wszyscy wziemięwzięci..., poemat symfoniczny (1997)

Gdzie jest ta pieśń..., obrazek sceniczny (1997)

Kasztanowy bal [wersja I] na narratora, głosy solowe, chór, zespół taneczny i zespół instrumentalny (1997)

Kasztanowy bal [wersja II] na głos, chór i fortepian (1997)

Concertino (alla rustica) per archi (1998)

Fantazja jubileuszowa na skrzypce i fortepian (1999)

Publikacje

książki

Aranżacja, Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury, Warszawa 1970

Nauczyciel i twórczość muzyczna uczniów, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1990

Zabawy z echem. Od melodii do aranżacji, Centralny Ośrodek Metodyki Upowszechniania Kultury, Warszawa 1990

Grająca klawiatura. Melodie na keyboard, Agencja Autorska, Warszawa 1992

Polmic

Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warszawa
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel: +48 785 370 000

Wsparcie projektu

Modernizacja strony odbywa się dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II.

Logo Ministerstwa NiSW program Nauka dla społeczeństwa

Nasze social media



© All rights reserved. POLMIC
Do góry