Skip to main content

Długosz Magdalena

Długosz Magdalena

Nawigacja Kompozycje
  • Kompozytor

kompozytorka; ur. 23 marca 1954, Kraków; w tym mieście żyje i pracuje. Ukończyła kompozycję w tamtejszej Akademii Muzycznej pod kierunkiem Krystyny Moszumańskiej-Nazar (1978), a także teorię muzyki u Józefa Patkowskiego. Od 1979 prowadzi zajęcia dydaktyczne w Studiu Muzyki Elektroakustycznej swojej alma mater. Tu zrealizowała swoje pierwsze utwory. Kolejne powstawały w Studiu Eksperymentalnym Polskiego Radia w Warszawie (m.in. Mictlan I - wyróżniony na III Międzynarodowej Trybunie Muzyki Elektroakustycznej w Oslo, TaBar, TaBaMa), EMS w Sztokholmie (Pulsacje) i CECM przy Radio Bratysława (U źródła). 

Aktywnie współpracuje również z centrami muzyki elektroakustycznej we Francji. Dla Studio GRAME w Lyon zrealizowała Lenyon oraz Océan Cité, dla IMEB w Bourges utwór Poza ciszę, którego prawykonanie odbyło się przy udziale systemu Cybernéphone Instrument. Dwie ostatnie kompozycje otrzymały nominacje do Nagrody Mediów Publicznych OPUS (2008, 2009) i obie znalazły się w finale. Rezultatem kontaktów ze środowiskiem muzycznym Paryża jest utwór SaxSpiro powstały we współpracy z wybitnym saksofonistą Danielem Kientzy.

Wiele utworów zostało zrealizowanych w zaciszu własnego domowego ministudia, w tym Gemisatos na orkiestrę, perkusję koncertującą, partię komputerową i live electronics, uhonorowany prestiżową rekomendacją Międzynarodowej Trybuny Kompozytorów (Paryż, 2009).

Utwor TReM powstał na zamówienie ZKP w ramach programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Kolekcje – priorytet Zamówienia kompozytorskie", realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca w 2014 roku.

Magdalena Długosz jest cenionym pedagogiem, zatrudnionym w Katedrze Kompozycji Akademii Muzycznej w Krakowie.W roku 2010 otrzymała Nagrodę Związku Kompozytorów Polskich „za wybitną twórczość kompozytorską oraz za wkład w rozwój muzyki elektroakustycznej”.

Utwory Magdaleny Długosz wykonywane były na festiwalach muzyki współczesnej w Polsce (Warszawa, Poznań, Wrocław, Gdańsk, Kraków) i za granicą (Norymberga, Kolonia, Berlin, Drezno, Hamburg, Sztokholm, Oslo, Bratysława, Lyon, Seul, Daegu, Waszyngton, Strasburg, Stuttgart, Bourges, Lwów, Mińsk).

W roku 2013 w serii wydawniczej Związku Kompozytorów Polskich / Polskiego Centrum Informacji Muzycznej (wydanej we współpracy z Polskim Radiem i przy wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego) "Muzyka Polska Dzisiaj - Portrety Współczesnych Kompozytorów Polskich" ukazała się jej autorska płyta CD.

Magdalena Długosz od 1995 jest członkiem ZKP, zaś od 1999 - członkiem Komisji Repertuarowej Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”.

 

aktualizacja: maj 2016 (wa), maj 2018 (iz)

Kompozycje

Quaerens na taśmę (1977)

Visus na 5 instrumentów i taśmę (1978)

Gej na taśmę (1978)

Modus na taśmę (1979-80)

Układ przestrzenny na małą orkiestrę i urządzenia elektroniczne (1980)

Pulsacje na taśmę (1983)

Mictlan I na taśmę (1987)

Mictlan II na akordeon, cyfrowe urządzenie pogłosowe i taśmę (1988)

I tak, i nie na taśmę (1990)

U źródła na taśmę (1990-91)

Lenyon na taśmę (1994-95)

Patjan na perkusję i taśmę (1996-97)

TaBaMa na taśmę (1997-98)

TaBar na kontrabas elektronicznie transformowany i komputerową warstwę dźwiękową (1998-2000)

Zakopane liryki na klarnet elektronicznie modyfikowany i komputerową warstwę dźwiękową (1999-2000)

Burlata na marimbafon, syntezator i elektronikę (2001)

Ombraggio na skrzypce i warstwę elektroakustyczną (2002-2003)

Ombrarchetto na taśmę (2003)

Abamus na wiolonczelę i warstwę elektroakustyczną (2003-2004)

Nemini molestus do tekstów Mikołaja Reja (2004-2005)

Jak daleko...?, wybór wierszy ks. Jana Twardowskiego na taśmę (2005)

Józefowi na Pożegnanie – 26.X.2005 na taśmę (2005)

Gemisatos na orkiestrę, perkusję koncertującą i warstwę elektroakustyczną (2005-2006)

Milczące asfodele na flety, wiolonczelę i elektronikę (2006)

OceanCity, 8-kanałowa kompozycja elektroakustyczna do francuskiego projektu baletowego P. Deloche’a (2007)

Poza ciszę, 8-kanałowa kompozycja elektroakustyczna (2007-2008)

DesAkorDar na akordeon, 4 puzony, perkusję i warstwę elektroakustyczną (2008)

SaxSpaCeS na saksofon altowy i warstwę elektroakustyczną (2008-2009)

BisAkordaR, kompozycja elektroakustyczna (2010)

SaxSpiro na saksofon (sopranowy i altowy) i warstwę elektroakustyczną (2010-2011)

MonoGram - HoloGram, utwór elektroakustyczny (2012)

SaxInSpiro, kompozycja elektroakustyczna (2013)

TReM na 2 instrumenty akustyczne i komputer (2013-2014)

MirAGe na perkusję i komputerową warstwę dźwiękową (2015)

Sonoplastykon, kompozycja elektroakustyczna (2016-2017)

Capriccio movente, kompozycja na instrument solowy, wpleciony w pasmo elektroakustyczne i solową komputerową warstwę elektroakustyczną (2017-2018)

ἐλεγεία, kompozycja elektroakustyczna interpretowana na żywo przez 2 wykonawców (2018)

Concertato na kanwie muzyki Krystyny Moszumańskiej na perkusję i komputerową warstwę dźwiękową (2018)

Na krawędzi Światła na wielką orkiestrę symfoniczną, solową warstwę elektroakustyczną i live electronics (2019)

Polmic

Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warszawa
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel: +48 785 370 000

Wsparcie projektu

Modernizacja strony odbywa się dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II.

Logo Ministerstwa NiSW program Nauka dla społeczeństwa

Nasze social media



© All rights reserved. POLMIC
Do góry