Skip to main content

Dowgiałło-Zych Zofia

Dowgiałło-Zych Zofia

Nawigacja Kompozycje
  • Kompozytor, Wykonawca

kompozytorka i harfistka; ur. 30 października 1979, Warszawa. Ukończyła studia z zakresu filozofii na Uniwersytecie Warszawskim (2004) oraz gry na harfie w klasie Urszuli Mazurek (2005) i kompozycji pod kierunkiem Zbigniewa Bagińskiego (2010) na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. W roku 2013 rozpoczęła studia doktoranckie w dziedzinie kompozycji w Akademii Muzycznej w Krakowie. Stopień doktora uzyskała w 2019 roku po obronie pracy doktorskiej złożonej z kompozycji Głosk na orkiestrę, warstwę elektroakustyczną i światło oraz jej opisu.

Uczestniczyła w mistrzowskich kursach interpretacji muzyki harfowej prowadzonych m.in. przez Isabelle Moretti, Isabelle Perrin, Brigitte Sylvestre, Susann McDonald i Elżbietę Szmyt, a także w kursach muzyki dawnej w Cambridge Early Music Summer School oraz w Międzynarodowej Letniej Akademii Muzyki Dawnej w Wilanowie. Ponadto brała udział w warsztatach muzyki współczesnej European Workshop for Contemporary Music w Warszawie i w Berlinie oraz w Festival junger Künstler w Bayreuth. W 2006 roku była rezydentem w Music Omi International Arts Center w Nowym Jorku.

Jest laureatką II nagrody na Konkursie Kompozytorskim im. Adama Didura w Sanoku za utwór Światłocienie. Dziennik malarza na sopran i kwartet smyczkowy (2006). W 2007 roku uzyskała wyróżnienie za Tryptyk na baryton, wiolonczelę, akordeon i fortepian (2006) na Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda, a rok później na tym samym konkursie zdobyła I nagrodę (ex aequo) za utwór Turmalin na harfę solo (2007).

Specjalizuje się w wykonawstwie zarówno muzyki współczesnej, jak i dawnej. Współpracuje z polsko-galicyjskim zespołem muzyki dawnej Meendinho, z którym nagrała dwie płyty. Wraz z flecistką Anną Karpowicz współtworzy wykonujący muzykę nową duet Fl-Ar.Art. Zajmuje się również swobodną improwizacją, rozwijając autorskie techniki gry na harfie. Jako solistka i kameralistka występowała na festiwalach muzyki współczesnej "Warszawska Jesień", "Sacrum Profanum", "Audio Art", Laboratorium Muzyki Współczesnej, Warszawskich Spotkaniach Muzycznych, a także na Festiwalu Muzyki Dawnej na Zamku Królewskim w Warszawie, Via Stellae Festival de Musica de Compostela e os seus Caminos w Hiszpanii, festiwalach jazzowych: "Jazz Od Nowa" w Toruniu, "Muzyka z Mózgu" w Bydgoszczy i innych.

Tworzy muzykę wokalną a cappella, utwory symfoniczne, jednak w centrum jej kompozytorskich zainteresowań pozostaje harfa, jako instrument solowy lub towarzyszący, którego bogactwo barw artystka eksponuje poprzez poszerzone techniki, amplifikację, a także łączy z brzmieniami elektronicznymi. W tytułach swych utworów często stosuje określenia zaczerpnięte z technik malarskich, co podkreśla szczególną wrażliwość kompozytorki na barwę dźwięku. Jej dzieła były wykonywane m.in. podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień", Festiwalu Prawykonań w Katowicach czy Letnich Koncertów odbywających się w siedzibie Sinfonii Varsovii. Jej kompozycje Spektr-ar, Miktam, Four square for 6 oraz Rezonant w czerwieni powstały jako zamówienia w ramach programu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, którego operatorem jest Instytut Muzyki i Tańca).

 

aktualizacja: listopad 2016 (ab), 2020 (wa)

Kompozycje

Improjekt na harfę i komputer (2004)

Antologia na mezzosopran i fortepian (2005)

Sześć Obrazów na harfę solo (2005)

Kalong na akordeon, harfę i perkusję (2005)

Tu, Teraz na sopran, bas, chór chłopięcy i fortepian (2005)

Jan Paweł II: Do artystów na alt, orkiestrę smyczkową i harfę (2006)

Archipelag na orkiestrę symfoniczną (2006)

Światłocienie. Dziennik malarza na sopran i kwartet smyczkowy (2006)

Tryptyk na baryton, wiolonczelę, akordeon i fortepian (2006)

Expressions na flet, obój, klarnet, fagot i harfę (2007)

Gloria na chór mieszany a cappella (2007)

Cheiropoietos na perkusję (dwóch wykonawców) i taśmę (2007)

Lustra na orkiestrę symfoniczną (2007)

Turmalin na harfę solo (2007)

Trzy etiudy na harfę i komputer [wspólnie z Andrzejem Kopciem] (2008)

Anima na 3 flety (2008)

Dźwignia na orkiestrę symfoniczną (2008)

OP-MUSIC na akordeon, harfę i elektronikę [wspólnie z Marianną Dąbek] (2008)

Stud(n)ia na harfę, perkusję i orkiestrę smyczkową (2009)

Da capo na harfę i komputer (2009)

Kompozycja z ruchomym tłem na orkiestrę symfoniczną (2010)

Autoportret na harfę solo (2010)

Rrrrry-ba na flet i harfę (2011)

Martwa natura ze szmerem na flet, obój, klarnet basowy, fagot i akordeon (2011)

Warcaby i niepamięć na fortepian i harfę (2012)

Stałać się rzecz wielmi dziwna... na zespół wokalny a capella (2012)

Spektr-ar na harfę i flet amplifikowane, live electronics i projekcję wideo (2013)

Four square for 6 na sekstet wokalny (2013)

Polichromia bieli i czerni na zespół instrumentalny (2014)

Światłoczułość na fagot i warstwę elektroniczną (2014)

Ha na harfę celtycką i kontrabas (2015)

Rezonant czerwieni na flet, skrzypce i altówkę (2016)

...veritas odium parit na orkiestrę (2016)

Miktam na flet, skrzypce, klarnet basowy, perkusję, fortepian i warstwę elektroakustyczną (2017)

Głosk na orkiestrę, warstwę elektroakustyczną i światło (2019)

Polmic

Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warszawa
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel: +48 785 370 000

Wsparcie projektu

Modernizacja strony odbywa się dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II.

Logo Ministerstwa NiSW program Nauka dla społeczeństwa

Nasze social media



© All rights reserved. POLMIC
Do góry