Skip to main content

Duchnowski Cezary

Duchnowski Cezary

  • Kompozytor, Wykonawca

kompozytor i pianista; ur. 25 lutego 1971, Elbląg. Studiował kompozycję w klasie Leszka Wisłockiego w Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Był jednym z inicjatorów powstania Studia Kompozycji Komputerowej na tej uczelni, na której obecnie wykłada m.in. realizację muzyki komputerowej.

Komponuje utwory kameralne, symfoniczne oraz muzykę do filmów i spektakli teatralnych. Jest twórcą projektów multimedialnych, w tym interaktywnej autorskiej opery do libretta Piotra Jaska Ogród Marty (2006). Jego kompozycje wykonywane były m.in. przez takie zespoły, jak jak musikFabrik, Ensemble KNM Berlin, Court-circuit, London Sinfonietta, Deutsche Symphonie-Orchester, Ensemble Recherche, The Hilliard Ensamble, AuditivVokal Dresden, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, Aukso, Orkiestra Muzyki Nowej na festiwalach w kraju i za granicą, m.in. podczas "Warszawskiej Jesieni", "Ultraschall" (Berlin), "Sacrum Profanum" (Kraków), "Synthèse" (Bourges), "Other Spaces" (Moskwa), "Sonic Exploration" (Londyn), "Wratislavia Cantans" czy "Musica Electronica Nova".

Od kilku lat główne miejsce w jego działalności zajmuje twórczość elektroakustyczna. Tworzy wraz z Agatą Zubel duet ElettroVoce, realizując projekty na głos i elektronikę.

Jest wielkim orędownikiem muzyki improwizowanej. Chętnie współpracuje z muzykami jazzowymi, a także innymi artystami, których pasją jest kreowanie muzyki na żywo. Wraz z Pawłem Hendrichem i Sławomirem Kupczakiem powołał do życia grupę Phonos ek Mechanes. W ramach niej uprawia szczególny rodzaj elektronicznej muzyki improwizowanej – human-electronics, gdzie komputery kontrolowane są akustycznymi instrumentami. W 1997 roku wraz z Marcinem Rupocińskim założył grupę Morphai (z greckiego: formy), podejmującą artystyczne inicjatywy o profilu interdyscyplinarnym.

Stypendysta Heinrich-Strobel-Stiftung des SWR e.V. we Freiburgu, Fundacji Przyjaciół Warszawskiej Jesieni, Fundacji Muzyki AUKSO oraz Ernst von Siemens Musikstiftung w Monachium.

Jest laureatem wielu nagród. Jego utwór monada 3 na głos, fortepian i komputer (2003) zajął I miejsce na X Międzynarodowej Trybunie Muzyki Elektroakustycznej w Rzymie w maju 2004 roku. Dwukrotnie został również uhonorowany Wrocławską Nagrodą Muzyczną (2004 i 2008). W 2005 roku otrzymał nagrodę specjalną wspólnie z Agatą Zubel (jako duet ElettroVoce) na Międzynarodowym Konkursie Wykonawców Muzyki Współczesnej „Gaudeamus” w Amsterdamie. W 2012 roku uhonorowany został Nagrodą Związku Kompozytorów Polskich - za wybitne osiągnięcia w dziedzinie muzyki elektronicznej i działalność dydaktyczną.

aktualizacja: listopad 2017 (wa)


Strona internetowa kompozytora: www.duchnowski.pl

Kompozycje

Impresje żuławskie na orkiestrę kameralną (1993)

Chmielowy poemat na sopran, chór aktorów i wielką orkiestrę symfoniczną (1996)

Liryki z motłochu myśli niczyich na 3 soprany, chór, klawesyn i fortepian (1996)

Blues in C na orkiestrę symfoniczną (1996)

Krany, koncert-performance na fortepian, sopran, z udziałem kwintetu, teatru tańca oraz aktora (1997)

Hypér tes morphés na taśmę (1998)

Morphai, spektakl multimedialny na sopran, saksofon, fortepian, marimbafon i media elektroniczne z tańcem, performance i wideo (1998)

Medianty na kwartet smyczkowy, klawesyn i fortepian (1998)

Gry, spektakl audiowizualny na sopran, saksofon, fortepian, marimbafon i media elektroniczne z udziałem tancerzy i aktora (1998)

Wernisaż na fotografie, fortepian i taśmę (1999)

Ludus na orkiestrę symfoniczną (2000)

Ovinu Malkeinu na taśmę (2000)

monada 1 na akordeon i dwoje skrzypiec (2001)

Sekwencje, spektakl audiowizualny (2001)

Początek. Audycja 1 na lektora i elektronikę (2001)

Postęp na sopran i elektronikę (2001)

Wyczochraczone na komputer (2002)

Trawy rozczochrane na głos i komputer (2002)

Triady na orkiestrę smyczkową i elektronikę (2002)

Cel. Audycja 2 na lektora i elektronikę (2002)

monada 2 na głos, trąbkę i komputer (2003)

Meloodia for Arvo Pärt na cztery głosy męskie i taśmę (2003)

monada 3 na głos, fortepian i komputer (2003)

monada 4 na Barona, Wojtasika i komputer (2003)

Rzeczywistość na rozciągniętych szelkach z okna na klarnet, puzon, fortepian, wiolonczelę i elektronikę (2004)

Niewieżowce na orkiestrę smyczkową i komputer (2004)

10 1, 8 2, 6 3, 4 4 na kwartet smyczkowy (2005)

Brama na orkiestrę symfoniczną i komputer (2005)

Broda na wiolonczelę i komputer (2005)

Szymborskie improwizacje na głos, fortepian i komputer (2005)

Ogród Marty, opera kameralna na głos żeński, aktora, media elektroniczne i instrumenty, libretto Piotr Jasek (2006)

Apoftegmata na taśmę (2006)

monada 5 na min. 3 muzyków improwizujących i komputer (2006)

Szymanki Kurpianowskie na głos, fortepian i komputer (2007)

Szymanki Kurpianowskie na głos, fortepian i komputer (kompozycja zbiorowa) (2007)

Rzeczywistość na rozciągniętych szelkach z okna na 2 fortepiany, smyczki i komputer (2008)

Sweter. Audycja 3 na lektora i elektronikę (2008)

Cello_net na oktet wiolonczelowy (2009)

Głosy miasta na orkiestrę symfoniczną, chór i komputer (2009)

Rzut kości na trzy komputery (2009)

Stazione Termini muzyka do spektaklu Wrocławskiego Teatru Pantomimy (2010)

1 5 1, 2 4 2, 3 3 3 na skrzypce, wiolonczelę i elektronikę (2011)

Crossfade na akordeon, wiolonczelę i elektronikę (2011)

i na grupy instrumentów i elektronikę (2012)

Fere Vetus Canticum na głos i akordeon (2012)

Koniec poezji na głos, wiolonczelę elektryczną, orkiestrę i elektronikę (2012)

Acc++ca na akordeon i komputer (2012)

Kamień - rzeka - rytm na 4 viole da gamba i elektronikę (2013)

Muzyka Form Przestrzennych na głos, wiolonczelę, smyczki i elektronikę (2013)

Parallels na fotepian, keybord midi, perkusję i wiolonczelę (2014)

Drone Music na instrumenty i elektronikę (2014)

Romania Mea, intuicyjna kompozycja audiowizualna do fotografii Vlada Dumitrescu; wersja dla 4 improwizujących wykonawców: 3 muzyków i realizatora akcji wizualnej (2014)

Symfonia zbiorów na grupy instrumentów i elektronikę (2015)

Bajki robotów, co-opera na zespół kameralny, komputery, warstwę wideo i syntezator mowy (wraz z Pawłem Hendrichem)   (2015-2016)

Sequenza I. Etiuda na drugie uderzenie w talerz na talerz i komputer (2016)

Bal wiosennej pełni na instrumenty  i elektronikę (2017)

cROSSFAdE 2 na akordeon, altówkę i elektronikę (2017)

Fantom Adama. Wokół nienapisanej historii (przyszłości). Instalacja-kompozycja zbiorowa wspólnie z Rafałem Augustynem, Pawłem Romańczukiem i Jackiem Sotomskim (2019)

Literatura

Szwarcman Dorota, Muzyka 2.1: Cezary Duchnowski, "Dwutygodnik" nr 90

Mówi Cezary Duchnowski, „Ruch Muzyczny” 2004 nr 16, s. 5

Dążenie do muzyki prawdziwej. Cezary Duchnowski odpowiada na pytania Ewy Szczecińskiej, "Ruch muzyczny” 2006 nr 11

Hendrich Joanna, Cezarego Duchnowskiego algorytm na muzykę, "Glissando. 71: Wrocław. Muzyka konkretna" 2007 nr 12

Topolski Jan, Cezary Duchnowski (wywiad), "Glissando. Junge Komponisten aus Polen auf Deutsch" 2011 nr 19

Polmic

Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warszawa
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel: +48 785 370 000

Wsparcie projektu

Modernizacja strony odbywa się dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II.

Logo Ministerstwa NiSW program Nauka dla społeczeństwa

Nasze social media



© All rights reserved. POLMIC
Do góry