Przejdź do głównej treści

Foltyn Adrian

Foltyn Adrian

  • kompozytor

kompozytor; ur. 22 kwietnia 1978, Wrocław. Jest absolwentem Wydziału Kompozycji i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej we Wrocławiu w klasie Stanisława Krupowicza (2004). Brał udział w kursach kompozytorskich pod kierunkiem takich kompozytorów, jak Louis Andriessen, Luca Francesconi, Marco Stroppa i Ivan Fedele (1999, 2003).

Otrzymał nagrody podczas polskich konkursów kompozytorskich, m.in. we Wrocławiu (2001) i Krakowie (2004). Został laureatem Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego Holenderskiej Fundacji „Yo” w Utrechcie za utwór Euphonicum na chór i orkiestrę symfoniczną (2004). Otrzymał I nagrodę za Son’tasy 2.1 na dwa fortepiany i media elektroniczne na żywo na Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda (2006). Uzyskał III nagrodę na Konkursie Kompozytorskim z okazji 90-lecia Stowarzyszenia Autorów ZAiKS (2008) za Koncert fortepianowy.

Utwory Adriana Foltyna były wykonywane na krajowych i zagranicznych festiwalach muzyki nowej, m.in. Musica Polonica Nova, Musica Electronica Nova i The Dutch Music Days oraz prezentowane na antenie Radio Netherlands Music, Deutschlandradio Kultur i Programu 2 Polskiego Radia (audycja monograficzna w cyklu Zawód-Kompozytor).

Ważnym elementem jego twórczości jest wykorzystanie mediów elektronicznych. Zajmuje się badaniami nad percepcją muzyki w oparciu o nauki ścisłe (neurofizjologię, akustykę, matematykę) i nauki społeczne (psychologię muzyki), a poszukiwania te znajdują również odbicie w jego muzyce. W swoich kompozycjach wykorzystał na przykład urządzenia do odczytu fal mózgowych, eksperymentował z rozciągnięciem w czasie pojedynczego dźwięku, zastosował algorytmiczne odtwarzanie dźwięków elektronicznych, przeciwstawiając je brzmieniom instrumentów akustycznych.

Bierze również udział w projektach multimedialnych, łączących sztuki wizualne, muzykę oraz nowe media. W 2013 roku wraz Pawłem Liskiem przygotował instalację pt. Sztuczna Inteligencja w Inteligentnej Sztuce, a w kolejnym utworze użył urządzenia odczytującego fale mózgowe, ruchy mięśni twarzy i gałek ocznych jako kontrolera warstwy elektronicznej. W 2014 roku odbyła się premiera projektu - konceptu Jana Smagi pt. Sekunda, w ramach którego kompozytor zinstrumentował komputerowo przetworzony dźwięk pojedynczego uderzenia metronomu, rozciągniętego w czasie do ok. 30 minut. Jest też czynnym pianistą, wraz z Marią Erdman wystąpił w prawykonaniu swojego utworu From ClaPy import... na klawikord, fortepian i elektronikę (2016).

Adrian Foltyn skomponował muzykę do kilku przedstawień teatralnych wrocławskiej Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej (m.in. Pułapki według Tadeusza Różewicza) oraz Laboratorium Dramatu przy Teatrze Narodowym w Warszawie (Tiramisu Joanny Owsianko, 2005).

W ramach programu „Kolekcje” – priorytetu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, powstały jego utwory ReDim Q-Int na kwintet fortepianowy i dźwięki elektroniczne (2014) i Overfitting I na altówkę solo, dźwięki elektroniczne i urządzenie Emotive (2017).

Jest członkiem zwyczajnym Związku Kompozytorów Polskich. Pełni funkcję wiceprezesa Wrocławskiego Stowarzyszenia Muzyki Poważnej. W latach 2011-2015 był także członkiem Akademii Młodych Uczonych i Artystów we Wrocławiu.

aktualizacja: 2015 (mkk), 2020, 2021 (wa)

Kompozycje

Bajkowa ballada na fortepian (1996)

La valse en variantes na fortepian (1997)

Romans na skrzypce i fortepian (1997)

Allegro na kwintet dęty (1998)

Sonnet LV według Williama Shakespeare’a na chór mieszany (1998)

Egzamin na 4 wiolonczele (1998)

Sonathing na wiolonczelę i fortepian (2000)

Synthorus na kwintet instrumentów dętych blaszanych (2000)

Agnus Dei na chór mieszany (2001)

Stairway 2,7 dla 3 perkusistów (2001)

Cosa di nastra na taśmę i orkiestrę smyczkową (2002)

Continuendo na taśmę (2002)

Unknown destination na taśmę (2003)

Koncert fortepianowy (2003-2008)

Próba.B.L.Y. na live electronics (2004)

L’eau des jardins de la nuit na orkiestrę smyczkową (2004)

Euphonicum na chór i orkiestrę symfoniczną (2004)

Extra-cellestrial na wiolonczelę i komputer (2005)

Son’tasy 2.1 na dwa fortepiany i media elektroniczne na żywo (2005)

Flectrochordium na flety blokowe, klawesyn i live electronics (2006)

El Mareco na marimbę, flety blokowe i taśmę (2006)

Triple Double Concerto na fortepian, live electronics i orkiestrę smyczkową (2007)

Strintensity na kwartet smyczkowy (2010)

Coincidensity na 17 instrumentów smyczkowych i klarnet basowy (2012)

?@? na wiolonczelę i elektronikę sterowaną falami mózgowymi (2013)

Re-Dim Q-Int na kwintet fortepianowy i media elektroniczne (2014)

Sekunda na ensemble instrumentalny (2014)

Cochlear superstrings na harfę i ensemble (2014)

from claPy import... na klawikord, fortepian i komputer (2016)

Overfitting I na altówkę elektroniczną, live electronics, urządzenie Emotiv sterujące wizualizacją oraz 8-kanałową projekcja dźwięku (2017)

!@! na 2 flety i komputer (2018-2019)

What do you read, ML? na skrzypce, dźwięki elektroniczne i głębokie generatywne sieci neuronowe [we współpracy z Anną Zielińską] (2019)

Publikacje

artykuły

Modyfikacja koncepcji klas wysokości zawartych w teoriach Macieja Zalewskiego i Allena Forte'a , w: Teraz musicie całkiem przestawić myślenie : 35 spojrzeń na muzykę i muzyków, red. Magdalena Dziadek, s. 471-487, Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina, Warszawa 2016

edycje krytyczne, redakcje naukowe

Neuroestetyka muzyki, pod red. Marcina Boguckiego, Adriana Foltyna, Piotra Podlipniaka, Piotra Przybysza, Hanny Winiszewskiej, Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, Poznań 2013

Polmic

Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warszawa
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

tel: +48 785 370 000

Wsparcie projektu

Modernizacja strony odbywa się dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II.

Logo Ministerstwa NiSW program Nauka dla społeczeństwa

Nasze social media



© All rights reserved. POLMIC
Do góry