teoretyk i krytyk muzyczny; ur. 14 maja 1947, Warszawa. W latach 1966-71 studiowała reżyserię dźwięku, a od 1971 do 1974 teorię muzyki w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie.
Dzięki zainteresowaniu problematyką radiową i fonograficzną (praca magisterska na temat pierwszych lat fonografii) w 1974 rozpoczęła pracę w Redakcji Muzycznej Polskiego Radia zajmując się muzyką XX wieku (cykl audycji o pierwszych utworach muzyki konkretnej i elektroakustycznej, audycje o Edgarze Varèse i innych wybitnych postaciach muzyki XX wieku). Z czasem jej zainteresowania koncentrowały się coraz bardziej na muzyce polskiej. W 1977 przedstawiła na antenie Polskiego Radia nagranie z prawykonania Symfonii pieśni żałosnych Henryka Mikołaja Góreckiego. W "Ruchu Muzycznym” (1978 nr 3) opublikowała pierwszy w Polsce artykuł na temat tego utworu, pt. Symfonia pieśni żałosnych. Od tego czasu przez wiele lat współpracowała z "Ruchem Muzycznym”, zamieszczając tam artykuły o muzyce polskiej, recenzje z koncertów i książek. Współpracuje też z innymi periodykami kulturalnymi.
W 1978 Małgorzata Gąsiorowska została zaproszona przez profesora Mieczysława Tomaszewskiego do udziału w Spotkaniach Muzycznych w Baranowie – cyklu corocznych seminariów połączonych z prezentacją dorobku artystycznego przedstawicieli różnych dziedzin sztuki (koncerty, wernisaże, wieczory poezji), które odbywały się od 1976 do 1981 w ramach działalności Zakładu Analizy i Interpretacji Muzyki Akademii Muzycznej w Krakowie. Od tego czasu stale współpracuje z krakowską Akademią Muzyczną, biorąc czynny udział w sympozjach i publikując w wydawnictwach Akademii.
W 1999 wraz z Jackiem Rogalą zorganizowała w Polskim Radiu, przy współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym i Programem 2 Telewizji Polskiej, "Dni Muzyki Grażyny Bacewicz”. Był to cykl czterech koncertów, w których wzięli udział: Krzysztof Penderecki, Agnieszka Duczmal, Kwartet Śląski, Krzysztof Bąkowski, Wiaczesław Nowikow, Jacek Rogala, Sinfonia Varsovia, Orkiestra Kameralna Polskiego Radia "Amadeus” i Polska Orkiestra Radiowa. W programie – oprócz muzyki głównej bohaterki – znalazły się także utwory Witolda Lutosławskiego, Krzysztofa Pendereckiego, Marka Stachowskiego, Benjamina Brittena, Francisa Poulenca, Dmitrija Szostakowicza i Ottorina Respighiego. Trwałym śladem tego wydarzenia jest płyta kompaktowa wydana przez Polskie Radio wspólnie z Polskim Wydawnictwem Muzycznym, zawierająca wyłącznie utwory Grażyny Bacewicz wykonywane podczas Dni.
Jest także inicjatorką i autorką scenariusza dokumentalnego filmu telewizyjnego pt. Dla ludzi mam zawsze twarz pogodną – Grażyna Bacewicz. Film, wyreżyserowany przez Dariusza Pawelca przy współpracy z Barbarą Golą, istnieje w polskiej i angielskiej wersji językowej. Był czterokrotnie prezentowany w Telewizji Polskiej, a także na Festiwalu Filmów Telewizyjnych w Pradze w 2000.
Małgorzata Gąsiorowska współpracuje stale z Polskim Wydawnictwem Muzycznym (jest autorką komentarzy do partytur wydawanych w serii Arcydzieła Muzyki Polskiej XX wieku oraz autorką haseł w Encyklopedii Muzycznej PWM) oraz z Die Musik in Geschichte und Gegenwart.
Od 1982 jest członkiem Sekcji Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich, gdzie pełniła też funkcje sekretarza Oddziału Warszawskiego ZKP i dwukrotnie sekretarza Sekcji Muzykologów. Od 1999 przewodniczyła Komisji Koncertowej, od 2000 pełniła funkcję sekretarza Komisji Rewizyjnej ZKP, od 2023 - Sekretarza Generalnego ZKP.
Jest laureatem dorocznej Nagrody Związku Kompozytorów Polskich na rok 2008. Otrzymała również Nagrodę Stowarzyszenia Autorów ZAiKS za propagowanie polskiej muzyki współczesnej (2019).
aktualizacja: 2015 (Aleksandra Braumańska), 2025 (Wiktoria Antonczyk)
Bacewicz, Kraków, PWM, 1999
Kisielewski, Kraków, PWM 2011
100 na 100: muzyczne dekady wolności (1968-1977) [autorka wstępu oraz tekstów o utworach], Kraków, PWM, 2018.
Kisielewski [w serii "Małe monografie"], Kraków, PWM 2024
„Psalmy Dawida” na chór mieszany i orkiestrę, w: Współczesność i tradycja w muzyce Krzysztofa Pendereckiego (pod red. Reginy Chłopickiej, Krzysztofa Szwajgiera), Zeszyty Naukowe Zakładu Analizy i Interpretacji Muzyki, z. 5, Akademia Muzyczna w Krakowie, Kraków 1983
Kilka uwag o folkloryzmie na przykładzie „IV Kwartetu smyczkowego” Grażyny Bacewicz, w: Mieczysławowi Tomaszewskiemu w 60-lecie urodzin (pod red. Teresy Maleckiej), Akademia Muzyczna w Krakowie, Kraków 1984
Muzyka polska lat 1945-1955 wobec socrealizmu, w: Muzyka, słowo, sens – Mieczysławowi Tomaszewskiemu w 70. rocznicę urodzin (pod red. Anny Oberc), Akademia Muzyczna w Krakowie, Kraków 1994
Formacja kulturowa Rodziny Bacewiczów, w: Rodzeństwo Bacewiczów (pod red. Marty Szoki), Zeszyty Naukowe, z. 24, Akademia Muzyczna w Łodzi, Łódź 1996
Twórczość Grażyny Bacewicz – próba syntezy, w: Rodzeństwo Bacewiczów (pod red. Marty Szoki), Zeszyty Naukowe, z. 24, Akademia Muzyczna w Łodzi, Łódź 1996
Witalizm – panorama, w: Muzyka polska 1945-1995. Materiały Sesji Naukowej 6-10 grudnia 1995 w 20-lecie Zakładu Analizy i Interpretacji Muzyki (pod red. Krzysztofa Droby, Teresy Maleckiej, Krzysztofa Szwajgiera), Akademia Muzyczna w Krakowie, Kraków 1996
Aleksander Tansman – problem tożsamości kulturowej, w: Aleksander Tansman 1897-1986 (pod red. Marty Szoki), Zeszyty Naukowe, z. 25, Akademia Muzyczna w Łodzi, Łódź 1997
Stylistyka twórczości Grażyny Bacewicz po 1956 roku, w: O Grażynie Bacewicz. Materiały z konferencji muzykologicznej ZKP: „Grażyna Bacewicz – człowiek i dzieło” (pod red. Małgorzaty Gąsiorowskiej, Lidii Zielińskiej, Rafała Augustyna), Wydawnictwo Muzyczne Brevis, Poznań 1998
Nurt sowizdrzalski w muzyce i literaturze Grażyny Bacewicz, w: Muzykologia u progu trzeciego tysiąclecia. Teoria i praktyka (pod red. Ludwika Bielawskiego, J. Katarzyny Dadak-Kozickiej, Agnieszki Leszczyńskiej), Akademia Muzyczna w Warszawie, Instytut Sztuki PAN, Warszawa 2000
Roman Palester – w poszukiwaniu prawdy, w: Muzyka w kontekście kultury. Studia dedykowane Profesorowi Mieczysławowi Tomaszewskiemu w osiemdziesięciolecie urodzin (pod red. Małgorzaty Janickiej-Słysz, Teresy Maleckiej, Krzysztofa Szwajgiera), Akademia Muzyczne w Krakowie, Kraków 2001
„Szymanowski – tak, jego muzyka – nie”, czyli „bunt młodych” dwudziestolecia międzywojennego, w: Wokół kategorii narodowości, wielokulturowiści i uniwersalizmu w muzyce polskiej (pod red. Alicji Matrackiej-Kościelny), Związek Kompozytorów Polskich, Stowarzyszenie Ogród Sztuk i Nauk, Warszawa – Podkowa Leśna 2002
Inspiracje orientalne od Szymanowskiego do Bacewiczówny, w: Pieśń polska: rekonesans. Odrębności i pokrewieństwa. Inspiracje i echa (pod red. Mieczysława Tomaszewskiego), Akademia Muzyczna w Krakowie, Kraków 2002
Le Sacré dans la musique de Henryk Mikołaj Górecki, w: XII Musica Antiqua Europae Orientalis. Acta Musicologica. Two Thousand Years of Christian Tradition in Music (ed. Irena Poniatowska), Filharmonia Pomorska im. Ignacego Jana Paderewskiego, Bydgoszcz 2003
Szkoła polska – koniec historii?, w: Duchowość Europy Środkowej i Wschodniej końca XX wieku (pod red. Krzysztofa Droby, Teresy Maleckiej, Krzysztofa Szwajgiera), Akademia Muzyczna w Krakowie, Kraków 2004
Kanon XIX/XX: Bacewicz, "Ruch Muzyczny" 2016, nr 1, s. 89-92
Dwoje na huśtawce (neoklasycyzmu): Bacewicz - Kisielewski, w: Grażyna Bacewicz : konteksty życia i twórczości. Łódź 2016, s. 11-24
Krótka historia WJ, "Ruch Muzyczny" 2018, nr 11, s. 19-25
Bacewicz jakiej nie znamy, "Ruch Muzyczny" 2019, nr 2, s. 36-39
Muzyczno-poetyckie transformacje, "Ruch Muzyczny" 2021, nr 18, s. 13-15
Wokół "pokolenia 1911, "Ruch Muzyczny" 2021, nr 23, s. 16-17
Rynek Starego Miasta 27
00-272 Warszawa
e-mail:
tel: +48 22 635 91 40
Modernizacja strony odbywa się dzięki wsparciu Ministra Edukacji i Nauki w ramach programu Nauka dla społeczeństwa II.