kompozytor, dyrygent; ur. 21 czerwca 1981, Warszawa. Jest absolwentem Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. Karola Szymanowskiego w Warszawie, który ukończył w 2000 roku w klasie fortepianu Szymona Kowalczyka. Studia wyższe odbył w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w dwóch specjalnościach: dyrygentury chóralnej (w latach 2000-2005, w klasie prof. Ryszarda Zimaka) i kompozycji (początkowo kształcił się pod kierunkiem prof. Krzysztofa Baculewskiego, a dyplom uzyskał w klasie prof. dr hab. Pawła Łukaszewskiego). Studiował również na Podyplomowych Studiach Kompozycji w UMFC u prof. Mariana Borkowskiego. Doskonalił swoje umiejętności podczas kursów prowadzonych przez Philipa Lawsona, Paula Mealora czy Sevsaya Ertugrula. Jest absolwentem Międzyuczelnianej Specjalności Multimedialnej realizowanej w 2011 roku na UMFC i Akademii Sztuk Pięknych. Ponadto w roku 2012 ukończył Podyplomowe Studium Chórmistrzowskie w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy.
Łukasz Farcinkiewicz jest laureatem I nagrody na Konkursie Kompozytorskim „Musica Sacra” za utwór Prośby wygnańca na chór mieszany a cappella (2004); utwór ten został wykonany na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” w Częstochowie przez Chór Polskiego Radia w Krakowie i zarejestrowany przez Polskie Radio. W 2007 roku kompozytor zdobył również wyróżnienie na I Ogólnopolskim Konkursie im. Jana Pawła II, organizowanym przez Centrum Myśli JPII, za utwór Deus et animae na chór mieszany a cappella, a w roku 2009 – II nagrodę na Konkursie Kompozytorskim na Motet Eucharystyczny, organizowanym przez Federację Caecilianum, za utwór O sacrum convivium na chór mieszany a cappella oraz wyróżnienie za Three excerpts na flet solo na konkursie „The International Music Prize for Excellence in Composition”, organizowanym przez National Academy of Music (Colorado, USA) we współpracy z Municipal Conservatories of Neapolis and Sykies (Grecja). W roku 2013 zdobył III nagrodę na Konkursie Kompozytorskim „Musica Sacra” za kompozycję Pater noster. Jego utwór na chór mieszany i fortepian Pie Jesu został zamówiony przez Instytut Musica Sacra w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyku i Tańca.
Jego kompozycje zostały nagrane i opublikowane na pięciu płytach CD (w wydawnictwach Acte Préalable, Musica Sacra Edition i DUX). Album Laudate Dominum Chóru Katedry Warszawsko-Praskiej „Musica Sacra” z jego udziałem w roli organisty otrzymał nagrodę Fryderyk 2011, a płyta Musica Caelestis z jego udziałem w roli pianisty zdobyła nagrodę Fryderyk 2016. Z zespołem tym artysta współpracuje od 2005 roku w charakterze pianisty-korepetytora, organisty, a także wokalisty. Dwie płyty z kompozycjami Łukasza Farcinkiewicza otrzymały status Złotej Płyty a jedna Platynowej.
Kompozycje Łukasza Farcinkiewicza były kilkakrotnie prezentowane podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” w Częstochowie. Utwór Pater noster (w wykonaniu Polskiego Chóru Kameralnego pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego) znalazł się w programie koncertu finałowego 23. jego edycji, dedykowanej Krzysztofowi Pendereckiemu w 80. rocznicę urodzin kompozytora. W 2014 roku podczas Inauguracji Liturgicznej 24. Festiwalu odbyło się prawykonanie Missa Corpus Christi; utwór zabrzmiał w wykonaniu: Chóru Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Orkiestry „Nova et vetera” pod dyrekcją Michała Sławeckiego oraz solistów: Magdaleny Rucińskiej – sopran i Macieja Nerkowskiego – baryton.
W 2012 roku Łukasz Farcinkiewicz nawiązał współpracę z Dziewczęcym Chórem Katedralnym „Puellae Orantes” z Tarnowa. Współpraca ta zaowocowała nagraniem płyty Szlakiem Straussa. Album został nagrany przez tarnowski Chór oraz Orkiestrę Solistów Wiedeńskich. Ten artystyczny pomysł zrodził się po Koncertach Wiedeńskich zaprezentowanych przez austriackich i polskich wykonawców w styczniu 2014 roku w Europejskim Centrum Muzyki w Lusławicach, Filharmonii Krakowskiej im. Karola Szymanowskiego oraz sali koncertowej Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Na krążku znalazły się najbardziej znane walce i polki dynastii Straussów: Johanna Straussa – ojca oraz synów: Johanna Straussa i Josefa Straussa. Łukasz Farcinkiewicz jest autorem opracowań partii chóralnych, a także utworu wieńczącego płytę: Walca Warszawsko-Wiedeńskiego, skomponowanego na zamówienie Chóru. Kompozytor zadyrygował tym utworem podczas jednego z koncertów promujących płytę w Filharmonii Narodowej w Warszawie w grudniu 2014 roku. Płyta została wydana w nakładzie ponad 10.000 egzemplarzy i otrzymała status Złotej Płyty.
W styczniu 2015 roku odbyły się wspólne koncerty Chóru Puellae Orantes i brytyjskiego sekstetu wokalnego The King’s Singers. Miały one miejsce w Centrum Sztuki Mościce w Tarnowie, Centrum Kongresowym ICE w Krakowie oraz nowej siedzibie NOSPR w Katowicach. W repertuarze znalazł się m. in. utwór skomponowany na tę okazję przez Łukasza Farcinkiewicza.
W 2018 roku na zamówienie Chóru Puellae Orantes powstał utwór Missa pro Patria na chór żeński i orkiestrę. Prawykonaniem (2018) i pierwszym nagraniem (2019) zadyrygował Alexander Humala. W listopadzie 2019 roku utwór został wykonany w sali koncertowej NOSPR pod batutą japońskiego dyrygenta Chikara Imamury. Zarówno podczas nagrania jak i wszystkich wykonań, Chórowi towarzyszyła orkiestra Sinfonia Galicya założona przez Piotra Tarcholika, pierwszego koncertmistrza NOSPR. Płyta CD z nagraniem utworu zdobyła status Złotej Płyty.
W 2016 i 2018 roku powstały utwory na zamówienie Chóru NFM. Quem diligit anima mea na chór mieszany i fortepian zostało dwukrotnie nagrane w Sali Koncertowej NFM przez Chór NFM pod dyrekcją Agnieszki Franków-Żelazny przy akompaniamencie Łukasza Farcinkiewicza. Utwór ukazał się na dwóch płytach wydanych przez NFM: Wspólna Europa: Wrocław i San Sebastián oraz Ubi Caritas. Z kolei utwór Canticum novum ukazał się w wykonaniu Polskiego Narodowego Chóru Młodzieżowego pod batutą Agnieszki Franków-Żelazny na płycie Śpiewajmy! Młodzi - młodym (płyta nominowana do nagrody Fryderyk 2020). Oba wymienione wyżej utwory zostały wydane przez PWM. Łukasz Farcinkiewicz współpracuje również z Chórem Mieszanym „Canticum Iubilaeum” pod dyrekcją Marka Michalika, działającym przy Bazylice Matki Boskiej Bolesnej w Limanowej.
Od 2016 roku Łukasz Farcinkiewicz pracuje w wydawnictwie UMFC (Chopin University Press).
W 2014 roku Łukasz Farcinkiewicz otrzymał od Marszałka Województwa Mazowieckiego Adama Struzika „Dyplom Uznania” za wieloletnią pracę na rzecz Chóru Katedry Warszawsko-Praskiej „Musica Sacra” oraz promowanie województwa mazowieckiego. W 2021 otrzymał od Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu, prof. dra hab. Piotra Glińskiego odznakę honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej”.
2015 (wa), 2021 (Paulina Szurgacz)
Prośby wygnańca na chór mieszany a cappella (2004)
Suita na flet i fortepian (2006)
Pour Justine na klawesyn (2006)
Sonata na trio stroikowe (2007)
Deus et animae na chór mieszany a cappella (2007)
Kwartet smyczkowy (2007)
Ad Leukonoe trzy pieśni na mezzosopran i zespół kameralny do słów Horacego (2008)
Dodecafonico I na dwa puzony (2008)
Dodecafonico II na trąbkę i puzon (2008)
Membrana na pięć grup perkusyjnych (2008)
O sacrum convivium na chór mieszany a cappella (2009)
Three Excerpts na flet solo (2009)
Passacaglia na orkiestrę instrumentów dętych i perkusję (2009)
Smugi na orkiestrę symfoniczną (2009)
On the way to the Kindergarten na taśmę solo (2009)
Die Corporis Christi na chór mieszany i orkiestrę (2010)
Toccata i fantazja na organy (2010)
In a distorting mirror na orkiestrę smyczkową (2010)
Adeste fideles opracowanie na chór mieszany i orkiestrę (2010)
Openwork na akordeon i taśmę (2010)
CONCERTO per viola sola ed orchestra (2010)
Missa Corpus Christi na sopran, baryton, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (2011)
Pater noster na chór mieszany (2013)
Pater noster na chór żeński i fortepian (2013)
Walc Warszawsko-Wiedeński na chór żeński i orkiestrę (2014)
Gloria na chór żeński i orkiestrę (2015)
Pie Jesu na chór mieszany i fortepian (2015)
Double Violin Concerto na dwoje skrzypiec i orkiestrę smyczkową (2015)
Zdrowaś Mario, boleści pełna na chór mieszany i organy (2016)
Pie Jesu na chór żeński i fortepian (2016)
Quem diligit anima mea na chór mieszany i fortepian (2016)
Fanfary ku czci Piety Tarnowskiej na kwintet blaszany i kotły (2017)
Canticum novum na chór mieszany (2018)
Missa pro Patria na chór żeński i orkiestrę (2018)
Zdrowaś Mario, boleści pełna na chór mieszany i orkiestrę (2018)
Alleluja na chór mieszany i organy (2018)
Alleluja na chór mieszany i orkiestrę (2018)
Vivat Polonia na chór żeński i orkiestrę (2019)
Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warszawa
e-mail:
tel: +48 785 370 000
Modernizacja strony odbywa się dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II.