Skip to main content

Czura Roman

Czura Roman

Nawigacja Kompozycje
  • Kompozytor

kompozytor; ur. 20 stycznia 1989, Darmstadt (Niemcy). Syn Mariana Czury – polskiego reżysera i malarza. Edukację muzyczną rozpoczął w wieku 6 lat od nauki gry na fortepianie (Daniela Dominik, Klára Mórocz, Prof. Lidia Grychtołówna, Prof. Mariusz Sielski) i skrzypcach (Christine Ott, Gabriele Wegner). W 2005 roku wstąpił do młodzieżowej klasy kompozycji, prowadzonej przez niderlandzkiego kompozytora Corda Meijeringa w Akademie für Tonkunst w Darmstadt. W tym czasie wziął też udział w filmie dokumentalnym (Klang der Seele) o młodych kompozytorach, wyreżyserowanym przez swojego ojca, Mariana Czurę. Po zdaniu matury przeniósł się do Krakowa, gdzie rozpoczął studia kompozytorskie w tamtejszej Akademii Muzycznej u prof. Anny Zawadzkiej-Gołosz (instrumentacja z prof. Zbigniewem Bujarskim). Uzyskawszy tytuł licencjata, kontynuował naukę kompozycji u prof. Eugeniusza Knapika na Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach i ukończył ją z wyróżnieniem w roku 2013. Jako stypendysta programu Erasmus w 2012 studiował także u prof. Jurisa Karlsonsa na Łotewskiej Akademii Muzycznej w Rydze. Konsultował też swoje kompozycje z niemieckim kompozytorem Volkerem Davidem Kirchnerem (od 2006 roku). W Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach uzyskał stopień doktora na podstawie utworu Concierto ardiente na gitarę i orkiestrę (2019).

Utwory Romana Czury były nagradzane na konkursach kompozytorskich w kraju i zagranicą. Zdobył m. in. I nagrodę na XXI Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim w Siegburgu (I Trio fortepianowe), I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Boston GuitarFest 2018 (Capriccio e Aria), II nagrodę (I nie przyznano) na XV Konkursie Kompozytorskim im. Tadeusza Ochlewskiego, organizowanym z okazji 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości (Do prostego człowieka), II nagrodę na X Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. Antoníniego Dvořáka w Pradze, III nagrodę na IV Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Busan Choral, Korea Płd. (Ptasie Radio), wyróżnienie za utwór Colour. Darkness. Lightpodczas podczas V Konkursu Kompozytorskiego im. Krzysztofa Pendereckiego (2019), III nagrodę na II Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim w Wilnie „Future Symphony” za utwór Rytmy w Śnie zatopione (2020), wyróżnienie na 2020 Mirari Brass Quintet Call for Scores (USA) za How doth the city sit so vast na kwintet dęty blaszany (2021), II nagrodę na III Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim "Future Symphony" w Wilnie za utwór Black is Black (2022), III nagrodę na II Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim NMGCS (Baku / New York) za Variations of the Blind Arab na kwintet smyczkowy (2022).

Specjalizuje się w muzyce orkiestrowej. Jego kompozycje wykonywane były w Polsce, Niemczech, Litwie, Łotwie i USA. Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia pod batutą José Maria Florêncio prawykonała II Symfonię „Wie ein Naturlaut”. W ramach długoletniej współpracy z gitarzystą Marcinem Maślakiem powstał m. in. Concierto ardiente na gitarę i orkiestrę. W 2013 roku na koncercie inauguracyjnym VI Festiwalu „Wawel o Zmierzchu” w Krakowie odbyło się prawykonanie dzieła orkiestrowego ... on the riverside, ner neshama (przez Orkiestrę CORDa Cravovia pod batutą maestro Jerzego Maksymiuka). Kompozycja została specjalnie zamówiona na tę okazję przez dyrekcję festiwalu. II Symfonia "Wie ein Naturlaut" Romana Czury powstała w ramach programu "Zamówienia kompozytorskie" realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca (2017).

Od 2014 roku na Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego uczy podstaw kompozycji, czytania partytur i instrumentacji. Od 2021 roku pełni funkcję adiunkta.

Jest członkiem Związku Kompozytorów Polskich od 2016 roku.

aktualizacja: 2013 (ai), 2019, 2023 (wa)

Strona internetowa kompozytora: www.romanczura.eu 

Kompozycje

Klagegesang [wersja I] na 2 skrzypiec, wiolonczelę i fortepian (2006)

Sonata na wiolonczelę i fortepian nr 1  (2006)

Trzy małe utwory fortepianowe (2006, 2008)

In Memoriam, koncert na waltornię, fortepian, perkusję i smyczki (2007-2008)

Dix Variations sur un thème de mon père pour ma mère, trio fortepianowe nr 1 (2008)

Symfonia nr 1 "Aynadamar" na solistów wokalnych, chór i orkiestrę (2008-2011)

Klagegesang  [wersja II] na małą orkiestrę (2009)

Klagegesang [wersja III] na kwintet dęty blaszany (2009)

Trio na skrzypce, tubę i klawesyn (lub fortepian) (2009)

Cum mortuis in lingua mortua, preludium na fortepian (2009)

Variaciones sobre 'El pueblo unido jamás será vencido' na skrzypce, klarnet, fagot, tubę i fortepian (2009)

Salve Regina [wersja I] na chór chłopięcy i organy (2009)

Salve Regina [wersja II] na chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (2009-2010)

In tempus evanescendo, trio fortepianowe nr 2 z live electronics (2010)

Fragment symphonique na orkiestrę (2010)

Sueños en los jardines de la noche, Étude-tableaux na fortepian solo (2010)

Sueños en los jardines de la noche, Kammermusik na klarnet, fagot, tubę, skrzypce, altówkę, wiolonczelę i fortepian (2010)

Cre(d)o na 10 werbli, 3 wielkie bębny i 3 tuby (2011)

The Green Door na orkiestrę kameralną (2011)

Sonata na wiolonczelę i fortepian nr 2  (2012)

Into this wild abyss na chór mieszany (2012)

Dark Night or the Kingdom of Heaven, poemat symfoniczny na orkiestrę (2012)

Dark Night or the Kingdom of Heaven, fantazja na fortepian (2012)

Pięć utworów na fortepian (2012)

Koncert fortepianowy "Kraftfelder"  (2012-2013)

...on the riverside, ner neshama na orkiestrę (2012-2013)

Ptasie Radio na chór i bloki cylindryczne (2013-2014)

Symfonia nr 2 "Wie ein Naturlaut" na orkiestrę (2013-2017)

Àngels i segadors (Anioły i żniwiarze) na dwa fortepiany (2014)

Adagio onirico na gitarę i kwartet smyczkowy (2015)

Wie liegt die Stadt so wüst na chór a cappella  (2015)

Król Cieni [wersja I] na chór a cappella (2015)

Concierto ardiente [wersja I] na gitarę i orkiestrę (2015-2016)

Divertimento [wersja I] na kwartet smyczkowy (2016)

Divertimento [wersja II] na orkiestrę smyczkową (2016)

Aladaghlar – The Colourful Mountains [wersja I] na 8 fletów (2016)

Capriccio e aria [wersja I] na gitarę (2016)

Do prostego człowieka [wersja I] na sopran i orkiestrę (2017-2018)

Dasht-e târiki – The Desert of Darkness [wersja I] na 8 fletów (2017-2019)

Dasht-e târiki – The Desert of Darkness [wersja II] na 9 instrumentów smyczkowych/orkiestrę smyczkową (II część tryptyku Colour. Darkness. Light.) (2017-2019)

Trio smyczkowe "I movimenti di polvere" (2017-2020)

Grande Polonaise à la joie na orkiestrę (2018)

Concierto ardiente [wersja II] na fortepian i orkiestrę (2018)

Yours is the blood (Do prostego człowieka [wersja II]) na trąbkę i orkiestrę  (2018)

The Polonaise Reloaded na orkiestrę (2018)

Aladaghlar – The Colourful Mountains [wersja II] na 9 instrumentów smyczkowych/orkiestrę smyczkową (I część tryptyku Colour. Darkness. Light.) (2018)

Capriccio e aria [wersja II] na fortepian  (2018)

Kátokosmos – Podświat na fortepian  (2018)

Lilia liliae na fortepian  (2018)

Król Cieni [wersja II] na chór i orkiestrę barokową (2018)

Cançons del mar i del vent (Pieśni o morzu i wietrze) na alt (lub bas-baryton) i gitarę (2018)

Daryā-ye nūr – The Sea of Light [wersja I] na 9 instrumentów smyczkowych/orkiestrę smyczkową (III część tryptyku Colour. Darkness. Light.) (2019)

Daryā-ye nūr – The Sea of Light [wersja II] na orkiestrę fletową (2019)

Musica fermata [wersja I] na skrzypce i wiolonczelę  (2019)

Musica fermata [wersja II] na kwintet smyczkowy/orkiestrę smyczkową  (2019)

Musica fermata [wersja III] na skrzypce, altówkę, wiolonczelę, saksofon tenorowy i puzon  (2019)

Violinaerys - A Caprice of Ice and Fire [wersja I] na 2 skrzypiec  (2019)

Variations in the Rain na trio fortepianowe  (2019)

Metamorphing by the Moldava na orkiestrę  (2019)

Five flavours na wiolonczelę i orkiestrę (2019)

Two Pieces of Heaven and Sea na kwintet dęty blaszany (2019)

Violinaerys - A Caprice of Ice and Fire [wersja II] na kwartet smyczkowy (2019)

Rytmy w Śnie zatopione (Rhythms Drowned in Dreams) na orkiestrę (2020)

Abschiedsgesang na skrzypce, walthornię i harfę  (2020)

Mazurki wody i ognia [wersja I] na gitarę i fortepian (2020)

Ensoñación y atraco na gitarę (2020)

Nadal na sopran, chór i orkiestrę (2020-2021)

Saltarello na trio smyczkowe (2020-2021)

Interludio de aire y tierra na gitarę (2020-2022)

Angels and Reapers na orkiestrę dętą (2021)

Maras, ino maras na duet perkusyjny (2021)

Quatre impressions d'en Fritz na orkiestrę (2022)

Co czarne to czarne (Black is Black) na orkiestrę (2022)

Mazurki wody i ognia [wersja II] na fortepian solo (2022)

Variations of the Blind Arab na kwintet smyczkowy (2022)

Polmic

Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warszawa
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel: +48 785 370 000

Wsparcie projektu

Modernizacja strony odbywa się dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II.

Logo Ministerstwa NiSW program Nauka dla społeczeństwa

Nasze social media



© All rights reserved. POLMIC
Do góry