kompozytor i pedagog; ur. 17 sierpnia 1961, Cieszyn. Studiował w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach teorię muzyki pod kierunkiem Ryszarda Gabrysia (dyplom w 1987) oraz kompozycję pod kierunkiem Józefa Świdra (dyplom w 1989).
Jest laureatem Konkursu Kompozytorskiego im. Stanisława Wiechowicza w Szczecinie (1984), XXII Konkursu Kompozytorskiego im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach (1988) oraz Nagrody Wojewody Katowickiego dla Młodych Twórców (1991). W 1989 i 1990 był także stypendystą Ministerstwa Kultury i Sztuki.
Jego kompozycje były wykonywane w Polsce i za granicą, m.in. w takich krajach jak Austria, Belgia, Chiny, Chorwacja, Czarnogóra, Czechy, Finlandia, Hiszpania, Litwa, Niemcy, Portugalia, Rosja, Serbia, Słowacja, Słowenia, Szwecja, Ukraina i Wielka Brytania. Brał udział w wielu festiwalach muzyki współczesnej, m.in. Deux Visages de l’Électroacoustique Festival w Brukseli, Melos-Etos w Bratysławie, Hudebni Soućasnost w Ostrawie, Polish Arts Festival w Essex, Two Days & Nights of New Music w Odessie, Warszawska Jesień, Musica Polonica Nova we Wrocławiu, Śląskie Dni Muzyki Współczesnej w Katowicach, Śląska Trybuna Kompozytorów w Katowicach, Dni Muzyki XX wieku we Wrocławiu, Spotkania Młodych Kompozytorów w Gdańsku, Mikołowskie Dni Muzyki, Panorama Sztuki Chrześcijańskiej „Musica Sacra” w Skoczowie.
Realizował utwory na zamówienie Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia – Lumber-case na taśmę (1995), miasta Cieszyn – Gratia na chór i orkiestrę smyczkową (1998), Dwa Psalmy dla Cieszyna na chór i zespół kameralny (2008), Panoramy Sztuki Chrześcijańskiej „Musica Sacra” – Laudate na tenor, wiolonczelę i orkiestrę smyczkową (1999), Filharmonii Śląskiej w Katowicach – Variants nr 5 na orkiestrę kameralną (2000), ZKP – Amherst-Music na zespół kameralny, recytujący głos żeński i dźwięki elektroniczne (2006). W repertuarze wielu wykonawców znajduje się jegoCadenza na akordeon solo, utwór wielokrotnie wykonywany na znaczących konkursach: Arrasate Hiria Nazioarteko Lehiaketa (Arrasate / Mondragón – Hiszpania), Coupe Mondiale (Szanghaj – Chiny, Kowno – Litwa), Tarptautinis Akordeonistu Konkursas (Wilno – Litwa), Bistrički Zvukolik (Marija Bistrica – Chorwacja), Glazbene staze: Volim, Volim, Volim! (Zagrzeb – Chorwacja), Programska knjižica (Daruvar – Chorwacja), Produkcija odjela za orgulje, udaraljke i harmoniku (Varaždin – Chorwacja), Međunarodni festival harmonike (Tivat – Czarnogóra), International Music Competition (Belgrad – Serbia), Pannoniaccordion (Murska Sobota – Słowenia), a w roku 2020 konkursy internetowe: Międzynarodowy Konkurs Muzyczny „OPUS 2020”, Online Music Competition (Belgrad – Serbia), International Music Competition „Nota Bene!” (Petersburg – Rosja).
Wiesław Cienciała w latach 1999-2002 był organizatorem cyklu koncertów „Muzyka Nowa i Najnowsza” w Cieszynie. Od 1993 do 2004 pełnił funkcję zastępcy przewodniczącego Zarządu Katowickiego Oddziału Związku Kompozytorów Polskich.
Od 1987 pracuje w Instytucie Muzyki Uniwersytetu Śląskiego, w 2008 został wybrany Dziekanem Wydziału Artystycznego na kadencję 2008/2012. W latach 2003-2012 był profesorem Akademii Muzycznej w Katowicach. Pracował także w Institut pro Umělecká Studia w Ostrawie (Czechy) oraz Akadémia Umení / Fakulta Muzických Umení w Bańskiej Bystrzycy (Słowacja).
Jest członkiem stałym Komisji Nagrody im. ks. Leopolda Jana Szersznika w charakterze eksperckim.
aktualizacja: 2005, 2008 (mk), 2015, 2020 (ac), 2021, 2022 (wa)
Kwintet dęty (1983-96)
Muzyka kameralna na zespół kameralny (1983-97)
Trzy liryki na 12-głosowy chór mieszany a cappella (1984)
Kwartet smyczkowy (1984)
Sonatina na skrzypce solo (1985)
Monolog na wiolonczelę, fortepian, perkusję i recytatora (1986)
Three-Parts-Music na orkiestrę (1986-89)
Elegia na wiolonczelę i fortepian (1987)
From... to... na trzy grupy perkusji (1987)
Cadenza na akordeon (1987-88)
Landscape na fortepian, perkusję i orkiestrę smyczkową (1988)
Short Story na kwintet akordeonowy (1989)
Epifora (pamięci Andrzeja Krzanowskiego) na organy solo (1990)
Sola fide, sola scriptura, sola gratia na chór mieszany (1991)
Piano Music na 2 fortepiany (6 rąk) (1991)
Cinis na orkiestrę (1991-92)
CAIMax na fortepian, komputer i orkiestrę smyczkową (1994)
Anafora na taśmę (1994)
Sonatina na flet i gitarę/fortepian (1994-96)
Variants nr 1 na skrzypce i fortepian ad libitum (1995)
Lumber-case na taśmę (1995)
Variants nr 2 [wersja I] na trio fortepianowe (1996)
Variants nr 2 [wersja II] na akordeon i kwartet smyczkowy (1996)
Suita dziecięca „Piąta pora roku” na taśmę (1996-99)
Suita dziecięca „Piąta pora roku” na orkiestrę kameralną (1996-99)
Psalmus CXVII na chór i organy (1997)
Variants nr 3 na perkusję, fortepian i taśmę (1998)
Gratia na chór i orkiestrę smyczkową (1998)
Rondo (Variants nr 4) na fortepian solo (1999)
Laudate na tenor, wiolonczelę i orkiestrę smyczkową (1999)
Variants nr 5 na orkiestrę kameralną (2000)
Preludium-Medytacja B-A-C-H na organy (2000/2013)
XG-Piano Studies na taśmę (2002)
Beyond (the) CAGE na dźwięki elektroniczne i fortepian zrealizowany wspólnie z Krzysztofem Gawlasem (2002)
Parlo-Forte na dźwięki elektroniczne (2003)
Amherst-Music na zespół kameralny, recytujący głos żeński i dźwięki elektroniczne (2006)
Związki frazeolog_uliczne na taśmę (2007)
Dist.Bells na fortepian (2008)
Dwa psalmy dla Cieszyna na chór i zespół kameralny (2008)
SigisMusicus / SigisMontis na organy (2017)
Kanon Sg-A (pamięci przyjaciela) na organy (2017)
Intrada na organy (2017)
...ein Feste Burg na organy (2017)
Kanon Sg-A (pamięci przyjaciela), wersja na kwintet smyczkowy, akordeon i fortepian (2018)
Venite, Adoremus na chór mieszany a cappella (2019)
12 D.B.el-variants (tribute to Uri Caine), muzyka elektroniczna na taśmę (2021)
4 f/t el-variants, muzyka elektroniczna na taśmę (2021)
D.B.el....., muzyka elektroniczna na taśmę (2021)
f/t EL, muzyka elektroniczna na taśmę (2021)
Toccanontasia na organy (2022)
all or cores na wiolonczelę (2022)
el-VARIANTS (from... to..., Dist.Bells, 12 D.B.el-variants (tribute to Uri Caine), 4 f/t el-variants, D.B.el....., f/t EL, Variants no 3), Classical Sound Studio - Paweł Ożga / Uniwersytet Śląski (2021)
Amherst-Music, w: Lasoń-Cienciała-Gawlas, Uniwersytet Śląski (2009)
Cadenza, w: DIXI for accordion and electronics, Opus Series – Requiem Records Warszawa (2019)
ORG-homage! (Intrada, Epiphora (pamięci Andrzeja Krzanowskiego), Preludium-Medytacja B-A-C-H [wersja 1], SigisMusicus / SigisMontis, ...ein Feste Burg, Preludium-Medytacja B-A-C-H [wersja 2]), Ars Sonora (Łódź) / Uniwersytet Śląski (2017)
VARIANTS (Variants no 2 – wersja na trio fortepianowe, Kanon Sg-A – wersja na organy, Variants no 2 – wersja na akordeon i kwartet smyczkowy, Kanon Sg-A – wersja na kwintet smyczkowy, akordeon i fortepian), Ars Sonora (Łódź) / Uniwersytet Śląski (2018)
Variants no 3, Piotr Pniak. PERKUSJA, TAŚMA, DŹWIĘKI ELEKTRONICZNE. Inspiracje, związki, wzajemne wpływy, AM Łódź (producent: Ars Sonora) (2013)
Venite, Adoremus, w: Camerata Silesia >sings> Silesian Composers – vol. 2, TPM Katowice (2019)
Wiesław Cienciała – muzyka kameralna (Muzyka kameralna, Elegia, Kwintet dęty, Variants no 1, Variants no 2), Polskie Radio Katowice / Uniwersytet Śląski (2009)
Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warszawa
e-mail:
tel: +48 785 370 000
Modernizacja strony odbywa się dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II.