Fabiańska-Jelińska Ewa
-
Kompozytor, Muzykolog, Wykonawca
kompozytorka, muzykolog, pedagog; ur. 13 listopada 1989, Toruń. Uczyła się kompozycji od najmłodszych lat, początkowo w klasie Magdaleny Cynk w Zespole Szkół Muzycznych im. K. Szymanowskiego w Toruniu. W 2013 roku ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu w klasie prof. Zbigniewa Kozuba. Jest także absolwentką studiów podyplomowych z kompozycji wiedeńskiej Universität für Musik unddarstellende Kunst pod kierunkiem prof. Reinharda Kargera. W roku 2016 uzyskała stopień doktora w dziedzinie sztuk muzycznych w dyscyplinie artystycznej kompozycja i teoria muzyki, a w roku 2023 - stopień doktora habilitowanego.
Jest laureatką kilkudziesięciu prestiżowych ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów kompozytorskich, m.in. Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego na utwór perkusyjny w Oklahoma City, USA (2010), Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego „Gramodeska” w Pradze (2011), Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego im. Tadeusza Ochlewskiego, organizowanego przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne (2011 i 2015), Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego „Marathon V-Festival for young contemporary music” w Wiedniu (2013), Ogólnopolskiego Konkursu Kompozytorskiego KM Związku Kompozytorów Polskich im. Z. Mycielskiego (2013, 2014), XIV International Forum Music of Youth w Kijowie (2016). Otrzymała Special Prize European Piano Bridge na IV Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim "Artistes en Herbe" w Luksemburgu (2017), II nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim First Accordion Composition Competition Fidelio w Madrycie (2017), III nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim 4th Opus Dissonus Composition Competition 2018 w Brazylii (2018), nagrodę Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego Kaleidoscope 2019 w Los Angeles, USA (2019) i Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego Subtle Cheetah Brass Quintet w Nowym Jorku (2019), International Composition Competition NEW VISION w Nowym Jorku (2020) i International Call for Score Musica Prospettiva we Włoszech (2020-2021), wyróżnienie w Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Classic Pure Vienna International Music Competition w Wiedniu (2022), wyróżnienie w IX International Piano Competition Smederevo w kategorii kompozycji w Serbii (2022).
Otrzymała rozmaite stypendia artystyczne i naukowe, m.in. (2012, 2020, 2024, w tym stypendium "Młoda Polska”), Instytutu Adama Mickiewicza "Kultura Polska na świecie", Prezydenta Miasta Torunia, Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Miasta Poznania i Stypendium dla Wybitnych Młodych Naukowców, przyznawanego przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (2017-2020), Stypendium Twórcze ZAiKS (2020, 2021).
Utwory Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej wykonywane są w kraju oraz podczas licznych prestiżowych festiwali i koncertów muzyki współczesnej w Europie (Austria, Belgia, Francja, Czechy, Litwa, Dania, Estonia, Grecja, Hiszpania, Holandia, Irlandia, Islandia, Luksemburg, Niemcy, Norwegia, Portugalia, Słowenia, Szwecja, Ukraina, Włochy), Azji (Indonezja, Iran, Korea Południowa, Tajlandia, Wietnam) oraz Ameryce Północnej (Kansas, New Jersey, Nowy Jork, Nowy Meksyk, Oklahoma City). Kompozycje Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej zostały zaprezentowane m. in. podczas Poznańskiej Wiosny Muzycznej, LOOP 11 w Belgii, Eesti Muusika Päevad w Estonii, Tehran Contemporary Music Festival w Iranie, Międzynarodowego Festiwalu Klarnetowego ClarinetFest w Stanach Zjednoczonych czy Word and music on exile and asylum w Filharmonii Berlińskiej.
Jej kompozycja Trzy Tańce Polskie na kwintet dęty blaszany została zakwalifikowana przez międzynarodowe jury oraz wykonana w 2016 roku podczas jednego z najważniejszych festiwali muzyki nowej na świecie – Światowych Dni Muzyki w Korei Południowej organizowanych przez Międzynarodowe Towarzystwo Muzyki Współczesnej. Kompozytorka była jedną z najmłodszych uczestniczek tego Festiwalu. W 2018 roku jej utwór Medytacja III został wybrany spośród ponad 1000 kompozycji do wykonania przez the New Mexico Contemporary Ensemble w ramach SCI National Conference na Uniwersytecie w Nowym Meksyku (USA).
Kompozycje Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej były wykonywane m.in. przez Orkiestrę Filharmonii Poznańskiej im. T. Szeligowskiego, Orkiestrę Kameralną Polskiego Radia „Amadeus”, Orkiestrę Filharmonii Świętokrzyskiej im. Oskara Kolberga, Cappellę Gedanensis, Batlic Neopolis Orchestra, Toruńską Orkiestrę Symfoniczną, Chór żeński Skowronki, Chór Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu pod dyrekcją Agnieszki Franków-Żelazny, Szymona Bywalca, Jakuba Chrenowicza, Rafała Kłoczki, Katarzyny Tomali-Jedynak, Moniki Wolińskiej, Adama Domurata, przez zespoły Sepia Ensemble, TrombQuartet, Duo Wolańska/Gajda, NeoQuartet, Prague Modern, Kwartet Śląski, the New Mexico Contemporary Ensemble (USA), Subtle Cheetah (USA), a także takich znanych solistów, jak Stefan Kamasa, Andrzej Tatarski, Ewa Guzowska, Lech Bałaban, Katarzyna Budnik-Gałązka, Wojciech Jeliński, Barbara Borowicz.
Utwory Fabiańskiej-Jelińskiej wydawane są przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne PWM, DUX, Acte Prélable oraz Norsk Musikforlag z Norwegii. W 2021 roku ukazała się płyta monograficzna kompozytorki Ewa Fabiańska-Jelińska. Chamber Music (DUX).
W sezonie artystycznym 2014/2015 Ewa Fabiańska-Jelińska była "kompozytorem-rezydentem” orkiestry smyczkowej Baltic Neopolis Orchestra w programie organizowanym przez Instytut Muzyki i Tańca. W latach 2017-2018 Ewa Fabiańska-Jelińska była kompozytorem-rezydentem Towarzystwa Muzycznego im. Feliksa Nowowiejskiego oraz dwukrotną laureatką Ogólnopolskiego Programu "Muzyka Naszych Czasów" organizowanego przez Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach.
Ewa Fabiańska-Jelińska jest członkiem Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej, Związku Kompozytorów Polskich: od 2022 roku pełni funkcję prezesa Oddziału Poznańskiego.
Prowadzi klasę kompozycji w Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu.
Uhonorowana została Medalem Młodej Sztuki "Głosu Wielkopolskiego” (2020), Odznaką honorową "Zasłużony dla Kultury Polskiej" (2021), Nagrodą Rektora Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu za wybitne osiągnięcia kompozytorskie (2021), Złotym Dyplomem w kategorii "Kompozycja” w Międzynarodowym Konkursie "Muzyczne Orły” (2023).
aktualizacja: 2016, 2020, 2021, 2024 (Wiktoria Antonczyk)
Strona internetowa artystki: www.jelinska.com
Kompozycje
- Requiem za Biesłan (Dziatwa) na chór mieszany i orkiestrę kameralną (2005)
- Three Pieces na kwartet smyczkowy (2008)
- Suita Baśniowa na wiolonczelę i fortepian (2008)
- Trzy Kołysanki Ludowe na sopran i fortepian (2008)
- Suita na puzon i fortepian (2009)
- Pieśń Hermii z cyklu Sen Nocy Letniej na sopran i fortepian (2009)
- List Jeńca na sopran i fortepian (2009)
- Magiczne Pióro – musical (2009)
- Trzy tańce polskie na 3 marimby (2009)
- Kto chce, bym go kochała na mezzosopran i fortepian (2009)
- Musique ancienne na klawesyn (2010)
- Trzy pieśni w hołdzie Fryderykowi Chopinowi na sopran i fortepian (2010)
- Pieśni do słów Leopolda Staffa i Adama Asnyka na kontratenor i gitarę (lub lutnię) (2010)
- Preghiera na zespół instrumentów perkusyjnych (2010)
- Miniatures sonoristiques na puzon preparowany (2011)
- Dell’arte na kwartet puzonowy (2011)
- Creatio continua na wibrafon i marimbę (2011)
- The Tempestuous Fantasy na orkiestrę kameralną (2011)
- Pieśni Kurpiowskie na sopran, chór mieszany i orkiestrę kameralną (2011)
- Nie znam jeszcze Twej twarzy na sopran, puzon i fortepian (2011)
- WolfGag na dziecięcą orkiestrę smyczkową (2011)
- La Borańcza – performance (2011)
- Na Berdyczów na flet, obój, klarnet i fortepian (2012)
- Sześć Mazurków do wierszy Jana Brzechwy na fortepian (2012)
- Crux Fidelis na chór mieszany (2012)
- Offenbarungen und Eingebungen na orkiestrę smyczkową (2012)
- Dziadek przyjdzie na chór dziecięcy lub żeński (2012)
- Gwiazdka na chór dziecięcy lub żeński (2012)
- Pranie na chór dziecięcy lub żeński (2012)
- Le Quai De Bercy na fortepian (2013)
- Arabeska na flet lub puzon i fortepian (2013)
- Reminiscence of Judith na orkiestrę kameralną (2013)
- Koncert na puzon i orkiestrę symfoniczną (2013)
- Kot i mysz na chór dziecięcy (2013)
- Menuet i Gawot na fortepian – dwie miniatury dla dzieci (2013)
- Pięć pieśni lirycznych z cyklu: Rękopis królowodworski na głos żeński i fortepian (2014)
- Dumka i furiant na flet i akordeon (2014)
- Two Scandinavian Preludes [wersja I] na klarnet, fortepian i wiolonczelę (2014)
- There Are More Things na skrzypce, flet, klarnet i fortepian (2014)
- Fantazja na skrzypce lub altówkę i fortepian (2014)
- Concertino na puzon i orkiestrę smyczkową (2014)
- Ad Gloriam Dei Cantabile na trąbkę lub obój i organy (2014)
- Allegro ma non troppo na ośmiogłosowy zespół wokalny do słów W. Szymborskiej (2014)
- Trzy tańce polskie na kwintet dęty blaszany (i organy) (2014)
- Psalm 63 na chór mieszany (2014)
- Kujawiaczek i obertas [wersja I] na flet i harfę (2014)
- Kujawiaczek i obertas [wersja II] na skrzypce i fortepian (2014)
- Koncert na altówkę i orkiestrę smyczkową (2014-2015)
- Kwartet smyczkowy Hommage a Marc Chagall (2015)
- Preludium i Toccatina na altówkę i puzon (2015)
- Katedra św. Janów na orkiestrę smyczkową (2015)
- Oglądać ten stary Toruń na sopran i fortepian (2015)
- Kujawiak-dumka i oberek na duet altówkowy (2015)
- Za pieśń twoją! na sopran i kontrabas (2015)
- Chorał I na kwartet puzonowy (2015)
- Mater Dei na kwartet skrzypcowy lub altówkowy (2015)
- Elegia na altówkę (2015)
- Moniuszko, powiedz mi coś na uszko – performance (2015)
- Chorał i Toccatina na kwintet dęty blaszany (2015)
- Moja dusza tęskni za Bogiem na chór mieszany (2015)
- Kolebany i Obertas na chór dziecięcy (2015)
- A-Gis Tango na altówkę, fortepian i wiolonczelę (2015)
- Sonata na altówkę lub klarnet i fortepian (2016)
- Amnesia na kwartet puzonowy (2016)
- M-Aria na altówkę, fortepian i wiolonczelę (2016)
- Menojre na wiolonczelę (2016)
- Medytacja na organy (2016)
- Preludium na flet (2016)
- Fantazja na altówkę i kwartet smyczkowy (2016)
- Pieśń anioła na chór mieszany i orkiestrę kameralną (2016)
- Medytacja I na fortepian, puzon, klarnet i kontrabas lub wiolonczelę (2016)
- Medytacja II na saksofon sopranowy i kwartet smyczkowy (2016)
- The Soul of Seul [wersja I] na klarnet i wibrafon (2016)
- Fantazja na orkiestrę symfoniczną (2016)
- Medytacja III na puzon (2016)
- Preludium Świąteczne na organy (2017)
- The Tree of Life [wersja I] na altówkę, gitarę i kwartet smyczkowy (2017)
- Medytacja IV na kwartet fletowy, obój, altówkę i fortepian (2017)
- LaJulia na altówkę, wiolonczelę i fortepian (2017)
- Stabat Mater na sopran, flet, skrzypce, wiolonczelę i klawesyn (2017)
- Sonata na puzon i fortepian (2017)
- Toccata na akordeon i fortepian (2017)
- Samba MiReLla na altówkę, wiolonczelę i fortepian (2017)
- Concertino na kwintet dęty blaszany i zespół perkusyjny (2017)
- Kołysanka na trio fortepianowe (2017)
- Msza na sopran, chór żeński i orkiestrę kameralną (2017)
- Poemat SymFoniczny na orkiestrę symfoniczną (2017)
- MedytacJa, monodram sceniczny (2017)
- Psalm 130 na sopran, baryton, skrzypce i wiolonczelę (2017)
- Baby's Expressions na saksofon altowy (2018)
- Obertas na klarnet (2018)
- Passacaglia na skrzypce i altówkę (2018)
- Reflexion na klarnet i perkusję - teatr instrumentalny (2018)
- BallaDo-BallaRe [wersja I] na flet i harfę (2018)
- Suita na puzon i orkiestrę dętą (2018)
- Rocking Music na zespół kameralny (2018)
- Bagatela na klarnet i fortepian (2018)
- Preludium na trąbkę/Flügelhorn (2018)
- BallaDo-BallaRe [wersja II] na flet i fortepian (2019)
- Confessiones na kwartet smyczkowy – teatr instrumentalny (2019)
- Confrontations na septet klarnetowy (2019)
- Preludium na klarnet i fortepian (2019)
- Kołysanka na fortepian (2019)
- Sol…solo Dio! na 16-osobowy chór puzonowy (2019)
- Inspiration na duet fletowy (2019)
- ConcertaRE na kwartet puzonowy i fortepian (2019)
- The Soul of Seul [wersja II] na klarnet i gitarę (2019)
- The Tree of Life [wersja II] na altówkę, gitarę i orkiestrę smyczkową (2019)
- Two Scandinavian Preludes [wersja II] na skrzypce, fortepian i wiolonczelę (2020)
- Relacje na kwartet wokalny, kwartet puzonowy, kwartet perkusyjny, chór mieszany, dyrygenta i publiczność (2020)
- Do A.S. na altówkę i klawesyn (2020)
- Fanfara na oktet puzonowy (2020)
- Ballada na dwa puzony (2020)
- Motyl na chór 3-głosowy (2020)
- Jesienią na chór 3-głosowy (2020)
- W górach na chór 3-głosowy (2020)
- Medytacja V na altówkę i fortepian (2020)
- Miniatura na puzon (2020)
- Giocoso e cantabile na orkiestrę klarnetową (2020)
- Cantate Domino na chór mieszany (2020)
- Listopad na altówkę (2020)
- Grudzień na altówkę (2020)
- Toccata na kontrabas i orkiestrę smyczkową (2020)
- Misterioso na altówkę i gitarę (2020)
- Monolog/Dialog na skrzypce i wiolonczelę (2020)
- Trio na altówkę, fortepian i wiolonczelę (2020)
- Mozaika ludowa na gitarę i fortepian (2020)
- Suita uczuciowa na fortepian na cztery ręce (2020-2021)
- WarmLand na trio fletowe (2021)
- Medytacja VI na wiolonczelę (2021)
- Fanfara I na oktet puzonowy i tubę (2021)
- Toccata na klawesyn (2021)
- Legenda na flet, klarnet, puzon, skrzypce, wiolonczelę i fortepian (2021)
- Chorał ku czci Świętej Rodziny na 2 trąbki, puzon, tubę i organy (2021)
- Erotofizyka na sopran i fortepian (2021)
- Wyjaśnienie na sopran i fortepian (2021)
- Adagio na orkiestrę kameralną (2021)
- Persistance na 2 flety i fortepian (2021)
- Winter Music na mezzosopran, flet, 2 klarnety, saksofon sopranowy i fortepian (2021)
- Alma redemptoris Mater na chór mieszany (2021)
- Chorał ku czci świętego Błażeja na fortepian (2022)
- Toccata na fortepian na 4 ręce (2022)
- Suita na 5 fletów (2022)
- Trio chmurzaste [wersja I] na skrzypce, altówkę i fortepian (2022)
- Trio chmurzaste [wersja II] na klarnet, waltornię i fortepian (2022)
- How is it possible??? [wersja I] na obój (2022)
- Elegia na sopran, obój i kwartet smyczkowy (2022)
- Kołysanka na klarnet, wibrafon i fortepian (2022)
- Sarabanda na 2 skrzypiec, wiolonczelę, puzon i fortepian (2022)
- Suita na kwartet puzonowy i orkiestrę symfoniczną (2022)
- How is it possible??? [wersja II] na klarnet (2023)
- Preludium na altówkę solo (2023)
- Suita na skrzypce, altówkę, wiolonczelę i fortepian (2023)
- Chorał II na kwartet puzonowy (2023)
- Paweł i Gaweł i Małpa w kąpieli na sopran, baryton, flet, skrzypce, puzon i fortepian (2023)
- Poemat FreDro na chór dziecięcy, aktorów, lalki i orkiestrę symfoniczną (2023)
- Kaziuki na klarnet, puzon, wiolonczelę i fortepian (2023)
- Preludium na saksofon altowy i gitarę (2023)
- Walc na oktet puzonowy (2024)
- Sonata nr 2 na altówkę i fortepian (2024)
- Chorał na kwintet dęty blaszany (2024)
- FlisAria na chór mieszany i orkiestrę smyczkową (2024)
- Suite Ulma na klarnet, puzon, wiolonczelę i fortepiano (2024)
- Koncert na 2 puzony i orkiestrę symfoniczną (2024)