kompozytor i pianista; ur. 25 lutego 1971, Elbląg. Studiował kompozycję w klasie Leszka Wisłockiego w Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Był jednym z inicjatorów powstania Studia Kompozycji Komputerowej na tej uczelni, na której obecnie wykłada m.in. realizację muzyki komputerowej.
Komponuje utwory kameralne, symfoniczne oraz muzykę do filmów i spektakli teatralnych. Jest twórcą projektów multimedialnych, w tym interaktywnej autorskiej opery do libretta Piotra Jaska Ogród Marty (2006). Jego kompozycje wykonywane były m.in. przez takie zespoły, jak jak musikFabrik, Ensemble KNM Berlin, Court-circuit, London Sinfonietta, Deutsche Symphonie-Orchester, Ensemble Recherche, The Hilliard Ensamble, AuditivVokal Dresden, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, Aukso, Orkiestra Muzyki Nowej na festiwalach w kraju i za granicą, m.in. podczas "Warszawskiej Jesieni", "Ultraschall" (Berlin), "Sacrum Profanum" (Kraków), "Synthèse" (Bourges), "Other Spaces" (Moskwa), "Sonic Exploration" (Londyn), "Wratislavia Cantans" czy "Musica Electronica Nova".
Od kilku lat główne miejsce w jego działalności zajmuje twórczość elektroakustyczna. Tworzy wraz z Agatą Zubel duet ElettroVoce, realizując projekty na głos i elektronikę.
Jest wielkim orędownikiem muzyki improwizowanej. Chętnie współpracuje z muzykami jazzowymi, a także innymi artystami, których pasją jest kreowanie muzyki na żywo. Wraz z Pawłem Hendrichem i Sławomirem Kupczakiem powołał do życia grupę Phonos ek Mechanes. W ramach niej uprawia szczególny rodzaj elektronicznej muzyki improwizowanej – human-electronics, gdzie komputery kontrolowane są akustycznymi instrumentami. W 1997 roku wraz z Marcinem Rupocińskim założył grupę Morphai (z greckiego: formy), podejmującą artystyczne inicjatywy o profilu interdyscyplinarnym.
Stypendysta Heinrich-Strobel-Stiftung des SWR e.V. we Freiburgu, Fundacji Przyjaciół Warszawskiej Jesieni, Fundacji Muzyki AUKSO oraz Ernst von Siemens Musikstiftung w Monachium.
Jest laureatem wielu nagród. Jego utwór monada 3 na głos, fortepian i komputer (2003) zajął I miejsce na X Międzynarodowej Trybunie Muzyki Elektroakustycznej w Rzymie w maju 2004 roku. Dwukrotnie został również uhonorowany Wrocławską Nagrodą Muzyczną (2004 i 2008). W 2005 roku otrzymał nagrodę specjalną wspólnie z Agatą Zubel (jako duet ElettroVoce) na Międzynarodowym Konkursie Wykonawców Muzyki Współczesnej „Gaudeamus” w Amsterdamie. W 2012 roku uhonorowany został Nagrodą Związku Kompozytorów Polskich - za wybitne osiągnięcia w dziedzinie muzyki elektronicznej i działalność dydaktyczną.
Strona internetowa kompozytora: www.duchnowski.pl
Impresje żuławskie na orkiestrę kameralną (1993)
Chmielowy poemat na sopran, chór aktorów i wielką orkiestrę symfoniczną (1996)
Liryki z motłochu myśli niczyich na 3 soprany, chór, klawesyn i fortepian (1996)
Blues in C na orkiestrę symfoniczną (1996)
Krany, koncert-performance na fortepian, sopran, z udziałem kwintetu, teatru tańca oraz aktora (1997)
Hypér tes morphés na taśmę (1998)
Morphai, spektakl multimedialny na sopran, saksofon, fortepian, marimbafon i media elektroniczne z tańcem, performance i wideo (1998)
Medianty na kwartet smyczkowy, klawesyn i fortepian (1998)
Gry, spektakl audiowizualny na sopran, saksofon, fortepian, marimbafon i media elektroniczne z udziałem tancerzy i aktora (1998)
Wernisaż na fotografie, fortepian i taśmę (1999)
Ludus na orkiestrę symfoniczną (2000)
Ovinu Malkeinu na taśmę (2000)
monada 1 na akordeon i dwoje skrzypiec (2001)
Sekwencje, spektakl audiowizualny (2001)
Początek. Audycja 1 na lektora i elektronikę (2001)
Postęp na sopran i elektronikę (2001)
Wyczochraczone na komputer (2002)
Trawy rozczochrane na głos i komputer (2002)
Triady na orkiestrę smyczkową i elektronikę (2002)
Cel. Audycja 2 na lektora i elektronikę (2002)
monada 2 na głos, trąbkę i komputer (2003)
Meloodia for Arvo Pärt na cztery głosy męskie i taśmę (2003)
monada 3 na głos, fortepian i komputer (2003)
monada 4 na Barona, Wojtasika i komputer (2003)
Rzeczywistość na rozciągniętych szelkach z okna na klarnet, puzon, fortepian, wiolonczelę i elektronikę (2004)
Niewieżowce na orkiestrę smyczkową i komputer (2004)
10 1, 8 2, 6 3, 4 4 na kwartet smyczkowy (2005)
Brama na orkiestrę symfoniczną i komputer (2005)
Broda na wiolonczelę i komputer (2005)
Szymborskie improwizacje na głos, fortepian i komputer (2005)
Ogród Marty, opera kameralna na głos żeński, aktora, media elektroniczne i instrumenty, libretto Piotr Jasek (2006)
Apoftegmata na taśmę (2006)
monada 5 na min. 3 muzyków improwizujących i komputer (2006)
Szymanki Kurpianowskie na głos, fortepian i komputer (2007)
Szymanki Kurpianowskie na głos, fortepian i komputer (kompozycja zbiorowa) (2007)
Rzeczywistość na rozciągniętych szelkach z okna na 2 fortepiany, smyczki i komputer (2008)
Sweter. Audycja 3 na lektora i elektronikę (2008)
Cello_net na oktet wiolonczelowy (2009)
Głosy miasta na orkiestrę symfoniczną, chór i komputer (2009)
Rzut kości na trzy komputery (2009)
Stazione Termini muzyka do spektaklu Wrocławskiego Teatru Pantomimy (2010)
1 5 1, 2 4 2, 3 3 3 na skrzypce, wiolonczelę i elektronikę (2011)
Crossfade na akordeon, wiolonczelę i elektronikę (2011)
i na grupy instrumentów i elektronikę (2012)
Fere Vetus Canticum na głos i akordeon (2012)
Koniec poezji na głos, wiolonczelę elektryczną, orkiestrę i elektronikę (2012)
Acc++ca na akordeon i komputer (2012)
Kamień - rzeka - rytm na 4 viole da gamba i elektronikę (2013)
Muzyka Form Przestrzennych na głos, wiolonczelę, smyczki i elektronikę (2013)
Parallels na fotepian, keybord midi, perkusję i wiolonczelę (2014)
Drone Music na instrumenty i elektronikę (2014)
Romania Mea, intuicyjna kompozycja audiowizualna do fotografii Vlada Dumitrescu; wersja dla 4 improwizujących wykonawców: 3 muzyków i realizatora akcji wizualnej (2014)
Symfonia zbiorów na grupy instrumentów i elektronikę (2015)
Bajki robotów, co-opera na zespół kameralny, komputery, warstwę wideo i syntezator mowy (wraz z Pawłem Hendrichem) (2015-2016)
Sequenza I. Etiuda na drugie uderzenie w talerz na talerz i komputer (2016)
Bal wiosennej pełni na instrumenty i elektronikę (2017)
cROSSFAdE 2 na akordeon, altówkę i elektronikę (2017)
Fantom Adama. Wokół nienapisanej historii (przyszłości). Instalacja-kompozycja zbiorowa wspólnie z Rafałem Augustynem, Pawłem Romańczukiem i Jackiem Sotomskim (2019)
Szwarcman Dorota, Muzyka 2.1: Cezary Duchnowski, "Dwutygodnik" nr 90
Mówi Cezary Duchnowski, „Ruch Muzyczny” 2004 nr 16, s. 5
Dążenie do muzyki prawdziwej. Cezary Duchnowski odpowiada na pytania Ewy Szczecińskiej, "Ruch muzyczny” 2006 nr 11
Hendrich Joanna, Cezarego Duchnowskiego algorytm na muzykę, "Glissando. 71: Wrocław. Muzyka konkretna" 2007 nr 12
Topolski Jan, Cezary Duchnowski (wywiad), "Glissando. Junge Komponisten aus Polen auf Deutsch" 2011 nr 19
Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warszawa
e-mail:
tel: +48 785 370 000
Modernizacja strony odbywa się dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II.